GĂ„ til innhold

Koke ris

Hopp

Anbefalte innlegg

Eg pleier Ă„ bruke disse pose-ris'ene (TORO Middagsris med villris boil in bag).

Hvordan klarer eg Ä unngÄ at dette ser ut som eller er som vassgraut nÄr eg skal spise risen ?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

Ikke ha risposen i vannet fÞr vannet koker og ta den ut nÞyaktig nÄr den skal ut. Ikke kok den for lenge

Anonymkode: 65a5c...311

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ikke bruk boil in bag. Bruk riskoker. 1 del ris, 1,5 del vann. NÄr den er ferdig kokt damper du den under lokk (slÄ av varme-elementet) i 5-10 minutter, deretter 5 minutter med lokket pÄ glÞtt. Ikke rÞr i risen. Da fÄr du perfekt ris. Skyller du den mÄ du veie risen fÞr og etter skylling og justere vannmengden etter hva den skylte risen veier. SkjÞnner ikke hvorfor folk kjÞer BIB-ris. For det fÞrste er det 8 ganger dyrere, risen blir vassgrÞt, i tilllegg til at all plasten ikke bidrar til mindre plast i havet. 

Anonymkode: d913e...de9

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Hopp skrev (1 time siden):

Eg pleier Ă„ bruke disse pose-ris'ene (TORO Middagsris med villris boil in bag).

Hvordan klarer eg Ä unngÄ at dette ser ut som eller er som vassgraut nÄr eg skal spise risen ?

FÄr bare vellykket ris, nÄr den kokes i mikroen. 

Anonymkode: 0982d...073

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

NÄr du har kokt risen i posen, sÄ heller du av alt vannet, ogsÄ legger du hele posen oppi gryten igjen for Ä bli litt «stekt». Den skal selvsagt ikke steke, men vannet fordamper da, og du fÄr en fastere ris igjen i posen. Klippes sÄ opp og brukes som vanlig. 
Det har fungert veldig bra pÄ pÄ bÄde Jasmin og fullkornsris, sÄ tipper det vil hjelpe pÄ middagstid ogsÄ. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

synes disse rispakkene smaker papp. Holder meg til skikkelig ris som fx jasminris i store pakninger. Billigere og 1000 ganger bedre. ja det er lengre koketid men det er det verdt😁

Anonymkode: 64fbe...272

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

synes disse rispakkene smaker papp. Holder meg til skikkelig ris som fx jasminris i store pakninger. Billigere og 1000 ganger bedre. ja det er lengre koketid men det er det verdt😁

Anonymkode: 64fbe...272

Boilinbag har vel ikke kortere koketid? Men du slipper Ä mÄle opp noe sÊrlig. 

Jeg foretrekker ogsÄ Ä koke ris, men jeg velger basmati over jasminris. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Boil-in-bag er mye mer styrete enn Ä koke skikkelig ris pÄ gamlemÄten. Man slipper Ä styre med Ä fÄ varm, vÄt ris ut av en kokvarm plastpose, og risen blir mye bedre i smak og konsistens.

Jeg bruker basmatiris fra sekk og "knoketrikset" nÄr jeg skal koke ris: https://www.thekitchn.com/cooking-rice-do-you-use-the-first-knuckle-method-176988 LÊrte det av en jente fra Madagaskar som jeg bodde i studentkollektiv med i Paris for hundre Är siden.

Det bestÄr i at man fyller vann i gryten man har mÄlt risen opp i til vannivÄet nÄr fÞrste ledd pÄ pekefingeren nÄr fingertuppen er plassert mot toppen av rislaget. Jeg skyller alltid risen godt fÞrst for Ä fÄ ut stivelse - det gir luftigere ris og bedre smak.

SÄ salter man litt, legger pÄ lokk, skrur ned til laveste temperatur, og NB: lar risen koke til alt vann er absorbert med lokket helt tett pÄ gjennom hele kokeprosessen. Det med lokket pÄ er nesten det viktigste av alt.

Og sĂ„, nesten like viktig: Ta gryten av varmen, og la den stĂ„ og sette seg litt, stadig med lokket PÅ, i minst 5 minutter, gjerne mer. Da tĂžrker risen ytterligere, og fĂ„r bedre konsistens. Fluff gjerne forsiktig opp med en gaffel fĂžr servering.

Anonymkode: 4b43b...c9a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Synes det gÄr helt fint Ä koke ris i vanlig kasserolle, sÄ lenge en er nÞye med oppmÄling og koke/trekketid. Boil-in-bag er bare knotete. Lett Ä koke ja, men forferdelig Ä Äpne. I tillegg kan man ikke bestemme porsjonene og MYE dyrere for «ingenting». Riskoker har jeg ikke prÞvd, men all den tid jeg er fornÞyd med Ä bruke vanlig kasserolle, sÄ har jeg ikke noe behov for det. 

Anonymkode: 6e97c...79d

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ikke bruk boil in bag. Bruk riskoker. 1 del ris, 1,5 del vann. NÄr den er ferdig kokt damper du den under lokk (slÄ av varme-elementet) i 5-10 minutter.

SÄnn ville jeg kokt ris.

Men hvis du bruker de posene du sier, sÄ ville jeg ogsÄ latt de ligge 5-10 min etter at du har tÞmt av kokevannet.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

du trenger ikke mÄle noe som helst nÄr du lager ris. her er min metode: 

vask risen nÞye med vann, til vannet du vasker den i renner mest mulig klart. 

la sÄ risen ligge i varmt vann i minst 10 minutter, gjerne noen timer

skyll atter godt

legg risen i kjele, og fyll pÄ vann slik at det dekker rikelig over risen. (ca. en tommelfinger over) 

kok i 5-9 minutter, tar aldri tiden, men sjekker jevnlig. den skal taes av varmen og siles (!) nÄr den er litt underkokt. viktig at mest mulig vann / damp forsvinner 

legg smĂžr til smelting / kanskje litt olivenolje og gjerne litt gurkemeie eller safran i kjelen, mens risen ligger i sil

putt risen tilbake i kjelen – og salt den godt ! (smak til) 

legg lokk over risen, gjerne med en ren kopphÄndduk av lin / bomull imellom kjele og lokk 

la trekke pÄ lav varme i 15-60 minutter, avhengig av hvor mye kokt risen var fÞr trekking

dette gir noe som ligner pÄ persisk tahdig pÄ bunnen ! Ordentlig deilig, og lettere Ä fordÞye med vasking og blÞtlegging fÞrst. 

Bonne Chance !

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Hopp skrev (PĂ„ 1.12.2024 den 13.03):

Jeg bruker ogsÄ boil in bag ris, og fÄr 99.99% av tiden helt grei ris.

Jeg legger risen i kokende vann og gir den ett minutt kortere koketid enn det som stÄr pÄ emballasjen. Jeg bruker nedtellingstidtaker pÄ telefonen for at koketiden skal bli nÞyaktig. 

Jeg heller av vannet umiddelbart nÄr alarmen gÄr, henger 'hempen' pÄ posen pÄ en gaffel og snur rundt sÄ jeg fÄr 'vridd opp' risen litt og blir kvitt litt ekstra vann.

Det viktigste er dog Ä ha litt kortere koketid enn det som stÄr pÄ pakken - risen blir alltid overkokt nÄr jeg fÞlger anvisningen.

Anonymkode: 3bbe6...44c

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

flaneur1 skrev (PĂ„ 3.12.2024 den 19.12):

du trenger ikke mÄle noe som helst nÄr du lager ris. her er min metode: 

SÄ du bare heller ris i kjelen rett fra pakken til det ser ut som det er nok? Det virker veldig unÞyaktig og er sÄledes et svÊrt dÄrlig rÄd.

Det er veldig enkelt Ä koke ris og det tar fÄ sekunder Ä mÄle opp sÄ man vet det er nok ris. 1 dl ris per pers og 1,5 deler vann i forhold til ris. SÄ til fire personer bruker man 4 dl ris og 6 dl vann. Litt salt og fÞlg ellers koketiden pÄ pakken. 

Anonymkode: 8ead9...ae0

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...