Gå til innhold

Husker ikke koden på mobilen

male32

Anbefalte innlegg

Hei

Telefon min gikk tom for strøm og skrudde seg av. Satt i lader og fikk liv i den. Slo inn pin koden til sim kortet og det ble godkjent.
Men jeg må taste inn koden til mobilen og den husker jeg ikke. Går ikke å låse opp telefon med fingeravtrykk etter omstart.
Hva gjør jeg nå?

Det er Google Pixel 8a. Jeg ønsker ikke å tilbakestille hele telefon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

male32 skrev (6 minutter siden):

Hei

Telefon min gikk tom for strøm og skrudde seg av. Satt i lader og fikk liv i den. Slo inn pin koden til sim kortet og det ble godkjent.
Men jeg må taste inn koden til mobilen og den husker jeg ikke. Går ikke å låse opp telefon med fingeravtrykk etter omstart.
Hva gjør jeg nå?

Du logger deg inn på teleoperatøren din sin «min side» der finner du puk koden. Du taster feil kode tre ganger og telefonen blir låst. Så åpner du den med puk koden og lager deg et nytt passord/pinkode. Og den bør du kunne huske.

Anonymkode: c95ae...7d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke pin koden til sim kortet, men selve telefon. Jeg har tastet inn pin koden til sim kortet og den er godkjent.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

male32 skrev (54 minutter siden):

Hei

Hva gjør jeg nå?

Jeg anbefaler deg rett og slett å hvile. Å sove litt. Jeg har flere ganger glemt passord og koder pga.stress eller angst. 

Anonymkode: 16654...25f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende jeg husker den senere. Jeg vet jeg har fått meldinger på telefon, og jeg blir stresset over at jeg ikke får lest dem. Det hjelper ikke akkurat på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4-sifrede koden skal vel stå på emballasjen du fikk simkortet i.

Anonymkode: 26a55...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det var noen måte å gjøre dette på, hadde det jo ikke vært noe stress for folk som stjeler telefoner å komme seg innpå telefonene.

Koden er jo der for sikkerhet. Du må jo ha brukt denne koden hver gang du brukte telefonen fram til den slo seg av, så du må ha brukt koden mange ganger går jeg utifra? Da kommer du nok på den.

Anonymkode: 20965...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den 4-sifrede koden skal vel stå på emballasjen du fikk simkortet i.

Anonymkode: 26a55...bde

🤦‍♀️

Anonymkode: 0e37c...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten bare prøve å huske den. Hvis det er helt umulig har du ikke noe annet valg enn å gå tilbake til fabrikkinnstillinger, dessverre. Som #88d påpeker, det må nesten være sånn, hvis ikke hadde det jo ikke vært noe sikkerhetsmessig nytteverdi med kode.

Anonymkode: 31e9b...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har nå ordnet seg. Kom på koden i går, men da var telefon låst og jeg fikk ikke flere forsøk siden jeg hadde tastet feil kode så mange ganger. Måtte vente til i dag for å få låst opp telefon. Heldigvis trengte jeg ikke å tilbakestille telefon.
Jeg tenkte at det kanskje var mulig å låse opp telefon ved hjelp av datamaskin/nettbrett siden jeg er logget inn på google her.
Ikke lett i dagens samfunn å være uten telefon. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det løste seg.

Moralen i historien er - skriv gjerne opp viktige koder og annet - en kan fort glemme ting.

I følge Google er det ikke mulig å låse opp en telefon der pinkoden til telefonen er tapt. Tanken bak er at telefoner som blir stålet ikke skal føre til data på avveie. Nå finnes det trolig metoder, men da blir det mer metoder som Politi og etterretning benytter.

Har en aktivert sikkerhetskopiering av telefonen vil det ikke være så mye som går tapt om telefonen må slettes.
Men, meldinger en nylig har fått inn kan gå tapt, da de ikke er med i siste sikkerhetskopi.

Er ikke sikkerhetskopiering aktivert er det stor sjanse for å miste data om koden blir glemt.

https://support.google.com/android/answer/7663172?hl=no

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...