Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva med en skikkelig amerikansk thanksgiving kalkun? Masse tilbehør, ser knallgodt ut.

Svensk juleskinke, koldtbord, juletapas.

Skinkestek med masse å velge i. 

Anonymkode: dc664...fbf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at som vert på julaften har man ansvar for at gjestene også får noe de synes er ok. Jeg ville forhørt meg med dem først. 

Jeg ville IKKE likt det om jeg kom på julemiddag, og så var det noe helt annet enn hva vi som slekt har pleid å ha til jul, uten at det var kommunisert på forhånd. Jeg hadde blitt kjempeskuffet. Om noen skal kødde med tradisjonene, trenger jeg å få bearbeide det på forhånd (og jeg trenger å kunne velge å da la være å dra i det store og det hele, om julefeiringen ikke er det jeg forbinder med julefeiring)

Her har vi som regel reinsdyrsteik, kalkun, og kveite de andre juledagene. 

Anonymkode: 70966...d8e

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Hjortesteik eller lutefisk.

• Liker 1
Skrevet

Vi har alltid hatt kalkun, yorkshire pudding og hasselbackpoteter 1. juledag, men jeg har alltid hatt et ønske om at det var julaften tradisjonen istedet. Såååå godt! Så jeg ville definitivt gått for det 😁

Anonymkode: b33e4...6f6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tapas av litt forskjellige julemat. 

Skrevet

Hvem er det som ikke liker ribbe eller pinnekjøtt? Er det kun dere eller er det alle sammen? Vi har hatt pinnekjøtt hver eneste jul, så for meg så betyr pinnekjøtt jul på julaften og jeg hadde blitt skuffet om det ikke ble servert. Pinnekjøtt på julaften er høydepunktet mitt i løpet av året 😋

Hva med å høre med de andre som skal komme hva de kunne tenkt seg? Det blir litt vanskelig hvis mesteparten ønsker pinnekjøtt eller ribbe f eks. Jeg hadde laget pinnekjøtt og noe annet som f eks kalkun i tillegg, jeg. Det er julaften og det skal være noe for alle på middagsbordet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ville IKKE likt det om jeg kom på julemiddag, og så var det noe helt annet enn hva vi som slekt har pleid å ha til jul, uten at det var kommunisert på forhånd. Jeg hadde blitt kjempeskuffet.

Hvis du takker ja til invitasjon så spiser du det du får servert.

Anonymkode: e511e...84b

• Liker 1
  • Nyttig 1
  • 9 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2024 den 13.33):

Jeg tenker at som vert på julaften har man ansvar for at gjestene også får noe de synes er ok. Jeg ville forhørt meg med dem først. 

Jeg ville IKKE likt det om jeg kom på julemiddag, og så var det noe helt annet enn hva vi som slekt har pleid å ha til jul, uten at det var kommunisert på forhånd. Jeg hadde blitt kjempeskuffet. Om noen skal kødde med tradisjonene, trenger jeg å få bearbeide det på forhånd (og jeg trenger å kunne velge å da la være å dra i det store og det hele, om julefeiringen ikke er det jeg forbinder med julefeiring)

Her har vi som regel reinsdyrsteik, kalkun, og kveite de andre juledagene. 

Det skjedde meg hos et søsken i fjor. Jeg kommer ikke i år for å si det slik.

Anonymkode: 27ba5...427

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2024 den 18.24):

Hvis du takker ja til invitasjon så spiser du det du får servert.

Anonymkode: e511e...84b

Jo, men man blir skuffet og takker da nei til fremtidige invitasjoner.

Rundt dette med jul er det så mange forventinger, at jeg tenker det er viktig å kommunisere tydelig i god tid at det man inviterer til er en utradisjonell jul. Spill med åpne kort, så slipper du dårlig stemning på juleaften. 

Anonymkode: d3400...d7b

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2025 den 9.16):

Jo, men man blir skuffet og takker da nei til fremtidige invitasjoner.

Rundt dette med jul er det så mange forventinger, at jeg tenker det er viktig å kommunisere tydelig i god tid at det man inviterer til er en utradisjonell jul. Spill med åpne kort, så slipper du dårlig stemning på juleaften. 

Anonymkode: d3400...d7b

Det gjør man da nødvendigvis ikke, jeg vil heller feire med familie og hyggelig selskap å spise noe annet enn det jeg pleier å spise på julaften enn å ikke komme. Men det er nå meg, maten er ikke alt. Pinnekjøtt kan jeg jo spise hvilken som helst av de andre dagene. 

Anonymkode: e49b6...4ba

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat på julaften er det kun pinnekjøtt med tilbehør som gjelder. 

Men diverse tapas er jo godt,det samme med fisk og sjømat.

Anonymkode: b1efb...d6e

AnonymBruker
Skrevet

Ser dette er en tråd fra i fjor, lurer på hva de landa på?

Jeg er enig i at det er lurt å opplyse om menyen på forhånd ved en slik anledning. Derimot tror jeg ikke det vil stoppe folk fra å komme, tvertimot, mange liker faktisk ikke denne tunge tradisjonelle julematen noe videre og blir letta om de får noe annet. De som er veldig glade i det står jo fritt til å lage det selv hjemme en av de andre dagene i jula eller spise på restaurant eller lignende. Det er ikke vanskelig å få tak i julemat før jul 😄

Anonymkode: 2a50f...87e

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke jul uten pinnekjøtt. Jeg hadde ikke møtt opp hvis det ble annen middag.

Anonymkode: 3e4ae...118

Skrevet

Jeg synes det er utrolig merkelig at det finnes voksne mennesker som er så rigide på hva de spiser på julaften at de heller sitter alene med tradisjonsmaten sin enn å feire med familien.

Halvparten av de som feirer med oss hvert år er vant til noe annet på julaften enn det vi serverer. Jeg hadde oppriktig lurt på om det var noe galt med dem hvis de takket nei til å komme fordi de ikke får spise nøyaktig det de vil akkurat denne ene dagen. Pinnekjøtt er for øvrig omtrent det verste jeg vet, men om jeg var invitert til noen som serverer dette hadde jeg likevel heller spist poteter og rotmos sammen med dem enn god mat alene. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2024 den 13.33):

Jeg tenker både ja og nei. Man tar hensyn i den forstand at man unngår mat (eller sørger for alternativ) som man vet noen ikke klarer å spise, derimot tar man ikke hensyn til "hvis jeg ikke får pinnekjøtt gidder jeg ikke komme". Stor forskjell på disse to.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...