Gå til innhold

Dårlig ungdomsmiljø – eller helt vanlig utfordring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg opplever at ungdomsmiljøet her jeg bor er skikkelig dårlig.

Det er veldig lite rom og aksept for å skille seg ut. «Alle jentene» og «alle guttene» ser helt like ut, og det virker som om de «må» ha de samme tingene og gjøre de samme aktivitetene for å passe inn.

Det er også en tydelig inndeling mellom de som er populære og de som ikke er det. Gruppene/klyngene holder seg adskilt, og det er lite sosialt samspill på tvers. Det er mye kødding, baksnakking og spesielt «blikking» blant jentene.

Er dette et typisk trekk ved ungdomsmiljøer over hele landet, eller har vi bare vært uheldige med hvordan det er her vi bor (et sted utenfor Stavanger)?

Anonymkode: d9003...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg opplever at ungdomsmiljøet her jeg bor er skikkelig dårlig.

Det er veldig lite rom og aksept for å skille seg ut. «Alle jentene» og «alle guttene» ser helt like ut, og det virker som om de «må» ha de samme tingene og gjøre de samme aktivitetene for å passe inn.

Det er også en tydelig inndeling mellom de som er populære og de som ikke er det. Gruppene/klyngene holder seg adskilt, og det er lite sosialt samspill på tvers. Det er mye kødding, baksnakking og spesielt «blikking» blant jentene.

Er dette et typisk trekk ved ungdomsmiljøer over hele landet, eller har vi bare vært uheldige med hvordan det er her vi bor (et sted utenfor Stavanger)?

Anonymkode: d9003...66d

Akkurat likt her, Sørlandet.  Faller man først utenfor er løpet kjørt, for de «populære» bestemmer hvem som er inne og hvem som er ute. Det er nådeløst, og de fleste foreldrene gir faen, så lenge det går bra med egne barn. Forsøkt tatt opp på foreldremøter x antall ganger, men skolen er også relativt tiltaksløs. 

Anonymkode: 28656...0ff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke det inntrykket her. Har en gutt som går i 10.klasse et sted i Groruddalen i Oslo. På hans skole har jeg ikke inntrykk av at det verken er kles/utseendepress eller utestenging. 

Men han er sammen med de samme vennene som han har hatt siden barneskolen. Vet ikke om det har noe å si, men ingen av i gruppa(utenom sønnen min og kjæresten som er norske) er fra samme land. Mulig disse problemene er større i "hvitere" områder?

Anonymkode: 316ef...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler heller ikke det inntrykket, holder og til i Stavanger. 

Tror det har mer med hva slags miljø man er i. Altså mitt barn og vennene hans har holdt sammen siden barneskolen, med et nytt tilskudd her og der. Vet at det er mer tull blant jentene men blant de som mitt barn er med så har de lite problemer. Men selvfølgelig er det mer tull blant disse sminka tiktokjentene som skal være såååå "kule" som lager dramaet sitt selv, det har til og med jeg fått med meg. Men de ordinære ungdommene har veldig godt miljø.

Anonymkode: d5d90...f5b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sett serien pørni 

Mye gjenkjennelig som ungdomsforelder 

Anonymkode: 6aac9...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I klassen som datteren min var i i fjor var det slik (siste år på barneskolen). Der var det en gjeng jenter som gjorde det dei kunne for å ødelegge for andre og dreiv med blikking, utestenging, merkejag, TikTok videoer av folk som ikke ønsket det osv. 

Ny klasse på ungdomsskolen og null problem nå, men grunnen til problemene før var foreldrene som ikke brydde seg / ikke såg at det var deres barn som førte til det.

Liten plass på vestlandet her.

Anonymkode: b8b3c...e9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ofte det kommer an på sammensetningen av elever. Min 07er gikk i en klasse med all slags folk, alle fikk være seg selv og det var lite drama. Min 2010er derimot der var det grupperinger, merkepress, mobbing, vold og utestenging helt fra småskolen. Når de begynte på ungdomsskolen i fjor så kom det seg litt, men nå har det gått over til at flere av de på kullet hans søker seg mot rus, røyker hasj på ungdomsklubben og så videre. Dette er også i Rogaland men lengre fra dere TS. 

Anonymkode: 578a3...379

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at skole miljøene har hardnet til. Det var ikke slik i min barndom med noe mote press og gruppe mobbing, det forkom selvfølgelig mobbing med det ble det slått ned på med en gang. Det er de offentlige skolene som er verst og som har de dårligste personale med lærere og rektorer. 

Anonymkode: 255c0...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Akkurat likt her, Sørlandet.  Faller man først utenfor er løpet kjørt, for de «populære» bestemmer hvem som er inne og hvem som er ute. Det er nådeløst, og de fleste foreldrene gir faen, så lenge det går bra med egne barn. Forsøkt tatt opp på foreldremøter x antall ganger, men skolen er også relativt tiltaksløs. 

Anonymkode: 28656...0ff

Hvor på Sørlandet er dette? Kristiansand? I såfall hvilke bydel? Bare interessant å høre…

Anonymkode: 407da...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er sånn her( Trondheim). Det er flere grupperinger. Har f eks fotballgutta, gaminggutta , osv, men kanskje det er verre blandt jentene 

Anonymkode: b94f5...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnhordland. Liten kommune. Noen "sminkedukker", men de fleste er mer seg selv.

Anonymkode: 9c57d...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...