Gå til innhold

Hva foregår egentlig i hodene til ungdomskriminelle?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De siste tiårene har det blitt mer og mer ungdomskriminalitet her i landet. I sommer/høst var det blant annet vært mange vippsran.

Hva er det som egentlig foregår i hodet til disse ungdommene som gjør dette? Som mener det er greit å true og skremme andre, og stjele andres verdier?

Jeg mener også at det er stor forskjell på å naske i en butikk, i forhold til å true folk med kniv for å få tingene sine, selv om ikke det heller er ok.

Mange snakker om at man burde ha strengere straffer, og jeg er ikke uenig i det. Men skal man få slutt på denne type kriminalitet, så er det vel en ide å prøve å forstå hvordan disse tenker?

Anonymkode: d99d5...738

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les boka: Da vi var yngre, av Oliver Lovrenski.

Anonymkode: b899c...e72

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De siste tiårene har det blitt mer og mer ungdomskriminalitet her i landet. I sommer/høst var det blant annet vært mange vippsran.

Hva er det som egentlig foregår i hodet til disse ungdommene som gjør dette? Som mener det er greit å true og skremme andre, og stjele andres verdier?

Jeg mener også at det er stor forskjell på å naske i en butikk, i forhold til å true folk med kniv for å få tingene sine, selv om ikke det heller er ok.

Mange snakker om at man burde ha strengere straffer, og jeg er ikke uenig i det. Men skal man få slutt på denne type kriminalitet, så er det vel en ide å prøve å forstå hvordan disse tenker?

Vi forstår jo hvordan de tenker til en viss grad? Det er raske penger,makt,sex,dyre klær. Rett og slett "status" Er blant noen av trekkplasterene for ungdommer. Hva skal strengere dommer gjøre? Om noe så må vi gjøre noe med rehabiliteringen av de slik at det ikke skjer igjen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (5 minutter siden):

Vi forstår jo hvordan de tenker til en viss grad? Det er raske penger,makt,sex,dyre klær. Rett og slett "status" Er blant noen av trekkplasterene for ungdommer. Hva skal strengere dommer gjøre? Om noe så må vi gjøre noe med rehabiliteringen av de slik at det ikke skjer igjen.

Men likevel, selv om man ønsker seg de tingene du nevner, så er det rart at man vil at andre skal få det kjipt for egen vinning. Det er dette som er så uforståelig for meg

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite. Dårlige ramme fra før samt manglende evne til å kontrollere seg selv på riktige måter. Og når de først har kommet inn i et miljø der det blir forventet og gir status å ordne opp i problemer med kriminalitet og vold, så baller det bare på seg. 

Og jeg er ikke i tvil om at det også har mye med å gjøre at vi har blitt mer multikulturelle. Enkelte kulturer har lettere for å ty til vold i konflikter enn andre. De ligger rett og slett lenger bak i utviklingen og har ikke lært dette av seg enda. 

Anonymkode: 5df1b...4eb

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er oppdratt til å "drepe de vantro".

Anonymkode: fac85...769

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ser at det blant annet nevnes at mange av disse burde få hjelp til å komme inn i idrettslag og liknende.

Utfordringen som ofte oppstår da, er jo at mange av disse gutta er mest med på laget for å kødde og lage kvalm. De blir meldt på en idrettsaktivitet(typisk fotball), hvor foreldrene følger null opp, aldri bidrar med kjøring til kamper, aldri bidrar på dugnader. Og disse ungdommene ødelegger for resten av laget med drittslenging, trusler etc.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men likevel, selv om man ønsker seg de tingene du nevner, så er det rart at man vil at andre skal få det kjipt for egen vinning. Det er dette som er så uforståelig for meg

Jo. Akkurat dette forstår ikke jeg heller,men det sier vel mer om oss enn de? Vi er ikke sosiopater  / psykopater og vi bryr oss faktisk om andre mennesker. Ofte så går jo arv og miljø igjen her. Ofte så har de barnene selv blitt mishandlet og ikke hatt det så bra selv i oppveksten. Noe 100% fasit på det finnes ikke,men :) Tror ikke vi kan si det samme om personer som raner folk med kniv. Jeg er ikke enig i strengere straffer i form av fengsel eller lignende,men kanskje det burde vært pålagt med såså mange timer med psykolog / psykiater eller lignende. En nøytral,trygg person de kan prate med. For det jeg tenker når barn begår slik alvorlig kriminalitet, er at da er det noe som ikke stemmer her. Noe er alvorlig galt. Det trenger de hjelp til å finne ut av slik at de kanskje er ett håp om at de en dag blir nogenlunde normale,oppgående voksne mennesker som bidrar til samfunnet. Normale,friske barn flyr ikke rundt å knivstikker hverandre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har veldig ofte også en offer-mentalitet der de mener at majoritetssamfunnet er så kjipe med dem at de fortjener å «ta» fra folk som de anser som mer privilegert enn seg selv. De får derfor heller ikke dårlig samvittighet over å gjøre kjipe ting mot andre - de mener tvert imot at det er rett og rimelig at de «tar igjen» mot urett de påstår er begått mot dem av samfunnet.

Anonymkode: 3f057...afc

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

De tenker ikke, slik ungdomskriminelle aldri har tenkt. Nå er det ran av andre unge, før var det veskenapping fra eldre, og butikkran, bankran osv. 

Lurer du på hvordan unge blir slik så kan du gå,på foreldre og barn forumet og se hvordan foreldre fra barna er ganske små ikke klarer å takle og sette grenser for egne barn. 
De som er under ti år i dag, kommer til å bli enda verre enn dem som er fjorten til tjue år i dag. 

Anonymkode: 086fb...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for innlegg med forherligelse av brudd på norsk lov.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Begge foreldre jobber, og en del av de tenker mer på seg selv enn å være med/tilstede for ungdommen kanskje.

Ser noen kommer hjem til tomt hus, og alene om natten. Foreldre jobber og noen velger å jobbe mye og andre må jobbe mye for å få endene til å møtes. 

Mye mine dine,våre barn og bytte hjem annenhver uke.

Ikke stabilitet eller grenser? Noen bare tester ut eller er med feile venner. 

Men de som gjør syke ting må mangle empati eller annet for det er ikke mulig å drive på sånn uten å ha dårlig samvittighet eller hjerte for andre..

Anonymkode: fb6ed...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror og at mange får for mye av alt og foreldre skal følge de opp på aboslutt alt hele tiden. Det forventes av oss! Det er flere foreldremøter i bhg/skole i året, flere avslutninger i året, det er dugnad her og der i idretten, og foreldre bør helst kjøre og hente og aller helst være med på alle treninger (noen grener). Før var vi ute fra morgen til kveld men no har barn det bedre hjemme og får lov å ta mer plass , i tilegg, den største faktoren, SOSIALE MEDIER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror og at mange får for mye av alt og foreldre skal følge de opp på aboslutt alt hele tiden. Det forventes av oss! Det er flere foreldremøter i bhg/skole i året, flere avslutninger i året, det er dugnad her og der i idretten, og foreldre bør helst kjøre og hente og aller helst være med på alle treninger (noen grener). Før var vi ute fra morgen til kveld men no har barn det bedre hjemme og får lov å ta mer plass , i tilegg, den største faktoren, SOSIALE MEDIER!

Altså vi var ute , ALENE.. no bør foreldre være med overalt.... helst aktivisere de, hele tiden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De unge som kommer i kontakt med kriminelle får kjappere opplæring i hva som skjer med tystere i dag enn da jeg var ung, da er det ingen vei tilbake. Traumene av å se volden, kjenne den på kroppen, voldtekter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som ikke fikk med Åsted Norge i dag, så kom en del "ting" klart og tydelig fram der fra ungdommer selv. De kjeder seg, har ikke de samme tingene som mange andre har og bryr seg ikke om hva andre føler. Dere bør se det innslaget fra i kveld. Var fra Drammen. Var en på 17 år som skulle få besøksforbud etter overfall og ran og moren måtte være enig med sønnen. Vi så mor og en flokk med yngre søsken. Er nok mange som vokser opp i store familier og er trangbodde, så de kan ikke ta med venner hjem. Da har de kun igjen å "fly" gatelangs.
Det er trist at mange barn vokser opp og ikke har den tryggheten som barn bør ha i hjemmet. 
Dette er ikke ment som et negativt innlegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Drammen er de ungdomskriminelle stort sett innvandrergutter fra MENAP og foreldrene har null kontroll på hva sønnene deres driver med og tydeligvis ingen myndighet over dem heller. 

Ungdommene det her er snakk om har ærlig talt bedritne verdier, dårlig menneskesyn, mangelfull empati, stor grad av «entitlement» og ser ut til å mene at det er en menneskerett å spise takeaway og kjøpe energidrikk osv hver dag, så da må de jo bare traumatisere hvite ungdommer og stjele pengene deres, stakkars. Var et intervju med noen av dem i Drammens Tidende for en stund siden. Fikk 0 sympati for «grunnene» de oppga (blant annet nevnte take away og energidrikk…) og kan ikke fordra at den (sensurert) gjengen ødelegger for alle de andre mørkhudede innvandrerguttene i byen som IKKE er sånn, for nå blir ALLE uglesett. 

Naboen min, også en såkalt trangbodd, fattig innvandrergutt, er verdens snilleste og mest reflekterte fyr. Dessverre blir han ofte stoppet av politiet og han har blitt ransaket for kniv flere ganger, og han har aldri vært idiot mot noen i hele sitt liv. Han opplever stadig at folk krysser gata når de ser ham nå, og han synes forståelig nok at det er innmari kjipt. Han er fly forbanna på de kriminelle idiotene selv. De ødelegger så utrolig mye.

Hadde det vært opp til meg hadde de mest notoriske ungdomskriminelle blitt sendt med enveisbillett til en arbeidsleir på Jan Mayen eller noe. De har fått forståelse i bøtter og spann og sjanse på sjanse til å forbedre seg her i byen, men de har bare bevist at de ikke har noenting ute i et normalt samfunn å gjøre.

(Beklager sinna post, men jeg er rasende over hvor ødelagt og lite trygt Drammen har blitt bare på noen få år.)

Anonymkode: 3bd9c...a13

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo helt andre verdier en hva de fleste av oss er vokst opp med. æreskultur, machokultur, kjappe penger, jakt på status osv. 
Se på YouTube kjendiser og rappere i USA ( ja jeg generaliserer litt...) dette er jo folk som kun er ute etter å mele sin egen kake og de begår gladelig lovbrudd for å oppnå dette, crypto scams, narkotika, voldtekter, menneskehandel og what not, dette er jo idolene disse kidsa vokser opp med. Det er litt som Ali-G, men uten ironien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...