Gå til innhold

Lar dere julestjernene i vinduet stå på når dere ikke er hjemme?

AnonymBruker

Julebelysning  

111 stemmer

1. 1. Lar dere julestjernene i vinduet stå på når dere ikke er hjemme?

• Ja/av og til
      77
    • Nei
      34

Anbefalte innlegg

Skrur av når vi ikke er hjemme og når vi sover om natta. Tar ingen sjanser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stjernene er på, stakene er av. Har stjerner i metall med ledning fra clas, og de blir ikke varme. Værre med adventsstakene

Anonymkode: d3621...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av mine julestjerner har ikke av og på bryter, og må dras ut av støpsel. Det gidder jeg ikke, for da må jeg skyve på sofaen for å komme til. De to som har bryter, skrur jeg av på nattestid og prøver å huske det når jeg går ut av huset. Ingen av lysene har pærer som blir varme, og ingen av dem er laget av papp eller papir (treverk, og de som må dras ut av støpsel er hardplast av noe slag)

Anonymkode: 8af39...d92

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Slår bestandig av alt, utenatt hoved lyset i gangen.

Anonymkode: 7a983...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har spesialpærer i mine så ja, det gjør jeg uten å blunke.. 

Anonymkode: 3d2b2...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de står på døgnet rundt hele desember. En julestjerne med LED-pære er jeg ikke det minste bekymret for. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lurer da jeg i utgangspunktet har tenkt at nei, det gjør man bare ikke. Tenker av hensyn til brannfare, naboer osv. men ser jo at mange lar julestjernene stå på dag og natt. Ser jo lite koselig ut når de er avskrudd, men lurer på hva dere gjør?

Anonymkode: add04...8ba

Elektriske julelys er anbefalt å slå av når man ikke er hjemme. Så de som ikke er på batteri eller oppladbare slås av. 

Å miste et helt hjem en gang til fordi noen dumme julelys skal stå på, det er det ikke verdt.

Anonymkode: 148de...8f3

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrur av. Men er vel stengt tatt ikke nødvendig når alt er led-pærer, ikke fare med varme/brann. Men vanen fra gammelt av er å skru av, så føles «tryggere» likevell. Juletreet har integrerte LED-lys, og skrur derfor av når vi ikke er hjemme for å ikke «bruke» opp pærene fortere enn nødvendig 😅

Anonymkode: 3f417...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på selve stjerna. De i papp skrus og med pære skrus av natt og vi skal bort. Men de mye i glass, metall osv lar jeg stå på. Man kan på kjøpt oppladbar pære som ikke går på strøm også. 

Anonymkode: 032f2...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Elektriske julelys er anbefalt å slå av når man ikke er hjemme. Så de som ikke er på batteri eller oppladbare slås av. 

Å miste et helt hjem en gang til fordi noen dumme julelys skal stå på, det er det ikke verdt.

Men mange julestjerner finnes ikke mer brannfarlig enn en vanlig lampe.

Så dette handler jo mer om evne til risikovurdering enn fornuft.

Anonymkode: 1b523...128

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her

Jeg er helt enig. Det er derfor jeg ikke tar sjansen. Jeg har papirstjerner i tillegg. Lar bare utendørslysene stå på døgnet rundt (har bare to lyslenker som er batteridrevet). 

ser på svarene at det er veldig to-delt. Og det har jeg respekt for. Ser at noen av naboene også lar alt stå på hele døgnet. Men jeg skal nok ikke gjøre det. Ville vært urolig om jeg var langt hjemmefra og visste de stod på, tror jeg😅 unntaket er korte turer ut døra som ikke varer mer enn 5-10 min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Slår av alt ja, selv om alt er moderne og med led. 

For et par år siden hadde vi branntilløp i kontakten til julelysa på verandaen, det var bare flaks at vi var hjemme. Det skjer så mye raskere enn man tror! 

Anonymkode: a087f...7ca

Hvordan tør dere da å ha på lys?

Hender jo man er ute og måker snø, mens barna spiller TV-spill. Eller man sitter samlet foran TVen, etasjen over stua der julelyset er. 

Jeg finnes ikke bekymret når vi er ute av huset - det er bare ting. Men å ha ting som er utrygge i huset når vi er hjemme, det er ikke aktuelt. 

Anonymkode: a80ab...28b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lite lamper på så lenge det er fortsatt er dagslys ute. Det gjelder hele året, ikke bare i mørketiden. Når det begynner å bli mørkt, så slår jeg på lysene ute og inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine adventsstaker går på batteri og har timer. De slår seg på når det begynner og bli mørkt og slår seg av rundt 24-tiden. 

Anonymkode: 00c9c...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men om man skrur av adventstake og stjerne når man ikke er hjemme, vil ikke det være et signal til innbruddstyver?

Anonymkode: 6ca09...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Men om man skrur av adventstake og stjerne når man ikke er hjemme, vil ikke det være et signal til innbruddstyver?

Ts. Det kan du si, men da ville jeg nok tatt andre forhåndsregler og gjort tiltak for å redusere risikoen for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt tre ting i huset som har brent, og alt har vært fastmontert utstyr (stikkontakter med dårlig kobling og dimmer til LED). Alt kan i praksis ta fyr hvis det står med strøm.

Googler man adventstake brann så kommer det frem to stk, hvorav en er samme staken som går på rundgang i Norge, bare med ulike brannvesen som holder i den 😅

Så tror ikke problemet er kjempestort. Men greit å være på den sikre siden, men det brenner nok mye mer på annet utstyr i løpet av ett år.

Anonymkode: 5b28c...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det tror jeg kommer an på.  Her i området ville i allefall innbruddstyver fått seg en stor overraskelse hvis de brukte adventslys som indikator på om noen er hjemme eller ikke.

Det er mange eldre som har som tradisjon å bare ha stjerne/stake tent fra solnedgang i adventstiden, selv om de er hjemme hele dagen.

Jeg har også en nabo som bare har sin tent i helgene.

Flere har også stjerner uten  lys, og noen har ikke (synlig) adventslys i det hele tatt.

Anonymkode: f6c5e...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...