AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #1 Skrevet 1. desember 2024 Dette er tråden for oss som verken kjører på med gavekalender, rampenisse eller tusenvis av kroner per pers i julegave, men allikevel er fornøyd med jula vi skaper for våre barn og familier. Du er velkommen til å bidra enten du er mangemillionær eller minstepensjonist, for her handler ikke jula om penger, men om å sette pris på det lille ekstra og tiden sammen. Hva har du gjort i dag, eller skal gjøre en dag snart innenfor disse rammene, for å skape en god julestemning og julefeiring? Her har vi kost oss med å henge opp adventsstjerner, satt frem litt ekstra lys og laget adventsstake (av dekorfat, lysestaker, lapper og lerk-kongler og litt julepynt). Vi hadde kakao, pepperkaker og klementiner ved siden av frokosten. I ettermiddag gikk vi en lang tur og så på adventspynta hus og så satte vi på en julefilm på Netflix. Ungene åpnet også kalenderne sine, skjokoladekalender fra normal (20 kr) og var strålende fornøyd med en liten sjokoladebit før frokost. Nå plasker de rundt i badekaret, og straks skal vi opp og lese første kapittel av snøsøsteren. Anonymkode: 170ed...e82 5 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #2 Skrevet 1. desember 2024 Hva er galt med Rampenissen? Det er jo gratis. Anonymkode: fd8c0...2b5 4 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #3 Skrevet 1. desember 2024 Jeg har begynt på julevasken og har i dag vasket inni kjøleskapet. Babysteps. Anonymkode: abb22...6fb 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #4 Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva er galt med Rampenissen? Det er jo gratis. Anonymkode: fd8c0...2b5 Det er gratis, men det er jo en stressende oppgave som henger over en hele desember. Penger og stress er nettopp det tråden ikke skal fokusere på Anonymkode: 170ed...e82 3 1
missLynch Skrevet 1. desember 2024 #5 Skrevet 1. desember 2024 Liker veldig at du inspirerer til mindre stress, påførte «plikter» utenfra i desember, TS 👌🥰 Det er så mye unødig styr. Her har vi tent det første lyset i adventsstaken, og bakt pepperkaker og lagd et falleferdig pepperkakehus. Barna har vanlige godterikalendere fra Kiwi, og overlever fint uten pakkekalendere. Rampenissen kommer til å være på jobb sånn ca hver 4 eller 5 natt, hvis jeg orker 😅 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #6 Skrevet 1. desember 2024 Viktig å huske på at det som gir stress for noen, kan gi glede for andre. Vi har ulike måter å hente energi. Vi har vært på julegrantenning i bygda. Jentungen har fått nissepose. Etterpå har vi vært på pølser, kaffe og kake hos besteforeldrene med hele storfamilien. En tradisjon vi har hatt de siste 20 årene. Veldig hyggelig. Anonymkode: 5f696...168 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #7 Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er gratis, men det er jo en stressende oppgave som henger over en hele desember. Penger og stress er nettopp det tråden ikke skal fokusere på Anonymkode: 170ed...e82 Synes ikke det er noe stress jeg. Begynte i september å lage liste over veldig lavterskel rampestreker så jeg har alt klart til desember. Tar meg to minutter før leggetid å tegne fjes på klementinene eller noe annet fjas. Anonymkode: fd8c0...2b5 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #8 Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Viktig å huske på at det som gir stress for noen, kan gi glede for andre. Vi har ulike måter å hente energi. Vi har vært på julegrantenning i bygda. Jentungen har fått nissepose. Etterpå har vi vært på pølser, kaffe og kake hos besteforeldrene med hele storfamilien. En tradisjon vi har hatt de siste 20 årene. Veldig hyggelig. Anonymkode: 5f696...168 Hørtes ut som en fin dag ❤ Anonymkode: abb22...6fb
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #9 Skrevet 1. desember 2024 Henger meg på her 😊 Her har barna fått hver sin sjokoladekalender. De fikk velge selv. Tok 5 minutter å velge ut to stykker, kostet under 200 for begge. Har vært på julegrantenning med borettslaget og bakt kakemenn sammen, så litt julegreier har det blitt, men veldig fint å prioritere ting som vi faktisk gjør sammen med barna kontra f.eks. rampenisse som er mer en plikt som må gjøres når barna sover eller ikke ser på. Ellers skal vi feire jul med svigers i år og det gleder vi oss til. De har en strikt regel om at man på julaften kun åpner gaver fra og til de som faktisk er til stede. Jeg synes det er en veldig fin tradisjon, for da blir ikke gaveåpningen en så stor del av kvelden. I stedet pleier de å spille brettspill, ha noen leker, høre på fin musikk og bare ha tid til å ta det litt rolig. Skarp kontrast til min egen familie der jeg føler at pakker og pakkeutdelingen tar en veldig stor del av kvelden. Anonymkode: 98424...546 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #10 Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Synes ikke det er noe stress jeg. Begynte i september å lage liste over veldig lavterskel rampestreker så jeg har alt klart til desember. Tar meg to minutter før leggetid å tegne fjes på klementinene eller noe annet fjas. Anonymkode: fd8c0...2b5 Det er helt greit, og du kan gjerne lage din egen rampenissetråd, men akkurat denne tråden er uten daglige stressfaktorer og kjøpepress. Anonymkode: 170ed...e82 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #11 Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Henger meg på her 😊 Her har barna fått hver sin sjokoladekalender. De fikk velge selv. Tok 5 minutter å velge ut to stykker, kostet under 200 for begge. Har vært på julegrantenning med borettslaget og bakt kakemenn sammen, så litt julegreier har det blitt, men veldig fint å prioritere ting som vi faktisk gjør sammen med barna kontra f.eks. rampenisse som er mer en plikt som må gjøres når barna sover eller ikke ser på. Ellers skal vi feire jul med svigers i år og det gleder vi oss til. De har en strikt regel om at man på julaften kun åpner gaver fra og til de som faktisk er til stede. Jeg synes det er en veldig fin tradisjon, for da blir ikke gaveåpningen en så stor del av kvelden. I stedet pleier de å spille brettspill, ha noen leker, høre på fin musikk og bare ha tid til å ta det litt rolig. Skarp kontrast til min egen familie der jeg føler at pakker og pakkeutdelingen tar en veldig stor del av kvelden. Anonymkode: 98424...546 Så fin julaften ❤️ Anonymkode: 170ed...e82
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #12 Skrevet 1. desember 2024 Her begynte vi med en appelsinlenke om morningen, og så fikk alle appelsinskivene ligge til tørk i ovnen til kvelden. Nettopp ferdige med å tre dem på snor. Ellers har vi pakket inn og klargjort noen gaver som skal sendes med posten og tegnet julekort til. Ungene fikk åpnet luke 1, og koste seg med første episode julekalender på nrk etter middagen. Jeg og mannen skal henge opp appelsinlenkene og så se på 24stjerners julekalender. Anonymkode: 285b1...213 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #13 Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er helt greit, og du kan gjerne lage din egen rampenissetråd, men akkurat denne tråden er uten daglige stressfaktorer og kjøpepress. Anonymkode: 170ed...e82 Okei, men poenget mitt var vel mest at det som er stress for noen ikke er det for andre. Det nevnes jo baking og appelsinlenker, julegrantenning osv., og for meg er det mye mer stress. Anonymkode: fd8c0...2b5 4 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #14 Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Okei, men poenget mitt var vel mest at det som er stress for noen ikke er det for andre. Det nevnes jo baking og appelsinlenker, julegrantenning osv., og for meg er det mye mer stress. Anonymkode: fd8c0...2b5 Bruk tråden til å skrive om det som gir deg ro i sjela i julen, ikke for å krangle på hva andre nevner. ✨ Anonymkode: 98424...546 8
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #15 Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bruk tråden til å skrive om det som gir deg ro i sjela i julen, ikke for å krangle på hva andre nevner. ✨ Anonymkode: 98424...546 Jeg stilte bare et spørsmål, beklager så meget 🙄 Anonymkode: fd8c0...2b5 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #16 Skrevet 1. desember 2024 Har tent utelysene i dag. Har også tent to adventsstjerner og en syv-armet lysestake. Mangler kun å tenne første adventslyset nå. Rolig og fin 1.søndag i advent. Anonymkode: dfc93...1b7 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #17 Skrevet 1. desember 2024 Krans på døra, tent utelys på et tre, skål med klementiner, røkelse og te. Holder lenge med lys og planter for meg for å komme i førjuls-stemning. Anonymkode: 5062b...d43 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå