Gå til innhold

Kollega med barn som lever i en grisebinge av en leilighet

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Har en bekjent som er ganske lik, har fin og relativ stilling og noen millioner på bankbok. Leiligheten er uten bilder og har bare en sofa, stuebord og TV. Ledning ligger på gulvet. Han er ren i klærne, godt trent og har ny bil som er strøken. Han har orden 100 % på alt annet i livet, og er ryddigere i livet enn noen andre. Men hjemme er det bare helt trist, bare ikke møkkete. 

Anonymkode: fb6fd...768

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, det minner om huset til min far. Han er alene med en 12-åring og aner ikke hvordan vaskefille eller mopp fungerer. Det er så bedritent der at jeg heller tisser i hagen enn å bruke doen. Barnevernet var involvert en periode og da så det noenlunde ok ut siden han skjønte at han måtte vaske før de kom på besøk. Men etter de avsluttet saken har det bare gått nedover. Man må gå med sko inne. Hvis ikke henger sokkene fast i gulvet. 

Anonymkode: 8ab5f...686

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med noen som hadde det slik som TS beskriver. Det var bare helt utrolig ekkelt å være der på besøk. De barna ble tatt ifra av barnevernet (fordi det er noe mer bak når man har det så ille hjemme), men de var allerede store og hadde vokst opp i det hjemmet. Stakkars unger. Bodde et sånt sted der ingen skulle legge seg borti andres saker, så det var mange barn som ble utsatt for omsorgssvikt uten at det ble meldt til barnevernet. Veldig trist. 

Mitt tips er å faktisk bry seg. Man kan sende en anonym bekymringsmelding. Husk at barnevernet kan veilede foreldre og hjelpe dem i kontakt med NAV slik at de får de støtteordningene de har rett på, som de ikke nødvendigvis har ressurser til å sette seg inn i selv! For eksempel er det noen kommuner som har "nye mønstre" som er et slikt team som kan hjelpe hele familien. 

Anonymkode: b2fa7...400

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være diagnose, men noen er bare fornøyd i settinger som er langt utenfor mange andre sin komfort og tar det ikke serriøst nok til å ha det finere eller renere.

Kan være depresjon også. Hun er nok en fin person og ønsker sikkert ikke å skade barna på noe vis.

Men noe bør gjøres. Tørr du snakke med henne?

Anonymkode: 51d0d...9f7

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har en bekjent som er ganske lik, har fin og relativ stilling og noen millioner på bankbok. Leiligheten er uten bilder og har bare en sofa, stuebord og TV. Ledning ligger på gulvet. Han er ren i klærne, godt trent og har ny bil som er strøken. Han har orden 100 % på alt annet i livet, og er ryddigere i livet enn noen andre. Men hjemme er det bare helt trist, bare ikke møkkete. 

Anonymkode: fb6fd...768

Så lenge det ikke er "trist" for han, har folk ingenting med dette å gjøre 

Anonymkode: 40b65...aa5

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker barnevernet kan være en ide. Håper hun skjerper seg og de får hjelp.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg synes ikke det virker som du overdriver. Og dette er klart noe annet enn latskap. Reklameaviser som sofabord, hvem orker å se på det dag ut og dag inn? Hvor lenge har du kjent henne som kollega? Virker hun som et overskuddsmenneske på jobb og ellers, eller er noe med henne, tror du?

Synes virkelig dette høres fælt og stusselig ut, å leve sånn, med barn. Da har man et ansvar for å skape et hyggelig hjem, det er en del av omsorgen. Det kan være viktig å si fra, for dette normaliseres for henne ved at hun har besøk og ingen sier fra. Kan være tvangspreget gjerrighet? Da høres det helt ekstremt ut i tilfelle. Er hun greit kledd og velstelt?

Anonymkode: e15fe...943

Jeg har kjent henne i rundt et år og vi har fått et ganske nært vennskap på jobb. 

Hun har en alternativ stil klesmessig og når det kommer til interesser, lukter ikke dårlig eller ser spesielt uflidd ut.

Hun sier hun tenker økonomi og er forsiktig med pengene.

Hun har ikke forbrukslån, kun boliglån har hun fortalt meg.

Ts

Anonymkode: ce03c...50d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Huff, det minner om huset til min far. Han er alene med en 12-åring og aner ikke hvordan vaskefille eller mopp fungerer. Det er så bedritent der at jeg heller tisser i hagen enn å bruke doen. Barnevernet var involvert en periode og da så det noenlunde ok ut siden han skjønte at han måtte vaske før de kom på besøk. Men etter de avsluttet saken har det bare gått nedover. Man må gå med sko inne. Hvis ikke henger sokkene fast i gulvet. 

Anonymkode: 8ab5f...686

Jeg håper virkelig du sender ny bekymringsmelding til barnevernet her og ikke lar søskenet ditt vokse opp slik!

Anonymkode: b5e04...ed2

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har kjent henne i rundt et år og vi har fått et ganske nært vennskap på jobb. 

Hun har en alternativ stil klesmessig og når det kommer til interesser, lukter ikke dårlig eller ser spesielt uflidd ut.

Hun sier hun tenker økonomi og er forsiktig med pengene.

Hun har ikke forbrukslån, kun boliglån har hun fortalt meg.

Ts

Ok, det høres ut som en ikke-konform person, i nokså ekstrem grad (basert på hvordan hun har det hjemme), hvilket ikke nødvendigvis er psykisk uhelse. Dog kan det være det.

Jeg selv ville nok følt at vi er såpass forskjellige at det blir vanskelig med et reelt vennskap, basert på hennes livsstil-preferanser, eller kun i små doser. Og jeg liker absolutt mennesker som tenker selv, er inspirerende og åpne, men et så skittent hjem blir jo aldri noe hyggelig å oppholde seg i. Det må i det minste være rent.

Det du skriver om økonomi stusser jeg litt over, det er jo ikke vanlig med forbrukslån f.eks, hvis man har en grei økonomi, så det er merkelig hvis hun nevner det spesifikt synes jeg. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan være diagnose, men noen er bare fornøyd i settinger som er langt utenfor mange andre sin komfort og tar det ikke serriøst nok til å ha det finere eller renere.

Kan være depresjon også. Hun er nok en fin person og ønsker sikkert ikke å skade barna på noe vis.

Men noe bør gjøres. Tørr du snakke med henne?

Jeg tror faktisk at hun er oppriktig fornøyd med slik hun bor, og at hun kanskje har levd rotete med lite møbler hele sitt voksne liv.

Tror det er latskap og prioriteringer som er hovedårsaken, men nå er ikke jeg noen psykolog.

Da jeg var student bodde jeg en periode sammen med en venninne som var giret på å gå fjellturer, og hver eneste anledning benyttet hun til å komme seg på fjellet.

Til slutt ble det problematisk å bo sammen med henne, fordi hun ofte utsatte sin del av husarbeid /oppvask til heller å gå lange fjellturer, og også det å handle mat, fordi hun heller ville gå i fjellet.

Hun spiste ofte opp min mat når hun kom hjem fra fjelltur fordi hun ikke prioriterte bruke tid på å handle.

Ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Må være hyggelig å invitere noen hjem til seg og så få hjemmet sitt beskrevet på nett til offentlig spot og spe på denne måten. 

Hva er viktigst i et barns liv? Å ha det sterilt rent rundt seg eller all verdens kjærlighet, fordi det siste skriver du ikke ett ord om. 

Anonymkode: 0835d...603

Nja. Jeg er IKKE den som har det striglet hjemme til enhver tid selv (har ett barn på snart 10 år), men slike tilstander som TS beskriver høres rett og slett uforsvarlig ut å la barn bo i! Uansett hvor høyt man som forelder elsker dem.

Virker dog som om denne kollegaen ikke ser det selv, siden hun inviterte gjester hjem..

Anonymkode: 18572...fdd

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, det høres ut som en ikke-konform person, i nokså ekstrem grad (basert på hvordan hun har det hjemme), hvilket ikke nødvendigvis er psykisk uhelse. Dog kan det være det.

Jeg selv ville nok følt at vi er såpass forskjellige at det blir vanskelig med et reelt vennskap, basert på hennes livsstil-preferanser, eller kun i små doser. Og jeg liker absolutt mennesker som tenker selv, er inspirerende og åpne, men et så skittent hjem blir jo aldri noe hyggelig å oppholde seg i. Det må i det minste være rent.

Det du skriver om økonomi stusser jeg litt over, det er jo ikke vanlig med forbrukslån f.eks, hvis man har en grei økonomi, så det er merkelig hvis hun nevner det spesifikt synes jeg. 

Jeg nevnte det med forbrukslån i tilfelle noen av dere som svarer meg tror at hun lever over evne, og ikke har fått med seg at jeg har skrevet at hun har en grei inntekt.

Ts 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vondt i magen i dag av mat hun satte frem som smakte som om det var fra forrige århundre, men det kan være tilfeldig at jeg har magesmerter, og ikke det at hun har servert skjemt mat.

Barna har jeg ikke møtt og kun sett på bilder, men jeg tenker mer på barnas psykiske helse.

De er på full fart inn i tenårene, og jeg vet selv hvor viktig det er for tenåringer å passe inn og å ha det slik som sine venner.

Jeg bare reagerer på at det er så skittent, trist og mangel på møbler, når hun har en inntekt langt over gjenomsnittet her i landet.

Hun er veldig økonomisk og handler alt på tilbud og temu, så det kan jo hende at hun sparer seg til fant, eller at hun har blitt "hjemmeblind" og ikke ser hvordan hun og barna bor.

Hadde jeg ikke visst hvem som bodde der, hadde jeg tenkt at det var rusmisbrukere som bodde der.

Jeg begynte å snakke om møbler og sa at man kan finne mange skatter på "gis bort" på Finn, og at etter nyttår når folk skal handle på nyttårssalg, er det mange som gir bort/selger fine møbler veldig billig, bare for å hinte om at hun ikke trenger å bruke mye penger på å få det litt hyggelig.

Ts

Tenker du kan sende en bekymringsmelding, jeg. 
En undersøkelse kan avdekke eventuelle andre forhold som muligens kan forklare tilstanden i hjemmet. 
Tenk på ungene.

Anonymkode: 4ca0c...545

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må være hyggelig å invitere noen hjem til seg og så få hjemmet sitt beskrevet på nett til offentlig spot og spe på denne måten. 

Hva er viktigst i et barns liv? Å ha det sterilt rent rundt seg eller all verdens kjærlighet, fordi det siste skriver du ikke ett ord om. 

Anonymkode: 0835d...603

Omgivelser har mye å si i et barns liv, og det TS beskriver kalles materiell omsorgssvikt. 

Anonymkode: a8798...8b0

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn skal ikkje  bo, vokse opp i en grisebinge i Norge anno 2024. 

Oppdager ein forhold som ein meiner ikkje er  hvor det bor barn, kontakter er mattilsynet eller barnevernet, og ikkje KvinneGuiden- 

Anonymkode: 75440...bd4

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Barn skal ikkje  bo, vokse opp i en grisebinge i Norge anno 2024. 

Oppdager ein forhold som ein meiner ikkje er  hvor det bor barn, kontakter er mattilsynet eller barnevernet, og ikkje KvinneGuiden- 

Anonymkode: 75440...bd4

Det skader jo ikke å tenke seg om en dag eller to og lufte problemstillingen med andre.

Man trykker ikke på "barnevernsknappen" med en gang.

Barna bor der 50% hvis det har noe å si.

Ts

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hun ellers virker normal, så ville jeg vurdert å ta det opp med henne. Ikke forsiktig, men rett på sak. Si at sånn kan du ikke bo. Tilby deg å hjelpe henne med å vaske ned. Si du kan bli med på loppemarked for å finne nye møbler, kanskje du har noe selv du kan gi bort. Vær direkte.

Anonymkode: 051fd...4ad

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å lage et innlegg på KG så både damen du var hos og hennes venner og familie kjenner hun igjen. Har hun barn som er tenåringer/store så kan de like gjerne væe her inne og lese

Anonymkode: ee854...680

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvis hun ellers virker normal, så ville jeg vurdert å ta det opp med henne. Ikke forsiktig, men rett på sak. Si at sånn kan du ikke bo. Tilby deg å hjelpe henne med å vaske ned. Si du kan bli med på loppemarked for å finne nye møbler, kanskje du har noe selv du kan gi bort. Vær direkte.

Anonymkode: 051fd...4ad

Jeg er egentlig enig i dette. Hvis dere skal fortsette å være venner så synes jeg ikke det finnes noe alternativ. Du må ta henne på alvor og det gjør du bare ved å være helt ærlig.

Anonymkode: dbf80...500

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke nølt med å sende en bekymringsmelding til barnevernet, anonymt. Barnevernet kan komme på tilsyn og hjelpe henne. Barna er det viktigste her. De må få slippe å fortsette å vokse opp under slike tilstander. Da må mor forbedre seg noe kraftig og få rettledning fra profesjonelle. 

Anonymkode: 0d5b0...44f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...