Gå til innhold

Parterapi - er det et KG fenomen eller realitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I de fleste sex-, samlivs-, kjærlighets- og familietråder på KG så kommer "rådet" om parterapi til TS. 

Det er ikke måte på hvordan parterapi skal/kan være løsningen for alt.

Jeg kjenner ingen i det virkelig liv som har tydd eller tyr til parterapi. Parterapi virker heller ikke å være et alternativ, eventuelt en mulighet, for folk i vanskelige situasjoner. Det er bare ikke noe folk gjør. Jeg har heller aldri hørt om noen som har fått snudd opp ned på en nedbrytende samlivsform som følge av parterapi. 

Derfor har jeg heller ikke tro på at rådet om parterapi er noe som blir gjennomført uansett. Kun unntaksvis.

Jeg skjønner jo at rådet er veldig godt ment, men for meg virker rådet om parterapi som et lettkjøpt, oppskrytt og bortkastet råd ovenfor komplekse samlivsrelasjoner.

Dere som råder om parterapi, har dere prøvd det selv? Og har dere selv opplevd at parterapi har fikset samlivsrelasjonen du har hatt store problemer i?

Og ellers, hva tenker dere andre egentlig om parterapien som skal være universal for og mot alt innenfor sex-, kjærlighet-, familie-, og samliv? 
Har dere tro på det? Kunne dere tenkt dere å gjennomført parterapi selv?

Kjør debatt om parterapi.

Anonymkode: 50409...3ca

• Liker 7
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du alle rundt deg deler til gud og hvermann at de har forsøkt parterapi? 

Anonymkode: 5b0a4...ce8

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tror du alle rundt deg deler til gud og hvermann at de har forsøkt parterapi? 

Anonymkode: 5b0a4...ce8

Så klart ikke, men at parterapi skal være så utbredt, lavterskel, enkelt, naturlig og bra som KG illustrerer, er jeg bare ikke med på. 

Løper virkelig folk ned dørene hos en samlivsterapeut med sine samlivsproblemer? Jeg har vanskeligheter for å se det. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg kjenner/vet om flere som har gått i parterapi. Det har vi også gjort i eget ekteskap. 

Anonymkode: f6119...048

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Kg brukerne er storforbrukere av parterapi og familievernkontoret.  Det har nok en del med at folk deler problemene sine. Det er i slike tilfeller man er hos slike.

Også enig i det en bruker sier over om at dette er slikt man ikke deler med alle. Noen er åpne om det, men mange er litt flaue over at de har behov for hjelp.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror mange har nytte av å få en utenforstående sitt perspektiv på vanskene i forholdet. Spesielt når man opplever at det samme gjentar seg og man ikke kommer ut av spiralen på egen hånd. Trist hvis forholdet ryker uten at man har kjempet for det og kan være nyttig å ta det tidlig før konflikten er for står og man rett og slett ikke liker hverandre lengre.

Anonymkode: 99d31...d0a

Skrevet

Odd Magnus Williamson og konen har vært åpen om at de går til parterapi lenge.

https://www.klikk.no/underholdning/tinashe-og-odd-magnus-williamson-har-gatt-til-parterapi-7278299

Parterapi har fått mer og mer oppløft og det er helt normalt å gå til, en trenger verken ha problemer i samlivet eller være nær skilsmisse for å ha utbytte av det https://www.nrk.no/rogaland/stadig-flere-unge-par-vil-a-ga-i-parterapi-for-bryllupet-1.16724059

Screenshot_20241201_141249_SamsungInternet.thumb.jpg.1f22ef69993a47766e376ae33aea195c.jpg

Men vi vet at det er langt flere som går til psykolog enn det er flere som snakker i lønsjen på jobb om at de går til psykolog, det er jo ikke alt en nødvendigvis lufter til alle selv om det er en realitet at mange benytter seg av tilbudet.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

I de fleste sex-, samlivs-, kjærlighets- og familietråder på KG så kommer "rådet" om parterapi til TS. 

Jeg kjenner ingen i det virkelig liv som har tydd eller tyr til parterapi. Parterapi virker heller ikke å være et alternativ, eventuelt en mulighet, for folk i vanskelige situasjoner. Det er bare ikke noe folk gjør. Jeg har heller aldri hørt om noen som har fått snudd opp ned på en nedbrytende samlivsform som følge av parterapi. 

