Gå til innhold

Kan vi avtale særeie og eie bolig sammen 50/50?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har separat (god) økonomi. Eier bolig sammen, og deler kostnadene 50/50. Begge ønsker å ha det slik. Giftet oss i sommer, men har ikke fylt ut avtale om særeie enda. Kan vi avtale særeie og likevel eie bolig sammen?

Anonymkode: 733bc...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du mener kanskje hvem som har første rett til å bli boende og selge andre parten ut?

Eier dere 50/50, så har dere særeie på 50/50. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (3 minutter siden):

Du mener kanskje hvem som har første rett til å bli boende og selge andre parten ut?

Eier dere 50/50, så har dere særeie på 50/50. 

De har ikke særeie uten særeieavtale.

Anonymkode: b3d33...eee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte ikke på hvem som kunne bli boende, men mer om det var ”lov“ å eie noe sammen om man velger særeie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det lov å eie ting sammen med særeie. Akkurat som man eier ting hver for seg med felleseie. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenkte ikke på hvem som kunne bli boende, men mer om det var ”lov“ å eie noe sammen om man velger særeie.

Ja, det gir jo an å dele på eiendelen og ha særeie.

men tenker man ikke særeie om dersom det blir slutt? 

Hva er fordelen med å ha særeie, tenker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mao vil en særeieavtale være som deling ved brudd mellom samboere? Det som er mitt er mitt og det som er ditt er ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vi har separat (god) økonomi. Eier bolig sammen, og deler kostnadene 50/50. Begge ønsker å ha det slik. Giftet oss i sommer, men har ikke fylt ut avtale om særeie enda. Kan vi avtale særeie og likevel eie bolig sammen?

Vi eier på papiret hovedhuset 50-50 men har papirer på at huset er mitt 100% ved brudd e.l siden jeg gikk inn med over halve kjøpesummen når vi kjøpte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så mao vil en særeieavtale være som deling ved brudd mellom samboere? Det som er mitt er mitt og det som er ditt er ditt?

Det finnes mange typer av avtaler om særeie... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (På 1.12.2024 den 18.24):

Vi eier på papiret hovedhuset 50-50 men har papirer på at huset er mitt 100% ved brudd e.l siden jeg gikk inn med over halve kjøpesummen når vi kjøpte. 

Men hvirdan eier dere da huset 50/50 på papiret? Betyr det at huset er felles så lenge dere er sammen, men ved brudd er det ditt? Og hvordan blir det  død og arv?

Anonymkode: 5883f...062

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvirdan eier dere da huset 50/50 på papiret? Betyr det at huset er felles så lenge dere er sammen, men ved brudd er det ditt? Og hvordan blir det  død og arv?

Hvordan blir det VED død og arv, skulle det være😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særeie handler jo om å avtale noe annet enn en ren 50/50 deling ved samlivabrudd.

Ved norsk lov er for eksempel arv automatisk særeie, men det gjelder først og fremst npr arven fortsatt er et selvstendig objekt, slik som hus, hytte, båt, mem også pengefond hvor pengene står urørt. Hvis man arver penger som re-investeres i bolig som man eier sammen må man ha tunga rett i munn, for det blir fort mer uoversiktlig. 

Eier man mye før man går inn i ekteskap vil man kanskje ønske å avtale særeie på dette. 

Hvis alt er delt 50/50 så virker jo særeie litt overflødig med mindre man ønsker å avtale pæ forhånd at man hat førsterett på visse gjenstander. 

Anonymkode: cd312...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ved norsk lov er for eksempel arv automatisk særeie

Anonymkode: cd312...6ec

Nei. Særeie er ikke automatisk særeie. Hvis arvingen er gift, så er arv som hovedregel felleseie. Unntak gjelder hvor arvelateren i testament har bestemt at arven skal være arvingens særeie, eller hvis arvingen og hennes ektefelle har avtalt i ektepakt at det de mottar som arv, skal være ektefellenes respektive særeie 

Men arv kan som hovedregel skjevdeles; ekteskapslova § 59: "Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen." 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47/KAPITTEL_2-10#KAPITTEL_2-10

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særeie/felleseie handler om formuedeling ved ekteskapets opphør, og har ingenting med eierskap som sådan å gjøre.

Anonymkode: cab3c...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja felles så lenge vi er gift, ved hans død må jeg ikke betale ut felles barn og ved skilsmisse er det mitt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fru Uperfekt skrev (På 1.12.2024 den 18.24):

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvordan blir det VED død og arv, skulle det være😅

Fru Uperfekt skrev (19 timer siden):

Ja felles så lenge vi er gift, ved hans død må jeg ikke betale ut felles barn og ved skilsmisse er det mitt. 

Pro-forma-eierskap er ikke gyldig. Dødsdisposisjoner må fremgå av et testament for å være gyldige. Arveloven § 40 sier at "Som dødsdisposisjon regnes avtale og gave som verken hadde eller var ment å ha realitet for arvelateren i hans eller hennes levetid." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (10 minutter siden):

Pro-forma-eierskap er ikke gyldig. Dødsdisposisjoner må fremgå av et testament for å være gyldige. Arveloven § 40 sier at "Som dødsdisposisjon regnes avtale og gave som verken hadde eller var ment å ha realitet for arvelateren i hans eller hennes levetid." 

Vi har testamentet i orden, og alt er juridisk korrekt, vi har og mer enn pliktsarven pr barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Vi eier bolig sammen, tinglyst 50/50. Den er jo grei.

Men vi har begge oppsparte midler, jeg har blant annet mye oppspart i pensjon, penger for mitt særkullsbarn stående i mitt navn. Disse pengene vil jeg jo ikke dele. Noe av dette er arv, som jeg vet kan skjevdeles- men da har man dokumentasjonskrav. Vi sitter ikke på hver vår tue og vippse hverandre for mat altså, men har hver vår sparekonto, alltid hatt. Jeg liker å spare. Da føles det rart at om en skal gå fra hverandre så må det deles. 

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for svar alle sammen. Vi eier bolig sammen, tinglyst 50/50. Den er jo grei.

Men vi har begge oppsparte midler, jeg har blant annet mye oppspart i pensjon, penger for mitt særkullsbarn stående i mitt navn. Disse pengene vil jeg jo ikke dele. Noe av dette er arv, som jeg vet kan skjevdeles- men da har man dokumentasjonskrav. Vi sitter ikke på hver vår tue og vippse hverandre for mat altså, men har hver vår sparekonto, alltid hatt. Jeg liker å spare. Da føles det rart at om en skal gå fra hverandre så må det deles. 

ts

Alt dere opparbeider økonomisk etter dere ble gift er felles eie og skal deles 50%.

Om du vil sikre dine penger er særeie veien å gå. En grundig og klar kontrakt som ikke kan mistolkes om du dør eller ved et bittert brudd.

Jeg skjønner ikke helt hvordan dere kan eie 50/50 tinglyst for å så si at det er ditt ved død eller brudd? At du har retten til å kjøpe han ut ved brudd? Hva med om du dør da? 

Her er det særkullsbarn i bildet. Vi skal flytte sammen og vi skal ha gjensidig testament og samboerkontrakt. Vi vil også gi hverandre livsforsikringen vår til hverandre ved død så gjenlevende kan betale ned lån på huset. I testamentet er vi verger for hverandres barn og formue ved død. 

Samboerkontrakten vil vise til hvem som eier hva og fordeling av det ved brudd.

Gifter vi oss er alt vårt, men vi vil fremdeles ha en kontrakt mht hvordan vi fordeler verdier ved evt skilsmisse.

Men nå er vi ekstremt trygg på hverandre og vi anser hverandres barn som våre egne. Vi er opptatt av å sikre barna, deres økonomiske fremtid og hverandre uavhengig om det er død eller brudd. 

Anonymkode: 30c6c...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...