Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

stemmer det virkelig at man skal/må holde seg unna ananas, kamille, papaya og persille i svangerskapet? 

Anonymkode: 4387e...2b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

stemmer det virkelig at man skal/må holde seg unna ananas, kamille, papaya og persille i svangerskapet? 

Ingen matvarer er forbudt, men det er anbefalt at visse matvarer bør man, altså ikke skal, man unngå.

Anonymkode: 96bbe...439

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

og ananas, kamille, papaya og persille er blandt de matvarene/stoffene? 

Skrevet

Så dumt 😂 Hvor i all verden har du hørt det? Bruk de offisielle sidene som kilde. 

Anonymkode: 97256...80b

Skrevet

Følg rådene på helsenorge. Så enkelt er det. Mange leser seg frem til alt mulig på nett, å du klarer sikkert å lete frem så mye at det eneste du til slutt kan spise er vann og havregryn. 

Anonymkode: 7067e...5c2

• Liker 1
Skrevet

Aldri hørt om. Kanskje i noen andre land, anbefalingene varierer litt fra sted til sted

Anonymkode: 00341...e2c

Skrevet

Papaya er greit å holde seg unna hvis den er umoden, men det er ikke et offisielt råd i Norge. 

Anonymkode: 3120a...dae

Skrevet

Jeg forholdt meg til anbefalingene som står på Helsenorge. Unntaket var hvis jeg var på ferie i utlandet, da sjekket jeg i tillegg gjeldende råd som gjaldt mitt område, bare fordi at f.eks. salmonella er mer utbredt noen steder sammenlignet med Norge. 

Anonymkode: 4f862...b3f

• Liker 1
Skrevet

Kan fint spise ananas og papaya, så lenge den er moden.

Umoden (grønn) papaya kan forårsake sammentrekninger i livmoren og ble brukt som abortmiddel i gamledager. Men det spises sjelden i Norge. I Thailand lager de papayasalat av umoden papaya.

Kamille-te skal man holde seg unna, ifølge helsenorge.

Persille har jeg ikke hørt noe om. Og jeg er gravid og littegrann hysterisk selv, og har lest mye 🤣

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor har du dette fra? Les de offentlige anbefalingene. De finner du på helsenorge sine sider. Det står myw tull og tøv rundt om på nettet. Har aldri lest at man ikke kan spise papaya og persille. Du akal derimot være forsiktig med urteteer, f.eks. kamillete.

https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/#alkohol-koffeinholdige-drikker-urtete-lakris-og-ingefar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...