Gå til innhold

Måtte avlyse fysio time - fikk gebyr

Mamma31

Anbefalte innlegg

Hei,

Fikk time til fysio en mandag ettermiddag, men ringte tidlig for å avlyse da minsten hadde høy feber og jeg måtte være hjemme med han.

Fikk ny time,  en måtte betale da jeg avlyste mindre enn 24 timer før timen.

Jeg har aldri fått et slikt avlysnings gebyr før, og ble usikker på om det var riktig? 

Jeg forstår at det spiller ingen rolle for min fysio om det var jeg eller barnet var syk den dagen, var ingen som kom uansett, men er litt vanskelig å avbestille på en søndag (ref 24 t før). Jeg kunne for øvrig ha blitt akutt syk samme morgen.

Noen som kjenner til reglen her?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt vanlig. De fleste har avbestillingsfrist 24 eller 48 timer før. Min privatpraktiserende psykolog har 48 timers virkedager, det vil si at du må kansellere torsdag, dersom du har time mandag. 

Av denne grunn unngår jeg mandager så godt jeg kan, og det er alltid greit med de som har internettbooking slik at du kan avbestille 24 timer før selv om det er en søndag. 

Anonymkode: f1df8...7d6

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt med gebyr om timen ikke blir avbestilt en virkedag før. Dvs enten 24 timer før, eller siste virkedag dersom timen er første dag etter helg/helligdag.

Anonymkode: 07681...800

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du må betale gebyr. Jeg fikk omgangssjuke av barnet mitt, og måtte avbestille en privat gynekologtime samme dag. Var helt sikker på at jeg måtte betale for timen, for man skal jo egentlig det. Men de var supergreie og lot meg slippe. Muligens fordi de har tjent flere ti-tusen kr på meg de siste årene når jeg har brukt dem for kontroller ifbm ivf (ikke selve behandlingen), og de derfor er ekstra snille. Men jeg var fullt forberedt på å betale. 

Anonymkode: b2b15...3ed

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste fysioterapeuter er selvstendig næringsdrivende, så de er avhengig av inntekt. 

Anonymkode: 475c5...711

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma31 skrev (10 minutter siden):

Hei,

Fikk time til fysio en mandag ettermiddag, men ringte tidlig for å avlyse da minsten hadde høy feber og jeg måtte være hjemme med han.

Jeg har aldri fått et slikt avlysnings gebyr før, og ble usikker på om det var riktig? 

Jeg forstår at det spiller ingen rolle for min fysio om det var jeg eller barnet var syk den dagen, var ingen som kom uansett, men er litt vanskelig å avbestille på en søndag (ref 24 t før). Jeg kunne for øvrig ha blitt akutt syk samme morgen.

Ja, det er normalt. Dumt med timer på mandager, da det krever at man enten blir syk på fredag eller holder seg frisk.

Fysio får ikke inn ny på kort varsel, så det er jo rett og rimelig.. 

Anonymkode: de9cc...501

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma31 skrev (19 minutter siden):

Hei,

Helt vanlig og det står oppslag på alle venterom om dette, det er Fysio pålagt å ha. 
Skal du avbestille en mandagstime så må det gjøres fredagen før. 

Fysioterapeuter lever av inntektene fra pasienter på lik linje med leger. Å få inn enny pasient på så kort varsel lar seg sjelden eller aldri gjøre. 

Anonymkode: 8f84e...e68

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig. Men irriterende, når de ofte kan ringe samme dag og avlyse, uten at det får noen konsekvens. Jeg gikk til en som  en gang i blant kunne sende sms om endring av time, gjerne samme dag, men den gangen jeg ringte inn syk, så måte jeg betale hele timen. Da sluttet jeg der.

Anonymkode: 5ac97...c57

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vanlig. Men irriterende, når de ofte kan ringe samme dag og avlyse, uten at det får noen konsekvens. Jeg gikk til en som  en gang i blant kunne sende sms om endring av time, gjerne samme dag, men den gangen jeg ringte inn syk, så måte jeg betale hele timen. Da sluttet jeg der.

