AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #21 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): I helseinstitusjoner jobber alle som tagger i et tannhjul. Forsvinner sykepleierne, så vi helsearbeiderne stå igjen med oppgaver de ikke har kompetanse til å utføre. Forsvinner helsefagarbeiderne, så kan faktisk sykepleierne overta deres oppgaver. Den kampen har eksistert siden hjelpepleierne kom inn på avdelingene. Forsvinner renholdspersonalet, så kan både helsefagarbeiderne og sykepleierne gjøre deres jobb, det motsatt blir straks verre. Hvem som er viktigst er alt etter som hvor viktig en selv opplever seg selv og sin rolle. Anonymkode: 0780b...cfa Sykepleiere og helsefagarbeidere kan IKKE overta oppgavene til renholdere, nei. Det er en grunn til at det kreves et eget fagbrev for dette yrket. Anonymkode: 63391...b8f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #22 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): I helseinstitusjoner jobber alle som tagger i et tannhjul. Forsvinner sykepleierne, så vi helsearbeiderne stå igjen med oppgaver de ikke har kompetanse til å utføre. Forsvinner helsefagarbeiderne, så kan faktisk sykepleierne overta deres oppgaver. Den kampen har eksistert siden hjelpepleierne kom inn på avdelingene. Forsvinner renholdspersonalet, så kan både helsefagarbeiderne og sykepleierne gjøre deres jobb, det motsatt blir straks verre. Hvem som er viktigst er alt etter som hvor viktig en selv opplever seg selv og sin rolle. Anonymkode: 0780b...cfa Og hvem skulle gjort sykepleieroppgaver da hvis sykepleiere skulle overtatt de oppgavene? Helsefagarbeider er ikke de viktigste innen helsepersonell, men alle grupper er like viktige og utfyller hverandre. Helsefagarbeidere gjør forresten også mange sykepleieroppgaver. Anonymkode: d9e46...d2c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #23 Del Skrevet 2. desember 2024 Jeg vet ikke, men jeg er selv helsefagarbeider og er stolt av det! Jeg vet med meg selv at jeg gjør en god og viktig jobb, så får de andre mene hva de vil. Min arbeidshverdag er meningsfull og variert. Jeg ser mennesket og dets helhetlige behov, yter god omsorg , trøst og bidrar til en tryggere hverdag for de eldre. Jeg gjør meg gode observasjoner og rapporterer inn evt alle endringer/faresignaler man må se etter. ( skjult skepsis , drypp m.m) Skriver gode rapporter. Til tider kan jeg være så utslitt at jeg gråter en skvett på veien hjem, men det er verdt det når man kommer på jobb neste dag og får høre av en bruker at : du har et hjerte av gull du, hva skulle jeg gjort uten deg? ❤️ Alle som jobber innen helse er like viktige på hver sin måte tenker nå jeg. Anonymkode: b06f1...548 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 2. desember 2024 #24 Del Skrevet 2. desember 2024 🙄 Igjen? Seriously? Hva er galt med helsearbeidere som gjør at de hele tiden må måles i "viktighet"? Hvor "viktig" man er kommer an på hvor vanskelig man er for arbeidsgiver å erstatte. Et fagbrev veier ikke spesielt tungt i den sammenhengen. En hjernekirurg, for eksempel, er hakket vanskelig å erstatte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #25 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan jo spørre deg selv vil du helst ha en lege spesialist der når du blir livstruende syk eller vil du ha en helsefags arbeider 🙈😂 Anonymkode: 638b6...1fb Legen setter diagnoser og skriver ut medisiner, men hvem tror du tar vare på deg og følger opp mens du for eksempel ligger på sykehus eller den dagen du havner på sykehjem? Anonymkode: d9e46...d2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #26 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det er veldig begrenset hva jeg ønsker av hvilken lege. Hvis jeg får en svulst på hjernen tror jeg fastlegen min er omtrent like kvalifisert som en hvilken som helst helsefagarbeider. De kjenner begge til hvilke sentre i hjernen som gjør hva og hvordan man vasker hender. Anonymkode: 37b39...437 Eh nei…. Fastlegen kan nok mer enn en helsefagarbeider om akkurat det du, gitt… Ellers er spørsmålet i HI ganske meningsløst, for alle trengs. Men det jeg KAN si, er at av leger/sykepleiere/helsefagarbeidere, så er helsefagarbeidere enklest å erstatte. Det tar kort tid å utdanne dem, og mange av arbeidsoppgavene deres KAN utføres av ufaglærte med opplæring (uten at jeg sier at det er ideelt). Anonymkode: adbde...00e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #27 Del Skrevet 2. desember 2024 Uten helsefagarbeidere hadde alt stoppet opp. Enda en tråd for å snakke ned helsefagligarbeidere. Anonymkode: dd678...cf1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #28 Del Skrevet 2. desember 2024 Daria skrev (1 time siden): Det diplomatiske svaret er at alt helsepersonell er viktig og at alle trengs for å få helsevesenet og alle dets institusjoner til å gå rundt - mange av dem er helt avhengig av helsefagarbeiderne i det daglige. Rent medisinsk er legene viktigst, fordi det er de som har mest fagkunnskap, som stiller diagnose og bestemmer behandling og sånn sett har muligheten til å helbrede og gjøre de store endringene. Som pasient har jeg vært full av takknemlighet for alle som steller og passer på og hjelper meg, uavhengig av tittel og utdannelse. Dummeste jeg har hørt, for uten sykepleiere og helsefagarbeidere hadde ingen fått denne behandlingen uansett . Og man kan ha så avansert medisinsk behandling man vil, men har man ingen til å ivareta grunnleggende funksjoner(mat, drikke, sårstell med mer) så dør man ganske fort likevel . Særlig nå med AI på vei framover kan man sikkert klare seg med noen færre leger. Men behov for sykepleiere og helsefagarbeidere bare vokser. Anonymkode: bf0c3...541 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #29 Del Skrevet 2. desember 2024 Knirke skrev (5 minutter siden): 🙄 Igjen? Seriously? Hva er galt med helsearbeidere som gjør at de hele tiden må måles i "viktighet"? Hvor "viktig" man er kommer an på hvor vanskelig man er for arbeidsgiver å erstatte. Et fagbrev veier ikke spesielt tungt i den sammenhengen. En hjernekirurg, for eksempel, er hakket vanskelig å erstatte. Ikke helt enig med deg i den vinklingen. Hvor ofte hører du om mangel på hjernekirurger slik at det kan bli krise i fremtiden? Det er derimot stor mangel på både sykepleiere og helsefagarbeidere, og det kompetansebehovet skal ikke undervurderes. Anonymkode: d9e46...d2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #30 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hørte noen si det Hva er din mening? Anonymkode: 86551...4ef Ja, det er klart det. Hilsen lege med 6 års medisinutdanning, 3 år phd, 1,5 år turnus og 5 år spesialisering. ...fra spøk til alvor, og som flere andre skriver, så gir det ikke mening å rangliste på denne måten. Renholdspersonale er ekstremt viktige, men de hadde vært veldig lite verdt om alt annet helsepersonell forsvant og de var de eneste som gjenstod. Hadde vært et veldig rent sykehus da. Det samme kan man si om stort sett alt annet. Anonymkode: 24584...387 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #31 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Sykepleiere og helsefagarbeidere kan IKKE overta oppgavene til renholdere, nei. Det er en grunn til at det kreves et eget fagbrev for dette yrket. Anonymkode: 63391...b8f Det er ikke et krav nei. Alle kan vaske Anonymkode: 4258f...8f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #32 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hørte noen si det Hva er din mening? Anonymkode: 86551...4ef Nei. Helsefagarbeidere er like viktig eller uviktig som personen som vasker rom på sykehuset. Eller som vaktmesteren. Eller som lastebilsjåføren som frakter medisin og utstyr langs veiene. Dersom noen har valgt et yrke fordi de tror det er «viktigere enn» andre så sier det mye om dem som person. Og intet av det som blir sagt er positivt. Du er aldri viktigere enn noen som helst andre, ts. og om du begynner å tro det? Juster holdning. Anonymkode: 34eb3...869 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #33 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hørte noen si det Hva er din mening? Anonymkode: 86551...4ef Så klart helsefagarbeidere er viktig. De aller, aller fleste yrker er viktige, og har sin viktige rolle i økosystemet. Anonymkode: b71f5...fd1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet 2. desember 2024 #34 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det er veldig begrenset hva jeg ønsker av hvilken lege. Hvis jeg får en svulst på hjernen tror jeg fastlegen min er omtrent like kvalifisert som en hvilken som helst helsefagarbeider. De kjenner begge til hvilke sentre i hjernen som gjør hva og hvordan man vasker hender. Hvis jeg skal ta en blodprøve, eller er i behov for stell, er det sykepleier eller helsefagarbeider jeg helst vil skal gjøre det ja. Tror du en lege kan alt om alle sykdommer? 😂 Alle trengst, og fler av de på gulvet. Det blir som å si at renholdsarbeidere er tull, når vi vet at ethvert sykehus måtte stengt på dagen uten.. Anonymkode: 37b39...437 Da tror du kraftig feil. De fleste medisinstudiene har nevrologiundervisning med mengde tilsvarende 60 stp på ordinære studier, hvor de bla. Skal kunne gjenkjenne ulike svulster histologisk, vurdere utbredelse, utredning og behandling avhengig av stadie. Den gjennomsnittlige helsefagarbeideren er nok nærmere å tro at et astrocytom har noe med månen å gjøre. en direkte latterlig påstand. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #35 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Sykepleiere og helsefagarbeidere kan IKKE overta oppgavene til renholdere, nei. Det er en grunn til at det kreves et eget fagbrev for dette yrket. Anonymkode: 63391...b8f Pensum for fagbrevet er på under 400 sider. En med høyere utdanningsbakgrunn kan skumlese det på tre timer og se kjapt over rutinebeskrivelsene for den konkrete arbeidsplassen og gjøre en forsvarlig jobb, Anonymkode: eec8a...448 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 2. desember 2024 #36 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dummeste jeg har hørt, for uten sykepleiere og helsefagarbeidere hadde ingen fått denne behandlingen uansett . Og man kan ha så avansert medisinsk behandling man vil, men har man ingen til å ivareta grunnleggende funksjoner(mat, drikke, sårstell med mer) så dør man ganske fort likevel . Særlig nå med AI på vei framover kan man sikkert klare seg med noen færre leger. Men behov for sykepleiere og helsefagarbeidere bare vokser. Anonymkode: bf0c3...541 Grunnleggende stell av syke kan de aller fleste klare om nødvendig, en leges kunnskap er hakket vanskeligere å erstatte. Omsorgsarbeid er viktig, men helsefagarbeideren som sådan er ikke en nødvendighet. Som pasient merker jeg liten forskjell på hvem som steller meg, men i motsetning til en AB lenger opp i tråden, vil jeg heller ha en hvilken som helst lege enn en helsefagarbeider i sykdomssituasjon. Spesialistlegen som følger opp min ene kroniske sykdom har adskillig mer peiling på og innsikt i også mine øvrige helseproblemer enn stort sett alt annet helsepersonell, selv om det ligger utenfor hennes spesialisering. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #37 Del Skrevet 2. desember 2024 Som en som har vært mye på sykehus det siste året har jeg møtt en del helsepersonell. Felles for mange av helsefagarbeiderne jeg har møtt har vært at de tilsynelatende har hatt en veldig uklar rolle, i hvertfall overfor meg som pasient. Jeg har aldri skjønt hva de gjør der, og hva de kan hjelpe med annet enn å servere middag, og noen av dem har tatt enkle målinger. De har nesten virket litt overflødig. Kun på én avdeling var det helsefagarbeidere som gjorde nesten like mye som sykepleierne, og der var de veldig fine å ha. Alle som jobber i helsevesenet er nødvendige for å få det til å gå rundt da. På spørsmål om hvem som er de viktigste er det vel kanskje først og fremst de som redder liv og som kan operere og fikse skader, men uten renholdsarbeiderne så ville sykehusene blitt stengt ned på få dager, så sånn sett er de også viktige. Anonymkode: aec2e...859 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #38 Del Skrevet 2. desember 2024 Daria skrev (2 minutter siden): Grunnleggende stell av syke kan de aller fleste klare om nødvendig, en leges kunnskap er hakket vanskeligere å erstatte. Omsorgsarbeid er viktig, men helsefagarbeideren som sådan er ikke en nødvendighet. Som pasient merker jeg liten forskjell på hvem som steller meg, men i motsetning til en AB lenger opp i tråden, vil jeg heller ha en hvilken som helst lege enn en helsefagarbeider i sykdomssituasjon. Spesialistlegen som følger opp min ene kroniske sykdom har adskillig mer peiling på og innsikt i også mine øvrige helseproblemer enn stort sett alt annet helsepersonell, selv om det ligger utenfor hennes spesialisering. Hvis du tror at helsefagarbeiderens oppgaver stort sett baserer seg på grunnleggende stell, så bør du sette deg inn i mer før du kommenterer. Mulig du blander med grunnleggende sykepleie. Helsefagarbeiderens oppgaver er blant annet sårstell, ernæringskartlegging, førstehjelp, utføre og vurdere vitale målinger. Som helsefagarbeider i hjemmesykepleien så jobber man mye selvstendig og kan komme borti mange akutt syke mennesker som man står ansvarlig for der og da. Ditt innlegg er enda et eksempel på hvordan helsefagarbeidere blir undervurdert. Tenker du det samme om en elektriker, eller rørlegger sin kompetanse også? Trenger ikke elektriker for elektrikeroppgaver kan de fleste utføre hvis nødvendig? Anonymkode: d9e46...d2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #39 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Som en som har vært mye på sykehus det siste året har jeg møtt en del helsepersonell. Felles for mange av helsefagarbeiderne jeg har møtt har vært at de tilsynelatende har hatt en veldig uklar rolle, i hvertfall overfor meg som pasient. Jeg har aldri skjønt hva de gjør der, og hva de kan hjelpe med annet enn å servere middag, og noen av dem har tatt enkle målinger. De har nesten virket litt overflødig. Kun på én avdeling var det helsefagarbeidere som gjorde nesten like mye som sykepleierne, og der var de veldig fine å ha. Alle som jobber i helsevesenet er nødvendige for å få det til å gå rundt da. På spørsmål om hvem som er de viktigste er det vel kanskje først og fremst de som redder liv og som kan operere og fikse skader, men uten renholdsarbeiderne så ville sykehusene blitt stengt ned på få dager, så sånn sett er de også viktige. Anonymkode: aec2e...859 Helsefagarbeiderne gjør det meste av stell, mating og andre enkle ting slik at sykepleieren kan fokusere på f.eks medisinertilbreding, utdeling, legevisitter og sårskift, Anonymkode: a5b4c...1f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #40 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er ikke et krav nei. Alle kan vaske Anonymkode: 4258f...8f1 Hvilket vaskemiddel fjerner blod best på metall? Hvordan desinfiserer man tre? Hva er best egnet på linolium? Hvor mye salmiak kan du blande i klor for å fjerne kalk? Alle kan selvsagt vaske. Alle kan jo selvsagt også stille en diagnose. (Noe folk her på kg er ekstremt flinke til) men hvor bra blir det uten kunnskapen? Er bare slike livets harde skole folk som tror de har all den kunnskapen som trengs. Anonymkode: 1674a...0b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå