Gå til innhold

Hjerteproblemer? Eller angst?

Shaloow

Anbefalte innlegg

Jeg har siste ukene (spesielt når jeg kjører bil, men nå også litt ellers) fått en følelse i bryst/overkropp og hode av at sjelen min/pusten omtrent blir dratt ut av meg. Og deretter får jeg en varm følelse i hele brystet, og får typ en klump i hals, bryst og rar følelse oppover bakhodet (smerter i rygg og nakke). Jeg har siste ukene også slitt med mellomgulvet, mye syre og jeg sliter litt med å ha ømhet i mellomgulvet. Dette har jeg slitt med lenge, det er ikke noe nytt dette med magen. Har hatt dette før til tider siste månedene spesielt. Mår jeg får slike opplevelser i brystet får jeg også en del lufte opp i form av rap. Men føler seriøst jeg skal miste bevissthet et sekund, men så skjer det aldri. Snører seg på en måte så sinnsykt, men løsner fort igjen. Er så utrolig ubehagelig. Sliter også med hjertebank og slapphet etter jeg har spist, svimmelhet og følelse av at jeg skal bli borte i huet på en måte.

Jeg følte også denne følelsen i brystet tilbake en gang eller to i august. Da var det i forbindelse med at jeg var stappmett. Men da også så jeg en person på restauranten jeg har dårlig fortid med (traume), og jeg begynte faktisk å skjelve av at han var tilstede. På vei hjem fikk jeg denne følelsen, og ble veldig stressa. 
Jeg hadde blodmangel ifjor og ble innlagt, så mistenker det kan være blodmangel igjen også.

Jeg lurer på om dette bare er angst, og at det er no traumer som gir meg spenninger og plager i kroppen. Føler selv at jeg puster veldig overfladisk, og jeg er såpass ung (25), og slutta å røyke i begynnelsen av august. Så risikoen for blodpropp eller hjerteproblemer er så lav.

Den følelsen jeg føles kan sammenlignes med rett før man merker at noe skal gå galt, så får man sånn støt/panikkfølelse i bryst/kropp. Sånn føles det liksom, rett før man skal kræsje eller noe sånt. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det bedre.  

Har noen hatt lignende angstsymptomer?Skal til legen imorgen, men hva bør jeg be om av tester? Er så redd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler også det blir verre når jeg tenker på det.. så lurer på om det er traumer og stress, og at det fører til angst også. Noen som har noen gode råd eller erfaringer med lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje atrieflimmer? Prøv å ta pulsen under anfall. Ved atrieflimmer er den uregelmessig. Puls på 200 eller 20 er for øvrig heller ikke normalt. 

Tidvis atrieflimmer er ganske vanlig. Hos eldre og de med andre helseutfordringer er det vanlig å bruke blodfortynnende for å hindre blodpropp, mens for unge og friske regner man risikoen for blodpropp som lav. Det er også mulig å hindre selve anfallene med medisin eller kirurgisk inngrep.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snillOnkel skrev (21 timer siden):

Kanskje atrieflimmer? Prøv å ta pulsen under anfall. Ved atrieflimmer er den uregelmessig. Puls på 200 eller 20 er for øvrig heller ikke normalt. 

Tidvis atrieflimmer er ganske vanlig. Hos eldre og de med andre helseutfordringer er det vanlig å bruke blodfortynnende for å hindre blodpropp, mens for unge og friske regner man risikoen for blodpropp som lav. Det er også mulig å hindre selve anfallene med medisin eller kirurgisk inngrep.  

Vil bare oppdatere mtp kanskje folk som har samme symptomer. Legen sjekka hjerte, lunger, blodtrykk og puls.. alt er helt perfekt. Han mistenker magesår, gastritt eller spiserør betennelse. Han sa man kan få kramper i spiserøret om man får mye syre, og det kan føles veldig ubehagelig/vondt. Når han pressa på mellomgulvet så fikk jeg vondt i ryggen, så tok masse blodprøver. Mulig jeg har litt blodmangel også, det får man se. Var ikke no galt med hjerte, lunger eller slikt. Og har ikke like mye angst nå når jeg har fått utelukket det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shaloow skrev (7 minutter siden):

Vil bare oppdatere mtp kanskje folk som har samme symptomer. Legen sjekka hjerte, lunger, blodtrykk og puls.. alt er helt perfekt. Han mistenker magesår, gastritt eller spiserør betennelse. Han sa man kan få kramper i spiserøret om man får mye syre, og det kan føles veldig ubehagelig/vondt. Når han pressa på mellomgulvet så fikk jeg vondt i ryggen, så tok masse blodprøver. Mulig jeg har litt blodmangel også, det får man se. Var ikke no galt med hjerte, lunger eller slikt. Og har ikke like mye angst nå når jeg har fått utelukket det. 

Hvordan forklarte han nærbesvimelse-følelsen? Normal hjerteundersøkelse (med ekg, blodprøver, stetoskop, og eventuelt ultralyd) på legekontoret utelukker ikke (f.eks.) atrieflimmer.  
Anbefaler uansett at du får tatt pulsen (pulsklokke?) ved neste anfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...