AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #1 Skrevet 1. desember 2024 Nå mener ikke jeg støtte fra den offentlige, men støtte fra enkeltpersoner. Ser f eks på Facebook at enkelte legger ut av de vil gi bort en sum til en trengende barnefamilie, send pm. Men jeg tror ikke dette nødvendigvis treffer riktig. Ikke alle som trenger hjelp tør si i fra, det er skamfullt. Og så er det jo noen som er frekke nok til å be om hjelp uten å trenge. Vet jo om en pappa som sutret på Facebook at han ikke fattet hvordan han skulle greie seg ut måneden, kontoen var tom og han hadde ikke penger til mat. Ei svarte at hun hadde vippset han, det kom frem i etterkant at det var 2000,-. Samme kveld er denne mannen ute på det lokale utestedet hvor han kjøper masse drikkevarer. 🙄 Anonymkode: 4bc39...f66 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #2 Skrevet 1. desember 2024 Snakk med de rundt deg - familie, venner, kollegaer, bekjente, naboer osv. sannsynligvis vet de om noen som ikke tør å si høyt at de trenger hjelp. Tilby deg å gjøre noe fint for dem☺️ Anonymkode: 06ee2...f8f
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #3 Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Nå mener ikke jeg støtte fra den offentlige, men støtte fra enkeltpersoner. Ser f eks på Facebook at enkelte legger ut av de vil gi bort en sum til en trengende barnefamilie, send pm. Men jeg tror ikke dette nødvendigvis treffer riktig. Ikke alle som trenger hjelp tør si i fra, det er skamfullt. Og så er det jo noen som er frekke nok til å be om hjelp uten å trenge. Vet jo om en pappa som sutret på Facebook at han ikke fattet hvordan han skulle greie seg ut måneden, kontoen var tom og han hadde ikke penger til mat. Ei svarte at hun hadde vippset han, det kom frem i etterkant at det var 2000,-. Samme kveld er denne mannen ute på det lokale utestedet hvor han kjøper masse drikkevarer. 🙄 Anonymkode: 4bc39...f66 Det er jo derfor folk er "fattige". De bruker penger feil. Spar det bryet, det er så mye støtteordninger i dag at jeg kan garantere deg at de antakelig har mer utbetalt enn hva du selv har. Anonymkode: e4526...66b 18 1 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #4 Skrevet 1. desember 2024 Jeg prøvde å hjelpe til jul i fjor. Siden jeg vet at det er mange som ber om penger til rus så bestemte jeg meg for å heller kjøpe en kasse med julemat til noen. Avtalte med en familie som visstnok hadde det veldig vanskelig. Dro til slakteren og kjøpte kjøtt, masse snacks til barna, ferske grønnsaker og godt pålegg. Dro hjem til de for å levere og ble overrasket da jeg så at de bodde i en stor villa til 9mill+. Jeg ble så paff at jeg sa rett ut at jeg var overrasket over størrelsen på huset. Mottaker ble da litt flau, men sa at det var harde tider fordi renta var så høy. Har for all del sympati for de som sliter, selv om de bor flott, men syntes det ble litt feil at jeg som bor i hus til 3 mill og tjener 600 000 i året skulle være med på å støtte noen som tydeligvis lever mye større enn meg. I år gir jeg heller til organisasjoner. Anonymkode: c8a9e...b78 30 8
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #5 Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg prøvde å hjelpe til jul i fjor. Siden jeg vet at det er mange som ber om penger til rus så bestemte jeg meg for å heller kjøpe en kasse med julemat til noen. Avtalte med en familie som visstnok hadde det veldig vanskelig. Dro til slakteren og kjøpte kjøtt, masse snacks til barna, ferske grønnsaker og godt pålegg. Dro hjem til de for å levere og ble overrasket da jeg så at de bodde i en stor villa til 9mill+. Jeg ble så paff at jeg sa rett ut at jeg var overrasket over størrelsen på huset. Mottaker ble da litt flau, men sa at det var harde tider fordi renta var så høy. Har for all del sympati for de som sliter, selv om de bor flott, men syntes det ble litt feil at jeg som bor i hus til 3 mill og tjener 600 000 i året skulle være med på å støtte noen som tydeligvis lever mye større enn meg. I år gir jeg heller til organisasjoner. Anonymkode: c8a9e...b78 Det er jo de som sliter, som har lån på 9mill pluss. Ser du på parkeringen utenfor køen til fattighuset så står det teslaer oppstilt så langt øyet kan se Anonymkode: d1a4e...612 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #6 Skrevet 1. desember 2024 Hvem ønsker å ta i mot almisser fra andre? De fleste har da vel fortsatt såpass stolthet at de ønsker å klare seg selv, håper jeg. Ikke noe annet land i verden har tilsvarende støtteordninger. Ingen trenger å sulte i Norge. Gi heller pengene dine til Ukraina eller et annet godt formål i utlandet. Anonymkode: 3156e...14e 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #7 Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg prøvde å hjelpe til jul i fjor. Siden jeg vet at det er mange som ber om penger til rus så bestemte jeg meg for å heller kjøpe en kasse med julemat til noen. Avtalte med en familie som visstnok hadde det veldig vanskelig. Dro til slakteren og kjøpte kjøtt, masse snacks til barna, ferske grønnsaker og godt pålegg. Dro hjem til de for å levere og ble overrasket da jeg så at de bodde i en stor villa til 9mill+. Jeg ble så paff at jeg sa rett ut at jeg var overrasket over størrelsen på huset. Mottaker ble da litt flau, men sa at det var harde tider fordi renta var så høy. Har for all del sympati for de som sliter, selv om de bor flott, men syntes det ble litt feil at jeg som bor i hus til 3 mill og tjener 600 000 i året skulle være med på å støtte noen som tydeligvis lever mye større enn meg. I år gir jeg heller til organisasjoner. Anonymkode: c8a9e...b78 Jeg snakket nettopp med ei mamma som mente det var bra at alle stipend var lik sats for alle på vgs da "en bruker de pengene en har" og "de med dyre hus har også store lån". Ehm, snakk om å være navlebeskuende.. Ts snakk med lokale hjelpeorganisasjoner, kanskje donere rett til dem.. Anonymkode: b3174...c3b 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #8 Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvem ønsker å ta i mot almisser fra andre? De fleste har da vel fortsatt såpass stolthet at de ønsker å klare seg selv, håper jeg. Ikke noe annet land i verden har tilsvarende støtteordninger. Ingen trenger å sulte i Norge. Gi heller pengene dine til Ukraina eller et annet godt formål i utlandet. Anonymkode: 3156e...14e Eh? Det er da nok av familier her i Norge som sliter! Jeg har selv vært i den situasjonen at barna ikke kunne gå i bursdag pga 50-lappen de gir i gave.. jeg var alenemor, først 14 dagers karantene (=NULL PENGER PÅ 14 UKER), så AAP (=mindre penger inn, men samme regninger ut OG itillegg måtte jeg grave meg ut av den økonomiske hullet som jeg gravde mens jeg var 14 UKER uten penger (fikk barnetrygd og bidrag, det reddet oss fra å sulten, men var på langtnær nok). Det gode rådet jeg fikk fra NAV var å søke forbrukslån! Så ja, det er nok av oss som faller mellom to stoler. Heldigvis har det ordnet seg for oss, men ikke alle er så heldige. Anonymkode: b3174...c3b 6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #9 Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvem ønsker å ta i mot almisser fra andre? De fleste har da vel fortsatt såpass stolthet at de ønsker å klare seg selv, håper jeg. Ikke noe annet land i verden har tilsvarende støtteordninger. Ingen trenger å sulte i Norge. Gi heller pengene dine til Ukraina eller et annet godt formål i utlandet. Anonymkode: 3156e...14e Definitivt IKKE til Ukraina Anonymkode: cd653...851 9
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #10 Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Definitivt IKKE til Ukraina Anonymkode: cd653...851 Hvorfor ikke? Anonymkode: 92759...dea 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #11 Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå mener ikke jeg støtte fra den offentlige, men støtte fra enkeltpersoner. Ser f eks på Facebook at enkelte legger ut av de vil gi bort en sum til en trengende barnefamilie, send pm. Men jeg tror ikke dette nødvendigvis treffer riktig. Ikke alle som trenger hjelp tør si i fra, det er skamfullt. Og så er det jo noen som er frekke nok til å be om hjelp uten å trenge. Vet jo om en pappa som sutret på Facebook at han ikke fattet hvordan han skulle greie seg ut måneden, kontoen var tom og han hadde ikke penger til mat. Ei svarte at hun hadde vippset han, det kom frem i etterkant at det var 2000,-. Samme kveld er denne mannen ute på det lokale utestedet hvor han kjøper masse drikkevarer. 🙄 Anonymkode: 4bc39...f66 De som virkelig trenger hjelp ser du ikke, hører du ikke noe om fordi de lever i skam og vil ikke brette ut sin skam i det offentlige rom. Det er veldig synd, fordi de ter disse som virkelig trenger hjelp. De som oppsøker Facebook, Finn.no og lignende nettsider, er ikke de fattigste av de fattige. De som søker opp Fresarmeen og fattighus er nok litt mer vanskeligstilte, og har enda mer skam og derm vanskelig for å blottstille seg offentlig og be om hjelp. De fattigste av de fattige de forsvinner nok i mengden og vil ikke bli sett, men det er nettopp disse som en ønsker å hjelpe og som trenger hjelpen. Hvordan finne disse? Vet ikke. Anonymkode: b025e...b0e 7 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #12 Skrevet 1. desember 2024 Jeg gir til Kirkens Nødhjelp og Røde Kors. Anonymkode: 93903...47c 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #13 Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eh? Det er da nok av familier her i Norge som sliter! Jeg har selv vært i den situasjonen at barna ikke kunne gå i bursdag pga 50-lappen de gir i gave.. jeg var alenemor, først 14 dagers karantene (=NULL PENGER PÅ 14 UKER), så AAP (=mindre penger inn, men samme regninger ut OG itillegg måtte jeg grave meg ut av den økonomiske hullet som jeg gravde mens jeg var 14 UKER uten penger (fikk barnetrygd og bidrag, det reddet oss fra å sulten, men var på langtnær nok). Det gode rådet jeg fikk fra NAV var å søke forbrukslån! Så ja, det er nok av oss som faller mellom to stoler. Heldigvis har det ordnet seg for oss, men ikke alle er så heldige. Anonymkode: b3174...c3b Du får både sosialhjelp og bostøtte for å nevne noe, hvis du mangler penger. Så dette er bare vrøvl. Anonymkode: e4526...66b 2 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #14 Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er jo derfor folk er "fattige". De bruker penger feil. Spar det bryet, det er så mye støtteordninger i dag at jeg kan garantere deg at de antakelig har mer utbetalt enn hva du selv har. Anonymkode: e4526...66b Tull , åpenbart at du har lite peiling Anonymkode: 887c5...e7a
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #15 Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eh? Det er da nok av familier her i Norge som sliter! Jeg har selv vært i den situasjonen at barna ikke kunne gå i bursdag pga 50-lappen de gir i gave.. jeg var alenemor, først 14 dagers karantene (=NULL PENGER PÅ 14 UKER), så AAP (=mindre penger inn, men samme regninger ut OG itillegg måtte jeg grave meg ut av den økonomiske hullet som jeg gravde mens jeg var 14 UKER uten penger (fikk barnetrygd og bidrag, det reddet oss fra å sulten, men var på langtnær nok). Det gode rådet jeg fikk fra NAV var å søke forbrukslån! Så ja, det er nok av oss som faller mellom to stoler. Heldigvis har det ordnet seg for oss, men ikke alle er så heldige. Anonymkode: b3174...c3b Selvsagt er det folk som sliter , bare folk i deluluverden som kan påstå noe annet Anonymkode: 887c5...e7a 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #16 Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg prøvde å hjelpe til jul i fjor. Siden jeg vet at det er mange som ber om penger til rus så bestemte jeg meg for å heller kjøpe en kasse med julemat til noen. Avtalte med en familie som visstnok hadde det veldig vanskelig. Dro til slakteren og kjøpte kjøtt, masse snacks til barna, ferske grønnsaker og godt pålegg. Dro hjem til de for å levere og ble overrasket da jeg så at de bodde i en stor villa til 9mill+. Jeg ble så paff at jeg sa rett ut at jeg var overrasket over størrelsen på huset. Mottaker ble da litt flau, men sa at det var harde tider fordi renta var så høy. Har for all del sympati for de som sliter, selv om de bor flott, men syntes det ble litt feil at jeg som bor i hus til 3 mill og tjener 600 000 i året skulle være med på å støtte noen som tydeligvis lever mye større enn meg. I år gir jeg heller til organisasjoner. Anonymkode: c8a9e...b78 Så fordi de har stort hus så kan de ikke slite? Anonymkode: 887c5...e7a
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #17 Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tull , åpenbart at du har lite peiling Anonymkode: 887c5...e7a Nei, jeg kjenner til hvordan dette fungerer veldig godt. Anonymkode: e4526...66b
Traktor Skrevet 1. desember 2024 #18 Skrevet 1. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Så fordi de har stort hus så kan de ikke slite? Anonymkode: 887c5...e7a Feil prioriteringer. Selv en milliardær kan slite dersom han prioriterer feil, men det betyr ikke at han burde få økonomisk støtte eller tilsvarende fra andre. Endret 1. desember 2024 av Traktor 7 10
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #19 Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så fordi de har stort hus så kan de ikke slite? Anonymkode: 887c5...e7a De velger jo selv å ha lite å rutte med i hverdagen når de nekter å oppgi en bolig som de åpenbart ikke lenger har råd til. De kan fint selge 9 millioner kroners villaen sin og kjøpe seg en tomannsbolig til 4-5 mill i stedet men det er de trolig "for fine" til, bedre å tigge matkasser fra folk som ikke bruker lønna som fulle sjømenn. Anonymkode: 94fc7...255 7 1 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #20 Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Så fordi de har stort hus så kan de ikke slite? Anonymkode: 887c5...e7a Det er jo lov å slite, men om man sliter fordi man har et stort og dyrt hus, så synes ikke jeg at jeg (som har et mye enklere hus og lever nøkternt) er rette personen til å hjelpe. Anonymkode: c8a9e...b78 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå