Gå til innhold

Gi julegave men ikke bursdagsgave?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om dette.

Vi har svært lite kontakt med familie på den ene siden. Bevisst valg fra vår side.

Greia er at når ungene våre har bursdager,er det ingen oppmerksomhet rundt det.

Men til jul derimot, kommer det enten gaver eller vipps gjerne på juleaften. Vi har tatt det for gitt at når det ikke kommer gratulasjoner på bursdager,så kommer det ikke noe til jul heller? Vi føler jo bursdag er mere "viktig" på en måte.

Hva synes dere,og hvordan forholde seg til slikt? For oss er det rart å skulle ordne med julegaver til folk man ikke har kontakt med, sånn i tilfelle de gir. Da burde vi jo gitt til bursdager også vel?

Anonymkode: a34b8...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til bursdager er det vel vanlig å gi om man er de aller nærmeste eller er bedt i selskap. Sånn er det iallefall i både min og mannens slekter.

Til jul derimot gir man en oppmerksomhet til iallefall alle barna. Og da får man jo situasjonen at man gir til de andres barn, og de gir til våre. Helt greit. Og ansett som normalt for min del iallefall. 

Anonymkode: cfc38...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle familier har forskjellige tradisjoner. Vi gir kun bursdagsgave dersom vi er bedt i selskap. Til jul gir vi til alle. Vi er mange, veldig mange. Jeg sender en gratulasjon til de nærmeste, men det er ikke alle jeg har like god kontakt med. Det er ikke alle jeg husker på at har bursdag i farten. 

Anonymkode: ff485...29f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har veldig gode relasjoner med barnas tanter og onkler, men det har hendt ofte at de ikke har fått gave. De har fått hvis vi har hatt felles feiring og noen ganger ellers. Ingen har reagert på dette. 

Og motsatt. Når de har blitt tenåringer har jeg vippset dem penger på bursdag. 

Julegave gis alltid. 

Hadde blitt veldig rart å ikke kjøpe gave til nieser/nevøer når andre skal få gave 

Anonymkode: de19e...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hva tenker dere om dette.

Vi har svært lite kontakt med familie på den ene siden. Bevisst valg fra vår side.

Greia er at når ungene våre har bursdager,er det ingen oppmerksomhet rundt det.

Men til jul derimot, kommer det enten gaver eller vipps gjerne på juleaften. Vi har tatt det for gitt at når det ikke kommer gratulasjoner på bursdager,så kommer det ikke noe til jul heller? Vi føler jo bursdag er mere "viktig" på en måte.

Hva synes dere,og hvordan forholde seg til slikt? For oss er det rart å skulle ordne med julegaver til folk man ikke har kontakt med, sånn i tilfelle de gir. Da burde vi jo gitt til bursdager også vel?

Anonymkode: a34b8...b18

Da må dere snakke sammen om det og få en ordning på det?

Hva gjør dere selv da?

Vet at jeg fint kan ordne både julegaver og bursdagsgaver , og si gratulerer med dagen, men det går sjeldent andre veien. Isåfall må vi avtale på forhånd at vi skal kjøpe til hverandre feks.. Men det har hendt at det blir glemt å gi tilbake.. Jeg sier at de selv må bestemme og vi skal gi ekler ikke til hverandre og for hvor mye ca. Har forståelse for at ikke alle har råd. Men har du tenkt at kanskje andre kjøper til dine men du ikke igjen?  Vi har lite kontakt og med noen på ene siden, de er veldig opptatt av seg selv og sine. Vi skal bry oss veeeeldig mye om de små der og passe,leke og gaver osv. Men de enser ikke våre....

Anonymkode: 6f65e...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julegave gis her, mens bursdagsgaver er hvert år frem til 15 år, og etter det ved 18, og runde dager. Det er normen jeg er vokst opp med og per nå praktiseres til typisk tante/onkel/niese/nevø. Litt annerledes om en er veldig tett, men mer perifre så praktiseres det sånn her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...