Gå til innhold

Er all sex utenom forholdet utroskap?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svaret er vel "ja". Men bør ikke dette graderes? Er det virkelig slik at all sex utenom forholdet må snakkes om og "godkjennes" for å være lov?

Jeg skal forklare.

Jeg er 46 år, ung i sinnet og sprek i kroppen. Jeg liker sex. Er det rart at en kvinne sier det rett ut? Men det er sånn. Jeg liker sex og vil ha et sexliv. Akkurat slik jeg har behov for å trene, har jeg behov for sex. 

Jeg er gift med en mann på 52 år. Jeg elsker ham, vil ha ham og jeg har vært sammen med ham i over 30 år. Vi er knyttet til hverandre. Men han er ikke der jeg er i det seksuelle. Det handler om lyst, interesse og til dels evne. Vi har sex sammen, men ikke så ofte. Det er likevel mye nærhet. Han er flott.

Jeg vil ikke snakke med ham om det jeg tenker på. Han vet utmerket godt at jeg har behov utover det vi har sammen. Det kan også godt hende at han tenker hva dette kan bety. Han er intelligent og empatisk. Men han vil helt, helt sikkert ikke at dette skal snakkes om. Slik jeg kjenner ham - og jeg kjenner ham godt - vil han tenke at å sette ord på disse tingene vil være skadelig, og det vil være vanskelig for både ham og meg å ha en slik samtale. Ikke en gang en stilltiende forståelse kan tenkes, siden en slik forståelse også krever kommunikasjon om enn stilltiende. Det må bare skje.

Det gjør det til mitt valg. 

Jeg må derfor (a) ha lest ham/oss riktig, (b) sikre at det ikke er mulig å fornemme/forstå at jeg gjør noe slikt, og (c) sikre at det ikke oppstår noe som skader oss, dvs. alt fra smitte via diskresjon til følelser.

Ingen sier at dette er lett.

Anonymkode: a9a4f...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener ja, uansett omstendigheter. Spørsmålet handler jo her mest om hva mannen din hadde tenkt om det. Dersom han mener det er utroskap er det han du må forholde deg til. 

Anonymkode: 99995...632

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er selvfølgelig "ja" - selv om det finnes sikkert folk som av egeninteresse er interessert i å omdefinere begreper som ikke passer dem. 

Du bygger opp et langt rasjonale for å rettferdiggjøre at du ønsker å ha sex med andre enn mannen din. Fortell deg selv så mye eventyr du vil, men utroskap er det uansett så lenge du gjør det bak hans rygg, og da hjelper det ikke å komme trekkende med "stille aksept" eller "forståelse". Du vet inderlig godt, at hvis det ikke kan snakkes høyt om så er det fordi det er feil. 

Så enten snakk med mannen din om evt "åpent forhold" eller fortsett å vær lojal. 

Anonymkode: 6798f...00a

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger liksom litt i over. Utroskap impliserer som oftest sex, men det er jo ikke det det egentlig betyr. Det handle om å bedra partneren, altså ikke være åpen og ærlig. Hvis du snakker med partner og får tillatelse, er du ikke utro. Hvis du vet at du ikke kommer til å få lov, men gjør det likevel, og skjuler det, da er du utro.

Anonymkode: cf565...f29

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt adekvate synspunkter og problemstillinger du løfter opp. Er vel mange som står i din situasjon, vilkårlig av kjønn. 

Kall det utroskap, gå bak ryggen eller hva som passer narrativet. Så lenge han ikke får ta del i denne historien fører du partneren din bak lyset. Så lenge dette strider med deres "kontrakt" er det et tillitsbrudd. 

Din situasjon er på ingen måte unik. Det er uendelig mange par som har ulike sexbehov og lyster. 

Det unike for din historie er hvordan du skriver den -lykke til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg mener ja, uansett omstendigheter. Spørsmålet handler jo her mest om hva mannen din hadde tenkt om det. Dersom han mener det er utroskap er det han du må forholde deg til. 

Anonymkode: 99995...632

Veldig enig i dette. Bra svar ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt ok å ha sex med hvem man vil. Har ingenting med forholdet å gjøre 

Anonymkode: bdac2...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utroskap er når du gjør noe seksuelt eller følelsesmessig som mannen din ikke vet om eller har godkjent på forhånd.

Tenk på sex som penger.

Hvis du spør partneren din om lov til å ta penger fra ham, han sier nei og du gjør det allikevel -> tyveri (utroskap)

Hvis du IKKE spør partneren din, men bare forsyner deg fra lommeboka/kontoen hans -> tyveri (utroskap)

Hvis du IKKE spør partneren din, men bare tar noen tusenlapper fordi har sååå lyst på den veska -> gjett hva, det er like mye tyveri uansett hva du har tenkt å bruke de pengene på (og like mye utroskap uansett hvor mye du føler det er mannens feil at du har lyst på sex med noen andre)

Hvis du spør og han sier "bare forsyn deg akkurat når du vil" -> ikke tyveri (åpent forhold)

Det er ikke så veldig komplisert, altså.

Anonymkode: 9793f...b81

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Svaret er vel "ja". Men bør ikke dette graderes? Er det virkelig slik at all sex utenom forholdet må snakkes om og "godkjennes" for å være lov?

Jeg skal forklare.

Jeg er 46 år, ung i sinnet og sprek i kroppen. Jeg liker sex. Er det rart at en kvinne sier det rett ut? Men det er sånn. Jeg liker sex og vil ha et sexliv. Akkurat slik jeg har behov for å trene, har jeg behov for sex. 

Jeg er gift med en mann på 52 år. Jeg elsker ham, vil ha ham og jeg har vært sammen med ham i over 30 år. Vi er knyttet til hverandre. Men han er ikke der jeg er i det seksuelle. Det handler om lyst, interesse og til dels evne. Vi har sex sammen, men ikke så ofte. Det er likevel mye nærhet. Han er flott.

Jeg vil ikke snakke med ham om det jeg tenker på. Han vet utmerket godt at jeg har behov utover det vi har sammen. Det kan også godt hende at han tenker hva dette kan bety. Han er intelligent og empatisk. Men han vil helt, helt sikkert ikke at dette skal snakkes om. Slik jeg kjenner ham - og jeg kjenner ham godt - vil han tenke at å sette ord på disse tingene vil være skadelig, og det vil være vanskelig for både ham og meg å ha en slik samtale. Ikke en gang en stilltiende forståelse kan tenkes, siden en slik forståelse også krever kommunikasjon om enn stilltiende. Det må bare skje.

Jeg må derfor (a) ha lest ham/oss riktig, (b) sikre at det ikke er mulig å fornemme/forstå at jeg gjør noe slikt, og (c) sikre at det ikke oppstår noe som skader oss, dvs. alt fra smitte via diskresjon til følelser.

Jeg er ikke så særlig smart, og trenger litt hjelp å skjønne din problemstilling. 

Er det slikt at du tror han vil akseptere at du er utro så lenge det ikke blir noe han må forholde seg til åpent? 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er egentlig ganske lett, Ts!

Om du elsker ham OG du ønsker å leve med ham, da går du heller ikke bak hans rygg og gjør noe som du vet vil såre ham og kanskje destruere forholdet.

Om du elsker ham OG du ønsker å leve med ham, da bør du i det minste respektere ham, og det gjør du ikke om du velger å være utro mot ham.

Enten får du snakke med ham og høre om det er greit for ham at dere har et åpent forhold, eller så får du la være å være utro.

Er du så bevisst utro mot ham, så fortjener du ham ikke, han fortjener langt bedre i så fall.

Jeg tenker at dere to burde være langt mer opptatt av å lære dere å kommunisere bedre sammen, for gjør dere ikke det så antar jeg at tross deres 30-årige historie sammen så vil forholdet bli ødelagt pga. ditt ønske om utroskap, enten han oppdager det eller ikke.

Anonymkode: c7e18...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er klink utroskap. Skjønner dine bekymringer og din frustrasjon over situasjonen, TS, men her argumenterer du syltynt inn mot ønsket resultat. Jeg tror heller ikke denne løsningen er til det beste for mannen, bare for deg selv, men helt uavhengig av det er det du beskriver uansett utroskap. Fullt ut og uten forbehold.

Anonymkode: b3d74...ca5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er utroskap, det å gå bak ryggen på personen(e) jeg er sammen med. Løgnen er MYE verre en hva som blir gjort. 

Heldigvis var vi åpne og ærlige helt i begynnelsen av forholdet, så vi ikke får noen overraskelser senere. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS er i hvert fall ikke alene.

Jeg kjenner 3 kvinner som alle er i godt etablerte parforhold, høyt utdannede og meget selvstendige, som har affærer utenom ekteskapet fordi de har behov for mer, og mer variert sex, enn det de får i heimen.

Alt foregår diskret og ingen av disse har behov for utenomekteskapelig romantikk, så det handler ( iflg de selv ) kun om fysisk tiltrekning og begjær. 

Hvem skal sette seg til doms over hva som er rett og galt her ? 

Hadde TS vært en mann ville antagelig tråden flommet over av eder & galle ..... just saying

Undersøkelse publisert av Elsa Almås:

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/kvinner-mer-utro-enn-menn/62527886

Endret av DittHåp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DittHåp skrev (3 minutter siden):

TS er i hvert fall ikke alene.

Jeg kjenner 3 kvinner som alle er i godt etablerte parforhold, høyt utdannede og meget selvstendige, som har affærer utenom ekteskapet fordi de har behov for mer, og mer variert sex, enn det de får i heimen.

Alt foregår diskret og ingen av disse har behov for utenomekteskapelig romantikk, så det handler ( iflg de selv ) kun om fysisk tiltrekning og begjær. 

Hvem skal sette seg til doms over hva som er rett og galt her ? 

Hadde TS vært en mann ville antagelig tråden flommet over av eder & galle ..... just saying

Tenker at alle for gjøre det som passer best for dem selv. Hva andre tenker og tror blir på en måte uvesentlig i denne sammenheng. Det er sterke følelser knyttet til temaet utroskap, og det kan jeg forstå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde spørre om lov av mannen din, ikke tilfeldige folk på Kvinneguiden. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DittHåp skrev (17 minutter siden):

Hæ? En diger majoritet sier jo at dette er utroskap, nøyaktig samme svar en mann ville fått. Alt er ikke kjønnet, selv om menn men sarte egoer tror det.

Anonymkode: 659f1...86b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg skal forklare.

Du får håpe mannen ikke er innom kvinneguiden og leser dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg skal forklare.

Ja det er utroskap og absolutt ikke greit. Du må ha kommunisert og laget en avtale med han om åpent ekteskap om det skal være greit. 

Anonymkode: 3e0e0...ecc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, du har fått veldig gode, balanserte og reflekterte svar her. Hadde bare lyst til å kommentere det, fordi det kan være litt tilfeldige svar man får her på KG, og det kan være vanskelig å sile ut gode og dårlige svar når man står i en vanskelig situasjon. 

Anonymkode: c5175...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, all sex utenom ekteskap som ikke partneren har godkjent, er utroskap. Uansett hvor lite sex man får hjemme, så er det ikke mer lovlig bare fordi man har høyere sexlyst enn partneren.

Alt det folk forteller seg selv for å liksom "godkjenne" og bortforklare utroskapen sin...

Anonymkode: 5cd8b...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...