Anonymkode: 5ac97...c57

Hva tenker du er alternativet når behandler må avlyse? 

Anonymkode: e403b...73b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hva tenker du er alternativet når behandler må avlyse? 

Anonymkode: e403b...73b

Rabatt på neste time.

Anonymkode: 1ca0a...d94

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Rabatt på neste time.

Får du det der du byttet til? 🤣

Anonymkode: f7b80...96f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma31 skrev (4 timer siden):

Hei,

Om du visste det allerede på Søndag så kunne du sendt mail og sluppe det gebyret.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal ikke få gebyr ved (akutt) sykdom, men det har sykehusene elegant glemt. De privatpraktiserende står noe friere, også de med avtalehjemmel, men det er dårlig stil å ta betalt av pasienter du vet er troverdig på sykdom i alle fall (det er faktisk skremmende mange som juger om sykdom når de har glemt timen nettopp i håp om å slippe gebyr, og det går jo nå da ut over alle som reelt blir syke). 
Det er faktisk uhørt å ta betalt når folk får omgangssyke eller luftveisinfeksjon med feber osv, da man risikerer at folk dukker opp syke (en del har faktisk ikke råd til gebyret, som jo heller ikke teller til frikortet). Men vit alle sammen at sykehusene har egentlig ikke lov til å ilegge gebyr når uteblitt/avlyst <24 timer skyldes sykdom. De har bare glemt at det står i rundskriv/veileder til lovverket…

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Rabatt på neste time.

Hvorfor det? Hvilke utgifter har du hatt pga deres avlysning? For meg er den beste løsningen å bli prioritert til ny time raskt. 

Anonymkode: 63fa0...3fc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma31 skrev (4 timer siden):

Hei,

Den regelen  er den samme som gjelder hos alle andre instanser og det finnes garantert et oppslag eller lignende hos fysioterapeuten din som informerer deg om dette.

Anonymkode: 4d633...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Luckiness skrev (Akkurat nå):

Men om dette var en ettermiddag så kunne vel far vært med barnet så du kunne gått?

Vil tro at det er flere grunner til det. Bortreist, arbeidstid til 22, far og mor ikke bor sammen. Feks. Ettermiddag begynner kl 12. 

Anonymkode: f0223...724

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (13 minutter siden):

Man skal ikke få gebyr ved (akutt) sykdom, men det har sykehusene elegant glemt. De privatpraktiserende står noe friere, også de med avtalehjemmel, men det er dårlig stil å ta betalt av pasienter du vet er troverdig på sykdom i alle fall (det er faktisk skremmende mange som juger om sykdom når de har glemt timen nettopp i håp om å slippe gebyr, og det går jo nå da ut over alle som reelt blir syke). 
Det er faktisk uhørt å ta betalt når folk får omgangssyke eller luftveisinfeksjon med feber osv, da man risikerer at folk dukker opp syke (en del har faktisk ikke råd til gebyret, som jo heller ikke teller til frikortet). Men vit alle sammen at sykehusene har egentlig ikke lov til å ilegge gebyr når uteblitt/avlyst <24 timer skyldes sykdom. De har bare glemt at det står i rundskriv/veileder til lovverket…

Det er ikke riktig. Du skal selvsagt betale når du er syk. I Norge har vi sykelønnsordninger som gjør at du får penger selv om du er syk, så lenge du er ansatt i en jobb eller har andre ytelser. Skal en som lever av timeboken sin miste lønn fordi du er syk? Det er ikke riktig. Veldig mange helsepersonell er selvstendige, og det er ikke så mange konsultasjoner man kan ha per uke, og man har som regel ingen mulighet til å ta inn ny pasient fordi en er syk, fordi da startes en ny behandling som man egentlig ikke har kapasitet til. Over alt er det slik at man betaler for uteblitte timer, med 24 eller 48 timers varsel, og det er selvsagt irrelevant for behandleren om det er du selv eller barnet ditt som er syk.

Anonymkode: f6e3d...a7b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luckiness skrev (5 minutter siden):

Men om dette var en ettermiddag så kunne vel far vært med barnet så du kunne gått?

Hva vet vel du om det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...