Andrine& Skrevet 4. desember 2024 #81 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet ikke at isolasjon kommer av sykdom som ikke er behandlet nei, isolasjon kan oppstå av flere årsaker. Men jeg forstår nå at det er tilfellet hos deg. Men jeg forstår at DPS må prioritere de som er suicidale fremfor mennesker med ukontrollert gråt og panikkanfall. Dessverre ikke nok ressurser til å hjelpe alle, og da blir det dessverre for alle de andre de aller aller sykeste først. Anonymkode: ca890...11e Jeg har gått til legen min da jeg har nevnte probelmatikk, ble kalt inn til en samtale om det et par månder etterpå på Dps. Om man er i den tilstanden har ingenting å si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 4. desember 2024 #82 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her kommer det jo en del mer informasjon enn det innlegget jeg svarte på først. Selvfølgelig skulle du fått hjelp, er ikke det jeg mener. Bare forklarer at det er et rangerings system der de prioriterer hvem som får hjelp. Siden det er så mange som trenger hjelp, så blir det sjelden ressurser til neste gruppe i prioriteringslisten Anonymkode: ca890...11e Nettopp, å denne tråden handler om tilbud innen psykisk helse. Min erfaring gjør meg veldig trist på vegne av meg selv og andre. Det virker som det psykiske og psykiske skader som er usynlige ikke er gyldige. Det er tuftet på at man skal klare seg selv her i landet, det er til å forstå. Men hvor blir det av alle pengene som kunne gitt folk hjelp? Og ikke minst, hvordan skal det gå med alle de unge kvinnene som opplever slike ting? Det er ikke alle som har et nettverk, og mye av det å leve i vold handler om isolajon, man blir gradvis manipulert til å ta avstand fra andre folk. Når man så er ute av forholdet er det ikke noe nettverk å falle tilbake på. Så isolasjon og ensomhet er farlig. Det er internett som redder meg tror jeg, her kan det bli litt chatt ulike steder uten press, det er en bra ting! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #83 Del Skrevet 4. desember 2024 Andrine& skrev (46 minutter siden): En henvisning går alltid først til Dps. Avtalespesialist er det eneste som finnes utenom Dps hvis du ser bort fra privat. Hva tenkte du på? Opplys meg gjerne hvis det er noe jeg ikke vet. Man må jo ikke gå til akkurat psykolog. Hvorfor er spesielt de unge idag så opptatt av å gå til psykolog? Er det status å gå til psykolog og nedverdigende å gå kommunalt? Få fastlegen til å søke deg til kommunens psykiatritjeneste. Det fins også tilbud med gratis samtaler for de som har vært utsatt for overgrep. Anonymkode: 0e11d...921 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #84 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei man behøver absolutt ikke å fake at man suicidal for å få hjelp. Syns mange influencere tar opp plassene på dps og det virker som de vil gå på dps kun fordi det er populært og at da kan de lage tiktok videoer av det. Man kan se at disse influencerne ikke er veldig syke. De legger ut videoer og man kan se at de er helt normale, de er med venner hele tiden og reiser til utlandet og bare normale ting. Ikke misforstå, man kan ha det dårlig selvom man smiler, MEN disse er ikke ALVORLIG syke. Så dps har en jobb å gjøre når de prioriterer hvem som får plass og ikke. Tving disse influencerne heller ut i jobb enn å la de gå på aap i flere år mens de vlogger om sine utenlandsturer flere ganger i året. Blir provosert. Anonymkode: 0e11d...921 Bitter much? Man får ikke poliklinisk behandling i det offentlige om man ikke er såpass syk at man trenger den behandlingen. Anonymkode: 20238...b50 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #85 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Saken min var for kompleks for lavterskel tilbudene. Var ingen hjelp å få av psykisk helsehjelp innad kommunen uten å søke seg via fastlegen. Fastlegen skrev henvisning, avslag. Kommunen skrev i sin vurdering at jeg ikke var syk nok, og at jeg kunne benytte meg av gratis hjelp telefon i form av kirken sos eller lignende tilbydere. Dette gjelder begge kommuner. En på Vestlandet, og en på Østlandet. Anonymkode: 7c36a...571 Men ut i fra det du skriver så er det jo helt tydelig at du mener du er sykere enn det helsevesenet mener at du er. Anonymkode: 20238...b50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #86 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 20.58): Hvorfor vil helsesevesen i Norge at man skal være helt grøftekjørt for at man skal få psykisk helsehjelp? Og avslag på hjelp med ulogiske begrunnelser? noen kan ha slitt lenge i stillhet. Slitt mer mørke tanker, gråt i stillhet , virkelig ikke hatt det bra. Men klart å komme seg på jobb. Endelig tar steget og spør om hjelp men får avslag fordi «du har mann, barn og har klart å holde en jobb». At mørke tanker blir mørkere betyr ikke noe, fordi man gikk på jobb? Hva er logikken i det? samme begrunnelse kan brukes som avslag for autisme og ADHD utredning . Du har mann, barn og jobb og kan av den grunn ikke utredes . Stev og vansker kan væte like realle selvom man har barn!!’ Hva er poenget med å vente til folk har skader seg selv? Når de spurte om hjelp FØR det gikk så langt? Hvorfor ikke starte hjelpe de før rock bortom er nådd ? Hvorfor er målet at mennesker skal være så syk som mulig før en får hjelp? Anonymkode: bd589...5a3 Jeg er ikke grøftekjørt, jeg har det bra med full jobb og samboer osv. Er veldig ressurssterk. Men jeg får hjelp hos spesialisthelsetjenesten fordi jeg har mye vondt i fortiden og fordi jeg har vært innom psykisk helse tidligere uten at jeg nødvendigvis har fått riktig hjelp. Så jeg tror der er veldig ulikt hvordan det vurderes. Jeg stiller nok sterkere enn mange andre fordi jeg klarer å reflektere helhetlig over hele oppveksten og livet mitt, fordi jeg har en lang utdannelse + jobb som tilsier at jeg har god greie på akkurat dette. Ikke utdannet innen psykisk helse. Anonymkode: e5abf...431 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 4. desember 2024 #87 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Man må jo ikke gå til akkurat psykolog. Hvorfor er spesielt de unge idag så opptatt av å gå til psykolog? Er det status å gå til psykolog og nedverdigende å gå kommunalt? Få fastlegen til å søke deg til kommunens psykiatritjeneste. Det fins også tilbud med gratis samtaler for de som har vært utsatt for overgrep. Anonymkode: 0e11d...921 Jeg refererer til unge voldtektsoffer, får de like lite hjelp som meg så er det ille. Hvorfor mener du de ikke skal få hjelp hos dps eller psykolog? Er ikke konselvenser av vold en ting som helse skal hjelpe folk med? Jeg har hatt innvilget dette kommunale tilbudet lenge, som sagt så kommer det ingen, de har ingen på jobb som kan ta oppdraget. Det fattes kun vedtak på hjelp så det ser ut som de har gitt hjelp. Dere må slutte å nevne dette som et tilbud, det er ikke reelt. Jeg har selv forstått at det kommunale er det eneste jeg kan håpe på, men kommunen har kuttet ned på bemanningen, så når de har langvarig sykdom eller ferie hos ansatte så er det ingen til å gjør jobben. Jeg hadde gratis samtaler på krisesenter, det var ikke noe etter oppholdet. Så hva tenker du folk skal gjøre? Det er ikke mulig å bli behandlet så det å bli bedre er ikke mulig, kommunale tjenester fungerer ikke. Da er det som nå, med meg at jeg sitter igjen alene å har ikke evne til å hjelpe meg selv. Jeg hadde vel hatt det bra hvis jeg var flink nok til å hjelpe meg selv, men det er ikke realistisk å tro at folk makter å gjennomgå alle de prosessene alene. Selv kjenner jeg at alle tanker og følelser samler seg å blir større og verre for hver dag fordi jeg går med alt alene. Selvom andre kan mene at det er greit å ha det på den måten nekter jeg å være enig. Det er det samme for meg om noen forklarer at det finnes ikke hjelp fordi systemet er sånn, det er alikevel ikke greit. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #88 Del Skrevet 5. desember 2024 Memorangen skrev (15 timer siden): Dette høres nå veldig merkelig ut? Gå på dps fordi det er poulært? Kan ikke tenke meg noe som må være mindre populært😅 Nå har jeg ikke peiling på influencere i det hele tatt, men da jeg var på DPS en lang periode (som pårørende), tenkte jeg iallfall at de som var der virkelig trengte å være der. Tviler på at en eller annen influencer får plass på dps på et annet grunnlag enn andre folk, så jeg kan ikke tenke meg at den teorien din stemmer. Jeg tror det er kapasitetsproblemer rett og slett. Hvem i alle dager lager tik tok videoer av å være på dps? Enkelt. De får mange følgere ved å gjøre dette, da andre identifiserer seg med det de sliter med og "kjenner seg igjen". Å ha diagnoser nå for tiden er svært populært. At du ikke har fått med deg dette, er faktisk smått utrolig. Anonymkode: 40037...9cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 5. desember 2024 #89 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Enkelt. De får mange følgere ved å gjøre dette, da andre identifiserer seg med det de sliter med og "kjenner seg igjen". Å ha diagnoser nå for tiden er svært populært. At du ikke har fått med deg dette, er faktisk smått utrolig. Anonymkode: 40037...9cb Men herlighet. Tror du de på dps som tar imot søknaden for fastlegen vet at vedkommende er influencer og gir de lavere terskel for å få plass? Usikker på om det er så «populært» med diagnoser. Tror de fleste nok helst ikke vil ha noen diagnoser. Jeg tror mye skyldes at vi snakker mer om psykisk helse nå enn før. Urokråkene som var bare ble kalt rampete eller sløv får kanskje nå en adhd-diagnose f eks. Jeg har selv vært gjennom utredning med mitt barn, og de satte ingen diagnose selv om mye av symptomene var der. Det skal mye til å få en diagnose som de sa. Jeg har selv fått diverse «diagnoser/merkelapper» hos private psykologer og har slitt MYE psykisk i mange mange år(har tenkt i 15 år at jeg har adhd) men jeg får ikke hjelp og får heller ikke utredning. «Jeg klarer meg jo bra» er standardsvaret. Og det stemmer, men utrolig mye synes ikke utenpå. Man kan gå ganske lenge og skjule ting før man til slutt går på en smell. Jeg tror at de som oppsøker hjelp og kanskje «ønsker» en diagnose stort sett er folk som har slitt i mange år før de tar mot til seg og søker hjelp. En diagnose «ønsker» man ikke, men man ønsker kanskje en forklaring på hvorfor man sliter sånn som man gjør. Dette betyr ikke at vanlige følelser og ting som skjer i livet skal føre til noe diagnose, men jeg tror nok ikke folk går på dps fordi det er kult. Mindre kult sted skal du lete lenge etter. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #90 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 20.14): Jeg er ikke grøftekjørt, jeg har det bra med full jobb og samboer osv. Er veldig ressurssterk. Men jeg får hjelp hos spesialisthelsetjenesten fordi jeg har mye vondt i fortiden og fordi jeg har vært innom psykisk helse tidligere uten at jeg nødvendigvis har fått riktig hjelp. Så jeg tror der er veldig ulikt hvordan det vurderes. Jeg stiller nok sterkere enn mange andre fordi jeg klarer å reflektere helhetlig over hele oppveksten og livet mitt, fordi jeg har en lang utdannelse + jobb som tilsier at jeg har god greie på akkurat dette. Ikke utdannet innen psykisk helse. Anonymkode: e5abf...431 Litt av problemet her er nok at "grøftekjørt" er svært lite presist begrep. Det er nok lett å snakke forbi hverandre i slike saker siden det er svært vanskelig å oppsummere ens problemer i korte innlegg på Kvinneguiden. Så det blir vanskelig å vurdere utfra noen innlegg på Kvinneguiden hvor mye som skal til for å få plass hos spesialisthelsetjenesten. Anonymkode: 43987...2f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #91 Del Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 0.28): Litt av problemet her er nok at "grøftekjørt" er svært lite presist begrep. Det er nok lett å snakke forbi hverandre i slike saker siden det er svært vanskelig å oppsummere ens problemer i korte innlegg på Kvinneguiden. Så det blir vanskelig å vurdere utfra noen innlegg på Kvinneguiden hvor mye som skal til for å få plass hos spesialisthelsetjenesten. Anonymkode: 43987...2f1 Det er helt klart. Men jeg har jo hørt ulikt om hvor vanskelig det er å få plass hos spesialisthelsetjenesten for å få hjelp. Så jeg var fullt klar over at jeg ikke kunne forvente noe da fastlegen henviste meg, han informerte meg også om dette. Inntakstimen hos spesialisthelsetjenesten var også veldig kort til å ramse opp det jeg har strevd med, så det krevde en veldig kompleksitet i evnen til å kunne oppsummere alt på så kort tid. Jeg følte at jeg fikk satt ord på absolutt alt på veldig kort tid, og hvis jeg ikke hadde fått til det på den tiden hadde jeg nok ikke fått plass. Tror ikke jeg iallefall. Anonymkode: e5abf...431 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #92 Del Skrevet 8. desember 2024 Andrine& skrev (På 4.12.2024 den 18.39): Han ønsker kun å gi meg resept på apedop. Hvis du opplever medisin du får som apedop foreslår jeg at du sier dette til legen og ber om å få prøve en annen type i stedet. Det finnes ganske mange å velge mellom. Anonymkode: 7e9f4...417 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #93 Del Skrevet 9. desember 2024 Andrine& skrev (På 4.12.2024 den 19.17): Jeg har ikke fått noen verktøy, jeg har beskrevet hva de har gitt meg, syv forkortede samtale timer fordelt på to år. På hvilken måte tenker du at det er å få hjelp?? Mine ubehandlede diagnoser blir stadig verre. Isolasjon er kun et symptom på sykdom, jeg har ptsd, agorafobi, panikklidelse og tilbakevendende depresjon. Jeg har forstått at dette er ting ikke helsevesenet ønsker å hjelpe meg noe mer med, men det betyr ikke at jeg synes det er greit. Om dere mener det er ok at folk går med alvorlig sykdom ubehandlet er en annen sak, det må dere gjerne mene. Jeg har vært på krisesenter etter vold og voldtekt å synes det er en skam at kvinner ikke får hjelp etter slike hendelser. Tror dere det er så enkelt å gå ut å være sosial å bevege seg fritt når en voldelig mann har forfulgt å plaget meg? Det er svært krevende å ha levd med drapstrusler og angrep i lang tid, det setter seg i kroppen. Hvordan vet jeg om han klikker fulstendig en dag.. Det kan gå bra, det kan gå dårlig. Les litt nyheter hvis dere ikke er klar over at mange lever i konstant frykt. Lær dere å respektere folk å stå opp for kvinner som opplever vold. De isolerer seg i etterkant av mange grunner. Jeg synes jeg kunne fått hjelp av en privatpraktiserende psykolog inntil helsen var litt stabil. Hvilken andre tilbud finnes? Det er ikke noe her jeg bor uteom psykriatri fra kommuene, som nevnt så har jeg fått tilbud om det men de har ingen på jobb så det kommer ingen. Det er kun et papir. Jeg har k-Ptsd med sekundær dissosiativ lidelse,kronisk og dødelig anoreksi og alvorlig ocd og jeg har aldri fått avslag fra Dps. AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 14.08): . For å ha krav på hjelp av spesialisthelsetjenesten (DPS), må man være akutt suicidal eller psykotisk. Anonymkode: 70ad9...1d4 Bs! Anonymkode: 20238...b50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 9. desember 2024 #94 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har k-Ptsd med sekundær dissosiativ lidelse,kronisk og dødelig anoreksi og alvorlig ocd og jeg har aldri fått avslag fra Dps. Bs! Anonymkode: 20238...b50 Jeg har heller ikke fått avslag. Jeg har motatt syv samtaler fordelt på to år, endel av de forkortet da behandler var forsinket. Jeg kan fremdelses ikke se at dette hjalp meg, det kunne gå seks mnd mellom timene, ikke fikk jeg mulighet til å kontakte behandler underveis slik det står at man skal, jeg fikk aldri noen behandlingsplan på tross av purringer til sjefen for avdelingen. Hvorfor noen får hjelp mens andre ikke vises ikke på noen logisk måte for min del. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #95 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 17.53): Hva mener du med for syk for psykisk helsehjelp i kommunen? Dro du dit og de sa du kan ikke gå her fordi du er for syk? Det fins langtids psykisk helsehjelp i kommunene også, ikke bare rask psykisk helsehjelp. Anonymkode: 0e11d...921 Har man komplekse psykiske problemer er det ikke uvanlig at kommunen sier de ikke kan hjelpe. Her har jeg blitt avsluttet selv av kommunen i 3 runder. For syk for kommunen tilbud, men for frisk for dps. Skal sies at jeg var heldig og fikk tilbud nytt tilbud på dps nå da. Anonymkode: 0497a...ad2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #96 Del Skrevet 9. desember 2024 Det er noe forvirrende. Var en tråd her ikke lenge siden om at de som har nådd bunnen ikke prioriteres fordi det er de med jobb og muligheter som prioriteres. Hvem er det egentlig som prioriteres? De som har nådd bunnen eller de som har muligheter? Jeg må si jeg gar lidd lenge, gått til legen med jevne mellomrom prøvd å få hjelp. Legene virket ikke som de visste hva feilet meg eller hvordan de skulle hjelpe. Det at jeg surret rundt manisk og til tider med sterk depresjoni et par år var ikke noe noen av de sikkert 6 ulike leger heg gikk til klarte å fange opp. Dame, ser frisk ut utenpå, klarer å resonnere, har krevense jobb hun ikke har fått sparken fra. Fikk til og med beskjed om å begynne med yoga og gå tur, noe som hjalp marginalt. Jeg har ringt ulike hjelpetelefoner stort antall ganger, som noen ganger har vært nyttig. Jeg sov ikke på mange mange døgn, sov dårlig og var stortsett aldri uthvilt. Det måtte til at jeg ble så deprimert at jeg ikke gjorde annet enn gråt i sengen og planla selvmordet mitt og hvordan det skulke skje at jeg fikk en samtale med psykiater og maste om hjelp fra alle kanter. Jeg har nå fått hjelp, men resultatet av at de ikke kunne tvangsinnleggelse meg,(jeg fikk jo tilbud om frivillig innleggelse, men der er jo sjelden noe man ønsker).. at de ikke kunne tvangs innlegge meg på basis av der jeg sa ble at hele livet mitt er " tatt fra meg" jeg har gjort mange ukloke valg på strekk slik at jeg står alene fattig og uten jobb snart og kanskje dårlig rykte, kjønnssykdommer og en del dårlige opplevelser. Glad jeg har fått hjelp, men livet mitt er snudd oppnådd. Anonymkode: c86ce...7e0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 9. desember 2024 #97 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 22.16): Jeg vil såklart at de som har seriøse selvmorstanker skal få hjelp før meg. Men syns det skulle vært plass til oss som sliter tungt også. Anonymkode: bd589...5a3 Men har psykiatrien kompetanse til slik hjelp, det de kan er vel "total krise hjelp" siden det er det de holder på med? De som sliter tungt har fastlege, og kansje fastlegen kan gjøre en god del, som f.eks finne ut av fysiske og helsemessige problemer, nevise til fysioterapi etc? Kan det være slik at dersom man får alt fysisk og helsemessig tipp topp, så blir livet morsommere og bedre med bedre overskudd og psyke? Kan slik fysisk velvære redusere psykiske problemer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 9. desember 2024 #98 Del Skrevet 9. desember 2024 Andrine& skrev (På 4.12.2024 den 19.03): Jo, at jeg ikke har tenkt på det! Da skal jeg gå ut å være sosial i morgen jeg så ordner dette seg. Du vet at isolasjon kommer av sykdom som ikke er behandlet? Jeg har ingen steder å gå for å være sosial å jeg missliker å måtte ha panikkanfall ute i det offentlige, jeg hyperventilerer kraftig å gråter ukontrolert. Jeg har ingen plass i det sosiale når adferden min er på den måten. Bytt fastlege. Jeg tror kanskje problemene dine kan trenes bort med eksponeringsterapi, og at du trener deg opp til å bli mer komfortabel med å skjemme deg ut offentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 9. desember 2024 #99 Del Skrevet 9. desember 2024 I Grosny skrev (1 time siden): Bytt fastlege. Jeg tror kanskje problemene dine kan trenes bort med eksponeringsterapi, og at du trener deg opp til å bli mer komfortabel med å skjemme deg ut offentlig. Jeg vet! Har byttet, men det er et par års ventetid… Det er fortsatt mange før meg på lista. Det har også gradvis gått over i tvang, der det å feks låse døra og å stole på at jeg får den opp igjen når jeg skal hjem er et problem, det må sjekkes mange ganger, når det er sjekket må jeg gå tilbake for å sjekke om jeg hadde rett. Dette handler nok mye om kommuneøkonomien, de skal håndtere alle som Dps ikke hjelper. De står ovenfor hverandre på et vis, Dps sier at kommunene skal følge meg opp i lang tid, kommunen sier de ikke har kompetanse til å behandle meg, det må Dps gjøre… 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 9. desember 2024 #100 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 8.12.2024 den 19.44): Hvis du opplever medisin du får som apedop foreslår jeg at du sier dette til legen og ber om å få prøve en annen type i stedet. Det finnes ganske mange å velge mellom. Anonymkode: 7e9f4...417 Jeg har sagt fra, jeg ble bedt om å fortsette så jeg har bare kutta det ut uten å snakke mer med lege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå