Gå til innhold

Kollega med barn som lever i en grisebinge av en leilighet

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Litt uenig med andre her om at det absolutt må være psykisk tilstand. Noen er bare ekstremt LATE samt ser ikke sitt eget rot,men må innrømme det du beskriver er på grensen til sykt....Det er det  

Anonymkode: b11be...11f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tenker hun ganske enkelt ikke helt ser selv hvordan det er. Hva var det du skrev... Hjemmeblind? Jeg tror ikke det er så uvanlig om man ikke høye krav til huslige ting, renhold osv. Hun trives med slik det er antar jeg, og vel... mat er jo lukt-se-smak 🤷‍♀️

Kanskje har hun vokst opp i noe lignende, og anser det som normalt og det som er mest passende henne. Du sa jo at hun hadde sagt at hun hadde fått det hjemmekoselig. Jeg vil nesten tro at om dette var uvanlig innad i henne familie, så ville hun fått høre det av foreldre og søsken. 

Men når det er sagt, så kan det også være depresjon i bildet. Jeg har det periodevis, men ingen andre enn mannen og fastlegen min vet det. Ingen enser noe, da det er så "lett" å sette på seg ei maske blant andre. Lettere enn å fortelle sannheten. Så kanskje har hun virkelig stått på og gjort det hun makter for at ting skal se greit ut. Kanskje så det greit ut i forhold til hva det pleier/gjorde før du kom. Kanskje det for henne var rene julevasken. Så... Så lenge barna har det ok, med alt de trenger, normal hygiene osv., så ville jeg ganske enkelt bare ikke besøkt henne mer og ikke gjort noe mer ut av denne saken 🙈

Anonymkode: db089...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har vondt i magen i dag av mat hun satte frem som smakte som om det var fra forrige århundre, men det kan være tilfeldig at jeg har magesmerter, og ikke det at hun har servert skjemt mat.

Barna har jeg ikke møtt og kun sett på bilder, men jeg tenker mer på barnas psykiske helse.

De er på full fart inn i tenårene, og jeg vet selv hvor viktig det er for tenåringer å passe inn og å ha det slik som sine venner.

Jeg bare reagerer på at det er så skittent, trist og mangel på møbler, når hun har en inntekt langt over gjenomsnittet her i landet.

Hun er veldig økonomisk og handler alt på tilbud og temu, så det kan jo hende at hun sparer seg til fant, eller at hun har blitt "hjemmeblind" og ikke ser hvordan hun og barna bor.

Hadde jeg ikke visst hvem som bodde der, hadde jeg tenkt at det var rusmisbrukere som bodde der.

Jeg begynte å snakke om møbler og sa at man kan finne mange skatter på "gis bort" på Finn, og at etter nyttår når folk skal handle på nyttårssalg, er det mange som gir bort/selger fine møbler veldig billig, bare for å hinte om at hun ikke trenger å bruke mye penger på å få det litt hyggelig.

Ts

Anonymkode: ce03c...50d

Er hun på spekteret? Høres litt autistisk ut å spare så intenst at man driter i alt rundt seg. 

Anonymkode: b11b0...4d1

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg håper virkelig du sender ny bekymringsmelding til barnevernet her og ikke lar søskenet ditt vokse opp slik!

Anonymkode: b5e04...ed2

Selvfølgelig er det gjort, men det er ikke nok. Min bror får mat, rene klær og blir fulgt opp med lekser og aktiviteter. At huset ser ut som en svinesti er visst ikke så viktig 🤷‍♀️ Flere familiemedlemmer har sagt i fra, til og med tilbydd seg å vaske. Men min far er for stolt til å ta i mot hjelp. 

Anonymkode: 8ab5f...686

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 12.07):

Må være hyggelig å invitere noen hjem til seg og så få hjemmet sitt beskrevet på nett til offentlig spot og spe på denne måten. 

Hva er viktigst i et barns liv? Å ha det sterilt rent rundt seg eller all verdens kjærlighet, fordi det siste skriver du ikke ett ord om. 

Anonymkode: 0835d...603

Det er forskjell på rent og sterilt, og møkkete,ekkelt,ledning henger fra taket(støt..), gammel mat utgått på dato, rotete, grisete, ekstremt lite møblert og dårlig, altså, hvordan ser barna ut?? Velstelte eller likedann?? Må ærlig si at du bør snakke med hun og om det ikke fort blir bedre så ville jeg meldt til bv.. Fytti så ekkelt.. 

Anonymkode: 3dca3...cdb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vokste opp i fattige strøk. Mange hadde det enkelt og sparsommelig møblert. Men ikke skittent. 

