Gå til innhold

Koke ris

Hopp

Anbefalte innlegg

Eg pleier å bruke disse pose-ris'ene (TORO Middagsris med villris boil in bag).

Hvordan klarer eg å unngå at dette ser ut som eller er som vassgraut når eg skal spise risen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke ha risposen i vannet før vannet koker og ta den ut nøyaktig når den skal ut. Ikke kok den for lenge

Anonymkode: 65a5c...311

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk boil in bag. Bruk riskoker. 1 del ris, 1,5 del vann. Når den er ferdig kokt damper du den under lokk (slå av varme-elementet) i 5-10 minutter, deretter 5 minutter med lokket på gløtt. Ikke rør i risen. Da får du perfekt ris. Skyller du den må du veie risen før og etter skylling og justere vannmengden etter hva den skylte risen veier. Skjønner ikke hvorfor folk kjøer BIB-ris. For det første er det 8 ganger dyrere, risen blir vassgrøt, i tilllegg til at all plasten ikke bidrar til mindre plast i havet. 

Anonymkode: d913e...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopp skrev (1 time siden):

Hvordan klarer eg å unngå at dette ser ut som eller er som vassgraut når eg skal spise risen ?

Får bare vellykket ris, når den kokes i mikroen. 

Anonymkode: 0982d...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har kokt risen i posen, så heller du av alt vannet, også legger du hele posen oppi gryten igjen for å bli litt «stekt». Den skal selvsagt ikke steke, men vannet fordamper da, og du får en fastere ris igjen i posen. Klippes så opp og brukes som vanlig. 
Det har fungert veldig bra på på både Jasmin og fullkornsris, så tipper det vil hjelpe på middagstid også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes disse rispakkene smaker papp. Holder meg til skikkelig ris som fx jasminris i store pakninger. Billigere og 1000 ganger bedre. ja det er lengre koketid men det er det verdt😁

Anonymkode: 64fbe...272

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

synes disse rispakkene smaker papp. Holder meg til skikkelig ris som fx jasminris i store pakninger. Billigere og 1000 ganger bedre. ja det er lengre koketid men det er det verdt😁

Anonymkode: 64fbe...272

Boilinbag har vel ikke kortere koketid? Men du slipper å måle opp noe særlig. 

Jeg foretrekker også å koke ris, men jeg velger basmati over jasminris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boil-in-bag er mye mer styrete enn å koke skikkelig ris på gamlemåten. Man slipper å styre med å få varm, våt ris ut av en kokvarm plastpose, og risen blir mye bedre i smak og konsistens.

Jeg bruker basmatiris fra sekk og "knoketrikset" når jeg skal koke ris: https://www.thekitchn.com/cooking-rice-do-you-use-the-first-knuckle-method-176988 Lærte det av en jente fra Madagaskar som jeg bodde i studentkollektiv med i Paris for hundre år siden.

Det består i at man fyller vann i gryten man har målt risen opp i til vannivået når første ledd på pekefingeren når fingertuppen er plassert mot toppen av rislaget. Jeg skyller alltid risen godt først for å få ut stivelse - det gir luftigere ris og bedre smak.

Så salter man litt, legger på lokk, skrur ned til laveste temperatur, og NB: lar risen koke til alt vann er absorbert med lokket helt tett på gjennom hele kokeprosessen. Det med lokket på er nesten det viktigste av alt.

Og så, nesten like viktig: Ta gryten av varmen, og la den stå og sette seg litt, stadig med lokket PÅ, i minst 5 minutter, gjerne mer. Da tørker risen ytterligere, og får bedre konsistens. Fluff gjerne forsiktig opp med en gaffel før servering.

Anonymkode: 4b43b...c9a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det går helt fint å koke ris i vanlig kasserolle, så lenge en er nøye med oppmåling og koke/trekketid. Boil-in-bag er bare knotete. Lett å koke ja, men forferdelig å åpne. I tillegg kan man ikke bestemme porsjonene og MYE dyrere for «ingenting». Riskoker har jeg ikke prøvd, men all den tid jeg er fornøyd med å bruke vanlig kasserolle, så har jeg ikke noe behov for det. 

Anonymkode: 6e97c...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk boil in bag. Bruk riskoker. 1 del ris, 1,5 del vann. Når den er ferdig kokt damper du den under lokk (slå av varme-elementet) i 5-10 minutter.

Sånn ville jeg kokt ris.

Men hvis du bruker de posene du sier, så ville jeg også latt de ligge 5-10 min etter at du har tømt av kokevannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger ikke måle noe som helst når du lager ris. her er min metode: 

vask risen nøye med vann, til vannet du vasker den i renner mest mulig klart. 

la så risen ligge i varmt vann i minst 10 minutter, gjerne noen timer

skyll atter godt

legg risen i kjele, og fyll på vann slik at det dekker rikelig over risen. (ca. en tommelfinger over) 

kok i 5-9 minutter, tar aldri tiden, men sjekker jevnlig. den skal taes av varmen og siles (!) når den er litt underkokt. viktig at mest mulig vann / damp forsvinner 

legg smør til smelting / kanskje litt olivenolje og gjerne litt gurkemeie eller safran i kjelen, mens risen ligger i sil

putt risen tilbake i kjelen – og salt den godt ! (smak til) 

legg lokk over risen, gjerne med en ren kopphåndduk av lin / bomull imellom kjele og lokk 

la trekke på lav varme i 15-60 minutter, avhengig av hvor mye kokt risen var før trekking

dette gir noe som ligner på persisk tahdig på bunnen ! Ordentlig deilig, og lettere å fordøye med vasking og bløtlegging først. 

Bonne Chance !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopp skrev (På 1.12.2024 den 13.03):

Jeg bruker også boil in bag ris, og får 99.99% av tiden helt grei ris.

Jeg legger risen i kokende vann og gir den ett minutt kortere koketid enn det som står på emballasjen. Jeg bruker nedtellingstidtaker på telefonen for at koketiden skal bli nøyaktig. 

Jeg heller av vannet umiddelbart når alarmen går, henger 'hempen' på posen på en gaffel og snur rundt så jeg får 'vridd opp' risen litt og blir kvitt litt ekstra vann.

Det viktigste er dog å ha litt kortere koketid enn det som står på pakken - risen blir alltid overkokt når jeg følger anvisningen.

Anonymkode: 3bbe6...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

flaneur1 skrev (På 3.12.2024 den 19.12):

du trenger ikke måle noe som helst når du lager ris. her er min metode: 

Så du bare heller ris i kjelen rett fra pakken til det ser ut som det er nok? Det virker veldig unøyaktig og er således et svært dårlig råd.

Det er veldig enkelt å koke ris og det tar få sekunder å måle opp så man vet det er nok ris. 1 dl ris per pers og 1,5 deler vann i forhold til ris. Så til fire personer bruker man 4 dl ris og 6 dl vann. Litt salt og følg ellers koketiden på pakken. 

Anonymkode: 8ead9...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...