AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden Min jente på 6 år har aldri hatt noe utpreget bestevenn, men leker litt med alle. Hun har sagt at hun trives på skolen, og har hatt endel lekebesøk her hjemme. Men i går brøt hun sammen i gråt fordi flere av disse jentene visstnok synes hun er for tullete og barnslig og har sagt de ikke vil være med henne mer. Etter dette har det ikke kommet noen invitasjoner heller. Det har vært et tema tidligere også, at hun er litt umoden for alderen. Jeg har da snakket med henne om at hun kanskje kan tulle litt mindre med de som ikke liker så mye tull og tøys, og heller tulle mer sammen med de som liker det samme som henne, for det er det noen som gjør. Likevel ser det ikke ut til å ha endret så mye. Noen av jentene er veldig "veslevoksne" i oppførsel og klesstil. Nesten som mini-tenåringer. Jeg oppfordrer henne til å bli trygg i seg selv og sier hun kan finne andre venner. Men jeg vet jo egentlig ikke om det er så lett. De er ikke så mange jenter på første trinnet og dette er jenter hun har vært sammen med siden småbarnsavdelingen i barnehagen. Hun går på en aktivitet en dag per uke, men her er de fleste også de samme som hun kjenner fra skolen. Så hvordan kan man best mulig hjelpe en jente som er litt umoden for alderen? Er redd dette vil gjøre at hun faller enda mer utenfor senere. Sier hun føler seg venneløs og det var vondt å høre da jeg selv opplevde mye utestenging i min egen barneskoletid. Anonymkode: a1bdd...478 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden Det er store forskjeller i modenhet på barn i den alderen og husk at det også er opptil ett års forskjell på eldst og yngst. Jeg har en datter (eldre enn din) som er født i januar og er eldst i klassen. Jeg ser at hun alltid har vært mer moden enn de fleste andre i klassen (mulig det er det du kaller veslevoksen og minitenåring, jeg får litt dårlige vibber av ordene du bruker som om det er negativt), noe også lærerne gir tilbakemelding på. Heldigvis er hun også omgjengelig og tilpasningsdyktig og er sammen med de fleste jentene, men jeg ser jo at de virkelig beste vennene hennes er de som er mer som henne og det er vel dette som er cluet. Jeg er enig med deg i at heller enn å endre seg for å passe inn må datteren din finne sin egen gjeng som hun kan være seg selv med. Det er ikke noe galt med henne og det er ikke noe galt med de som ikke liker tøysing heller, alle er forskjellige og må finne sin plass. Hun har sikkert noen jenter i klassen hun føler hun passer bedre med. Fortsett å invitere disse og legge til rette for vennskap der. Man kan ikke være venner med alle og det er helt greit. Hun er fremdeles liten og i den alderen må foreldre ta en mye større rolle når det gjelder det sosiale og være mer på når det gjelder invitasjoner, bli med hjem etter skolen og besøk i helgene. Kanskje kan du invitere alle jentene i klassen på julefilm og popcorn hos dere eller noe annet hyggelig? Kan hun bli med på en fritidsaktivitet som er populær blant jentene? Alle slike ting hjelper på det sosiale. Ta også gjerne kontakt med lærer om du vil høre litt om hvordan hen observerer jenta i forhold til det sosiale og om lærer kan hjelpe til. Jeg er ganske sikker på at dette vil gå seg til etter hvert som de har gått på skolen litt og med litt tilrettelegging. Anonymkode: 4dbfc...2ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden Jeg skjønner at dette er vondt for henne! Jeg har en tøysejente og en som virkelig misliker tøys og tull. Jeg ville kanskje prøvd å finne de jentene jenta passer best sammen med og invitert dem. Det er liksom ikke så mye vits i å invitere jenter som uansett ikke inviterer tilbake. Her hos oss blir jentene stadig invitert bort, men så er det jo ofte de heller vil til sine venner som de leker gøy med. Og når de selv skal ha besøk velger de jo de som går godt sammen. Sånn tenker jeg og når jeg inviterer hjem hit. Orker liksom ikke ha besøk av barn som ikke kommer i gang med ordentlig lek eller prat. Eldstegutten har vært i en guttegjeng med litt modne gutter i alle år. Der har de inkludert en som er mer umoden og ikke henger helt med på det de prater om etc. ikke noe galt med han, men langt mer umoden, ikke helt med når det gjelder klær, jenter, sosiale koder ++++ Nå har de begynt på ungdomsskolen, og er ikke lenger like inkluderende fordi de har utvidet sitt nettverk og funnet sine folk. Denne gutten henger på, men blir ikke invitert når de nye vennene arrangerer noe. Det er ofte jeg tenker vi/guttene har gjort han en bjørnetjeneste som inkluderte i alle år. Hadde de ikke gjort det kan det jo hende han heller hadde funnet venner han faktisk passet sammen med og hvor han kunne føle seg mer likeverdig og ekte inkludert. Ikke lett det der. Men altså, prøv å finn en ny aktivitet eller ny arena med mer tøysete jenter. Hun må jo få være seg selv. Tøysejenta mi liker å leke med gutter. Kanskje det er en ide å invitere noen av de? Anonymkode: b48cf...839 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden Jeg forstår hva du mener ved at du føler de andre jentene er som minitenåringer og veslevoksne. Jeg har selv en umoden seksåring, som i tillegg er født i desember. Hun fjaser, tøyser, hopper og danser, og tiss, bæsj og promp er fortsatt utrolig gøy. Jentene født tidligere på året, og særlig de som også ligger litt foran sosialt, har gått over til ganske avansert lek, og det føles som natt og dag i forhold til hvordan min jente leker. Her hjalp det imidlertid veldig godt med skolestart, da hun kom i klasse med noen nye jenter som også hadde den samme umodne humoren og lekestilen. Jenta vår kan likevel komme hjem og si at hun er ensom eller ikke har en bestevenn, fordi venninnen hennes lekte litt med noen andre i et friminutt. Og det er jo ikke tilfellet, selv om det føles sånn der og da. Synes det var et godt tips å begynne på aktiviteter som er populært hos jentene. Her har datteren min begynt på håndball og cheerleading som begge deler er ganske stort her vi bor, og det skaper samhold selv mellom de jentene som er langt fra hverandre modenhetsmessig. Anonymkode: 508ff...9b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 minutter siden #5 Del Skrevet 15 minutter siden TS her, takk for innspill! Glemte å skrive at hun er født tidlig på året og en av de eldste i klassen. Hun går som nevnt på en fritidsaktivitet som er veldig jentete og populær her vi bor. Sier hun har ikke interesse for å begynne på noe annet men mulig jeg må motivere henne mer. ts Anonymkode: a1bdd...478 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå