AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #1 Skrevet 1. desember 2024 Jeg vurderer å opprette IPS nå før nyttår og sette inn maksbeløpet. Er 40år, har bolig og romslig økonomi. Har du IPS? Viss ja - hvorfor og hvor? Viss nei - hvorfor ikke? Anonymkode: 75e75...c5b
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #2 Skrevet 1. desember 2024 Nei. Ønsker ikke å binde pengene mine til pensjon. Anonymkode: 02346...0b3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #3 Skrevet 1. desember 2024 Ja. Sparebeløpet er ikke så høyt, så passer meg bra. Anonymkode: 07860...888 1
Grandidosa83 Skrevet 1. desember 2024 #4 Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vurderer å opprette IPS nå før nyttår og sette inn maksbeløpet. Er 40år, har bolig og romslig økonomi. Har du IPS? Viss ja - hvorfor og hvor? Viss nei - hvorfor ikke? Anonymkode: 75e75...c5b Ja, jeg har IPS. Har de stående i Nordea med en fordeling på 50% tek fond og 50% global indeks. Mitt syn er at årlig sparebeløpet er ganske beskjedent, så jeg er villig til at disse pengene blir "låst". Oppsiden med utsatt skatt og ingen formueskatt oppveier fint for dette. Tenker også det er fordelaktig at noen kroner blir stående til pensjonsalder uansett hva som skulle skje. Ikke for å skryte, men heller å vise hva man kan få ut av dette; jeg har spart i IPS siden den nye ordningen kom, og har nå ca 550 000 stående. Jeg er ett år eldre enn deg, og om gjennomsnittlig årlig avkastning fortsetter i samme trend som den har vært historisk (10% årlig), blir dette en fin slump ekstra i årlig pensjon når den tid kommer. 1
Maskinfører Skrevet 1. desember 2024 #5 Skrevet 1. desember 2024 Har en IPS konto men jeg har valgt og sette penger på sparekonto IPS var utsatt skatt tenk om vi får en gæren regjering i fremtiden som vil ha ett skattenivå på 70% ? Da blir det ikke mye igjen av pensjon hadde også en pensjonskonto hvor jeg satt inn penger også hver måned av netto lønn men når jeg fant ut at jeg skulle skatte av de pengene en gang til så gikk det rett inn på sparekonto nr 2 i stedet
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #6 Skrevet 1. desember 2024 Jeg har IPS som jeg startet for tre år siden. Jeg er 37 år selv. Tenker det er godt med tvungen pensjonssparing. Anonymkode: 111cf...3b4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #7 Skrevet 1. desember 2024 Nei, sparer på AKS i stedet. Har ingen arvinger, og har en følelse på at jeg ikke blir pensjonist spesielt lenge, om i det hele tatt - så vil kunne bruke av pengene når jeg har lyst, og ikke når jeg får lov. Målet om å die with zero er vanskelig nok 😊 Anonymkode: 082ea...c1d
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #8 Skrevet 1. desember 2024 Ja har IPS som Jeg setter inn 15000 på i året. Ellers så sparer jeg i aksjefond som jeg har planlagt kan gå til pensjon. Er 47 og spart i IPS og aksjefond noen år. Anonymkode: c3bf7...5b8
Schmuhu Skrevet 1. desember 2024 #9 Skrevet 1. desember 2024 Problemet jeg ser med IPS er stor politisk risiko. Bare den sosiale regjeringen har senket maks innskudd fra 45k til 15k. Det kan godt være at ordningen ikke videreføres en dag. Det er i alle fall mye politikk i saken. En annen ulempe er utbetaling av IPS. Du kan i lite grad påvirke den. Det må skje over 10år osv. Helt i motsetning til en ASK. Her er det mindre politisk debatt og du har full kontroll over når og hvor mye du vil ta ut. Det er mulig å velge samme fond. Schmuhju
kermit123 Skrevet 1. desember 2024 #10 Skrevet 1. desember 2024 Har IPS i Kron, profil fondspakke indeks. Sparer det beløpet man får utsatt skatt for, 15 000 per år. Hadde ikke spart i dette hvis jeg ikke hadde hatt råd til sparing utover dette. Men tror jeg kommer til å få formueskatt godt før pensjonsalder, og da er IPS kjekt, siden det ikke teller med i grunnlaget for formueskatt.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #11 Skrevet 1. desember 2024 Hadde tenkt å opprette IPS-konto i Nordnet hvor jeg allerede har fond og aksjer på ASK. Det ser ut som at man også kunne putte inn enkeltaksjer på IPS-kontoen der. Skattefradrag i dag frister selv om maksinnskuddet er relativt lavt. Har nokså høy marginalskatt i dag. Får tygge litt på det foreløpig. Anonymkode: 75e75...c5b
Cossi Skrevet 2. desember 2024 #12 Skrevet 2. desember 2024 Jeg er 39år og opprettet IPS i Storebrand nå i november, så satt jeg inn 15000kr inn så jeg fikk fylt opp potten i år ettersom jeg hadde disse pengene.. så tenker jeg at jeg skal sette inn 15000kr inn på nyåret.. ikke sikkert jeg får spart fullt hvert år men da er det hvertfall en begynnelse.. er jo litt redd for hva disse politikerne kan finne på med denne ips ordningen i årene framover, men er litt godt å vite at det er penger som er låst..
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #13 Skrevet 2. desember 2024 Schmuhu skrev (12 timer siden): Problemet jeg ser med IPS er stor politisk risiko. Bare den sosiale regjeringen har senket maks innskudd fra 45k til 15k. Det kan godt være at ordningen ikke videreføres en dag. Det er i alle fall mye politikk i saken. En annen ulempe er utbetaling av IPS. Du kan i lite grad påvirke den. Det må skje over 10år osv. Helt i motsetning til en ASK. Her er det mindre politisk debatt og du har full kontroll over når og hvor mye du vil ta ut. Det er mulig å velge samme fond. Schmuhju På 20 år har skatt på utbytte fra fond og aksjer gått fra 0% til 38%, er det noen mindre politisk risiko knyttet til dette? Skatt på fond og aksjer er nok 80% om 20-30 år. Anonymkode: ab081...67b
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #14 Skrevet 2. desember 2024 Norge er egentlig et forferdelig land å drive næring i, ekstremt dyr arbeidskraft, rigid regelverk, og svært uforutsigbart skattesystem. Anonymkode: ab081...67b
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #15 Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): På 20 år har skatt på utbytte fra fond og aksjer gått fra 0% til 38%, er det noen mindre politisk risiko knyttet til dette? Skatt på fond og aksjer er nok 80% om 20-30 år. Anonymkode: ab081...67b Og så får du kreft når du runder 62 og ønsker å bruke fondsmidlene på hjertesakene dine. Men off da! De midlene er jo låst IPS. Livet skjer. Ikke lås for mye bare for å spare en småkrone. Dessuten er IPS utsatt skatt. Jeg ser fordelen med IPS når det gjelder formueskatten men da må du ha betydelige formue. Du får heller ikke satt inn mye nok. Anonymkode: 8dcd5...681
newman01 Skrevet 2. desember 2024 #16 Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og så får du kreft når du runder 62 og ønsker å bruke fondsmidlene på hjertesakene dine. Men off da! De midlene er jo låst IPS. Livet skjer. Ikke lås for mye bare for å spare en småkrone. Dessuten er IPS utsatt skatt. Jeg ser fordelen med IPS når det gjelder formueskatten men da må du ha betydelige formue. Du får heller ikke satt inn mye nok. Anonymkode: 8dcd5...681 IPS skattes vel som kapitalinntekt, 22%? Så for øyeblikket er det gode argumenter for sparing i IPS, med utsatt skatt og nesten halv skatt i forhold til fond på ASK. Men hva fremtiden bringer av politiske krumspring veit man ikke. For alt man veit blir utbetalinger fra IPS motregnet mot Folketrygden en gang i fremtiden, så har man spart lenge rimelig bortkastet 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #17 Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Og så får du kreft når du runder 62 og ønsker å bruke fondsmidlene på hjertesakene dine. Men off da! De midlene er jo låst IPS. Livet skjer. Ikke lås for mye bare for å spare en småkrone. Dessuten er IPS utsatt skatt. Jeg ser fordelen med IPS når det gjelder formueskatten men da må du ha betydelige formue. Du får heller ikke satt inn mye nok. Anonymkode: 8dcd5...681 Så argumentet ditt er altså at det kan bli et problem ikke å få gitt bort pengene du har brukt et helt liv på å spare opp raskt nok, dersom du blir syk. Da får du skrive et testamente, da. Det ordner seg nok. Anonymkode: ab081...67b
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #18 Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så argumentet ditt er altså at det kan bli et problem ikke å få gitt bort pengene du har brukt et helt liv på å spare opp raskt nok, dersom du blir syk. Da får du skrive et testamente, da. Det ordner seg nok. Anonymkode: ab081...67b Men hva om du vil forbruke de nå? Anonymkode: 8dcd5...681
Schmuhu Skrevet 2. desember 2024 #19 Skrevet 2. desember 2024 newman01 skrev (12 minutter siden): For alt man veit blir utbetalinger fra IPS motregnet mot Folketrygden en gang i fremtiden, så har man spart lenge rimelig bortkastet Det hadde vært gøy med kilde på akkurat den biten. Hvis dette er sant, så må IPS frarådes. Schmuhu
newman01 Skrevet 2. desember 2024 #20 Skrevet 2. desember 2024 Schmuhu skrev (Akkurat nå): Det hadde vært gøy med kilde på akkurat den biten. Hvis dette er sant, så må IPS frarådes. Schmuhu Ingen kilde. Kun spekulasjoner fra min side om et worst-case-scenario om IPS og galopperende statlige kostnader til pensjon og potensielle innstramminger og inndekninger. Venstresiden i politikken har jo aldri vært begeistret for folk som evner å spare egne penger, så hva er krisen med å ta dem tilbake? De har jo slaktet BSU-ordningen, med argument om at det kun er de som har nok fra før som benytter den. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå