Gå til innhold

Hvorfor ønsker ikke psykisk helsevesen å hjelpe noen ved mindre de er helt nådd bunn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Norge er langt avlangt land med mye spredt bebyggelse i de over 300 kommunene- som for ikke lenge siden var maasnge flere og med lav befolkning. 

1838: 392 kommuner

1930: 747 kommuner (høydepunkt)

1964: 454 kommuner (Schei-komiteen)

2020: 356 kommuner (Kommunereformen

Halvparten av dagens kommuner har mindre enn 5000 innbyggere.  Så kommer Statens overføringer som gir minst til store kommuner som Asker og Bærum.

Det er ikke folk og/eller penger til å opprettholde tilbud til alt.  

Så kommer det med skatt. Norge har veldig flat lønnsstruktur så skatteinntektene i kommunene blir ikke alltid så store, selv om f.eks Asker fikk merke det når han flyttet til utlandet. 

Så kommer valg, det er lett for administrasjonen på ulike nivåer å nedlrioritere svake grupper og gjør det enkelt for politikere å støtte oppunder det.  

Anonymkode: 81ff0...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor vil helsesevesen i Norge at man skal være helt grøftekjørt for at man skal få psykisk helsehjelp? Og avslag på hjelp med ulogiske begrunnelser?

noen kan ha slitt lenge i stillhet. Slitt mer mørke tanker, gråt i stillhet , virkelig ikke hatt det bra. Men klart å komme seg på jobb. Endelig tar steget og spør om hjelp men får avslag fordi «du har mann, barn og har klart å holde en jobb». At mørke tanker blir mørkere betyr ikke noe, fordi man gikk på jobb? Hva er logikken i det?

samme begrunnelse kan brukes som avslag for autisme og ADHD utredning . Du har mann, barn og jobb og kan av den grunn ikke utredes . Stev og vansker kan væte like realle selvom man har barn!!’

Hva er poenget med å vente til folk har skader seg selv? Når de spurte om hjelp FØR det gikk så langt? Hvorfor ikke starte hjelpe de før rock bortom er nådd ? Hvorfor er målet at mennesker skal være så syk som mulig før en får hjelp?

Anonymkode: bd589...5a3

Fordi det er andre som trenger hjelp mer. 

Du er velfungerende nok til å søke privat hjelp. 

Anonymkode: 0e11d...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ts igjen

Det skjedde med meg. Jeg har hatt det tungt lenge, masse traumer fra barndom og mye laster. Jeg har prøvd å bære det alene. Til slutt gikk jeg på en kjempe stort mentalt sammenbrudd i september . Ble henvist flere steder for hjelp men fikk avslag fordi jeg ennå ikke hadde hatt seriøse avslutte livet tanker. Å slite var ikke nok.

Du kan søke kommunal psykiatritjeneste, som også er gratis. Du får ikke avslag der. Du er ikke syk nok for dps. Dps behandler ALVORLIG syke personer. Og det stemmer ikke at man må forsøke å ta livet sitt eller påberope seg selvmordstanker for å få plass der. Dps ser på hvor syk man er. 

Anonymkode: 0e11d...921

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at det er sånn, men en konsekvens av at det ikke er nok midler og kapasitet til å hjelpe alle som har behov for det samtidig. Da blir det snakk om vurderinger og prioriteringer om hvem som tenger det mest, men også hvem som kan ha mest utbytte av å komme i rask behandling. 

Det er tøffe prioriteringer, og jeg tror på ingen måte det er enkle prioriteringer for de ansatte. Føles nok aldri godt å måtte avvise noen som søker hjelp. 

Anonymkode: b7a59...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg trådstarter. Men de som jobber i psykisk helsevern er nok også enig.  Det  handler om manglende ressurser. Det er ikke slik at psykologene tror at du ikke kan slite enormt selv om du har mann, barn og jobb. 

Selv søkte jeg ADHD utredning fordi jeg stod i fare for å miste jobben min. Jeg hadde fått flere advarsler. DPS svarte: "Du har ikke mistet jobben enda".  

Anonymkode: 43987...2f1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om ønske, det er snakk om politikk og bevilgninger. Med mindre du ønsker å betale 100% skatt vil vi aldri komme dit at alle med behov for en eller annen behandling kan få det. Er man ikke syk nok til å bli prioritert må man selv skaffe behandling, det er bare rett og rimelig egentlig.

Anonymkode: ddbd5...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplever å få god hjelp fra fastlege og DPS.

Anonymkode: bcd32...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er helt enig med deg trådstarter. Men de som jobber i psykisk helsevern er nok også enig.  Det  handler om manglende ressurser. Det er ikke slik at psykologene tror at du ikke kan slite enormt selv om du har mann, barn og jobb. 

Selv søkte jeg ADHD utredning fordi jeg stod i fare for å miste jobben min. Jeg hadde fått flere advarsler. DPS svarte: "Du har ikke mistet jobben enda".  

For å få utredning for ADHD via dps må du ha funksjonsfall på flere arenaer i livet og det er kun de med de alvorligste symptomene som får plass til utredning, så det «kun» ha problemer med arbeidslivet er ikke nok for å få offentlig utredning.

Anonymkode: 20238...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For å få utredning for ADHD via dps må du ha funksjonsfall på flere arenaer i livet og det er kun de med de alvorligste symptomene som får plass til utredning, så det «kun» ha problemer med arbeidslivet er ikke nok for å få offentlig utredning.

Jeg har funksjonsfall på flere områder i livet. Jeg endte også med å få ADHD diagnosen. 

Men det som var mest kritisk var jobbsituasjonen. Siden det er enorm stor forskjell på å miste jobben og å ikke miste jobben. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser flere skriver at DPS kun behandler _alvorlig_ psykisk syke mennesker, men det stemmer ikke det heller. Søker man behandling via DPS for alvorlige psykiske problemer som gjerne er sammensatte, ser jeg at mange får avslag. Enten fordi DPS'en de søker seg til ikke har kompetansen til å behandle de eller ikke har plass. Mange får da beskjed om å søke avtalespesialist, men de har ikke råd, selv når avtalespes. har avtaler med det offentlige.

Greia med DPS har blitt et pakkeforløp, på samme måte som resten av helsevesenet. De ser på om du vil klare å bli "frisk" eller behandlet vellykket på 10-15 timer. Er ikke forutsetningene for det på plass, har de ikke kompetansen til å behandle deg.

Her kan man lese et debattinnlegg fra 2015 som omhandler innføringen av pakkeforløp i psykisk helsevern i Norge. https://psykologisk.no/2015/12/hva-skal-vi-med-pakkeforlop-i-psykisk-helsevern/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga at altfor mange mener seg syke og skal ha hjelp for hver minste ting. Vi har normalisert dette med at du ikke klarer noe selv, men trykker på en knapp, så komner det offentlige og hjelper deg.

Dette i tillegg til at det er blitt poppis å være åpen om absolutt alt og at ingenting er ens egen feil eller ansvar lengre, hjelper heller ikke på. Køene vokser daglig. 

Heldigvis må folk snart forstå at de må i større grad hjelpe seg selv.

Anonymkode: 40037...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (4 timer siden):

Jeg ser flere skriver at DPS kun behandler _alvorlig_ psykisk syke mennesker, men det stemmer ikke det heller. Søker man behandling via DPS for alvorlige psykiske problemer som gjerne er sammensatte, ser jeg at mange får avslag. Enten fordi DPS'en de søker seg til ikke har kompetansen til å behandle de eller ikke har plass. Mange får da beskjed om å søke avtalespesialist, men de har ikke råd, selv når avtalespes. har avtaler med det offentlige.

Greia med DPS har blitt et pakkeforløp, på samme måte som resten av helsevesenet. De ser på om du vil klare å bli "frisk" eller behandlet vellykket på 10-15 timer. Er ikke forutsetningene for det på plass, har de ikke kompetansen til å behandle deg.

Her kan man lese et debattinnlegg fra 2015 som omhandler innføringen av pakkeforløp i psykisk helsevern i Norge. https://psykologisk.no/2015/12/hva-skal-vi-med-pakkeforlop-i-psykisk-helsevern/

Ts da synes jeg all propagandaen om «søk hjelp før det er for sent» «ikke sitt alene med vonde tanker, det er hjelp å få» blir feil. Fordi kun en. Brøkdel kommer innom nåløyet. Og kan du ikke bli kurert på 15 timer skal du bare lide alene selv? Om du orker såklart 

det viktigste for samfunnet er at du lever. Så lenge du lever er ikke livskvalitet på agendaen. Folk kan ha det jævlig, men du må nesten prøve å dø før du kanskje får hjelp 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har funksjonsfall på flere områder i livet. Jeg endte også med å få ADHD diagnosen. 

Men det som var mest kritisk var jobbsituasjonen. Siden det er enorm stor forskjell på å miste jobben og å ikke miste jobben. 

En ting er at jobbsituasjonen din var det mest kritiske for deg , men som du sier hadde du funksjonsfall på flere andre områder i livet  så det er vel rett å hevde at du ønsket utredning basert på hele symptombildet ditt og at dette kom frem i søknaden. Og selv om jobbsituasjon var det som var mest kritisk for deg så ga Dps deg utredning basert på hele symptombilde og mente at du oppfylte kriteriene i prioriteringsveilederen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts da synes jeg all propagandaen om «søk hjelp før det er for sent» «ikke sitt alene med vonde tanker, det er hjelp å få» blir feil. Fordi kun en. Brøkdel kommer innom nåløyet. Og kan du ikke bli kurert på 15 timer skal du bare lide alene selv? Om du orker såklart 

det viktigste for samfunnet er at du lever. Så lenge du lever er ikke livskvalitet på agendaen. Folk kan ha det jævlig, men du må nesten prøve å dø før du kanskje får hjelp 

Heh, da tar du opp et tema som har opprørt ganske mange som har vært i kontakt med det psykiske helsevernet, og det er temaene til den norske verdensdagen for psykisk helse, som ofte henspeiler på at folk _rundt_ en psykisk syk person må gjøre jobben, som er nettopp det som skjer idag.

Og det er sant at det er tull med sånne oppfordringer for hjelpa kommer ofte for seint. Pakkeforløp, innsparinger, nedleggelser og NPM-spøkelset rir psykisk helsevesen som en mare og det er nitrist å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvorfor vil helsesevesen i Norge at man skal være helt grøftekjørt for at man skal få psykisk helsehjelp? Og avslag på hjelp med ulogiske begrunnelser?

noen kan ha slitt lenge i stillhet. Slitt mer mørke tanker, gråt i stillhet , virkelig ikke hatt det bra. Men klart å komme seg på jobb. Endelig tar steget og spør om hjelp men får avslag fordi «du har mann, barn og har klart å holde en jobb». At mørke tanker blir mørkere betyr ikke noe, fordi man gikk på jobb? Hva er logikken i det?

samme begrunnelse kan brukes som avslag for autisme og ADHD utredning . Du har mann, barn og jobb og kan av den grunn ikke utredes . Stev og vansker kan væte like realle selvom man har barn!!’

Hva er poenget med å vente til folk har skader seg selv? Når de spurte om hjelp FØR det gikk så langt? Hvorfor ikke starte hjelpe de før rock bortom er nådd ? Hvorfor er målet at mennesker skal være så syk som mulig før en får hjelp?

De vil sikkert. Er manglende ressurser til det som er problemet

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ts

Er ikke rakettforskning da ar da må mer penger og ansettes flere til det. Og heller kutte penger andre steder. Som penger vi sender ut av landet eller prosjekter som ikke er helse. .helse først! 

I verste fall dør folk av psykisk helse fordi de ikke får hjelp selvom de ønsket hjelp 

Det er selvfølgelig det som hadde vært det riktige men det kommer aldri til å skje. Det er de svakeste som blir nedprioritert først dessverre

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bålkaffe skrev (7 timer siden):

Om de ikke har råd til avtalespesialist har de heller ikke råd til behandling ved Dps da egenandelen er den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Pga at altfor mange mener seg syke og skal ha hjelp for hver minste ting. Vi har normalisert dette med at du ikke klarer noe selv, men trykker på en knapp, så komner det offentlige og hjelper deg.

Dette i tillegg til at det er blitt poppis å være åpen om absolutt alt og at ingenting er ens egen feil eller ansvar lengre, hjelper heller ikke på. Køene vokser daglig. 

Heldigvis må folk snart forstå at de må i større grad hjelpe seg selv.

Anonymkode: 40037...9cb

Bullshit! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kanskje på tide å sette seg inn i hva begrepet propaganda betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...