Gå til innhold

Måtte avlyse fysio time - fikk gebyr

Mamma31

Anbefalte innlegg

Ninaen skrev (16 minutter siden):

Man skal ikke få gebyr ved (akutt) sykdom, men det har sykehusene elegant glemt. De privatpraktiserende står noe friere, også de med avtalehjemmel, men det er dårlig stil å ta betalt av pasienter du vet er troverdig på sykdom i alle fall (det er faktisk skremmende mange som juger om sykdom når de har glemt timen nettopp i håp om å slippe gebyr, og det går jo nå da ut over alle som reelt blir syke). 
Det er faktisk uhørt å ta betalt når folk får omgangssyke eller luftveisinfeksjon med feber osv, da man risikerer at folk dukker opp syke (en del har faktisk ikke råd til gebyret, som jo heller ikke teller til frikortet). Men vit alle sammen at sykehusene har egentlig ikke lov til å ilegge gebyr når uteblitt/avlyst <24 timer skyldes sykdom. De har bare glemt at det står i rundskriv/veileder til lovverket…

Hvor står den regelen, at man ikke skal ha gebyr ved akutt sykdom? 
Hvordan mener du at en fysioterapeut skal kunne skille mellom hvem som fremstår troverdig på telefon,sms eller mail? Likebehandlingsprinsippet står høyt i dagens helsevesen. 

Ville du akseptert å gå på jobb, og ikke vite om du får betalt for 3 timers arbeid eller 5 timers arbeid når arbeidsdagen din er 8 timer og dine utgifter er tilpasset at du jobber og får betalt for fulle arbeidsdager? 

Synes uttalelsene dine dels er motstridende, dels vitner om at du er lite reflektert. I tillegg kjenner du ikke til regelverket du påstår finnes. 

Anonymkode: 8f84e...e68

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mamma31 skrev (5 timer siden):

Hei,

Fikk time til fysio en mandag ettermiddag, men ringte tidlig for å avlyse da minsten hadde høy feber og jeg måtte være hjemme med han.

Fikk ny time,  en måtte betale da jeg avlyste mindre enn 24 timer før timen.

Jeg har aldri fått et slikt avlysnings gebyr før, og ble usikker på om det var riktig? 

Jeg forstår at det spiller ingen rolle for min fysio om det var jeg eller barnet var syk den dagen, var ingen som kom uansett, men er litt vanskelig å avbestille på en søndag (ref 24 t før). Jeg kunne for øvrig ha blitt akutt syk samme morgen.

Noen som kjenner til reglen her?

Dette er jo helt vanlig, og helt rimelig. Du må ha bodd under en stein som ikke har kjent til det. 

Anonymkode: 004c8...0be

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke riktig. Du skal selvsagt betale når du er syk. I Norge har vi sykelønnsordninger som gjør at du får penger selv om du er syk, så lenge du er ansatt i en jobb eller har andre ytelser. Skal en som lever av timeboken sin miste lønn fordi du er syk? Det er ikke riktig. Veldig mange helsepersonell er selvstendige, og det er ikke så mange konsultasjoner man kan ha per uke, og man har som regel ingen mulighet til å ta inn ny pasient fordi en er syk, fordi da startes en ny behandling som man egentlig ikke har kapasitet til. Over alt er det slik at man betaler for uteblitte timer, med 24 eller 48 timers varsel, og det er selvsagt irrelevant for behandleren om det er du selv eller barnet ditt som er syk.

Anonymkode: f6e3d...a7b

Leste du hva jeg skrev? SYKEHUSENE har ikke lov! De andre bør bruke hodet. Og nei, langt fra alle har råd til det gebyret. Det er totalt urimelig når man blir akutt syk. Og til din informasjon har alle med avtalehjemmel et basistilskudd fra staten som de får uavhengig av antall konsultasjoner/behandling, likt det fastlegene får per pasient på lista. Og i tillegg: absolutt mulig for mange å fylle opp. 
ikke-møtt gebyr ble innført for å få ned antall som ikke møtt pga surr og glemsel, som er stort tap i behandlingstid for andre, ikke for å straffe folk for å bli syke når de ikke kan for det og ikke har mulighet til å avlyse innen normal tidsfrist. Og ja, jeg jobber i helsevesenet. Det er ikke slik du beskriver intensjonen med gebyret var ment. Det var for å «oppdra» den gjengen som «ups, glemte den timen jeg», «gidder ikke avbestille og drar til frisøren i stedet» osv (JA, det finnes skremmende mange av dem). Etter at både sykehus og andre behandlere begynte å sende ut sms-påminner datt antallet som ikke møtte dramatisk. Anbefaler deg å lese rundskriv/veileder hvis du ikke tror meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma31 skrev (5 timer siden):

Hei,

Fikk time til fysio en mandag ettermiddag, men ringte tidlig for å avlyse da minsten hadde høy feber og jeg måtte være hjemme med han.

