Gå til innhold

Planlagt medisinsk abort som i dag ble spontanabort (MA) - bør jeg kontakte legevakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært gjennom en MA og skulle få medisiner til uken for å sette igang medisinsk abort. Men nå har jeg begynt å blø i dag, så da har vel kroppen klart å ordne opp i dette selv likevel. 

Har hatt en del oppkast, men det som bekymrer meg mest er eventuelle smerter? Jeg antar at det er gjerne ikke vits i å kontakte legevakt for å spørre om sterke smertestillende på grunn av frykt for at det skal bli verre utover natten? Jeg har allerede vært veldig redd for smertene, og kjenner at jeg nå er skikkelig livredd for akkurat det. Og så er jeg selvfølgelig også alene hjemme så jeg har ingen til å hjelpe meg dersom det skulle bli skikkelig ille i natt..

Så det er frykten for at det skal bli ille som er verst akkurat nå, sammen med en vanvittig kvalme.. 

Anonymkode: 56266...90c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har vært gjennom en MA og skulle få medisiner til uken for å sette igang medisinsk abort. Men nå har jeg begynt å blø i dag, så da har vel kroppen klart å ordne opp i dette selv likevel. 

Har hatt en del oppkast, men det som bekymrer meg mest er eventuelle smerter? Jeg antar at det er gjerne ikke vits i å kontakte legevakt for å spørre om sterke smertestillende på grunn av frykt for at det skal bli verre utover natten? Jeg har allerede vært veldig redd for smertene, og kjenner at jeg nå er skikkelig livredd for akkurat det. Og så er jeg selvfølgelig også alene hjemme så jeg har ingen til å hjelpe meg dersom det skulle bli skikkelig ille i natt..

Så det er frykten for at det skal bli ille som er verst akkurat nå, sammen med en vanvittig kvalme.. 

Anonymkode: 56266...90c

Du ringer legevakt 116 117, og får dem til å vurdere din situasjon og hvordan situasjonen din skal løses til beste for deg. 
Mener legevakt at du kan klare dette alene, så sier de det. Mener de at du har det best på sykehus, så legger de deg inn. 
Ring og ikke vent på at folk skal svare deg i øst og vest her inne i tråden. Tilbyr deg en klem på veien, om du  klarer og vil ta imot? Forstår at dette er tøft for deg. 

Anonymkode: e858a...414

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg fikk beskjed når jeg fikk medisiner etter MA at om det startet før timen for utskraping så skulle jeg dra på legevakten for å sjekke om alt hadde kommet ut. Glad jeg dro legevakten for legen måtte få frem med verktøy for å fjerne rester. 

Anonymkode: 9958f...4b3

Skrevet

I skrivet for hjemmeabort står det at helsevesenet skal kontaktes dersom man blør ut 2 nattbind i løpet av 3-4 timer. Men for all del, ta masse smertestillende

Anonymkode: 5b874...414

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

I skrivet for hjemmeabort står det at helsevesenet skal kontaktes dersom man blør ut 2 nattbind i løpet av 3-4 timer. Men for all del, ta masse smertestillende

Anonymkode: 5b874...414

Dette gjelder ikke for ts, hun er ikke kommet så langt i forløpet. Aborten har startet av kroppen selv, ikke av medisiner. 

Anonymkode: e858a...414

• Liker 1
Skrevet

Hei! Jeg har selv vært gjennom en MA (både med medisiner og en der kroppen rydder opp selv), og jobber et sted hvor vi behandler MA pasienter. Som regel er en MA vondere med medisinene som setter igang aborten enn om det skjer spontant slik som det nå gjør hos deg. Usikker på hvor du har fått time til MA, men der jeg jobbet hadde vi døgnåpen telefon så om du har spørsmål eller er bekymret kan du ringe dit du skulle møte for å få medisiner. Ellers er vanlige smertestillende som blir gitt og anbefalt er i hovedsak Paracet. Det virker som om du er litt utrygg på situasjonen, så om du har mulighet til å ha noen hos det bør du det for din egen del, eventuelt ringe avdelingen eller legevakt for å få råd. Klem ❤️

Anonymkode: c72f1...849

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...