Andrine& Skrevet 7 timer siden #81 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet ikke at isolasjon kommer av sykdom som ikke er behandlet nei, isolasjon kan oppstå av flere årsaker. Men jeg forstår nå at det er tilfellet hos deg. Men jeg forstår at DPS må prioritere de som er suicidale fremfor mennesker med ukontrollert gråt og panikkanfall. Dessverre ikke nok ressurser til å hjelpe alle, og da blir det dessverre for alle de andre de aller aller sykeste først. Anonymkode: ca890...11e Jeg har gått til legen min da jeg har nevnte probelmatikk, ble kalt inn til en samtale om det et par månder etterpå på Dps. Om man er i den tilstanden har ingenting å si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 7 timer siden #82 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her kommer det jo en del mer informasjon enn det innlegget jeg svarte på først. Selvfølgelig skulle du fått hjelp, er ikke det jeg mener. Bare forklarer at det er et rangerings system der de prioriterer hvem som får hjelp. Siden det er så mange som trenger hjelp, så blir det sjelden ressurser til neste gruppe i prioriteringslisten Anonymkode: ca890...11e Nettopp, å denne tråden handler om tilbud innen psykisk helse. Min erfaring gjør meg veldig trist på vegne av meg selv og andre. Det virker som det psykiske og psykiske skader som er usynlige ikke er gyldige. Det er tuftet på at man skal klare seg selv her i landet, det er til å forstå. Men hvor blir det av alle pengene som kunne gitt folk hjelp? Og ikke minst, hvordan skal det gå med alle de unge kvinnene som opplever slike ting? Det er ikke alle som har et nettverk, og mye av det å leve i vold handler om isolajon, man blir gradvis manipulert til å ta avstand fra andre folk. Når man så er ute av forholdet er det ikke noe nettverk å falle tilbake på. Så isolasjon og ensomhet er farlig. Det er internett som redder meg tror jeg, her kan det bli litt chatt ulike steder uten press, det er en bra ting! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #83 Del Skrevet 7 timer siden Andrine& skrev (46 minutter siden): En henvisning går alltid først til Dps. Avtalespesialist er det eneste som finnes utenom Dps hvis du ser bort fra privat. Hva tenkte du på? Opplys meg gjerne hvis det er noe jeg ikke vet. Man må jo ikke gå til akkurat psykolog. Hvorfor er spesielt de unge idag så opptatt av å gå til psykolog? Er det status å gå til psykolog og nedverdigende å gå kommunalt? Få fastlegen til å søke deg til kommunens psykiatritjeneste. Det fins også tilbud med gratis samtaler for de som har vært utsatt for overgrep. Anonymkode: 0e11d...921 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #84 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei man behøver absolutt ikke å fake at man suicidal for å få hjelp. Syns mange influencere tar opp plassene på dps og det virker som de vil gå på dps kun fordi det er populært og at da kan de lage tiktok videoer av det. Man kan se at disse influencerne ikke er veldig syke. De legger ut videoer og man kan se at de er helt normale, de er med venner hele tiden og reiser til utlandet og bare normale ting. Ikke misforstå, man kan ha det dårlig selvom man smiler, MEN disse er ikke ALVORLIG syke. Så dps har en jobb å gjøre når de prioriterer hvem som får plass og ikke. Tving disse influencerne heller ut i jobb enn å la de gå på aap i flere år mens de vlogger om sine utenlandsturer flere ganger i året. Blir provosert. Anonymkode: 0e11d...921 Bitter much? Man får ikke poliklinisk behandling i det offentlige om man ikke er såpass syk at man trenger den behandlingen. Anonymkode: 20238...b50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #85 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Saken min var for kompleks for lavterskel tilbudene. Var ingen hjelp å få av psykisk helsehjelp innad kommunen uten å søke seg via fastlegen. Fastlegen skrev henvisning, avslag. Kommunen skrev i sin vurdering at jeg ikke var syk nok, og at jeg