AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #1 Skrevet 1. desember 2024 Jeg er i 40-årene, har bachelor og flere videreutdanninger innenfor sosialt arbeid. Har jobbet med tunge og krevende situasjoner/skjebner i over 20 år, og har innsett at jeg ikke greier mye mere nå. Ønsker egentlig å jobbe med noe HELT annet, hvor jeg ikke må stå i andres problemer hver dag. Samtidig har jeg ikke erfaring fra noe annet, og har ikke mulighet til å omskolere meg pr i dag, da jeg er avhengig av en viss inntekt for å få det til å gå rundt. Studier blir derfor vanskelig. Kan klare meg med noe lavere inntekt enn i dag, men ikke mye. Er det noen som har gått over til å jobbe med noe helt annet i voksen alder? Hvordan var din prosess for å få det til, og hvordan har det gått etterpå? Anonymkode: 873c7...e04 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #2 Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er i 40-årene, har bachelor og flere videreutdanninger innenfor sosialt arbeid. Har jobbet med tunge og krevende situasjoner/skjebner i over 20 år, og har innsett at jeg ikke greier mye mere nå. Ønsker egentlig å jobbe med noe HELT annet, hvor jeg ikke må stå i andres problemer hver dag. Samtidig har jeg ikke erfaring fra noe annet, og har ikke mulighet til å omskolere meg pr i dag, da jeg er avhengig av en viss inntekt for å få det til å gå rundt. Studier blir derfor vanskelig. Kan klare meg med noe lavere inntekt enn i dag, men ikke mye. Er det noen som har gått over til å jobbe med noe helt annet i voksen alder? Hvordan var din prosess for å få det til, og hvordan har det gått etterpå? Anonymkode: 873c7...e04 Kan du ta samlingsbasert ppt ved siden av jobben og få jobb på yrkesfag på videregående? Anonymkode: 0f424...8cf 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #3 Skrevet 1. desember 2024 Jeg gikk fra å jobbe i restaurant til å bli byråkrat, men måtte ta en master for å komme dit jeg ville. Hadde aldri trodd jeg skulle ta noe mer enn fagbrev, men er veldig glad jeg tok sjansen på mer utdanning. Anonymkode: 11429...c5a 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #4 Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan du ta samlingsbasert ppt ved siden av jobben og få jobb på yrkesfag på videregående? Anonymkode: 0f424...8cf Mente ppu. Autocorrect 🙈 Anonymkode: 0f424...8cf 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #5 Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kan du ta samlingsbasert ppt ved siden av jobben og få jobb på yrkesfag på videregående? Anonymkode: 0f424...8cf Jeg kan kanskje klare noe studier som dette ved siden av jobb 👍 Men har også kommet dit at jeg egentlig drømmer om en jobb hvor jeg har minst mulig med folk å gjøre 🙈 Høres slemt ut, men tror man blir mettet etter en stund i disse arbeidsfeltene 😕 Brenner fortsatt for brukerne mine, og jobber hardt for dem, men føler oftere på at «det tar jo aldri slutt» - altså problemene til brukergruppen. Ønsket er vel egentlig å jobbe mest mulig selvstendig, innendørs eller utendørs, uten å skulle stå i bare tøffe menneskeskjebner. ❤️ Anonymkode: 873c7...e04 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #6 Skrevet 2. desember 2024 Jeg gikk fra å jobbe i restaurant, til å ta profesjonsutdanningen i psykologi. Dritt lei av å ikke få brukt hodet i den grad jeg ønsket, så tok vgs-fag i voksen alder. Riktignok ikke ferdig med utdanningen helt enda, og derfor ikke begynt i ny jobb, men er helt sikker på at jeg ikke kommer til å angre. Anonymkode: 27dbf...73b 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #7 Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kan du ta samlingsbasert ppt ved siden av jobben og få jobb på yrkesfag på videregående? Anonymkode: 0f424...8cf IKKE gjør det!!! Hilsen en som har gjort det. Ut fra det TS beskriver i HI om at hun ikke orker mer av andres problemer og det å måtte ordne opp i dette tenker jeg at det å jobbe som lærere på vgs vil knekke TS fullstendig. For min del fikk jeg nok av elever man ikke kan ha noen som helst forventninger til og som du må stå til ansvar for overfor ledelsen og påta deg skyld dersom elever ikke lykkes uten innsats. Det kreves at du setter urealistiske karakterer på elever som ikke er tilstede og det kreves at du skal tie når det er behov for å si noen sannhetens ord. Om du er i ferd med å knekke nå vil en lærerstilling på vgs (og spesielt innen sosialt arbeid/helsefag med de elevene du møter der) garantert ta knekken på TS. Skoleverket er dessverre ødelagt av politikere og elendig skoleledelse. Anbefaler deg å bytte jobb, TS. Med utdanningen som beskrives regner jeg med at du har gode muligheter for å bytte jobb til noe du kan trives bedre med. Husk at det i hovedsak er ledelsen på stedet som definerer hvordan du vil føle det fremover i.f.t. trivsel og mestring i jobben. Havner du et sted der det er trivsel og de ansatte også føler mestring og mening med det de driver med kan du plutselig få en helt ny hverdag uten at du trenger å bruke år av livet på å omskolerer deg og tape inntekt. Ønsker deg masse lykke til!!! Anonymkode: 80af1...a49 6
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #8 Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): IKKE gjør det!!! Hilsen en som har gjort det. Ut fra det TS beskriver i HI om at hun ikke orker mer av andres problemer og det å måtte ordne opp i dette tenker jeg at det å jobbe som lærere på vgs vil knekke TS fullstendig. For min del fikk jeg nok av elever man ikke kan ha noen som helst forventninger til og som du må stå til ansvar for overfor ledelsen og påta deg skyld dersom elever ikke lykkes uten innsats. Det kreves at du setter urealistiske karakterer på elever som ikke er tilstede og det kreves at du skal tie når det er behov for å si noen sannhetens ord. Om du er i ferd med å knekke nå vil en lærerstilling på vgs (og spesielt innen sosialt arbeid/helsefag med de elevene du møter der) garantert ta knekken på TS. Skoleverket er dessverre ødelagt av politikere og elendig skoleledelse. Anbefaler deg å bytte jobb, TS. Med utdanningen som beskrives regner jeg med at du har gode muligheter for å bytte jobb til noe du kan trives bedre med. Husk at det i hovedsak er ledelsen på stedet som definerer hvordan du vil føle det fremover i.f.t. trivsel og mestring i jobben. Havner du et sted der det er trivsel og de ansatte også føler mestring og mening med det de driver med kan du plutselig få en helt ny hverdag uten at du trenger å bruke år av livet på å omskolerer deg og tape inntekt. Ønsker deg masse lykke til!!! Anonymkode: 80af1...a49 Hehe, takk for råd og at du delte din erfaring 😊 Trives egentlig greit med kollegaer og miljøet her, og føler jeg har en meningsfull jobb.Det er mye av grunnen til at jeg har jobbet i feltet så lenge. Men føler liksom jeg over årene har mistet litt tilliten til både «folk» og systemet som skal ivareta brukerne. Når håp og optimisme gradvis blir erstattet med mismot og oppgitthet, føler jeg det ikke som forsvarlig å jobbe med dette lengre. Er nok av eksempler på de som burde byttet jobb/sluttet for lenge siden, er redd for å ende opp sånn 💔 Anonymkode: 873c7...e04 2 1
Knirke Skrevet 2. desember 2024 #9 Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er i 40-årene, har bachelor og flere videreutdanninger innenfor sosialt arbeid. Har jobbet med tunge og krevende situasjoner/skjebner i over 20 år, og har innsett at jeg ikke greier mye mere nå. Ønsker egentlig å jobbe med noe HELT annet, hvor jeg ikke må stå i andres problemer hver dag. Samtidig har jeg ikke erfaring fra noe annet, og har ikke mulighet til å omskolere meg pr i dag, da jeg er avhengig av en viss inntekt for å få det til å gå rundt. Studier blir derfor vanskelig. Kan klare meg med noe lavere inntekt enn i dag, men ikke mye. Er det noen som har gått over til å jobbe med noe helt annet i voksen alder? Hvordan var din prosess for å få det til, og hvordan har det gått etterpå? Anonymkode: 873c7...e04 Jeg skjønner at du vil bytte jobb, men det du ønsker deg er ganske urealistisk. Du vil ha en ny jobb innenfor et nytt felt, fullstendig uten erfaring, uten å ta utdannelse, og beholde ca samme lønn som en med bachelorgrad m/videreutdanning... Du vil ha gull og grønne skoger, men du vil ikke ofre noe. Jeg startet på en helt ny utdannelse i en alder av 32, og var ferdig da jeg var 36 (bachelor+praksis). Det har kostet blod, svette og tårer, og inntekten har til tider vært nede i under 200.000 i året (hadde ikke rett på studielån). 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #10 Skrevet 2. desember 2024 Knirke skrev (1 time siden): Jeg skjønner at du vil bytte jobb, men det du ønsker deg er ganske urealistisk. Du vil ha en ny jobb innenfor et nytt felt, fullstendig uten erfaring, uten å ta utdannelse, og beholde ca samme lønn som en med bachelorgrad m/videreutdanning... Du vil ha gull og grønne skoger, men du vil ikke ofre noe. Jeg startet på en helt ny utdannelse i en alder av 32, og var ferdig da jeg var 36 (bachelor+praksis). Det har kostet blod, svette og tårer, og inntekten har til tider vært nede i under 200.000 i året (hadde ikke rett på studielån). Hvorfor hadde du ikke rett på studielån? Forstår om du ikke fikk stipend pga formue eller for høy inntekt, men studielån pleier man da å få (med mindre man har maks studielån fra før og da ønsker man ofte ikke å ta opp mer uansett). Mener ikke å pirke, men lurer på dette da jeg tydeligvis ikke har forstått systemet hvis dette stemmer. Anonymkode: 80af1...a49