Derfor har jeg heller ikke tro på at rådet om parterapi er noe som blir gjennomført uansett. Kun unntaksvis.

Jeg skjønner jo at rådet er veldig godt ment, men for meg virker rådet om parterapi som et lettkjøpt, oppskrytt og bortkastet råd ovenfor komplekse samlivsrelasjoner.

Dere som råder om parterapi, har dere prøvd det selv? Og har dere selv opplevd at parterapi har fikset samlivsrelasjonen du har hatt store problemer i?

Og ellers, hva tenker dere andre egentlig om parterapien som skal være universal for og mot alt innenfor sex-, kjærlighet-, familie-, og samliv? 

Jøss. Nesten alle rundt meg har gått til parterapi. Inkludert meg selv. Men hjalp jo ikke, jeg ble skilt. 

Jeg tenker at parterapi kan være til hjelp for noen. Men det henger sammen med problemene man er der for, hvordan forholdet er i bunn og grunn samt terapauten selvsagt. 

Personlig lærte jeg meg å dele mer om hva jeg tenker, og ikke bare leve inni mitt eget hode. Det var riktignok ikke nok til å redde forholdet (10 år siden), men jeg har dratt nytte av det senere.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Parterapi og familievernkontor må frekventeres utelukkende av KG brukere. Har jobbet sammen med fvk i flere år i en ganske stor kommune og de hadde et temmelig begrenset antall brukere. Også vi som ikke var i det teamet visste hvem alle var. Så det er virkelig ikke en spesielt vanlig ting og gjøre. 

Anonymkode: 428ea...dbb

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Ja, jeg har prøvd det i 2 forhold jeg har vært i + vært på PREP kurs.

I det ene forholdet var det nødvendig for å få en 3 part til å gjenta det jeg sa sånn at partneren faktisk forstod det. Partneren min innså ikke alvoret for å si det sånn. Disse møtene lærte han å faktisk lytte.

Viktigste var at vi hadde en arena der vi fikk verktøy og veiledning i å bruke dem for å forbedre kommunikasjonen mm med hverandre. 

Jeg har derfor ingen problemer med å være i lag med disse i dag selv om jeg ikke er sammen med dem.

Parterapi kan også hjelpe å se hvor langt fra hverandre man er og hjelpe ang å ta valg ang å gå ut av forholdet, samarbeide osv. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har kjørt flere runder med familievernkontor. Så lenge man bor sammen og har barn så opplevde jeg at det gikk greit å få time, og gratis attpåtil.

Hvorvidt det funker? Tja… jeg vet ikke. Jeg (mann) var pådriver for å gjøre dette fordi alternativet var å gå. Jeg føler enda ikke at de har brukt en «magisk nøkkel som har løst opp låsen som hindret oss fra å ha det bra sammen». Hvis jeg får sette opp en svulstig strå-mann.

Avhengig av hva som er utfordringen så kan kanskje det å komme seg på nøytral grunn og være sammen med andre voksne som primært er rolige og sympatiske og som på en måte lager en «scene» hvor dere kan få snakke sammen være ok.

Anonymkode: 46853...91a

Skrevet

Oida, vi skal til parterapi. Det høres ikke ut som at folk har hatt særlig utbytte av dette. Kanskje det ikke er håp. Her hvor jeg bor var det 10 ukers ventetid for å få en time. Litt usikker på om forholdet har overlevd ventetiden

Anonymkode: 9bc84...ad8

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Oida, vi skal til parterapi. Det høres ikke ut som at folk har hatt særlig utbytte av dette. Kanskje det ikke er håp. Her hvor jeg bor var det 10 ukers ventetid for å få en time. Litt usikker på om forholdet har overlevd ventetiden

Anonymkode: 9bc84...ad8

Når folk går til parterapi så har ting gjerne allerede gått altfor langt. Så for min del høres parterapi ut som en forlengelse av det uunngåelige bruddet. Gjerne fordi partene ikke klarer å gjøre det slutt, så blir parterapi en slags underbyggelse av det uunngåelige bruddet. 

Men klart, det finnes vel unntak, så håp at dere er det. Lykke til! 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kjenner/vet om flere som har gått i parterapi. Det har vi også gjort i eget ekteskap. 

Anonymkode: f6119...048

Samme her.

Og jeg ser definitivt store forbedringer, både hos oss selv og i dynamikken til parene jeg vet går i terapi.

Det er jo derfor vi råder andre til dette, fordi det er ofte tabu og lite snakket om i hverdagen, men det er noe av det mest gunstige man kan gjøre. De aller fleste problemer i samliv, kunne blitt forhindret ved sunnere kommunikasjon mellom partene. Dette lærer man å gjøre i parterapi. Man lærer å ta bedre hensyn til hverandre, og man lærer å gå inn i seg selv - for vi har alle dårlige vaner og reaksjonsmønstre som kan forårsake kjipe situasjoner.

Skremmende mange voksne er emosjonelt umodne. Det forårsaker ekstremt mye kaos og dramatikk, som kunne vært helt forhindret. Dette kommer fram i parterapi slik at man kan ta tak i problemet i bunn, og jobbe mot å bli mer moden emosjonelt sett. (Emosjonell modenhet er noe vi lærer i oppveksten, men foreldre som selv er emosjonelt umodne, kan selvsagt ikke lære barna å bli emosjonelt modne! Derfor må mange av oss lære det på egen hånd eller med terapaut.)

Anonymkode: f7349...320

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Når folk går til parterapi så har ting gjerne allerede gått altfor langt. Så for min del høres parterapi ut som en forlengelse av det uunngåelige bruddet. Gjerne fordi partene ikke klarer å gjøre det slutt, så blir parterapi en slags underbyggelse av det uunngåelige bruddet. 

Men klart, det finnes vel unntak, så håp at dere er det. Lykke til! 

Det er problemet, at folk venter altfor lenge før de går i parterapi. Det blir som å slutte å røyke når legen forteller at man har lungekreft.

Hvis man i stedet bruker det som et forebyggende tiltak, så ville det forbedret mange menneskers liv.

Anonymkode: f7349...320

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det var da veldig. Hvorfor aversjon?

"En dårlig relasjon eller arbeidsallianse vil i verste fall kunne innebære at paret får det verre av å gå i terapi. I beste fall vil man få lite ut av terapien. Forskning på enkeltindivider som går i psykoterapi, tyder på at om lag én av ti faktisk kan bli dårligere av å gå i slik behandling. Det gjelder sannsynligvis også for par som går i parterapi. Til sammenligning vil 70–80 prosent oppleve det som nyttig og hjelpsomt, og i mange tilfeller vil terapien utgjøre en stor forskjell for samlivet. De aller fleste får heldigvis god hjelp."

"Forskning på parterapi viser at man allerede etter tre konsultasjoner vil ha en god indikasjon på om terapien fungerer slik den skal. Så hvis ingenting endrer seg i positiv retning i løpet av de tre første timene, er sannsynligheten liten for at ting blir mye bedre med flere timer."

fra Frode Thuen som henviser til forskning. Jeg fant en forskningsartikler, men den var dessverre låst.

Anonymkode: aba6e...815

Skrevet

Kjenner også flere som har gått/går til parterapi. 

En av mine nærmeste venninner er parterapaut, og ho har det travelt. 

Skrevet

Vi har vært i parterapi på Familievernkontoret (FVK). Det er verdt et forsøk dersom det er barn i bildet. Uten barn blir man ikke prioritert, så da må man ta det utenom FVK.

Vi gikk fra hverandre, og jeg har valgt å være åpen om utfordringene på jobben. Og en-til-en har mange sagt at de har gjennomgått det samme, noen er fortsatt sammen og andre gikk hver sin vei.

Tror suksessraten er sterkt avhengig av hvor «sent» man kommer i gang, dynamikken mellom familie og terapeut og holdningene til de som kommer dit for å få hjelp. Er paret innstilt på å få det til å funke er det åpenbart bedre utgangspunkt enn om ene blir dratt dit i ørene som siste utvei.

Anonymkode: 5df8c...7aa

Skrevet

Vårt ekteskap ble definitivt reddet av parterapi. Jeg anbefaler dette til par, og har altså selv erfaring med at dette kan bidra til å snu skuta. Til og med fra totalt havari, som vi var i. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Utfordringen er ofte at man søker terapi for sent. Innen man innser at man trenger hjelp så er ofte løpet kjørt.

Så det kommer nok litt an på hvor skakk kjørt relasjonen er på det tidspunktet man søker hjelp....

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...