Gå til innhold

Innflytter tid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når er man innflytter på ett nytt sted når man flytter til ny plass? Er det 10 år? 

Eller er man kun fra der man gikk på barneskole og vokste opp?

Jeg har flytta mange ganger og føler jeg ikke er fra ett sted.

Anonymkode: 1531c...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man er vell ikke innflytter når man har bodd på samme sted i minimum 10 år? Eller er man det? Når man er voksen. 

Hva hvis man da bor på samme sted i 20 år? Er man innflytter da også? Eller 30 år? Altså mens man er voksen.

Anonymkode: 1531c...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet ditt er det like mange svar på som det finnes mennesker. 

Anonymkode: ccbce...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innflytter bruker jeg om folk som ikke er født og oppvokst på stedet.

Men - det betyr jo på ingen måte at jeg ikke føler de hører til eller har rett til å se stedet som sitt hjemsted. For meg er det bare et helt nøytralt ord som beskriver at noen ikke er født og oppvokst lokalt.

Etterhvert glemmer en jo også hvem som egentlig kom flyttende til når folk har blitt boende lenge. Det har ikke noe å si i hverdagen. Så lenge folk er hyggelige og gjerne bidrar litt aktivt til at ting skal være bra her vi bor, så telles en fort med som en av resten av ‘hurven’, på lik linje med alle andre :)

Anonymkode: 57e3a...384

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier selv at jeg er innflytter, har bodd her i 9 år. Jeg kommer aldri til å bli innfødt her, uansett hvor lenge jeg bor her. Er født og oppvokst i nord, men flyttet mye mellom ulike byer og landsdeler fra jeg var 18 til jeg var 30.

Jeg sier jeg er fra "fødeby", jeg sier jeg bor i "bostedsby", jeg omtaler begge som "hjem". Jeg reiser hjem til fødeby, og hjem til bostedsby.

Anonymkode: b4b2c...fee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd femten år i Oslo og det er helt klart dette som er hjemme, men jeg kommer fra en annen by. Jeg kommer aldri til å si at jeg er fra Oslo. Min dialekt og oppvekst hører til et annet sted, og det vil det alltid gjøre. Sånn sett vil jeg alltid være innflytter i Oslo, men dette er like fullt det stedet jeg føler meg mest hjemme.

Anonymkode: f9fe0...699

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...