AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Del Skrevet 3 timer siden Hvorfor vil helsesevesen i Norge at man skal være helt grøftekjørt for at man skal få psykisk helsehjelp? Og avslag på hjelp med ulogiske begrunnelser? noen kan ha slitt lenge i stillhet. Slitt mer mørke tanker, gråt i stillhet , virkelig ikke hatt det bra. Men klart å komme seg på jobb. Endelig tar steget og spør om hjelp men får avslag fordi «du har mann, barn og har klart å holde en jobb». At mørke tanker blir mørkere betyr ikke noe, fordi man gikk på jobb? Hva er logikken i det? samme begrunnelse kan brukes som avslag for autisme og ADHD utredning . Du har mann, barn og jobb og kan av den grunn ikke utredes . Stev og vansker kan væte like realle selvom man har barn!!’ Hva er poenget med å vente til folk har skader seg selv? Når de spurte om hjelp FØR det gikk så langt? Hvorfor ikke starte hjelpe de før rock bortom er nådd ? Hvorfor er målet at mennesker skal være så syk som mulig før en får hjelp? Anonymkode: bd589...5a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor vil helsesevesen i Norge at man skal være helt grøftekjørt for at man skal få psykisk helsehjelp? Og avslag på hjelp med ulogiske begrunnelser? noen kan ha slitt lenge i stillhet. Slitt mer mørke tanker, gråt i stillhet , virkelig ikke hatt det bra. Men klart å komme seg på jobb. Endelig tar steget og spør om hjelp men får avslag fordi «du har mann, barn og har klart å holde en jobb». At mørke tanker blir mørkere betyr ikke noe, fordi man gikk på jobb? Hva er logikken i det? samme begrunnelse kan brukes som avslag for autisme og ADHD utredning . Du har mann, barn og jobb og kan av den grunn ikke utredes . Stev og vansker kan væte like realle selvom man har barn!!’ Hva er poenget med å vente til folk har skader seg selv? Når de spurte om hjelp FØR det gikk så langt? Hvorfor ikke starte hjelpe de før rock bortom er nådd ? Hvorfor er målet at mennesker skal være så syk som mulig før en får hjelp? Anonymkode: bd589...5a3 Fordi det er altfor mange pasienter og altfor få behandlere. 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden Jeg fikk svar på at jeg fikk behandling før jeg nådde bunn. Men så nådde jeg bunn i ventetiden etter jeg fikk bekreftelse på at jeg får hjelp, men fra da tok det 3 måneder. Var først på kartlegging samtaler før jeg fikk vite om jeg får hjelp, så i den mellomtiden nådde jeg bunn, men jeg fikk jo svar før det skjedde. Så enten så de hvor dette gikk, og måtte vente til det var noe ledig, eller så var det flaks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden Det er ikke manglende vilje (ønske), men kapasitet og midler. De må prioritere de sykeste, selv da monner det ikke. Anonymkode: 7dcc1...3e4 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden Ønsker og ønsker...det er snakk om kapasitet. For mange pasienter og for lite behandlere og ressurser 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden Hvis du tenker de som har valgt yrket,så har de valgt etter ønsket om å hjelpe andre. Men så er det de som styrer landet og pengesekken, som ikke har kunnskap nok til å forstå alvoret. Anonymkode: b0900...2ed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Del Skrevet 1 time siden Mange ting går jo over av seg selv med tiden. Så når kapasiteten er dårlig så venter man og ser om det går over eller blir verre. Det er jo en gjenganger med fysiske vondter også. Ta to paracet og bestill ny time hvis det ikke går over. Anonymkode: 7e9f4...417 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #8 Del Skrevet 1 time siden Grüner skrev (45 minutter siden): Fordi det er altfor mange pasienter og altfor få behandlere. Ts Er ikke rakettforskning da ar da må mer penger og ansettes flere til det. Og heller kutte penger andre steder. Som penger vi sender ut av landet eller prosjekter som ikke er helse. .helse først! I verste fall dør folk av psykisk helse fordi de ikke får hjelp selvom de ønsket hjelp Anonymkode: bd589...5a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #9 Del Skrevet 1 time siden Det stemmer som de andre her har svart, det handler ikke om at behandlere, leger osv. ikke ønsker å hjelpe deg, men at det skrus til, spinkes og spares, kuttes og hamres løs der politikken kan. Flere sliter, men det skal fylles ut flere papirer, det skal vurderes og dobbeltsjekkes og byråkratiseres. Det er kjempetrist, i begge ender, de som trenger hjelp og kunne unngått å nå bunnen, og for de som gjerne vil hjelpe men som må avslutte behandling og/eller skvise ut pasienter fordi de ikke er suicidale (ennå). Jeg fikk faktisk regelrett beskjed om dette siste gangen jeg ble henvist til DPS med voldsomme angstanfall/mareritt og PTSD; vi har ikke rom til å hjelpe deg nå med mindre du "ikke orker mer". Det er der listen ligger på de aller mest belastede stedene per i dag. Vi må nesten stemme annerledes for å få en endring, vi som er voksne.. hvis vi vil at barna våre skal ha bedre alternativer. Anonymkode: e7c73...0c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ts Er ikke rakettforskning da ar da må mer penger og ansettes flere til det. Og heller kutte penger andre steder. Som penger vi sender ut av landet eller prosjekter som ikke er helse. .helse først! I verste fall dør folk av psykisk helse fordi de ikke får hjelp selvom de ønsket hjelp Anonymkode: bd589...5a3 Sett deg inn i hvordan samfunns økonomi funker. Det er dessverre slik at tøffe beslutninger må taes om pengene ikke strekker til. Se hvordan denne legge ned skole-debatten har holdt på. Også er det også dessverre slik at det offentlige må sette en max pris på pleien de skal gi til en borger. That's how it is... Anonymkode: 7c36a...571 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #11 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det stemmer som de andre her har svart, det handler ikke om at behandlere, leger osv. ikke ønsker å hjelpe deg, men at det skrus til, spinkes og spares, kuttes og hamres løs der politikken kan. Flere sliter, men det skal fylles ut flere papirer, det skal vurderes og dobbeltsjekkes og byråkratiseres. Det er kjempetrist, i begge ender, de som trenger hjelp og kunne unngått å nå bunnen, og for de som gjerne vil hjelpe men som må avslutte behandling og/eller skvise ut pasienter fordi de ikke er suicidale (ennå). Jeg fikk faktisk regelrett beskjed om dette siste gangen jeg ble henvist til DPS med voldsomme angstanfall/mareritt og PTSD; vi har ikke rom til å hjelpe deg nå med mindre du "ikke orker mer". Det er der listen ligger på de aller mest belastede stedene per i dag. Vi må nesten stemme annerledes for å få en endring, vi som er voksne.. hvis vi vil at barna våre skal ha bedre alternativer. Anonymkode: e7c73...0c1 Ts igjen Det skjedde med meg. Jeg har hatt det tungt lenge, masse traumer fra barndom og mye laster. Jeg har prøvd å bære det alene. Til slutt gikk jeg på en kjempe stort mentalt sammenbrudd i september . Ble henvist flere steder for hjelp men fikk avslag fordi jeg ennå ikke hadde hatt seriøse avslutte livet tanker. Å slite var ikke nok. Anonymkode: bd589...5a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #12 Del Skrevet 1 time siden Det er viktigere at folk dør i selvmord enn at du skal ha et verdig liv. Jeg er fullstendig klar over at det også gjelder kapasitet og økonomi. Anonymkode: 88abc...7e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er viktigere at folk dør i selvmord enn at du skal ha et verdig liv. Jeg er fullstendig klar over at det også gjelder kapasitet og økonomi. Anonymkode: 88abc...7e0 At folk ikke dør i selvmord Anonymkode: 88abc...7e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #14 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er viktigere at folk dør i selvmord enn at du skal ha et verdig liv. Jeg er fullstendig klar over at det også gjelder kapasitet og økonomi. Anonymkode: 88abc...7e0 Jeg vil såklart at de som har seriøse selvmorstanker skal få hjelp før meg. Men syns det skulle vært plass til oss som sliter tungt også. Anonymkode: bd589...5a3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #15 Del Skrevet 1 time siden Det handler ikke om ønsker, men knallharde prioriteringer. Det er slik en velferdsstat fungerer. Anonymkode: a3f2c...613 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Sett deg inn i hvordan samfunns økonomi funker. Det er dessverre slik at tøffe beslutninger må taes om pengene ikke strekker til. Se hvordan denne legge ned skole-debatten har holdt på. Også er det også dessverre slik at det offentlige må sette en max pris på pleien de skal gi til en borger. That's how it is... Anonymkode: 7c36a...571 Men hvorfor strekker penger aldri til noe som helst? Vi betaler, betaler og betaler til statskassen. Skatter, avgifter, gebyrer og så videre. HVOR er pengene? Er Norge et u-land? Anonymkode: 315b6...7e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hvorfor strekker penger aldri til noe som helst? Vi betaler, betaler og betaler til statskassen. Skatter, avgifter, gebyrer og så videre. HVOR er pengene? Er Norge et u-land? Anonymkode: 315b6...7e6 Er du seriøs? Anonymkode: a3f2c...613 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 1 time siden #18 Del Skrevet 1 time siden Handler ikke om ikke ønsker, men mer det at kapasiteten er altfor dårlig. Derfor får dessverre alt for få behandling av den grunn. Det trengs flere behandlere, flere lokaler, mer kunnskap om psykisk helse og det krever bevillgning av mere økomiske midler. Så skal jeg også legge til at psykisk helse er komplisert. Noen ganger tar det tid å finne riktig type behandling, da folk reagerer ulikt på ulik type behandling. Og noen blir aldri bra, men må lære seg å leve med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #19 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ts igjen Det skjedde med meg. Jeg har hatt det tungt lenge, masse traumer fra barndom og mye laster. Jeg har prøvd å bære det alene. Til slutt gikk jeg på en kjempe stort mentalt sammenbrudd i september . Ble henvist flere steder for hjelp men fikk avslag fordi jeg ennå ikke hadde hatt seriøse avslutte livet tanker. Å slite var ikke nok. Anonymkode: bd589...5a3 Jeg anbefaler deg å lese deg opp på prioriteringsveilederen for psykisk helse. Der står det hva som vektlegges, og hvem som prioriteres. Så må du huske på at de kanskje vurderer funksjonsnivået ditt annerledes enn det du selv gjør. Du må kunne begrunne hva du sliter med, og hvordan det spesifikt påvirker deg i hverdagen. Er behandlingen avgjørende for at du klarer å holde deg i jobb eller utdanning? Jeg har vært inn og ut av systemet i nesten 10 år, og har aldri hatt problemer med å komme inn. Har vært henvist til DPS på flere ulike tidspunkt i ulike faser av livet, og har alltid kommet inn. Men så vet jeg hvordan systemet fungerer, og at de også legger vekt på motivasjonen din for å motta behandling. Som oftest blir de som er sykest prioritert, eller de som trenger behandling for å komme seg tilbake til jobb eller skole (fødselsdepresjon, akutt psykose etc). De som havner midt i mellom blir ikke prioritert, hvis ikke kapasiteten er tilstede. Du kan henvende deg til SMISO for de jobber med traumer, og du trenger ingen henvisning. Det er gratis. Anonymkode: 0f7f3...f6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 1 time siden #20 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Men hvorfor strekker penger aldri til noe som helst? Vi betaler, betaler og betaler til statskassen. Skatter, avgifter, gebyrer og så videre. HVOR er pengene? Er Norge et u-land? Anonymkode: 315b6...7e6 Norge styres etter Særinteresse prinsippet derfor er det aldri nok penger så at SV skrøt fælt av Statsbudsjettet sitt mere til tannlegen det var ikke bilde av en Pasient men bilde av en Tannlege som gliste du har helt rett i det du sier vi betaler betaler og betaler men pengene strekker ikke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå