Gå til innhold

Er dette nivået av sjalusi normalt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min kjæreste sa helt i starten at han hadde problemer med tillit på grunn av tidligere forhold.
Jeg har derfor godtatt spørsmål fra starten av, som jeg nå ikke synes er greit lengre. Det virker som om han tenker at alle menn jeg omgås er en trussel. Jeg har ingen nære mannlige venner, men har jo mannlige kollegaer og bekjente. 
Hver gang jeg har vært ute blant folk, spør han hvem jeg har snakket med, og om jeg har snakket med noen menn. Dette gjelder absolutt alle sosiale settinger. Det virker ikke som han liker ikke tanken på at jeg snakker med menn i det hele tatt. 
Han vil feks ikke at jeg skal gå og trene på treningsstudio, for han tror at jeg kommer til å bli lagt an på der. 
Er ikke dette å være unormalt sjalu? Jeg kjenner det begynner å plage meg veldig mye. Har ikke gjort noe for å gjøre han usikker, går aldri på byen og bruker all min fritid på han 

Anonymkode: ce07b...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, det der hadde ikke jeg greid å leve med. Min eks ble sykelig sjalu mot slutten av forholdet vårt, jeg kunne ikke en gang nevne min mannlige sjef uten at han klikka. 

Du kan jo ikke leve et sånt liv med de begrensningene der, sjalusien er HANS problem, men han lar det gå ut over deg. 

Anonymkode: 4d061...b4f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nivået over det normale ja, skjønner godt du synes dette er kvelende. Enten må du få dette stoppet/redusert, eller gå fra ham dersom du ikke kan leve med det.

Han gjør det du tillater tenker jeg. Jeg var veldig på kjærsten min i starten av forholdet vårt. Jeg var usikker og sjalu og ganske intens på hva jeg ville ha kontroll på. Men han har plukket av meg det meste nå, så nå har vi en mellomting vi lever i. Så om du prater med ham, uten å angripe, så kan det hende han skjerper seg slik at dere kan fortsette sammen. 

Anonymkode: 023db...d9d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare er det unormalt, det er sykelig. Det kommer nok ikke til å vare lenge om ikke vedkommende får hjelp. Har selv vært i forhold hvor sjalusi ødela alt. 

Anonymkode: 4b1f2...f77

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Ja, jeg kjenner dette ødelegger for meg, for jeg blir irritert inni meg hver gang slike spørsmål kommer. Og det er hver eneste dag

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Min kjæreste sa helt i starten at han hadde problemer med tillit på grunn av tidligere forhold.
Jeg har derfor godtatt spørsmål fra starten av, som jeg nå ikke synes er greit lengre. Det virker som om han tenker at alle menn jeg omgås er en trussel. Jeg har ingen nære mannlige venner, men har jo mannlige kollegaer og bekjente. 
Hver gang jeg har vært ute blant folk, spør han hvem jeg har snakket med, og om jeg har snakket med noen menn. Dette gjelder absolutt alle sosiale settinger. Det virker ikke som han liker ikke tanken på at jeg snakker med menn i det hele tatt. 
Han vil feks ikke at jeg skal gå og trene på treningsstudio, for han tror at jeg kommer til å bli lagt an på der. 
Er ikke dette å være unormalt sjalu? Jeg kjenner det begynner å plage meg veldig mye. Har ikke gjort noe for å gjøre han usikker, går aldri på byen og bruker all min fritid på han 

Du må for det første slutte å fyre oppunder ved å gjøre som han sier. I en normal hverdag omgås man forskjellige folk. Om noen prøver å sjekke deg opp, må det nesten blir opp til deg å avslå.

Nei, det er overhodet ikke normalt. Det at han har erfaringer fra før som er vonde, er noe han må jobbe med, ikke begrense deg på grunn av...

Var sammen med en sånn. Det kostet meg nesten alle nære vennskap, da det først var menn, så lesbiske kvinner, så single venninner (fordi de var sikkert omringet av sultne mannfolk), så trening, så jobb, så mannen til min søster. Det vil aldri ta slutt uten at han tar tak. 

Løp mens du kan..

Anonymkode: c589c...d66

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er kontrollerende adferd å skulle mene noe om hva du kan og ikke kan gjøre av aktiviteter som trening, så ja - det er unormal sjalusi og jeg tenker det er på sin plass å si fra typ; Nå har vi vært sammen i x mnd og jeg har forsøkt vise deg at du ikke har noen grunn til å måle meg opp mot dine tidligere dårlige erfaringer, likevel fortsetter du å gjøre dette - for meg er det et så stort rødt flagg at jeg ønsker si fra en gang klart og tydelig at om du ikke kommer over dette og får et normalt forhold til meg ønsker jeg en fremtid uten deg for jeg er ikke en du skal kontrollere basert på din egen usikkerhet, den må du jobbe med for din del det er ikke jeg som eier den usikkerheten.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre han har konkrete grunner for å mistenke deg for noe, er han nok i overkant sjalu ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cruiseliner skrev (3 minutter siden):

Med mindre han har konkrete grunner for å mistenke deg for noe, er han nok i overkant sjalu ja.

Selv om han hadde hatt konkrete grunner til mistanke er det for mye. Man gjør det ganske enkelt slutt med folk man ikke tror man kan stole på. Man prøver ikke å kontrollere tilværelsen deres.

Anonymkode: ce2fb...e67

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti noen sånne. Til neste gang: hvis en fyr i starten på relasjonen sier at han har trøbbel med tillit og sjalusi; finn ut om det betyr «jeg veit jeg har et problem, og vil forsøke alt jeg kan å jobbe med det, for jeg ønsker å ha en åpen og nær relasjon til deg», eller om det betyr «sånn, da har jeg informert deg,  så da kan jeg plage deg med masse spørsmål og mistenkeliggjøring, uten å gjøre noe forsøk på endring, for jeg har tross alt sagt fra.» 🙄

Anonymkode: 48f38...fe3

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke normalt nei og du må ikke finne deg i det

Anonymkode: 19aaf...f9e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sykelig, han vil ikke engang at du skal trene på treningssenter? Altså wtf, det kommer bare til å bli verre hvis han ikke tar tak i problemene sine. 

Anonymkode: 14b4f...22c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Godt over grensen for normalt. Enten må du akseptere denne adferden og gjerne og godta at kontrollen over deg blir enda mer absurd, eller så er det på tide å bryte tvert over og gjøre all kontakt slutt. 

Anonymkode: 94039...99c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jepp! Veldig unormalt...er derfor han sikkert var single da han traff deg og....ikke gjør det slutt ned han eller krangle og sleng ut at du gjør det slutt....kom deg i sikkerhet før og lenge ETTER et brudd....

Anonymkode: 95ed6...ca5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Evt. ta igjen med samme mynt. Gjør akkurat slik han gjør og sier mot deg. Om han da synes du er normal når du spør om slik så er det et stort red flag da han tror dette er normal oppførsel.  

Anonymkode: 95ed6...ca5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjalusi er angst. Han gjør ingenting (?) for å jobbe med angsten sin, tvert imot mater han den. Og du har akseptert å være ei krykke.

Han kan velge å trosse sin angst, velge å stole på deg og benytte seg av teknikker for å roe seg selv ned. Men han legger det istedet på deg. Din respons er å gi han det han trenger, men det hjelper bare midlertidig. Det hjelper kun DEN ene gangen, neste gang du møter en mann er det pån igjen med krisemaksimering og katastrofetanker. Hver eneste gang han lar angsten vinne, og du enabler angsten ved å betrygge, så blir den større. Det blir som å ha angst for å ta bussen, hver gang du velger å gå i stedet blir angsten for buss større.

Du kan ikke betrygge han. Du skulle aldri gjort det i utgangspunktet. Dere har havnet i en ond sirkel. Han må være den som drar dere ut av den, men jeg tror dessverre du får noen tøffe kamper før han innser det selv. Når du nå kommer til han og sier at du ikke ønsker å være ei krykke lenger, vil nok det også føre til krisemaksimering og nye mistanker.. Men det er nok eneste vei ut.

Anonymkode: 68f7d...1b2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her burde alarmen hos deg gått av da han sa det; du er ikke ansvarlig for hva han har opplevd før. Han gjør deg ansvarlig framfor å ta grep selv. Mest sannsynlig så har han heller ikke opplevd noe slikt, det er bare en løgn for å få sympati så han skal få rettferdiggjøre at han er en drittsekk. 
dette er ikke ditt problem, han eier sine problemer.
Løp for livet, for dette kommer du ikke ut av hel. 
Aldri sett deg selv slik i fengsel for å tekkes noen!

Anonymkode: 7227f...ed7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er kontrollerende atferd.

Ikke greit.

Han må jobbe med seg selv og ikke overføre utro eks sine feil på deg.

Et forhold handler om tillit. Uten det er det ikke noe å bygge videre på.

Det finnes ingen usikkerhet eller sjalusi mellom meg og typen. Og skulle han være utro så hjelper det uansett ikke å overvåke han. Jeg stoler på at han elsker meg og er lojal. Er han utro så er han utro og da er det over. Ikke noe jeg kan kontrollere. 

Anonymkode: 9a4bc...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...