Gå til innhold

Innafor å som voksen nesten bare sitte med skjerm hjemme, når man har barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en samboer som jobber mye ettermiddag/kveld, og derfor ser barnet vårt lite i hverdagen. I helgene har han fri, men sitter med skjerm stort sett hele tiden, med mindre han/vi ikke er hjemme. Skal sies at han er flink til å innimellom ta med barnet ut på ting (vaske bil, besøke familie, måke snø), men tiden vi er innendørs (som vi jo er en del også), sitter han med skjerm 80% av tiden.

Han unnskylder seg selv med at vi er i 2024, og da må det være innafor. Han og barnet spiller også en del, noe som selvfølgelig er helt greit, men han kan fint sitte en hel dag med nesten bare skjerm, og det er klart at det resulterer i mye skjerm for barnet også, som gjerne vil være med pappaen sin, når han endelig er hjemme..

Hva tenker dere? Hvor mye skjerm bruker dere voksne i hus på fridager? Selv er jeg bevisst på å begrense skjermbruk veldig når jeg er med barnet, men mulig jeg ikke henger med i tidene.

Barnet er forresten 6 år.

Anonymkode: c5772...7ca

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt skrekkelig, men min mann ligner. Er en stor sorg. 

Anonymkode: f14ab...3d1

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva i all verden er det han driver med på den skjermen hele tida da? Som ikke kan vente til barnet har lagt seg...? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, det er ikke greit. Voksne setter eksempel for barna. 

Vi har vært bevisst på det hele veien. Likevel har vi halvstore unger som er veldig vanskelig å få med på noe i helger, de vil bare være inne på skjerm. Det er en stor kilde til konflikt og ufred. Jeg vil ikke leve slik, men sliter veldig i motbakke på det. 

Anonymkode: 4c439...4be

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Hos oss hører skjerm for voksne i hovedsak til etter leggetid. Kan selvfølgelig godkjenne efaktura eller svare på en melding. 

Anonymkode: 3157b...a73

Skrevet

Vi innførte null skjerm og nettbrett for noen uker siden med stor suksess 🥰 

så jeg hadde blitt bra irritert. Så noen dager sier jeg «idag har vi tv dag» og alle kan spille/se tv i noen timer :) da blir det stas og belønning for alle også 

• Liker 3
Skrevet

Ser han på TV eller sitter han på mobilen og scroller? Eller gamer han? Hva slags skjermbruk er det snakk om?

Her ser vi ikke på TV eller spiller når barnet er våken (barnet er bare 3 år da). Spesielt jeg forsøker å begrense mobilbruk. Innrømmer at jeg sjekker litt ting iblant og svarer på en melding og ser på en snap og sånn men forsøker å begrense og sitter iallfall ikke og scroller. Mannen er litt kjapp på å ta frem mobilen for å sjekke noe og så scrolle litt når vi er alle 3 hjemme men jeg tror han gjør det mindre når han er alene med barnet. Jeg kommenterer det omtrent hver gang da så han er iallfall bevisst og sier da sorry og legger bort igjen.

Tenker jo i utgangspunktet at voksne sammen med barn skal begrense skjermbruk til så lite som mulig. Samtidig om barnet leker selvstendig så vet jeg ikke helt hva man som voksen skal gjøre, hvis min går inn på rommet og leker litt og jeg sitter igjen i stua så tar jeg jo gjerne opp mobilen og scroller. En 6-åring leker jo gjerne mer selv. Men om man har lite tid med barna er det jo fint å gjøre noe sammen også ikke bare sitte på skjerm sammen.

Anonymkode: e221c...a16

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har en samboer som jobber mye ettermiddag/kveld, og derfor ser barnet vårt lite i hverdagen. I helgene har han fri, men sitter med skjerm stort sett hele tiden, med mindre han/vi ikke er hjemme. Skal sies at han er flink til å innimellom ta med barnet ut på ting (vaske bil, besøke familie, måke snø), men tiden vi er innendørs (som vi jo er en del også), sitter han med skjerm 80% av tiden.

Han unnskylder seg selv med at vi er i 2024, og da må det være innafor. Han og barnet spiller også en del, noe som selvfølgelig er helt greit, men han kan fint sitte en hel dag med nesten bare skjerm, og det er klart at det resulterer i mye skjerm for barnet også, som gjerne vil være med pappaen sin, når han endelig er hjemme..

Hva tenker dere? Hvor mye skjerm bruker dere voksne i hus på fridager? Selv er jeg bevisst på å begrense skjermbruk veldig når jeg er med barnet, men mulig jeg ikke henger med i tidene.

Barnet er forresten 6 år.

Ikke greit. 
Er kommet ut nye anbefalinger rundt skjermbruk for de ulike aldersgruppene. Sjekk de. 

Anonymkode: 8107f...6fe

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er greit. I ukedagene har vi bare tre timer på ettermiddagene før leggetid klokken 7, så da prøver vi å legge bort telefonen (kan godt innrømme at jeg ikke er perfekt selv, kan sjekke snap men sitter ikke å scroller i timevis). I helgene har vi litt mer frie tøyler, kan sette på en film til barna og da ligger vi stor sett og scroller på telefonen, man skal jo slappe av og hente seg litt inn i helgen som forelder også men vi sitter ikke 80% på skjerm, nei… 

Anonymkode: 1eecb...a38

• Liker 1
Skrevet

Har litt samme utfordring. 

Mannen sitter mye og scroller på mobilen. Det kan selvsagt iblant være jobb eller meldinger med andre, men også mye nyheter, sladder, spill og diverse. 

Vi har et lite barn som legger seg kl. 18, så etter det har vi jo egentid. Men da legger han fra seg mobil eller PC så vi kan prate eller se film. Som er frustrerende, for det er jo denne tiden jeg selv kan sone ut litt og endelig sjekke meldingene mine, siden jeg selv lar mobilen ligge når barnet er oppe.

Han har sagt før at det hadde vært annerledes hvis vi bodde et annet sted der vi var mer ute (han ønsker seg hus ved havet), og at han kjeder seg inne i mørket/kulden. Men når vi er på reise til sydligere strøk, som vi er ganske hyppig, er mobilbruken nesten den samme. Så det kjøper jeg ikke.

Han er rett og slett klassisk smarttelefon-avhengig.

Anonymkode: 5c813...7b7

Skrevet
princeofithilien skrev (På 1.12.2024 den 18.48):

Hva i all verden er det han driver med på den skjermen hele tida da? Som ikke kan vente til barnet har lagt seg...? 

Spill, nyheter, sport.. Mest spill.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 19.41):

Ser han på TV eller sitter han på mobilen og scroller? Eller gamer han? Hva slags skjermbruk er det snakk om?

Her ser vi ikke på TV eller spiller når barnet er våken (barnet er bare 3 år da). Spesielt jeg forsøker å begrense mobilbruk. Innrømmer at jeg sjekker litt ting iblant og svarer på en melding og ser på en snap og sånn men forsøker å begrense og sitter iallfall ikke og scroller. Mannen er litt kjapp på å ta frem mobilen for å sjekke noe og så scrolle litt når vi er alle 3 hjemme men jeg tror han gjør det mindre når han er alene med barnet. Jeg kommenterer det omtrent hver gang da så han er iallfall bevisst og sier da sorry og legger bort igjen.

Tenker jo i utgangspunktet at voksne sammen med barn skal begrense skjermbruk til så lite som mulig. Samtidig om barnet leker selvstendig så vet jeg ikke helt hva man som voksen skal gjøre, hvis min går inn på rommet og leker litt og jeg sitter igjen i stua så tar jeg jo gjerne opp mobilen og scroller. En 6-åring leker jo gjerne mer selv. Men om man har lite tid med barna er det jo fint å gjøre noe sammen også ikke bare sitte på skjerm sammen.

Anonymkode: e221c...a16

Spør heller hvilken skjermbruk det IKKE er snakk om 😅 mobil, nettbrett, pc, playstation, nintendo osv.

Her sitter nok samboer (om mulig) enda mer med skjerm når ikke jeg er der, siden han vet at jeg ønsker at vi begrenser det. Han har ingen problemer med at både han og barnet sitter timesvis i strekk. De har det jo «trossalt» gøy med det..

Jeg er akkurat som deg. Kan svare på en melding osv, og sette meg ned med den i 10 min om barnet gjør noe annet. Men jeg greier ikke å bli sittende og se ned i mobilen med barnet tilstede. Det føles for meg bare helt feil.

Ts

• Liker 1
Skrevet
Yuvia skrev (På 1.12.2024 den 19.15):

Vi innførte null skjerm og nettbrett for noen uker siden med stor suksess 🥰 

så jeg hadde blitt bra irritert. Så noen dager sier jeg «idag har vi tv dag» og alle kan spille/se tv i noen timer :) da blir det stas og belønning for alle også 

Bra jobbet 👏🏼 her hadde nok det ikke gått, mest mtp samboer som er fryktelig skjermavhengig.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...