Gå til innhold

Kollega med barn som lever i en grisebinge av en leilighet

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg har en hyggelig kollega som for noen dager siden inviterte meg på besøk.

Hun er alene med to barn og eier sin egen bolig.

Jeg bryr meg ikke om at det er rotete hos folk, men at det er skittent og mangelfullt med møbler reagerer jeg mer på når det er barn i bildet.

Hun hadde sofa i stuen og tv.

Ikke lenestol, salongbord, bokhylle eller pyntefigurer.

Ingen lampeskjermer, men to lyspærer som hang ned fra taket i ledning.

Salongbordet var en stabel med reklameaviser man får i posten.

Et kjøkkenbord der en del av det ene beinet var knekt av, og en stabel med ukeblad fungerte som forlengelse av bordbeinet.

Bordet og kjøkkenbenken var klissete av matrester som ikke hadde blitt vasket av på lenge, og skap og skuffer var overfylte med åpnede pakker med mat som hadde gått ut på dato for lenge siden, og det var likedan i kjøleskapet.

Vi skulle lage mat sammen så jeg åpnet skuffer og skap for å finne det jeg trengte, og det lå pannebånd, avisreklame og et hundehalsbånd i bestikkskuffen, og det var ikke rent i skuffen.

Badet var godt og varmt men skittent, og glassdørene i dusjen var grå av gammel kalk og belegg på gulvet av fett og skitt i dusjen .

Toalettsetet var ødelagt, så jeg satt på porselenet, og det hadde vært ødelagt siden koronaen kom fikk jeg vite.

Gulvene var litt seige når man gikk på de, og vinduene var så skitne at alt var grått når man skulle se ut.

Jeg spurte om hun nylig hadde flyttet inn, men hun hadde bodd der i 10 år og syntes hun hadde fått det hjemmekoselig, fortalte hun.

Jeg skulle ønske jeg kunne vist dere bilder slik at dere hadde forstått hva jeg beskriver, og at jeg ikke overdramatiserer.

Lurer på hva barna tenker om hvordan de bor.

De er sikkert på besøk hos venner og må nok gjøre seg noen tanker.

Hun har en grei inntekt, så økonomi eller fysiske helseplager er ikke årsaken til at det er skittent og rotete.

Anonymkode: ce03c...50d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker du det er helsefarlig for ungene å bo der? 
Altså med tanke på matforgiftning, mugg, etc? 
Er ungene rene og pene i tøyet?

Anonymkode: 4ca0c...545

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tenker du det er helsefarlig for ungene å bo der? 
Altså med tanke på matforgiftning, mugg, etc? 
Er ungene rene og pene i tøyet?

Anonymkode: 4ca0c...545

Jeg har vondt i magen i dag av mat hun satte frem som smakte som om det var fra forrige århundre, men det kan være tilfeldig at jeg har magesmerter, og ikke det at hun har servert skjemt mat.

Barna har jeg ikke møtt og kun sett på bilder, men jeg tenker mer på barnas psykiske helse.

De er på full fart inn i tenårene, og jeg vet selv hvor viktig det er for tenåringer å passe inn og å ha det slik som sine venner.

Jeg bare reagerer på at det er så skittent, trist og mangel på møbler, når hun har en inntekt langt over gjenomsnittet her i landet.

Hun er veldig økonomisk og handler alt på tilbud og temu, så det kan jo hende at hun sparer seg til fant, eller at hun har blitt "hjemmeblind" og ikke ser hvordan hun og barna bor.

Hadde jeg ikke visst hvem som bodde der, hadde jeg tenkt at det var rusmisbrukere som bodde der.

Jeg begynte å snakke om møbler og sa at man kan finne mange skatter på "gis bort" på Finn, og at etter nyttår når folk skal handle på nyttårssalg, er det mange som gir bort/selger fine møbler veldig billig, bare for å hinte om at hun ikke trenger å bruke mye penger på å få det litt hyggelig.

Ts

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempetrist å høre. Virker som psykiske vansker. Det går ofte utover renslighet og boevne. Eller er det rett og slett fattigdom? Er du sikker på at hun har overskudd til å være en god mor..? Dette du beskriver er såpass langt fra normalen i vår kultur, at det vil gå utover barna, altså en form for omsorgssvikt. Det er jo ikke så aktuelt å ha med venner hjem, feks. Det kan også være resultat av egen mangelfull omsorg, at hun kommer fra meget stusselige forhold selv, og er vant til dette. 

Jeg ville forsøkt å være litt ekstra observant mtp barna fremover, og eventuelt snakke med henne om dette, være ærlig. Si at du ble overrasket over hjemmet, og sier dette i beste mening, at det synes at det ikke vaskes. Hvis du får mistanke om mer omfattende omsorgssvikt ville jeg nok meldt til barnevern, dessverre…

Anonymkode: e15fe...943

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne annet enn at det er en diagnose inne i bildet? Jeg synes det ofte litt for fort nevnes diagnoser her inne på forumet, men jeg kan ikke fatte at friske mennesker kan leve sånn? 

Anonymkode: 10757...fb1

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bryr meg ikke om at det er rotete hos folk, men at det er skittent og mangelfullt med møbler reagerer jeg mer på når det er barn i bildet.

Et kjøkkenbord der en del av det ene beinet var knekt av, og en stabel med ukeblad fungerte som forlengelse av bordbeinet.

Bordet og kjøkkenbenken var klissete av matrester som ikke hadde blitt vasket av på lenge, og skap og skuffer var overfylte med åpnede pakker med mat som hadde gått ut på dato for lenge siden, og det var likedan i kjøleskapet.

Vi skulle lage mat sammen så jeg åpnet skuffer og skap for å finne det jeg trengte, og det lå pannebånd, avisreklame og et hundehalsbånd i bestikkskuffen, og det var ikke rent i skuffen.

Badet var godt og varmt men skittent, og glassdørene i dusjen var grå av gammel kalk og belegg på gulvet av fett og skitt i dusjen .

Toalettsetet var ødelagt, så jeg satt på porselenet, og det hadde vært ødelagt siden koronaen kom fikk jeg vite.

Gulvene var litt seige når man gikk på de, og vinduene var så skitne at alt var grått når man skulle se ut.

Jeg spurte om hun nylig hadde flyttet inn, men hun hadde bodd der i 10 år og syntes hun hadde fått det hjemmekoselig, fortalte hun.

Jeg skulle ønske jeg kunne vist dere bilder slik at dere hadde forstått hva jeg beskriver, og at jeg ikke overdramatiserer.

Hun har en grei inntekt, så økonomi eller fysiske helseplager er ikke årsaken til at det er skittent og rotete.

Må være hyggelig å invitere noen hjem til seg og så få hjemmet sitt beskrevet på nett til offentlig spot og spe på denne måten. 

Hva er viktigst i et barns liv? Å ha det sterilt rent rundt seg eller all verdens kjærlighet, fordi det siste skriver du ikke ett ord om. 

Anonymkode: 0835d...603

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må være hyggelig å invitere noen hjem til seg og så få hjemmet sitt beskrevet på nett til offentlig spot og spe på denne måten. 

Hva er viktigst i et barns liv? Å ha det sterilt rent rundt seg eller all verdens kjærlighet, fordi det siste skriver du ikke ett ord om. 

Stor forskjell på sterilt rent og det som ts beskriver her da. Det som beskrives er virkelig ikke normalt.

Anonymkode: 6e7de...c37

• Liker 33
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempetrist å høre. Virker som psykiske vansker. Det går ofte utover renslighet og boevne. Eller er det rett og slett fattigdom? Er du sikker på at hun har overskudd til å være en god mor..? Dette du beskriver er såpass langt fra normalen i vår kultur, at det vil gå utover barna, altså en form for omsorgssvikt. Det er jo ikke så aktuelt å ha med venner hjem, feks. Det kan også være resultat av egen mangelfull omsorg, at hun kommer fra meget stusselige forhold selv, og er vant til dette. 

Jeg ville forsøkt å være litt ekstra observant mtp barna fremover, og eventuelt snakke med henne om dette, være ærlig. Si at du ble overrasket over hjemmet, og sier dette i beste mening, at det synes at det ikke vaskes. Hvis du får mistanke om mer omfattende omsorgssvikt ville jeg nok meldt til barnevern, dessverre…

Hun kommer fra et "møblert hjem" og har et varmt og godt forhold til sine foreldre/ søsken fortalte hun, og viste meg bilder av familien på ferier, høytider, dåp, konfirmasjoner og bryllup.

Jeg forstår ikke hvorfor hun er fornøyd med å bo i en svinesti, for hun virker glad og er en person man lett blir kjent med.

Hun har vært på besøk hos meg og omtaler min leilighet som fantastisk flott og alt på stell, og det stemmer ikke for i forhold til mange andre så har ikke jeg det noe spesielt flott.

Har en stil som er en blanding av nytt, loppemarked og gratis på Finn, og heller ikke spesielt rent og ryddig, men ikke slik at besøkende legger merke til det.

Hvis jeg inviterer til besøk så rydder jeg, tørker støv, støvsuger og vasker toalett og servant.

Ts

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde du vært med på besøk til henne, hadde du ikke skrevet denne kommentaren.

Du tror kanskje jeg overdramatiserer, men det gjør jeg ikke.

Ts

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Stor forskjell på sterilt rent og det som ts beskriver her da. Det som beskrives er virkelig ikke normalt.

Men hvordan er det ts sin business da? 

Anonymkode: 40b65...aa5

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kan ikke skjønne annet enn at det er en diagnose inne i bildet? Jeg synes det ofte litt for fort nevnes diagnoser her inne på forumet, men jeg kan ikke fatte at friske mennesker kan leve sånn? 

Psykiske vansker...Diagnoser...

Hørt om latskap? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan er det ts sin business da? 

Det kan jo diskuteres, men det er da virkelig ikke unormalt å reagere hvis noen har det så skittent og jævlig. Sikker på at du også hadde reagert.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Psykiske vansker...Diagnoser...

Hørt om latskap? 

Sånn som TS beskriver det med seige gulv høres det litt mer ekstremt ut. Til og med late mennesker tar seg vel sammen ved besøk? Jeg kan godt la hybelkaniner ligge litt jeg, men får jeg besøk så tar jeg det verste liksom. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg regner med hun er en god mor, men hva hjelper det når barna er flau over å bo i en svinesti, for den dagen kommer da de blir det.

Eller at venner de tar med seg hjem forteller til sine foreldre at "Per" bor i en skitten bolig som har en stabel av reklameaviser til sofabord, at doen ikke har hverken ring å sitte på eller at kjøkkenbordet har tre bein og ett av ukeblader?

ts

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hadde du vært med på besøk til henne, hadde du ikke skrevet denne kommentaren.

Du tror kanskje jeg overdramatiserer, men det gjør jeg ikke.

Ts

Nei, jeg hadde ikke skrevet denne kommentaren om jeg hadde vært på besøk der, fordi jeg hadde heller ikke skrevet ett eneste innlegg på nettet om besøket. 
Å drive på med å bytte fokus fra deg og din venn til at dette blir en sak om meg og min kommentar er en hersketeknikk du i tillegg bør holde deg for god til. Om du driver med trolling er en annen sak?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sånn som TS beskriver det med seige gulv høres det litt mer ekstremt ut. Til og med late mennesker tar seg vel sammen ved besøk? Jeg kan godt la hybelkaniner ligge litt jeg, men får jeg besøk så tar jeg det verste liksom. 

Ved besøk ja, men ellers? 

Hvis skittent hjem er "psykisk syk", betyr det at man blir psykisk frisk ved besøk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke det virker som du overdriver. Og dette er klart noe annet enn latskap. Reklameaviser som sofabord, hvem orker å se på det dag ut og dag inn? Hvor lenge har du kjent henne som kollega? Virker hun som et overskuddsmenneske på jobb og ellers, eller er noe med henne, tror du?

Synes virkelig dette høres fælt og stusselig ut, å leve sånn, med barn. Da har man et ansvar for å skape et hyggelig hjem, det er en del av omsorgen. Det kan være viktig å si fra, for dette normaliseres for henne ved at hun har besøk og ingen sier fra. Kan være tvangspreget gjerrighet? Da høres det helt ekstremt ut i tilfelle. Er hun greit kledd og velstelt?

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Håper ikke dette er et trolleinnlegg….

Dersom dette er sant tenker jeg at det er noe psykisk galt med din kollega. Tør du foreslå at dere sammen  tar en skikkelig sjau/rengjøring av leiligheten? Desuten ville jeg fått tak i noe gratis av møbler/stasj på Finn.no. Mye vitner jo om at hun ikke har anledning/råd.

Endret av Rødstrupa
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei eg kjenner som har det sånn. Kjente ho ikkje når barna bodde hjemme. Har hørt av andre at barna ikkje kunne ta med seg venner hjem for dei skammet seg. Med ho er det latskap. Sitter heller med håndarbeid og ser på serier. Rydder/vasker noen ganger i året. Det er stier inne man kan gå i. Har vert inne for å låne do et par ganger. Ho liker ikkje at folk kommer på besøk. Helst bare på sommer for da kan man sitte ute. Man ser ikkje disker og gulv for rot og skitt. 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg regner med hun er en god mor, men hva hjelper det når barna er flau over å bo i en svinesti, for den dagen kommer da de blir det.

Eller at venner de tar med seg hjem forteller til sine foreldre at "Per" bor i en skitten bolig som har en stabel av reklameaviser til sofabord, at doen ikke har hverken ring å sitte på eller at kjøkkenbordet har tre bein og ett av ukeblader?

ts

Ikkje greit. Det er en del av det å oppdra barn at man holder huset ok.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kunne vært en venn av meg bortsett fra at barna er hunder, men ellers høyt utdannet og lønn over gjennomsnittet. 

Svinesti som beskrevet i hi. Jeg må vaske klærne etter besøk og jeg tar alltid med meg mat som kan spises uten bruk av tallerkener eller bestikk for det er så møkkete. Selv tallerken er klissete etter en runde i oppvaskmaskinen og det er hundehår overalt. 

Ingen psykiske sykdom såvidt jeg vet, men er veldig lat. 

Anonymkode: 3b481...39a

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...