Å ha det skittent og kaotisk er det som er problematisk her. Ikke ideelt å ha det stusselig når det ikke er nødvendig, men hygiene er et basalbehov. Og omsorgssvikt å ikke sørge for. 

Anonymkode: 5eaa4...b92

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 12.00):

Jeg har vondt i magen i dag av mat hun satte frem som smakte som om det var fra forrige århundre, men det kan være tilfeldig at jeg har magesmerter, og ikke det at hun har servert skjemt mat.

Barna har jeg ikke møtt og kun sett på bilder, men jeg tenker mer på barnas psykiske helse.

De er på full fart inn i tenårene, og jeg vet selv hvor viktig det er for tenåringer å passe inn og å ha det slik som sine venner.

Jeg bare reagerer på at det er så skittent, trist og mangel på møbler, når hun har en inntekt langt over gjenomsnittet her i landet.

Hun er veldig økonomisk og handler alt på tilbud og temu, så det kan jo hende at hun sparer seg til fant, eller at hun har blitt "hjemmeblind" og ikke ser hvordan hun og barna bor.

Hadde jeg ikke visst hvem som bodde der, hadde jeg tenkt at det var rusmisbrukere som bodde der.

Jeg begynte å snakke om møbler og sa at man kan finne mange skatter på "gis bort" på Finn, og at etter nyttår når folk skal handle på nyttårssalg, er det mange som gir bort/selger fine møbler veldig billig, bare for å hinte om at hun ikke trenger å bruke mye penger på å få det litt hyggelig.

Ts

Er du geniunt bekymret tar du seg en samtale med barnevernet. Ikke noe mer å diskutere det vell, bare ring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 12.00):

Ts

Det kan jo være hun har økonomiske problemer som hun ikke ønsker å si noe om. Du sier hun er økonomisk - kanskje det er fordi hun MÅ og ikke har lyst Å tjene bra er ikke ensbetydende med at hun har god økonomi! 

Anonymkode: e1e2f...113

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde TO venninner i barndommen som bodde slik. TO forskjellige husholdninger. Pluss begge foreldre parene røyket inne. 
Husker jeg måtte kle av meg i hagen når jeg kom hjem så rett i dusjen etter jeg hadde vært på besøk der haha. Fikk heller ikke lov å spise der, takk gud. Husker ingen ryddet bort middagen, det bare sto på kjøkkenbordet.. Hos den ene familien hoppet hunden og katten opp og vasket opp tallerkner og kasseroller. Klær lå overalt, gjerne våte. Om det var urin fra dyr eller de hadde vært vasket vet jeg ikke. 

Ring barnevernet. 

Anonymkode: 6311d...a60

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 12.13):

Men hvordan er det ts sin business da? 

Anonymkode: 40b65...aa5

Barns trygghet og velvære er alles ansvar. Alltid. It takes a village. Og siden ikke alle har mulighet til å hjelpe direkte er vi heldige og har et barnevern som kan bistå. I denne saken her kan det fort ende med noen timer veiledning bare, og kanskje hun får opp øynene for hvordan hun og barna faktisk lever. 

Anonymkode: 5862d...6a9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 12.54):

Jeg nevnte det med forbrukslån i tilfelle noen av dere som svarer meg tror at hun lever over evne, og ikke har fått med seg at jeg har skrevet at hun har en grei inntekt.

Ts 

Hun kan likevel ha økonomiske problemer. Det er dyrt å bo alene med 2 barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun kan likevel ha økonomiske problemer. Det er dyrt å bo alene med 2 barn. 

Hun har de 50 prosent

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva vil du med dette innlegget? Kan du ikke hjelpe henne? Tilby deg å hjelpe henne å rydde og bli med og shoppe møbler? Istedet for å dømme?

Anonymkode: e2ad0...623

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan fortelle hvordan jeg selv hadde det når det ike så ut hos oss - først fordi vi var kjempefattige, alt var gammelt, stygt  eller ødelagt, og deretter når huset ble overfylt av ting fra loppemarked pga bestemor fant ut at man kunne handle der.

Jeg snakket ikke med moren min om hvordan det så ut, for hun reagerte ikke helt bra på det. Vi hadde dyr, som er koselig dét, men de luktet og røytet, så jeg var alltid full av pels. Jeg kunne ikke invitere noen hjem til oss for jeg ville ikke at folk skulle se hvordan vi har det, og var bekymret for at moren min kunne bli sjekket opp av barnevernet hvis noen så ifra. Jeg gikk da også sjeldent på besøk til andre, for jeg følte det ble feil når jeg selv aldri kunne invitere til oss.

I tillegg er det en del ting som blir en vane: man tåler ä se mye mer rot, ting, stygt osv, og kan komme til å selv ha et lignende hjem.

Jeg vet egentlig ikke hvordan man kan snakke med noen om slike ting  for de har jo invitert deg til tross for alt dette, i håp om at du ikke skal dømme dem. Man må nok være godt kjent med personen og ha et stabilt venneforhold for å kunne snakke om slikt, med mindre man vet at personen ikke tar det ille opp. 

Kanskje du kunne tilbudt deg å hjelpe med én ting om gangen? Fikse bordbeinet, f.eks. og se hvordan det går?

Endret av katties
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt på siden så har jeg hørt om flere gamle damer som er ganske rike som går rundt å roter i søpplekasser etter tomflasker å pante, ol. Så det kan være noe psykisk som gjør at folk (spesiellt damer virker det som) lever som om de er lut fattig selv om de ikke er det i realiteten.

Med tanke på at hun har god råd så burde hun jo lett ha kunne betale folk for å fikse dosetet, ol. hvis hun ikke klarer det selv. Pluss å kjøpe et nytt bord for å erstatte det med ødelagt bein, osv. Og hun kunne jo til og med tatt seg råd til vaskehjelp en gang i uken eller noe slik.

Anonymkode: 35da5...f4f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Litt på siden så har jeg hørt om flere gamle damer som er ganske rike som går rundt å roter i søpplekasser etter tomflasker å pante, ol. Så det kan være noe psykisk som gjør at folk (spesiellt damer virker det som) lever som om de er lut fattig selv om de ikke er det i realiteten.

Med tanke på at hun har god råd så burde hun jo lett ha kunne betale folk for å fikse dosetet, ol. hvis hun ikke klarer det selv. Pluss å kjøpe et nytt bord for å erstatte det med ødelagt bein, osv. Og hun kunne jo til og med tatt seg råd til vaskehjelp en gang i uken eller noe slik.

Anonymkode: 35da5...f4f

Om man har det vanskelig psykisk, kan det organisatoriske rundt å finne noen til å fikse dosetet, lete etter vaskehjelp og avtale og alt det organisatoriske rundt føles helt uoverkommelig.

sier ikke at det er slik i dette tilfellet da, men tror folk glemmer hvor syke folk kan bli av å ha det vondt psykisk. Folk slutter å dusje, pusse tenner og tar noen ganger livet sitt. Da klarer man ikke søke opp vaskehjelp og lete rundt og avtale tidspunkt og så videre. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva vil du med dette innlegget? Kan du ikke hjelpe henne? Tilby deg å hjelpe henne å rydde og bli med og shoppe møbler? Istedet for å dømme?

Jeg dømmer ikke.

Tror du ikke at hun hadde shoppet møbler og vasket hvis hun syntes at det manglet møbler og vasking?

Hun forteller meg at hun synes hun har fått det hjemmekoselig etter å ha bodd der i 10 år.

Jeg tror ikke du forstår problemet.

Jeg undrer meg over hvorfor hun og barna lever i en skitten nedrøykt (glemte å skrive at hun røyker inne) bolig uten noe særlig møbler og gammel mat.

Barn skal ikke ha det slik

Ts

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katties skrev (2 timer siden):

Jeg kan fortelle hvordan jeg selv hadde det når det ike så ut hos oss - først fordi vi var kjempefattige, alt var gammelt, stygt  eller ødelagt, og deretter når huset ble overfylt av ting fra loppemarked pga bestemor fant ut at man kunne handle der.

Jeg snakket ikke med moren min om hvordan det så ut, for hun reagerte ikke helt bra på det. Vi hadde dyr, som er koselig dét, men de luktet og røytet, så jeg var alltid full av pels. Jeg kunne ikke invitere noen hjem til oss for jeg ville ikke at folk skulle se hvordan vi har det, og var bekymret for at moren min kunne bli sjekket opp av barnevernet hvis noen så ifra. Jeg gikk da også sjeldent på besøk til andre, for jeg følte det ble feil når jeg selv aldri kunne invitere til oss.

I tillegg er det en del ting som blir en vane: man tåler ä se mye mer rot, ting, stygt osv, og kan komme til å selv ha et lignende hjem.

Jeg vet egentlig ikke hvordan man kan snakke med noen om slike ting  for de har jo invitert deg til tross for alt dette, i håp om at du ikke skal dømme dem. Man må nok være godt kjent med personen og ha et stabilt venneforhold for å kunne snakke om slikt, med mindre man vet at personen ikke tar det ille opp. 

Kanskje du kunne tilbudt deg å hjelpe med én ting om gangen? Fikse bordbeinet, f.eks. og se hvordan det går?

Jeg tror hun er ærlig når hun forteller at hun er fornøyd med slik hun bor, siden hun inviterte meg på besøk.

Det vanlige er jo å unnskylde rot og slikt i boligen sin når man får besøk og ikke har det helt på stell.

Jeg tilbød meg å ordne billig en ny toalettring, da broren min eier en vvs-butikk og gir meg gode rabatter på alt som har med bad og kjøkken.

Jeg fikk ikke noe respons da jeg sa dette, og tror hun har blitt "hjemmeblind" og er vant til å sitte på porselenet.

Ts

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg dømmer ikke.

Tror du ikke at hun hadde shoppet møbler og vasket hvis hun syntes at det manglet møbler og vasking?

Hun forteller meg at hun synes hun har fått det hjemmekoselig etter å ha bodd der i 10 år.

Jeg tror ikke du forstår problemet.

Jeg undrer meg over hvorfor hun og barna lever i en skitten nedrøykt (glemte å skrive at hun røyker inne) bolig uten noe særlig møbler og gammel mat.

Barn skal ikke ha det slik

Ts

Enig med deg! Altså, jeg har adhd og det kan bli litt rotete her i perioder om jeg er mye stresset, eller er syk. Men en haug med aviser som bord osv er litt much... Men kjenner meg igjen i et par ting du skriver altså. Har vedkommede klær som ligger i hauger på stoler og sånn? Det er typisk adhd. Det heter "chairrobe" ( altså wardrobe, men som en stol, med klær ) ADHD folk "rydder" også ting i hauger. vi bare liksom lager hauger med ting.  

Det kan være denne dama bare er blind på rotet og er litt sliten og overveldet i livet altså. Og at hun kansje trenger litt hjelp med å se at det er rotete der. For man kan kjapt bli litt blind på ting. 

Men altså. Om denne kollegaen din er litt vimsete av seg som person, så hadde jeg mistenkt adhd. For vi som har det kan slite med å se at det er rotete. Og bli overveldet av kaos og på en måte ikke skjønne hvordan man kan ordne opp. Ihvertfall om man ikke får medisiner. Synes det er litt leit gjort av deg om du vil melde henne til barnevernet altså, da er det vel bedre å bare si rett ut at hei, her var det rotete. Skal du ikke rydde opp?? Eller..Har du ikke bord? Vi kan bare stikke å skaffe deg et bord nå. Hva sier du? osv. 

Anonymkode: dcb2f...696

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 10.47):

Jeg har en hyggelig kollega som for noen dager siden inviterte meg på besøk.

Hun er alene med to barn og eier sin egen bolig.

Jeg bryr meg ikke om at det er rotete hos folk, men at det er skittent og mangelfullt med møbler reagerer jeg mer på når det er barn i bildet.

Hun hadde sofa i stuen og tv.

Ikke lenestol, salongbord, bokhylle eller pyntefigurer.

Ingen lampeskjermer, men to lyspærer som hang ned fra taket i ledning.

Salongbordet var en stabel med reklameaviser man får i posten.

Et kjøkkenbord der en del av det ene beinet var knekt av, og en stabel med ukeblad fungerte som forlengelse av bordbeinet.

Bordet og kjøkkenbenken var klissete av matrester som ikke hadde blitt vasket av på lenge, og skap og skuffer var overfylte med åpnede pakker med mat som hadde gått ut på dato for lenge siden, og det var likedan i kjøleskapet.

Vi skulle lage mat sammen så jeg åpnet skuffer og skap for å finne det jeg trengte, og det lå pannebånd, avisreklame og et hundehalsbånd i bestikkskuffen, og det var ikke rent i skuffen.

Badet var godt og varmt men skittent, og glassdørene i dusjen var grå av gammel kalk og belegg på gulvet av fett og skitt i dusjen .

Toalettsetet var ødelagt, så jeg satt på porselenet, og det hadde vært ødelagt siden koronaen kom fikk jeg vite.

Gulvene var litt seige når man gikk på de, og vinduene var så skitne at alt var grått når man skulle se ut.

Jeg spurte om hun nylig hadde flyttet inn, men hun hadde bodd der i 10 år og syntes hun hadde fått det hjemmekoselig, fortalte hun.

Jeg skulle ønske jeg kunne vist dere bilder slik at dere hadde forstått hva jeg beskriver, og at jeg ikke overdramatiserer.

Lurer på hva barna tenker om hvordan de bor.

De er sikkert på besøk hos venner og må nok gjøre seg noen tanker.

Hun har en grei inntekt, så økonomi eller fysiske helseplager er ikke årsaken til at det er skittent og rotete.

Hvis du mener det er helseskadelig å bo der og at hun ikke steller barna sine, bør du sende bekymringsmelding til Barnevernet 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...