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #11 Skrevet 2. desember 2024 På en måte. Tok en bachelor, jobbet mange år med undervisning og veiledning. Lang historie kort: Ble syk og endte som ufør, men har blitt bedre med årene og ville tilbake til arbeidslivet, i det minste 50%. Viste seg imidlertid at ingen ville ha en 40-åring med potetutdanning, kontorerfaring og mer sykdom enn arbeid på CVen, så jeg er fortsatt ufør og arbeidsledig. Har imidlertid tatt på meg en hel masse prosjekter og oppdrag, så jobber nå delvis som fotograf, delvis tekstforfatter og delvis som snekker, i tillegg til at jeg er leder i et politisk lokallag. Anonymkode: 5d452...116 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #12 Skrevet 2. desember 2024 Du kan ikke høre med jobben din om å få mer administrativ jobb? Saksbehandling hvor andre henter inn opplysninger til deg? Anonymkode: 86da2...2b5
Knirke Skrevet 2. desember 2024 #13 Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor hadde du ikke rett på studielån? Forstår om du ikke fikk stipend pga formue eller for høy inntekt, men studielån pleier man da å få (med mindre man har maks studielån fra før og da ønsker man ofte ikke å ta opp mer uansett). Mener ikke å pirke, men lurer på dette da jeg tydeligvis ikke har forstått systemet hvis dette stemmer. Anonymkode: 80af1...a49 Det er irrelevant for tråden. Les på Lånekassens sider, så ser du. TS har sikkert rett på studielån, men hun har sikkert huslån etc som gjør det umulig å leve på. Da må hun i så fall ha en godt betalt deltidsjobb ved siden av. Alt er mulig, men som sagt må man være villig til å ofre noe.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #14 Skrevet 2. desember 2024 Knirke skrev (45 minutter siden): Det er irrelevant for tråden. Les på Lånekassens sider, så ser du. TS har sikkert rett på studielån, men hun har sikkert huslån etc som gjør det umulig å leve på. Da må hun i så fall ha en godt betalt deltidsjobb ved siden av. Alt er mulig, men som sagt må man være villig til å ofre noe. Det er i grunn ikke så irrelevant for tråden hvis det er relevant for TS. Jeg kjenner godt til Lånekassen og reglene for å få studielån og -stipend. Derfor jeg spurte. Mistenker at du muligens forvekslet studielån og -stipend. Tenker mange ikke får stipend, men studielån går oftest i boks så fremt man ikke har makset studielånet eller ikke fullfører studier til normert tid. Anonymkode: 80af1...a49 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #15 Skrevet 2. desember 2024 høres ut som du kanskje kunne vært aktuell for saksbehandling i statsforvaltningen? Anonymkode: 563f9...661
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #16 Skrevet 2. desember 2024 Ja, men jeg tok en helt ny utdanning. Anonymkode: 06b0c...140
Knirke Skrevet 2. desember 2024 #17 Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er i grunn ikke så irrelevant for tråden hvis det er relevant for TS. Jeg kjenner godt til Lånekassen og reglene for å få studielån og -stipend. Derfor jeg spurte. Mistenker at du muligens forvekslet studielån og -stipend. Tenker mange ikke får stipend, men studielån går oftest i boks så fremt man ikke har makset studielånet eller ikke fullfører studier til normert tid. Anonymkode: 80af1...a49 Nei, jeg forveksler ikke studielån og stipend, og nei, jeg hadde ikke rett på noen av delene. Fortsatt irrelevant.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #18 Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg kan kanskje klare noe studier som dette ved siden av jobb 👍 Men har også kommet dit at jeg egentlig drømmer om en jobb hvor jeg har minst mulig med folk å gjøre 🙈 Høres slemt ut, men tror man blir mettet etter en stund i disse arbeidsfeltene 😕 Brenner fortsatt for brukerne mine, og jobber hardt for dem, men føler oftere på at «det tar jo aldri slutt» - altså problemene til brukergruppen. Ønsket er vel egentlig å jobbe mest mulig selvstendig, innendørs eller utendørs, uten å skulle stå i bare tøffe menneskeskjebner. ❤️ Anonymkode: 873c7...e04 Så f.eks saksbehandler i NAV er utelukket? Du vil jo møte noen mennesker i blant, men hovedsakelig kontorarbeid, skulle jeg tro. Der kan du få bruk for dine erfaringer. Anonymkode: 11811...902
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #19 Skrevet 2. desember 2024 Jeg har jobbet som kabinansatt i 15 år, men startet på bachelorstudie i en alder av 37. Er ferdig til våren, gleder meg til kontorjobb og ikke å alltid være "på tilbudssiden" for hundrevis av reisende hver arbeidsdag 😅 Anonymkode: 62538...aa7
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #20 Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har jobbet som kabinansatt i 15 år, men startet på bachelorstudie i en alder av 37. Er ferdig til våren, gleder meg til kontorjobb og ikke å alltid være "på tilbudssiden" for hundrevis av reisende hver arbeidsdag 😅 Anonymkode: 62538...aa7 Hva tar du bachelor i? Anonymkode: d15c1...8d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå