Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skikkelig dumt å betale en regning 8 dager for sent - i alle fall til Lånekassa.

Nå får jeg et realt purregebyr på 280 kr. :frustrert:

Ja, det er dumt å betale for sent, men private selskaper kan legge på litt i underkant av 60 kr i purregebyr.

Så leser jeg på forbruker.no at Staten har egne regler så de kan legge på mer.

Har lyst til å skrive et brev til Lånekassa om dette, men jeg kommer vel ingen vei.

Har vært en trofast betaler i alle år, men det hjepler jo svært lite.

:frustrert::frustrert::frustrert::frustrert::frustrert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Det sto vel i brevet du fikk med regingen at du fikk purrgebyr på 280 hvid det ikke ble betalt innen fristen. Det er hårreisende, ja, men så lenge du visste om det så burde du vel ha betalt. Og hadde du problemer vil jeg tro Lånekassa hedde akseptert en utsettelse om du ba om det.

Skrevet

Jepp, Lånekassen er jævlig kjip sånn.. Har gjort det samme en gang, og aldri igjen!

Skrevet

Mottok purring idag jeg å...skikkeli kjipt! Men selvgjordt, er velgjordt

Skrevet

Det står jo meget klart på den føreste regningen hva purregebyret er, så det burde ikke komme som noe sjokk.

Sure penger, javisst, men ettersom det er selvforskyldt så er det lite å gjøre med den saken.

Skrevet
Mottok purring idag jeg å...skikkeli kjipt! Men selvgjordt, er velgjordt

Selvgjort er det, men om det her velgjort vet jeg ikke helt :)

Blir skikkelig irritert på de skyhøye gebyra. Men billigere enn en betalingsutsettelse...

Gjest Gjest
Skrevet

Det hjelper ikke å ringe å be om utsettelse heller. Det gjorde nemlig jeg for en del år siden. Fikk beskjed om at det var at det var greit det, jeg kunne godt vente 14 dager med å betale (som det var snakk om), men da ville jeg får purregebyr...

Bedre å la andre regninger ligge litt over tiden om man må...

(Samme forøvrig med TV-lisensen)

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Jävla dritt, det samme mötte meg i posten i går :tristbla:

Gjest gjesta
Skrevet
Og hadde du problemer vil jeg tro Lånekassa hedde akseptert en utsettelse om du ba om det.

Dersom du ber om betalingsutsettelse på f.eks. 14 dager eller betaler halvparten nå og resten om to uker så får du purregebyr uansett.

Dersom du ber om betalingsutsettelse slik at du ikke betaler noe før neste terminbeløp så slipper du gebyret.

Skrevet

At en får purre gebyr når en betaler for sent er greit. Det jeg ikke syns er greit er at bare fordi det er staten så kan de ha ett mye høyere gebyr.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
At en får purre gebyr når en betaler for sent er greit. Det jeg ikke syns er greit er at bare fordi det er staten så kan de ha ett mye høyere gebyr.

Nettopp! Hvorfor, hvorfor hvorfor??? Her sitter man og lager lover og bestemmer at andre ikke kan ta mer enn halvt rettsgebyr (for tida noenogfemti kroner) i purregebyr, men staten selv tar nesten 300 kr! Hvor er logikken?

Og til alle dem som tror at man slipper å begynne å betale ned studielånet mens man studerer: Det er blank løgn. Du slipper å begynne å betale det ned så lenge du mottar støtte fra Lånekassen, dvs lån. Hvis du studerer, og får deg deltidsjobb og ikke ønsker å låne mer penger fra Lånekassen, da får du regning i posten. Samme f*** om du studerer heltid og kan dokumentere det.

Skrevet

Men da er jo det lureste uasett å ta opp fullt lån og sette det i banken for å få renter...

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Men da er jo det lureste uasett å ta opp fullt lån og sette det i banken for å få renter...

Ikke sant, men det er jo for sent det, når du sitter der med regninga (og skjegget) i postkassa... For alle sier jo at du har betalingsfritak når du er under utdanning. Lånekassa også, hvis du ringer dem. Helt til du får regninga...

Skrevet

Men kan du ikke bare ta opp mer lån nå i etterkant?

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Men kan du ikke bare ta opp mer lån nå i etterkant?

Nei, prøvde det også. Men det hjalp ikke, gitt... regninga kom like forbannat.

Heldigvis hadde jeg ikke så mye studielån, og da jeg arvet litt penger fikk jeg betalt det ned. Good riddance!

Skrevet

Jeg fikk også purring i posten i dag, på en regning jeg aldri har mottatt!

Skulle til å ringe lånekassen for å klage, da jeg så at det sto på giroen: Husk at du må betale selv om du ikke har fått regning.

Hva er det for noe sludder!?

Jeg er kraftig irritert, og har planer om å ringe og skjelle ut noen i morgen.

Jeg går da ikke og tenker på regninger jeg ikke har fått forfaller.

Skrevet

Er glad for at jeg har betalt ned mitt lån, men så hadde jeg ikke mer enn ca 40000 heller da.... Var en arbeidsnarkoman student!

Skrevet
Jepp, Lånekassen er jævlig kjip sånn.. Har gjort det samme en gang, og aldri igjen!

Der ser du. Slike ting virker. Tror nok dessverre det er litt for mange slappe låntagere og det er en av grunnene til dette høye gebyret.

Gjest Gjest
Skrevet
Nettopp! Hvorfor, hvorfor hvorfor??? Her sitter man og lager lover og bestemmer at andre ikke kan ta mer enn halvt rettsgebyr (for tida noenogfemti kroner) i purregebyr, men staten selv tar nesten 300 kr! Hvor er logikken?

Og til alle dem som tror at man slipper å begynne å betale ned studielånet mens man studerer: Det er blank løgn. Du slipper å begynne å betale det ned så lenge du mottar støtte fra Lånekassen, dvs lån. Hvis du studerer, og får deg deltidsjobb og ikke ønsker å låne mer penger fra Lånekassen, da får du regning i posten. Samme f*** om du studerer heltid og kan dokumentere det.

Pøh, det får du vel, det har jeg fått. Jeg har i løpet av studietiden hatt to perioder der jeg ikke tok opp lån, på hhv ett og to semestre. Jeg slapp både renter og avdrag i denne perioden, selvfølgelig ETTER Å HA SØKT OM DET til Lånekassen. Skjer ikke automatisk, nei! Og dessuten må du fremdeles ha krav på støtte fra Lånekassen. Dette kan altså ikke gjøres dersom du for eksempel er forsinket over makstiden, eller har fått lån i åtte år så du ikke har krav på mer støtte.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg fikk også purring i posten i dag, på en regning jeg aldri har mottatt!

Skulle til å ringe lånekassen for å klage, da jeg så at det sto på giroen: Husk at du må betale selv om du ikke har fått regning.

Hva er det for noe sludder!?

Jeg er kraftig irritert, og har planer om å ringe og skjelle ut noen i morgen.

Jeg går da ikke og tenker på regninger jeg ikke har fått forfaller.

Jada - la meg tippe at du har flytta en eller annen gang det siste halve året? Dette skjedde nemlig meg i fjor. Jeg var så DUM at jeg ikke sjekket at selv om jeg studerte deltid (og hadde meldt adresseendring) så kom den forbanna regninga. Dvs - den kom ikke FRAM, så først 890 kr seinere fikk jeg purring.

¨

Prøvde å klage, men fikk vite at det var min feil, evt folkeregisteret sin (de hadde gjort en feil), så jeg måtte pent betale. Akkurat den der setningen du siterer brukte de "mot" meg også.

Joda, selvsagt skal man betale lånet sitt, det har jeg også gjort siden i fjor selv om jeg har så lite inntekt at jeg kunne bedt om rentefritak og utsettelse. Men å legge på nesten 300 kr i gebyr om du betaler ei uke forseint - så kort over tida at de færreste andre selskap tar purregebyr engang, det synes jeg er helt vilt. Bukken og havresekken?

(Når det gjelder svært forsinka betaling, som i mitt tilfelle, synes jeg egentlig det er ok med et så stort gebyr. det skal ikke lønne seg å ikke betale. Men når man kan bevise at det ikke er ens egen skyld at regning er mottatt, og det i tillegg er førsteregninga man får fra dem, synes jeg de kunne være fleksible med gebyret så lenge man betalte regninga)

Litt spesielt gnient av dem føles det også da jeg ALDRI har mottatt purringer på regninger av noe slag, annet enn noen smågebyrer ved to dagers for sein betaling av forsikring o.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...