Jeg har aldri fått et slikt avlysnings gebyr før, og ble usikker på om det var riktig? 

Jeg forstår at det spiller ingen rolle for min fysio om det var jeg eller barnet var syk den dagen, var ingen som kom uansett, men er litt vanskelig å avbestille på en søndag (ref 24 t før). Jeg kunne for øvrig ha blitt akutt syk samme morgen.

Det er helt vanlig. Hvis du er syk selv slipper du vanligvis gebyret, men et sykt barn kan passes av andre.

Anonymkode: 209a1...123

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor står den regelen, at man ikke skal ha gebyr ved akutt sykdom? 
Hvordan mener du at en fysioterapeut skal kunne skille mellom hvem som fremstår troverdig på telefon,sms eller mail? Likebehandlingsprinsippet står høyt i dagens helsevesen. 

Ville du akseptert å gå på jobb, og ikke vite om du får betalt for 3 timers arbeid eller 5 timers arbeid når arbeidsdagen din er 8 timer og dine utgifter er tilpasset at du jobber og får betalt for fulle arbeidsdager? 

Synes uttalelsene dine dels er motstridende, dels vitner om at du er lite reflektert. I tillegg kjenner du ikke til regelverket du påstår finnes. 

Anonymkode: 8f84e...e68

Du uttaler deg virkelig om ting du ikke har peiling på. Se min forrige kommentar. Skal grave i bildemappa mi fra forrige gang jeg deltok i en sånn diskusjon, for det er godt gjemt. Og anbefaler dere å sette dere inn i hva begrepet lovverk innebærer og hva rundskriv/veileder til lovverk er… Jus er i svært stor grad tolkning og skjønn, ikke 1+1=2, derfor er det også slike knyttet til alt lovverk for å utdype og underbygge det som står i lovparagrafene. 
De med avtalehjemler får altså også et basistilskudd fra staten i tillegg, ikke kun egenandelen du betaler. 
Og dere kan kutte ut brukerdebatten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.S. Til begge jeg svarte: både fysioer og andre helsepersonell har også en god del papirarbeid, og vil som hovedregel ha null problem med å fylle enkelttimer som avlyses med dette og sånn utnytte tida, og heller bruke tid de hadde satt av til det senere til behandlingstid. Og mye av papirarbeidet er også betalt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her

Min Mann kunne ikke passe barnet da han måtte i jobbmøter 1 time unna. Jeg forstår at fysio krever gebyr, men da lurer jeg på om gebyrene er satt? Har frikort i dag, men første time før jeg fikk frikort kostet 1 time 200kr. Ved gebyr betalt jeg over 400kr. Syntes det var voldsomt. Var visst for 40 min time,  en jeg er der aldri mer enn 20-25 min. 

Endret av Mamma31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma31 skrev (3 minutter siden):

Ts her

Min Mann kunne ikke passe barnet da han måtte i jobbmøter 1 time unna. Jeg forstår at fysio krever gebyr, men da lurer jeg på om gebyrene er satt? Har frikort i dag, men første time før jeg fikk frikort kostet 1 time 200kr. Ved gebyr betalt jeg over 400kr. Syntes det var voldsomt. Var visst for 40 min time,  en jeg er der aldri mer enn 20-25 min. 

Gebyret dekker hele kostnaden ved timen siden fysio ikke får tilskudd fra staten når du ikke møter til time. Det du vanligvis betaler er kun egenandel. 

På sykehus er gebyret for å ikke møte kr 1612. 

Anonymkode: 63fa0...3fc

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Helt normalt med gebyr om timen ikke blir avbestilt en virkedag før. Dvs enten 24 timer før, eller siste virkedag dersom timen er første dag etter helg/helligdag.

Anonymkode: 07681...800

Vi tar ikke gebyr hvis noen ringer om morgenen og er syk. Synes det er ugreit å ta gebyr for noen som er syke, all den tid gebyret er for at folk ikke skal misbruke og ikke møte opp uten å gi beskjed. 

Anonymkode: 5c1c8...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja du må betale gebyr. Jeg fikk omgangssjuke av barnet mitt, og måtte avbestille en privat gynekologtime samme dag. Var helt sikker på at jeg måtte betale for timen, for man skal jo egentlig det. Men de var supergreie og lot meg slippe. Muligens fordi de har tjent flere ti-tusen kr på meg de siste årene når jeg har brukt dem for kontroller ifbm ivf (ikke selve behandlingen), og de derfor er ekstra snille. Men jeg var fullt forberedt på å betale. 

Anonymkode: b2b15...3ed

Vi tar aldri gebyr hvis noen ringer og gir beskjed om at de er syke. Jobber på poliklinikk på sykehus. 

Anonymkode: 5c1c8...cd7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma31 skrev (6 timer siden):

Hei,

Det er jo standard hos alle leger, tannleger, fysioterapeuter. Mht timer på mandag er fredag siste virkedag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Covid-tider var det vanlig å slippe gebyrer dersom man meldte sykdom. 

Det jeg stusser på er at man som pasient må betale gebyr dersom uforutsette ting som sykdom dukker opp, mens andre veien kan det bli løst ved at man får en senere time ?

Anonymkode: 87198...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I Covid-tider var det vanlig å slippe gebyrer dersom man meldte sykdom. 

Det jeg stusser på er at man som pasient må betale gebyr dersom uforutsette ting som sykdom dukker opp, mens andre veien kan det bli løst ved at man får en senere time ?

Hvilke inntektstap er det du mener helsevesenet påfører deg ved avlysning?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Uhm avbestillingsgebyr som kun gjelder en vei???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Uhm avbestillingsgebyr som kun gjelder en vei???

Gebyret til fysio dekker tapt inntekt for timen som blir avlyst. Om du som pasient krever kompensasjon for avbestilling må det være for å dekke tilsvarende inntektstap. Hvilket inntektstap får du om behandler avlyser?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikek meg du spør, men svarer for det.

Når jeg skal til legen må jeg hente inn vikar og selv ta fri uten lønn. Dette må jo avtales i god tid før timen, så ved avlysning fra leges side taper jeg ca en halv dagsinntekt siden jeg ikke kan ta tilbake vakten og må gjøre det samme ved neste time også.

Anonymkode: 82f96...1ef

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ninaen skrev (10 timer siden):

Man skal ikke få gebyr ved (akutt) sykdom, men det har sykehusene elegant glemt. De privatpraktiserende står noe friere, også de med avtalehjemmel, men det er dårlig stil å ta betalt av pasienter du vet er troverdig på sykdom i alle fall (det er faktisk skremmende mange som juger om sykdom når de har glemt timen nettopp i håp om å slippe gebyr, og det går jo nå da ut over alle som reelt blir syke). 
Det er faktisk uhørt å ta betalt når folk får omgangssyke eller luftveisinfeksjon med feber osv, da man risikerer at folk dukker opp syke (en del har faktisk ikke råd til gebyret, som jo heller ikke teller til frikortet). Men vit alle sammen at sykehusene har egentlig ikke lov til å ilegge gebyr når uteblitt/avlyst <24 timer skyldes sykdom. De har bare glemt at det står i rundskriv/veileder til lovverket…

Da kan du sikkert vise til dette rundskrivet/veileder?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor det? Hvilke utgifter har du hatt pga deres avlysning? For meg er den beste løsningen å bli prioritert til ny time raskt. 

Så du mener at kundens tid er mindre verdt enn fysioterapeutens?

Hvordan er det rettferdig? Man rydder jo plass i timeplanen sin til en slik time. 

Anonymkode: 56a9e...31d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så du mener at kundens tid er mindre verdt enn fysioterapeutens?

Hvordan er det rettferdig? Man rydder jo plass i timeplanen sin til en slik time. 

Så du mener fysio skal betale gebyr til deg, hvis hen avlyser time? Nå er det jo du som ønsker behandling, og sånn sett er er du ikke likestilt med den som gir behandlingen. Blir ikke mange tjenestetilbydere igjen, hvis man må betale gebyr til pasienter ved avlysning

Anonymkode: aa3ee...1af

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så du mener fysio skal betale gebyr til deg, hvis hen avlyser time? Nå er det jo du som ønsker behandling, og sånn sett er er du ikke likestilt med den som gir behandlingen. Blir ikke mange tjenestetilbydere igjen, hvis man må betale gebyr til pasienter ved avlysning

Anonymkode: aa3ee...1af

Jeg sier ikke det, men det bør være likt begge veier. 

(min utheving)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...