kunne benytte meg av gratis hjelp telefon i form av kirken sos eller lignende tilbydere. Dette gjelder begge kommuner. En på Vestlandet, og en på Østlandet. Anonymkode: 7c36a...571 Men ut i fra det du skriver så er det jo helt tydelig at du mener du er sykere enn det helsevesenet mener at du er. Anonymkode: 20238...b50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #86 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 20.58): Hvorfor vil helsesevesen i Norge at man skal være helt grøftekjørt for at man skal få psykisk helsehjelp? Og avslag på hjelp med ulogiske begrunnelser? noen kan ha slitt lenge i stillhet. Slitt mer mørke tanker, gråt i stillhet , virkelig ikke hatt det bra. Men klart å komme seg på jobb. Endelig tar steget og spør om hjelp men får avslag fordi «du har mann, barn og har klart å holde en jobb». At mørke tanker blir mørkere betyr ikke noe, fordi man gikk på jobb? Hva er logikken i det? samme begrunnelse kan brukes som avslag for autisme og ADHD utredning . Du har mann, barn og jobb og kan av den grunn ikke utredes . Stev og vansker kan væte like realle selvom man har barn!!’ Hva er poenget med å vente til folk har skader seg selv? Når de spurte om hjelp FØR det gikk så langt? Hvorfor ikke starte hjelpe de før rock bortom er nådd ? Hvorfor er målet at mennesker skal være så syk som mulig før en får hjelp? Anonymkode: bd589...5a3 Jeg er ikke grøftekjørt, jeg har det bra med full jobb og samboer osv. Er veldig ressurssterk. Men jeg får hjelp hos spesialisthelsetjenesten fordi jeg har mye vondt i fortiden og fordi jeg har vært innom psykisk helse tidligere uten at jeg nødvendigvis har fått riktig hjelp. Så jeg tror der er veldig ulikt hvordan det vurderes. Jeg stiller nok sterkere enn mange andre fordi jeg klarer å reflektere helhetlig over hele oppveksten og livet mitt, fordi jeg har en lang utdannelse + jobb som tilsier at jeg har god greie på akkurat dette. Ikke utdannet innen psykisk helse. Anonymkode: e5abf...431 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 7 timer siden #87 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Man må jo ikke gå til akkurat psykolog. Hvorfor er spesielt de unge idag så opptatt av å gå til psykolog? Er det status å gå til psykolog og nedverdigende å gå kommunalt? Få fastlegen til å søke deg til kommunens psykiatritjeneste. Det fins også tilbud med gratis samtaler for de som har vært utsatt for overgrep. Anonymkode: 0e11d...921 Jeg refererer til unge voldtektsoffer, får de like lite hjelp som meg så er det ille. Hvorfor mener du de ikke skal få hjelp hos dps eller psykolog? Er ikke konselvenser av vold en ting som helse skal hjelpe folk med? Jeg har hatt innvilget dette kommunale tilbudet lenge, som sagt så kommer det ingen, de har ingen på jobb som kan ta oppdraget. Det fattes kun vedtak på hjelp så det ser ut som de har gitt hjelp. Dere må slutte å nevne dette som et tilbud, det er ikke reelt. Jeg har selv forstått at det kommunale er det eneste jeg kan håpe på, men kommunen har kuttet ned på bemanningen, så når de har langvarig sykdom eller ferie hos ansatte så er det ingen til å gjør jobben. Jeg hadde gratis samtaler på krisesenter, det var ikke noe etter oppholdet. Så hva tenker du folk skal gjøre? Det er ikke mulig å bli behandlet så det å bli bedre er ikke mulig, kommunale tjenester fungerer ikke. Da er det som nå, med meg at jeg sitter igjen alene å har ikke evne til å hjelpe meg selv. Jeg hadde vel hatt det bra hvis jeg var flink nok til å hjelpe meg selv, men det er ikke realistisk å tro at folk makter å gjennomgå alle de prosessene alene. Selv kjenner jeg at alle tanker og følelser samler seg å blir større og verre for hver dag fordi jeg går med alt alene. Selvom andre kan mene at det er greit å ha det på den måten nekter jeg å være enig. Det er det samme for meg om noen forklarer at det finnes ikke hjelp fordi systemet er sånn, det er alikevel ikke greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå