AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #21 Del Skrevet 2. desember 2024 Utrolig klønete ord. Det holder lenge å bare si kjeft. Det går jo frem av sammenhengen om den som blir irettesatt er voksen eller barn. Kjeft er ikke noe som kun er forbeholdt barn, så det liksom skulle være nødvendig å presisere at det var en voksen som ble snakket til. Gir litt snøflak vibes. "Du behandler meg som et barn, buhu". Anonymkode: 73504...9f8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 2. desember 2024 #22 Del Skrevet 2. desember 2024 Veldig vanlig i min omgangskrets. Når du får kjeft av voksne folk som du skulle være en skitunge. Veldig ubehagelig og veldig tåpelig. Vanligvis snakker jo voksne folk sammen, men en og annen gærning synes det å kjefte på andre voksne er naturlig. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #23 Del Skrevet 2. desember 2024 Jeg bruker ordet hvis det er voksne i en alder man selv skal ha respekt for, hadde noen (i mitt personlige tilfelle) på 25 år kjeftet på meg, så hadde jeg ikke brukt ordet voksenkjeft. Men hadde noen på 35+ kjeftet, så ville jeg sagt jeg fikk voksenkjeft. Og det er jo rett slett bare at det er flaut å få korreksjon av noen man ønsker ikke skal se ned på deg, på en måte Anonymkode: d7cac...a94 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #24 Del Skrevet 2. desember 2024 Ordet står i NAOB med eksempler fra kilder fra august og oktober i år, så det må være et veldig nytt ord. https://naob.no/ordbok/voksenkjeft Anonymkode: d52d1...385 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #25 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Utrolig klønete ord. Det holder lenge å bare si kjeft. Det går jo frem av sammenhengen om den som blir irettesatt er voksen eller barn. Kjeft er ikke noe som kun er forbeholdt barn, så det liksom skulle være nødvendig å presisere at det var en voksen som ble snakket til. Gir litt snøflak vibes. "Du behandler meg som et barn, buhu". Anonymkode: 73504...9f8 Kjefting er egentlig en u-ting, både ovenfor barn og voksne. Det har som regel lite effekt. Men generelt sett er kjeft noe man gjør mest til barn (selv om det som sagt ikke nødvendigvis er så konstruktivt der heller). Når da man får kjeft som voksen som om man skulle vært et barn, så blir det "voksenkjeft". Synes det er et bra og beskrivende ord. Anonymkode: cab28...132 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 2. desember 2024 Forfatter #26 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ordet står i NAOB med eksempler fra kilder fra august og oktober i år, så det må være et veldig nytt ord. https://naob.no/ordbok/voksenkjeft Anonymkode: d52d1...385 Takk! Da er det ikke så mye brukt tidligere som nå antakelig. Jeg kan ikke se å ha sett det så mye her inne, men hører det fra tid til annen på radioen og hører det en og annen gang ute blant folk. Pussig ord synes jeg da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #27 Del Skrevet 2. desember 2024 Jeg har oppfattet det som et ganske nytt ord, men som har vært i bruk i noen år. Anslagsvis mer enn 5, men mindre enn 10 år siden det kom i vanlig bruk. Jeg synes ordet er veldig godt og beskrivende; når en voksen irettesetter en annen voksen som om man snakker til et barn. Jeg er ikke helt enig i premisset om at den som mottar voksenkjeft må ha gjort noe galt helt bevisst, som noen mente på forrige side. Anonymkode: 5386e...b6a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå