Gå til innhold

Mistet jobben: dagpenger neste

Gjest Stina

Anbefalte innlegg

Gjest Stina

Jeg har jobbet i full stilling i kommunesektoren det siste 1,5 årene.

Min bruttoinntekt for et år har vært ca. 300.000,-

Jeg har "bare" jobbet i et vikariater og ikke fast stilling - så nå kom meldingen om at det ikke lengre er jobb for meg i kommunen. Det er veldig synd, og jeg søker jobber og er aktiv på den fronten.

I mellomtiden har jeg forstått at eneste mulighet man har er å motta dagpenger fra Aetat (arbeidslivsetaten). Jeg får sjelden gode og konkrete svar fra dem har jeg merket, så jeg tør spørre her på dette forumet isteden. Det virker som om det er mange oppegående og kunnskapsrike mennesker som "vanker" her. :)

Hva kan jeg forvente å motta pr. måned i dagpenger - i kroner - med den inntekten jeg har hatt?

Jeg håper på å få jobb så snart som mulig, men det er få utslyte stillinger innen mitt yrke, og jeg er tvunget til å kun søke i 1 by fordi min samboer er "tvunget" til å bo her, han har kontrakt og vi har kjøpt hus sammen...

Håper på, og takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

66% var ikke mye...det vil si at hvis man har tjent kr. 300.000,- så får man 198.000,-

Det vil igjen si at man med dagpenger får brutto (altså før skatt trekkes): kr. 16.500,- pr. mnd. Hvis man betaler 36% i skatt får man utbetalt netto (etter at skatt er trukket fra): kr. 10.560,- pr. mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har hatt ca. samme inntekt, og får i overkant av 700 kroner pr. dag. Dette utgjør 11000 utbetalt for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
66% var ikke mye...det vil si at hvis man har tjent kr. 300.000,- så får man 198.000,-

Det vil igjen si at man med dagpenger får brutto (altså før skatt trekkes): kr. 16.500,- pr. mnd. Hvis man betaler 36% i skatt får man utbetalt netto (etter at skatt er trukket fra): kr. 10.560,- pr. mnd.

Stemmer.

Husk for all del at skatten blir noe lavere med lavere inntekt, samt at du ikke har utgifter for å komme deg på jobb.

Du kan også jobbe mens du får dagpenger. Inntil 50% blir du trekt time for time i dagpengene, men idet du bikker 50% i en meldeperiode får du ingen dagpenger overhodet for dem perioden.

Lykke til med jobbsøkinga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Har du barn under 18 år får du dessuten ekstra for hvert av barna. Jeg er ikke sikker på hvor mye dette er nå, men det bør du finne ut på www.aetat.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper på å få jobb så snart som mulig, men det er få utslyte stillinger innen mitt yrke, og jeg er tvunget til å kun søke i 1 by fordi min samboer er "tvunget" til å bo her, han har kontrakt og vi har kjøpt hus sammen...

Jeg har selv ukependlet i tre år fordi jeg ikke fikk jobb i samme by som samboeren min. Ja, det er slitsomt, men fullt mulig for en periode. Dersom du kan søke flere steder er også sjansene for å få noe mye større. Samboeren din sin kontrakt er vel heller ikke uoppsigelig?

Er ikke vondt ment altså, bare for å minne på at det finnes flere muligheter. Dere har kanskje ikke lyst til å flytte eller lyst til å pendle, men alt går for en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stina

Takk for alle svarene så langt!

Samboeren min sin kontrakt varer i ca. 1,5 år til og vi bor her mest på grunn av ham og hans jobb. Jeg har vært flink, stått hardt på og slitt skikkelig for å finne meg jobb (er) og har klart det tross hardt marked.

Egentlig har jeg gitt og ofret mye mer enn ham. Mye av dette er egentlig på hans premisser, ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper på, og takker for svar.

Jeg tror at for å motta dagpenger,må man være villig til å takke ja til hvilken som helst jobb hvor som helst i Norge. Hvis ikke får man avslag på dagpengesøknaden fordi man da ikke er reell arbeidssøker.

Sjekk aetat.no, tror du finner alt om dagpenger under punktet inntektssikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...