AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #21 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Problemet er at forteller man dette til en 5-åring som vil begynne å spille, og legger til hefte med saftige teknikkøvelser som ungen får i oppgave å terpe på uten å få lov til å leke før dagens lekse er i boks, kan man like gjerne gravlegge musikkprosjektet først som sist. Men gir man gjennom ulike former for lek 5-åringen muligheten til å trene opp fingrene til å bli sterke og smidige, akkurat som man kan trene opp andre deler av kroppen, og lar deretter barnet prøve et instrument der man bruker nettopp fingrene, vil barnet få et helt annet utgangspunkt og mestringsfølelse enn et barn med svake, utrente fingre. Før man begynner å tenke på å spille fotball, lærer man å bruke og få kontroll over føttene; man lærer først å gå og løpe. De færreste foreldre - kanskje med unntak av overivrige fotballfans - sender ungene ut på fotballbanen før de i det hele tatt har lært å gå. Hvorfor ikke samme logikk også i musikken ...? - Brian Anonymkode: a1cdb...57a Man forteller selvfølgelig ikke alt dette til 5-åringen, nei😅 Men som lærer har man en plan fra dag 1. Selvsagt leker man mye med 5-åringer, ingen terping i så ung alder. Men her snakker vi vel om øving generelt, for alle barn/ungdom? Det gjelder å starte gode øvingsrutiner tidlig, bare litt i starten, med gradvis øking. Som lærer og foreldre må man prøve å inspirere og motivere på best mulig måte, uten noe press. Det er beste veien å gå. Som lærer planlegger man hva eleven skal lære i hvilken rekkefølge, ut fra elevens forutsetninger. Litt og litt, så bygger man gradvis opp kunnskap og ferdigheter, uten at eleven har peiling på hvor lang den veien er. Veien blir til mens man går, og man skal ha det gøy underveis. Men når elever går i årevis for å lære et instrument uten å øve hjemme, da er det ganske bortkastet tid og penger for foreldrene. Jeg skjønner det ikke helt heller, hvis man ikke gidder å øve hjemme på det man lærer på timene hos lærer, hva er da poenget? Anonymkode: 025ec...c79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 3. desember 2024 #22 Del Skrevet 3. desember 2024 Mamma syns det ble for mye øving når pappa skulle lære meg og spille fiolin så det ble veldig lite øving ☹️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillebamsemums Skrevet 3. desember 2024 #23 Del Skrevet 3. desember 2024 Øvde kanskje 5-6 ganger i året 😂 spilte første stemme på trompet i skolekorpset i fra 6-10 klasse. Spilte valthorn fra 4-6 klasse. Var aldri noe problem å lære sangene. Ble veldig mye gjentagelse i 8-10 da det ble så ekstremt mange aspiranter. Vi hadde enkelt time en dag i uka og samling med aspiranter også hovedkorpset etter på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #24 Del Skrevet 3. desember 2024 lillebamsemums skrev (3 minutter siden): Øvde kanskje 5-6 ganger i året 😂 spilte første stemme på trompet i skolekorpset i fra 6-10 klasse. Spilte valthorn fra 4-6 klasse. Var aldri noe problem å lære sangene. Ble veldig mye gjentagelse i 8-10 da det ble så ekstremt mange aspiranter. Vi hadde enkelt time en dag i uka og samling med aspiranter også hovedkorpset etter på. Man blir ingen dyktig musiker på den måten, men man kan klare seg helt fint i et skolekorps likevel😊 Det spørs jo selvsagt hva man ønsker å få ut av det selv, da😊 Anonymkode: 025ec...c79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillebamsemums Skrevet 3. desember 2024 #25 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man blir ingen dyktig musiker på den måten, men man kan klare seg helt fint i et skolekorps likevel😊 Det spørs jo selvsagt hva man ønsker å få ut av det selv, da😊 Anonymkode: 025ec...c79 Helt riktig, min plan var aldri å gjøre noe ut av det. Men holdt interessen gående i noen år til selv om jeg ble for gammel til skole korpset. Spilte tom ut læra. Men da bare som støttespiller. Har vurdert å starte igjen for den sosiale delen. Men er noen år siden sist og er nok ganske rusten 😂 tror mange mister interessen i korps osv. pga de spiller seg lei. Samt er det ikke «populært» å spille i korps Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 3. desember 2024 #26 Del Skrevet 3. desember 2024 Fru Uperfekt skrev (5 timer siden): Tja, jeg har absolutt gehør og samme har noen av barna så de og jeg kan høre ett stykke og spille det på valgt instrument (jeg spiller piano, gitar, harpe og fele) eneste jeg faktisk måtte øve litt på var trommer og piano i starten for ikke å overbelaste håndleddet når jeg spilte Grunnen til at vi har øvingstid er for at de barna som ikke har samme evnen skal bli oppmuntret, må endog være ærlig nok til å innrømme at jeg er flinkere til å skryte over de som sliter enn de som ta alt med en gang. En annen ting med øvingen er at de skal lære å holde ut når det er konserter med flere stykker slik at de faktisk spiller etter noter og ikke etter husken Det må jeg si, er du profesjonell? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #27 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men når elever går i årevis for å lære et instrument uten å øve hjemme, da er det ganske bortkastet tid og penger for foreldrene. Jeg skjønner det ikke helt heller, hvis man ikke gidder å øve hjemme på det man lærer på timene hos lærer, hva er da poenget? Anonymkode: 025ec...c79 Interessene dagens barn har, får langt større konkurranse av andre ting som nettbrett, andre former for skjerm der barn kan velge og vrake i tegnefilmer, serier etc, eller tidlig deltagelse på sosiale medier som TikTok der alt er nytt og spennende, enn før i tiden, og i forhold til dette blir rett og slett musikken med all den gjentagende og kjedelige øvingen den fører med seg, ikke engasjerende nok. Før i tiden kunne man vente på et brev, eller vente på andre ting, mens mentaliteten i samfunnet vårt nå er å få underholdningen levert her og nå, slik at tålmodigheten folk hadde for noen titalls år siden, ikke eksisterer lenger, noe som både gjelder barn og voksne; livet skal nytes, og det skal skje akkurat nå. For å lære å spille på et nivå som gjør at man får større utbytte av musikken, kreves det både tålmodighet og evnen til å prioritere dette fremfor andre, mer underholdende aktiviteter, slik at det egentlig ikke er rart at barn ikke øver hjemme lenger; dette var ikke særlig populært for 20 år siden, og er ikke overraskende enda mindre populært idag, i konkurranse med mobilen og tusen andre ting som kjemper om barnets oppmerksomhet. Så jeg er redd for at den tradisjonelle musikkundervisningen har større fremtid i land der disiplin og lydighet er en del av oppdragelsen; i land som Norge tror jeg at når man overlater til barnet å velge selv, vil andre aktiviteter med større underholdningsverdi vinne kampen om tidsbruken. Ved å fortsette å sende barna sine til musikktimene, håper foreldre antagelig at ungen en dag skal oppdage verdien i dette, men i konkurranse med TikTok og mobilen, er kampen i realiteten ofte tapt. - Brian Anonymkode: a1cdb...57a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 3. desember 2024 Forfatter #28 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vil de spille da? Det er jo ganske vesentlig. Anonymkode: 881c6...dd1 Ja, selvføgelig! Har fem unger, presser ikke akkurat ekstra fritidsaktiviteter på dem 🤪 Hvis jeg nevner at de kanskje heller kan slutte om de ikke gidder å øve skjerper de seg og øver godt et par uker, men så sklir det ut igjen. Men takk. Da holder vi på 10 minutter om dagen nå i starten, også øker vi etter hvert. (snakket med eldsteungen i dag, i hodet mitt var det nemlig aldri noe stort problem da han var liten, men han husker at det var MYE mas og krangling om den øvingen da også 😅 Han liker fortsatt musikk da og spiller fremdeles aktivt to instrumenter, så helt ødeleggende kan det ikke være med litt mas) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #29 Del Skrevet 3. desember 2024 Her er det veldig opp og ned. Alle 4 barna spiller piano og 2 av de spiller også fele. De spille på kulturskole og så melder jeg de stadig på kurs. Noen perioder spiller de ofte, andre uker ingenting. Noen ganger elsker de å spille, andre ganger vil de slutte. Regner med det er normalt og stresser ikke med at de skal øve daglig. Anonymkode: 5d8f3...f23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 3. desember 2024 #30 Del Skrevet 3. desember 2024 Flintis skrev (18 timer siden): Det må jeg si, er du profesjonell? Nei, var ikke penger i det den gangen jeg var ung. Men har stor glede i musikken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 3. desember 2024 #31 Del Skrevet 3. desember 2024 Fru Uperfekt skrev (23 timer siden): Tja, jeg har absolutt gehør og samme har noen av barna så de og jeg kan høre ett stykke og spille det på valgt instrument (jeg spiller piano, gitar, harpe og fele) eneste jeg faktisk måtte øve litt på var trommer og piano i starten for ikke å overbelaste håndleddet når jeg spilte Grunnen til at vi har øvingstid er for at de barna som ikke har samme evnen skal bli oppmuntret, må endog være ærlig nok til å innrømme at jeg er flinkere til å skryte over de som sliter enn de som ta alt med en gang. En annen ting med øvingen er at de skal lære å holde ut når det er konserter med flere stykker slik at de faktisk spiller etter noter og ikke etter husken Trengte du ikke å lære bedre teknikk? Sønnen har absolutt gehør, men han trenger likevel å øve på effektiv teknikk og å spille etter noter med høyere og høyere vanskelighetsgrad. Nå spiller han som en god 25 åring, selv om han er 12, men øver likevel stort sett en halvtimes tid de fleste dagene i uka på det han øver på på piano og gitar..og så spiller han vel omtrent 2-5 timer om dagen, spiller inn eller komponerer noe helt annet av egen vilje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 3. desember 2024 #32 Del Skrevet 3. desember 2024 absinthia skrev (1 minutt siden): Trengte du ikke å lære bedre teknikk? Sønnen har absolutt gehør, men han trenger likevel å øve på effektiv teknikk og å spille etter noter med høyere og høyere vanskelighetsgrad. Nå spiller han som en god 25 åring, selv om han er 12, men øver likevel stort sett en halvtimes tid de fleste dagene i uka på det han øver på på piano og gitar..og så spiller han vel omtrent 2-5 timer om dagen, spiller inn eller komponerer noe helt annet av egen vilje. Jo derfor jeg måtte øve, for å innarbeide rett teknikk. Viktigste for meg er at de har det gøy med musikken og lærer rette teknikker for å unngå belastningsskader samt at de kan lese sine noter. Som sagt så er jeg flinkere å skryte over de som sliter sin fremgang, men har aldri sammenlignet de innbyrdes eller imot en norm. Så lenge lærerne deres er fornøyd er jeg det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #33 Del Skrevet 3. desember 2024 absinthia skrev (54 minutter siden): Trengte du ikke å lære bedre teknikk? Sønnen har absolutt gehør, men han trenger likevel å øve på effektiv teknikk og å spille etter noter med høyere og høyere vanskelighetsgrad. Nå spiller han som en god 25 åring, selv om han er 12, men øver likevel stort sett en halvtimes tid de fleste dagene i uka på det han øver på på piano og gitar..og så spiller han vel omtrent 2-5 timer om dagen, spiller inn eller komponerer noe helt annet av egen vilje. Som jeg nevnte tidligere i tråden; man blir aldri utlært i faget, og dess mer man lærer, dess mer skjønner man at man ikke får til enda. Dette begynner man å innse mer og mer når man har holdt på i mange år og kommet opp på et ganske ok nivå. Det er også det som er med på å motivere for videre øving og læring. Men når man ikke har kommet opp på et visst nivå, ser man ikke dette. Jeg skjønte det ikke selv heller så godt, før jeg begynte å studere musikk på musikkhøgskolen. Selv om jeg spilte piano fra jeg var 6 år. Så jeg skjønner at de fleste ikke forstår hvor stort dette faget er. De som føler selv at de er god på instrumentet, de har nok ikke skjønt det enda, og det er helt ok, de er i en prosess, de også😊 Men det er derfor øving jevnt og trutt fra man starter opp som barn er viktig. Bittelitt hver dag, sånn at man kan bygge alle de små byggesteinene oppå hverandre, litt etter litt. Hele tiden inspirere og motivere så godt man kan, på en så god måte som mulig. Høres ut som sønnen din er på god vei👏😊 Anonymkode: 025ec...c79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå