Gå til innhold

Såkalte SIKRE perioder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

I jabbet, og synsingen, ikke glem at sperm overlever en stund, så sikre perioder🦧......

Anonymkode: 80e3d...72e

Sædceller kan overleve rundt 5 dager om forholdene i vagina, livmorhals og livmor ligger til rette for det (altså rundt eggløsning). Dette blir tatt hensyn til når man bruker sikre perioder. Men skal selvfølgelig ikke late som at det er 100% sikkert, så sånn sett er navnet misvisende. 

Anonymkode: 94e19...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste som er 100% sikkert er avhold. ;)

Jeg ser Ladycomp er nevnt, den er temmelig sikker(99%?) men dere *må* ta praten om hva dere gjør om den ene prosenten slår til. Det gjør jo ting litt enklere at dere uansett har tenkt å ha barn på et tidspunkt. Hvorfor passer det ikke nå forresten?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

er at man ikke alltid vet på forhånd når eggløsningen skjer. Noen ganger kan man få to eggløsninger uten menstruasjonsblødning i mellom, og noen ganger blir det ikke noen eggløsning likevel.

Nei

Anonymkode: 372cd...85f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner vet når de får eggløsning ved å følge med på utfloden og kjenne basics for egen kropp. Det er ikke 100% sikkert å bare  gjøre det altså. Men det er ganske lett å merke når man får eggløsning. Man kan bruke f.eks. justisse metoden hvis man vil være mer sikker.

Jeg har pcos og uregelmessige sykluser (mellom 31-40 dager), men jeg vet alltid når vi må være mer forsiktig under sex, gjennom å følge med på utfloden gjennom syklus. Har aldri blitt uplanlagt gravid, men ble gravid 2 ganger da jeg prøvde på det. 

Anbefaler å spørre henne! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å lære seg å kjenne når energien/ hormonene snur etter eggløsning kan du få trygge perioder. Og avslutte trygg periode 7 dager før estimert eggløsning. Dette forutsetter at du har tracket syklusen din over tid for og utviklet enve til å være bevisst og kjenne når egget løsner og når eggløsning er over 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun bruker eggløsning tester så vil jeg si det er ganske sikkert og da har minst en uke opphold på ubeskyttet sex. Jeg er ekstremt fruktbar og bruker sikre perioder med tester osv og det har fungert. Men satan så mye styr. Ellers vil jeg si man ikke kan følge det typiske eggløsning de og de dagene etter mensen for det varierer veldig. Selv blitt gravid under mensen (drev da ikke med tester, temp osv) 

Anonymkode: bf1d9...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg brukte ladycomp i flere år. Da måler man basal kroppstemperatur om morgenen med en veldig nøyaktig temperaturmåler, som er festet på ladycompen. Man legger også inn dato og lengde på menstruasjonen. Så får man opp sikre og usikre perioder. Den er visstnok like trygg som en del andre prevensjonsmetoder,

Ehm, nei, det er den ikke. Du får ikke 99% sikkerhet med den. 

Anonymkode: 050de...981

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ehm, nei, det er den ikke. Du får ikke 99% sikkerhet med den. 

"Den tar fallhøyde for at sædcellene kan overleve i 5 dager før eggløsning og gir rødt. De første 2 dagene etter EL er også røde, da en vedvarende temperaturstigning må fastslås. Det er over 99 % sikkert med samleie på grønne dager." 

Det er akkurat det de påstår på deres egen side, og viser til kliniske studier. Hvis du har dokumentasjon på at det ikke stemmer, må du gjerne legge ved det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som heter sikker periode. Det finnes derimot periode med litt mindre sjans for å bli gravid. 

Dette er dagene rett før eller rett etter ventet mens.

Så ønsker du ikke å bli pappa er det eneste sikre å bruke kondom eller stå over.

Anonymkode: f252c...6f3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor han kan bruke kondom hele tiden, er jo prevensjon det også?

Anonymkode: 9e08b...03c

Bivirkningene for kondom er….? 

Anonymkode: e0a95...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Den tar fallhøyde for at sædcellene kan overleve i 5 dager før eggløsning og gir rødt. De første 2 dagene etter EL er også røde, da en vedvarende temperaturstigning må fastslås. Det er over 99 % sikkert med samleie på grønne dager." 

Det er akkurat det de påstår på deres egen side, og viser til kliniske studier. Hvis du har dokumentasjon på at det ikke stemmer, må du gjerne legge ved det. 

Det er reklame, og stemmer ikke. 

https://nhi.no/familie/seksualitet-og-prevensjon/sikre-perioder

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kvinner vet når de får eggløsning ved å følge med på utfloden og kjenne basics for egen kropp. Det er ikke 100% sikkert å bare  gjøre det altså. Men det er ganske lett å merke når man får eggløsning. Man kan bruke f.eks. justisse metoden hvis man vil være mer sikker.

Jeg har pcos og uregelmessige sykluser (mellom 31-40 dager), men jeg vet alltid når vi må være mer forsiktig under sex, gjennom å følge med på utfloden gjennom syklus. Har aldri blitt uplanlagt gravid, men ble gravid 2 ganger da jeg prøvde på det. 

Anbefaler å spørre henne! 

Veldig veldig mange følger ikke så godt med på det. Ikke alle kjenner når eggløsningen er. Jeg begynte først å kjenne det ETTER å ha fått barn... jeg fulgte hvert fall ikke med på utfloden for å se hvor i syklusen jeg var 😛 

Anonymkode: 05013...4e0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enda en, se tabellen under "andre hormonfrie perioder" https://emetodebok.no/kapittel/prevensjonsmidler/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var allmennkunnskap at det ikke er noe som heter sikre perioder. 🤔

Kvinnen er mindre fruktbar i perioder av syklusen, men naturen har nå gjort det slik at den vil ha formering. Sperm kan leve lenge i kroppen, eggløsninga kan skje til uvanlige tider og det er ikke sikkert verken å se på temperatur, utflod eller mensen for å regne ut syklusen. For eksempel kan en liten infeksjon gi temperatursvingninger uten at en blir syk, en kan få utflod av å ha hatt på for trangt undertøy og en kan stresse på seg en menstruasjon. 

Anonymkode: b08a0...9f0

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse påståtte tallene og "studien" er til og med omtalt i fagbloggen drevet av Medisinernes seksualopplysning i Oslo, fordi fotballfrue reklamerte for produktet og gjentok påstandene. Her er det de skrev: "

Tallet er hentet fra leverandøren sin hjemmeside, der det vises til en klinisk studie gjennomført av produsenten selv. Generelt bør man ikke stole på funnene fra enkeltstudier, og i hvert fall ikke hvis studien er gjennomført av de som vil tjene penger på produktet. 

Det man pleier å gjøre når man vurderer prevensjonsmetoders effektivitet er å se på hvor mange som blir gravide i løpet av ett års bruk, både ved “perfekt bruk” og ved “vanlig bruk.” Slik rangeres ulike prevensjonsmetoder i en såkalt Pearl Index. Mens p-stav og hormonspiral er over 99 % effektive, er “naturlig prevensjon” av typen Eriksen reklamerer for, kun 75 % sikkert ved vanlig bruk. "

https://underlivet.blogg.no/1435663002_fotballfrues_farlige_.html

Om Medisinernes seksualopplysning: https://www.mso.oslo.no

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Disse påståtte tallene og "studien" er til og med omtalt i fagbloggen drevet av Medisinernes seksualopplysning i Oslo, fordi fotballfrue reklamerte for produktet og gjentok påstandene. Her er det de skrev: "

Tallet er hentet fra leverandøren sin hjemmeside, der det vises til en klinisk studie gjennomført av produsenten selv. Generelt bør man ikke stole på funnene fra enkeltstudier, og i hvert fall ikke hvis studien er gjennomført av de som vil tjene penger på produktet. 

Det man pleier å gjøre når man vurderer prevensjonsmetoders effektivitet er å se på hvor mange som blir gravide i løpet av ett års bruk, både ved “perfekt bruk” og ved “vanlig bruk.” Slik rangeres ulike prevensjonsmetoder i en såkalt Pearl Index. Mens p-stav og hormonspiral er over 99 % effektive, er “naturlig prevensjon” av typen Eriksen reklamerer for, kun 75 % sikkert ved vanlig bruk. "

https://underlivet.blogg.no/1435663002_fotballfrues_farlige_.html

Om Medisinernes seksualopplysning: https://www.mso.oslo.no

Eriksen brukte natural cycles, ikke ladycomp. Hun hevdet også at det var 99,9% sikkert, uten noe grunnlag for å kunne si det. Jeg er helt enig i at en liten studie av noen som selger produktet, selvfølgelig ikke er optimalt. Men det virker ikke som det er interesse for å forske noe særlig på temaet, kanskje fordi det ikke er like inntektsbringende som legemidler. Og jeg finner ikke forskning som motbeviser studien med ladycomp, bare generell forskning på sikre perioder. Basal kroppstemperatur som metode kommer helt an på hvilke algoritmer og beregninger som ligger bak, og om man bruker det korrekt (det gjelder jo mye annen prevensjon og). Ladycomp er veldig forsiktig med å gi grønn dag, mens noen apper gambler mer på at eggløsning er når den pleier å være. 

Jeg har i tillegg tydelige kroppslige tegn på når eggløsning er over, så jeg følger med på begge deler. Synes det er synd at vi blir fortalt at sikre perioder bare er tull, når det fungerer veldig bra for mange av oss. Man kan bli gravid på p-piller og, men det er det ingen som sier noe på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke kondom, men trekker ut før jeg kommer. Det har funket i mange år uten noen uhell. Jeg kommer aldri inni, selv ikke når de har mensen(selv om det er en uhyre liten sjanse for befruktning da). Men det er et savn, er veldig digg å komme inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Eriksen brukte natural cycles, ikke ladycomp. Hun hevdet også at det var 99,9% sikkert, uten noe grunnlag for å kunne si det. Jeg er helt enig i at en liten studie av noen som selger produktet, selvfølgelig ikke er optimalt. Men det virker ikke som det er interesse for å forske noe særlig på temaet, kanskje fordi det ikke er like inntektsbringende som legemidler. Og jeg finner ikke forskning som motbeviser studien med ladycomp, bare generell forskning på sikre perioder. Basal kroppstemperatur som metode kommer helt an på hvilke algoritmer og beregninger som ligger bak, og om man bruker det korrekt (det gjelder jo mye annen prevensjon og). Ladycomp er veldig forsiktig med å gi grønn dag, mens noen apper gambler mer på at eggløsning er når den pleier å være. 

Jeg har i tillegg tydelige kroppslige tegn på når eggløsning er over, så jeg følger med på begge deler. Synes det er synd at vi blir fortalt at sikre perioder bare er tull, når det fungerer veldig bra for mange av oss. Man kan bli gravid på p-piller og, men det er det ingen som sier noe på. 

Tallene er fra who, de selger ikke prevensjon og er svært interessert i å finne best metode for kvinner, særlig kvinner med dårlig råd i utviklingsland uten tilgang til sikker abort for å begrense antallet barn og risikable barnefødsler uten tilstrekkelig helsehjelp. Så når who gir anbefalinger på prevensjon, så bør man lytte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiigen skrev (32 minutter siden):

Jeg bruker ikke kondom, men trekker ut før jeg kommer. Det har funket i mange år uten noen uhell. Jeg kommer aldri inni, selv ikke når de har mensen(selv om det er en uhyre liten sjanse for befruktning da). Men det er et savn, er veldig digg å komme inni.

Venninna mi ble gravid på den måten 😛 

Anonymkode: dfd7d...007

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...