AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #1 Del Skrevet 23 timer siden Noen som har noen som helst formening om hvor lenhe man må vente på en fastlege i Oslo. Som har 130 på ventelisten? sånn ca? Er det snakk om måneder eller år? Anonymkode: 01df4...580 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #2 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noen som har noen som helst formening om hvor lenhe man må vente på en fastlege i Oslo. Som har 130 på ventelisten? sånn ca? Er det snakk om måneder eller år? Anonymkode: 01df4...580 130 pasienter før deg skal enten dø, flytte på institusjon, flytte eller bytte fastlege. Så har du alle som har hat fastlegen tidligere og flyttet tilbake til Oslo etter studier el, alle som får barn også videre som har rett på plass på denne legens liste. Hvor lang tid tar alt dette? Like vanskelig å svare på som hvor langt er et tau. Anonymkode: f4aec...f67 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #3 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): 130 pasienter før deg skal enten dø, flytte på institusjon, flytte eller bytte fastlege. Så har du alle som har hat fastlegen tidligere og flyttet tilbake til Oslo etter studier el, alle som får barn også videre som har rett på plass på denne legens liste. Hvor lang tid tar alt dette? Like vanskelig å svare på som hvor langt er et tau. Anonymkode: f4aec...f67 Ja sant.. jeg bare klarer ikke se for meg hvor lang tid slikt vil ta. Kanskje noen her inne har stått på venteliste og har erfart noe, har man fortrinnsrett om man vil bytte tilbake til sin gamle lege? Det visste jeg ikke, gjelder det om den legen er i en annen kommune og? Anonymkode: 01df4...580 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #4 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja sant.. jeg bare klarer ikke se for meg hvor lang tid slikt vil ta. Kanskje noen her inne har stått på venteliste og har erfart noe, har man fortrinnsrett om man vil bytte tilbake til sin gamle lege? Det visste jeg ikke, gjelder det om den legen er i en annen kommune og? Anonymkode: 01df4...580 Man har fortrinnsrett til plass på legens liste om man får barn. Egne barn, altså familien din, får plass på samme legens liste som deg selv. Jeg vet dog ikke om VOKSNE barn som flytter hjem til bygda/byen igjen etter studier, har rett på samme fastlege som sine gamle foreldre.... Anonymkode: 5cc47...8b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #5 Del Skrevet 22 timer siden Jeg sto på 260. Venteliste plass for 2 år siden. Har gått ned ca 130 på to år Anonymkode: e1227...5a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #6 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg sto på 260. Venteliste plass for 2 år siden. Har gått ned ca 130 på to år Anonymkode: e1227...5a4 Ok såpass Anonymkode: 01df4...580 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #7 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man har fortrinnsrett til plass på legens liste om man får barn. Egne barn, altså familien din, får plass på samme legens liste som deg selv. Jeg vet dog ikke om VOKSNE barn som flytter hjem til bygda/byen igjen etter studier, har rett på samme fastlege som sine gamle foreldre.... Anonymkode: 5cc47...8b6 Åja sånn sett. Man har altså ikke fortrinnsrett på sin forrige fastlege. Misforstod deg Anonymkode: 01df4...580 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #8 Del Skrevet 22 timer siden Jeg byttet i januar, ca 40 foran meg på lista, fikk plass i mai. Oslo. Anonymkode: ceb20...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #9 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja sant.. jeg bare klarer ikke se for meg hvor lang tid slikt vil ta. Kanskje noen her inne har stått på venteliste og har erfart noe, har man fortrinnsrett om man vil bytte tilbake til sin gamle lege? Det visste jeg ikke, gjelder det om den legen er i en annen kommune og? Anonymkode: 01df4...580 Jeg stop på venteliste plass 72. Etter 4 år stod jeg fortsatt på plass 72. Nå har jeg flyttet og byttet fastlege til her jeg bor nå. det er virkelig hekt umulig å si. Noen leger ønsker og å redusere listene sine og har låst listene sine, så selvom noen pasienter flytter eller dør så tas det ikke inn nye. Det er likevel mulig å stå på venteliste og det vises ikke på helsenorge at listen ikke tar inn nye pasienter. Anonymkode: f6137...ab9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #10 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): har man fortrinnsrett om man vil bytte tilbake til sin gamle lege? Det visste jeg ikke, gjelder det om den legen er i en annen kommune og? Anonymkode: 01df4...580 Studenter som flytter tilbake til tidligere bostedskommune innen tre år, har krav på å få tilbake sin fastlege i kommunen selv om listen er full. Denne muligheten gjelder i 6 måneder fra flytting tilbake til bostedskommunen. https://www.helsenorge.no/fastlegen/om/rett-til-fastlege/ Anonymkode: f6137...ab9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #11 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Studenter som flytter tilbake til tidligere bostedskommune innen tre år, har krav på å få tilbake sin fastlege i kommunen selv om listen er full. Denne muligheten gjelder i 6 måneder fra flytting tilbake til bostedskommunen. https://www.helsenorge.no/fastlegen/om/rett-til-fastlege/ Anonymkode: f6137...ab9 Ok skjønner. Da gjelder det ikke om man som voksen har bytta lege og angrer Anonymkode: 01df4...580 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #12 Del Skrevet 22 timer siden To ganger har jeg stått på venteliste til en fastlege med over 100-150 personer før meg på ventelisten. Og begge gangene har dette blitt en uforholdsmessig byrde da jeg ikke fikk forsvarlig helsehjelp andre steder. Så jeg endte opp med å måtte velge en annen fastlege. Dette kan være utfordrende i enkelte områder av Oslo eller resten av landet generelt, når det er manko på gode fastleger. Man ønsker jo ikke ha en fastlege som ikke gir en det en trenger. De to fastlegene jeg sto på venteliste til ønsket jeg virkelig å ha som fastlege, og den ene hadde jeg hatt som fastlege tidligere. Har nå en annen, ikke rukket å gjøre meg opp en formening om han ennå men leser alltid det som skrives på legelisten.no og han her har bare positive tilbakemelding så jeg stoler på det. Samboer har byttet til samme fastlege. Så min konklusjon er, er det så mange på ventelisten og du ikke har mulighet til å vente i over ett år på god helsehjelp, så må du velge nærmeste fastlege som har godt rykte på seg, med enten mye kortere venteliste eller ledig plass. Det er mye bedre enn ingen/dårlig helsehjelp. Så kan du heller sette deg på den opprinnelige ventelisten igjen etter dette. Anonymkode: 0faba...a43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #13 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Noen som har noen som helst formening om hvor lenhe man må vente på en fastlege i Oslo. Som har 130 på ventelisten? sånn ca? Er det snakk om måneder eller år? Anonymkode: 01df4...580 Åh, det er nok noen år. Har stått på venteliste i tre år, var rundt 80, nå 33 Anonymkode: 90986...c7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #14 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): To ganger har jeg stått på venteliste til en fastlege med over 100-150 personer før meg på ventelisten. Og begge gangene har dette blitt en uforholdsmessig byrde da jeg ikke fikk forsvarlig helsehjelp andre steder. Så jeg endte opp med å måtte velge en annen fastlege. Dette kan være utfordrende i enkelte områder av Oslo eller resten av landet generelt, når det er manko på gode fastleger. Man ønsker jo ikke ha en fastlege som ikke gir en det en trenger. De to fastlegene jeg sto på venteliste til ønsket jeg virkelig å ha som fastlege, og den ene hadde jeg hatt som fastlege tidligere. Har nå en annen, ikke rukket å gjøre meg opp en formening om han ennå men leser alltid det som skrives på legelisten.no og han her har bare positive tilbakemelding så jeg stoler på det. Samboer har byttet til samme fastlege. Så min konklusjon er, er det så mange på ventelisten og du ikke har mulighet til å vente i over ett år på god helsehjelp, så må du velge nærmeste fastlege som har godt rykte på seg, med enten mye kortere venteliste eller ledig plass. Det er mye bedre enn ingen/dårlig helsehjelp. Så kan du heller sette deg på den opprinnelige ventelisten igjen etter dette. Anonymkode: 0faba...a43 Du mister ikke din nåværende fastlege hvis du setter deg på venteliste hos en annen, men det er klart det blir vanskelig hvis man ikke får noe hjelp hos nåværende fastlege. For å svare TS: Det er umulig å si noe om. Jeg hadde hatt samme gamle fastlege hele livet, men han var over pensjonsalder, og jeg tenkte at jeg ville søke meg over til en annen lege før han sluttet så jeg ikke bare havnet hos en tilfeldig arvtager. Det var ikke så mange på venteliste, kanskje 40, men det tok litt i underkant av et år tror jeg. Da jeg endelig fikk plass så flyttet jeg barnet mitt over også, i tillegg fødte jeg igjen en uke senere, så plutselig ble ventetiden lengre for de bak meg. Min gamle fastlege pensjonerte seg noen måneder etter det igjen, så jeg hadde heldigvis en god fastlege hele tiden. Anonymkode: 38c88...26e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #15 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): To ganger har jeg stått på venteliste til en fastlege med over 100-150 personer før meg på ventelisten. Og begge gangene har dette blitt en uforholdsmessig byrde da jeg ikke fikk forsvarlig helsehjelp andre steder. Så jeg endte opp med å måtte velge en annen fastlege. Dette kan være utfordrende i enkelte områder av Oslo eller resten av landet generelt, når det er manko på gode fastleger. Man ønsker jo ikke ha en fastlege som ikke gir en det en trenger. De to fastlegene jeg sto på venteliste til ønsket jeg virkelig å ha som fastlege, og den ene hadde jeg hatt som fastlege tidligere. Har nå en annen, ikke rukket å gjøre meg opp en formening om han ennå men leser alltid det som skrives på legelisten.no og han her har bare positive tilbakemelding så jeg stoler på det. Samboer har byttet til samme fastlege. Så min konklusjon er, er det så mange på ventelisten og du ikke har mulighet til å vente i over ett år på god helsehjelp, så må du velge nærmeste fastlege som har godt rykte på seg, med enten mye kortere venteliste eller ledig plass. Det er mye bedre enn ingen/dårlig helsehjelp. Så kan du heller sette deg på den opprinnelige ventelisten igjen etter dette. Anonymkode: 0faba...a43 Hadde du ikle en annen fastlege mens du stod på venteliste? Anonymkode: 01df4...580 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #16 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (59 minutter siden): 130 pasienter før deg skal enten dø, flytte på institusjon, flytte eller bytte fastlege. Så har du alle som har hat fastlegen tidligere og flyttet tilbake til Oslo etter studier el, alle som får barn også videre som har rett på plass på denne legens liste. Hvor lang tid tar alt dette? Like vanskelig å svare på som hvor langt er et tau. Anonymkode: f4aec...f67 Ingen får tilbake fastlegen sin med automatikk om en flytter tilbake fra studier. Er du flyttet fått ny lege, må du på lik linje med andre sette deg på venteliste om du vil over til andre leger Anonymkode: 2773b...b6a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #17 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du mister ikke din nåværende fastlege hvis du setter deg på venteliste hos en annen, men det er klart det blir vanskelig hvis man ikke får noe hjelp hos nåværende fastlege. For å svare TS: Det er umulig å si noe om. Jeg hadde hatt samme gamle fastlege hele livet, men han var over pensjonsalder, og jeg tenkte at jeg ville søke meg over til en annen lege før han sluttet så jeg ikke bare havnet hos en tilfeldig arvtager. Det var ikke så mange på venteliste, kanskje 40, men det tok litt i underkant av et år tror jeg. Da jeg endelig fikk plass så flyttet jeg barnet mitt over også, i tillegg fødte jeg igjen en uke senere, så plutselig ble ventetiden lengre for de bak meg. Min gamle fastlege pensjonerte seg noen måneder etter det igjen, så jeg hadde heldigvis en god fastlege hele tiden. Anonymkode: 38c88...26e AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hadde du ikle en annen fastlege mens du stod på venteliste? Anonymkode: 01df4...580 Jeg vet, jeg hadde en fastlege, men denne var enten alt for langt unna eller vikarlegen som fulgte meg opp sluttet så jeg fikk en fastlege jeg ikke kjente, som hadde ustabile tilbakemeldinger på legelisten (virket som hjelpen folk fikk var avhengig av dagsformen til legen, og helt tilfeldig). Så da var ikke det forsvarlig helsehjelp i mitt tilfelle, og bedre å bytte Anonymkode: 0faba...a43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #18 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ingen får tilbake fastlegen sin med automatikk om en flytter tilbake fra studier. Er du flyttet fått ny lege, må du på lik linje med andre sette deg på venteliste om du vil over til andre leger Anonymkode: 2773b...b6a Det stemmer ikke. Se lenke lenger opp i tråden. Anonymkode: f6137...ab9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #19 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen får tilbake fastlegen sin med automatikk om en flytter tilbake fra studier. Er du flyttet fått ny lege, må du på lik linje med andre sette deg på venteliste om du vil over til andre leger Anonymkode: 2773b...b6a Feilinformasjon. Les lengre oppe i tråden, og lær deg reglene før du mener andre feilinformerer. Anonymkode: f4aec...f67 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #20 Del Skrevet 20 timer siden Selvfølgelig vanskelig å si, noen få har voldsom gjennomtrekk på listene sine, men generelt vil jeg tro det her er snakk om år, ikke måneder. Avhenger kanskje også litt av hvor mange vedkommende har på lista si, om det er 500 eller 2000, liksom. Anonymkode: fd05b...a9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå