Gå til innhold

Hvor lenge er det for lenge å amme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er foreldre og voksne mennesker så lett påvirkelige at de slutter med noe positivt fordi utenforstående kommenterer at de ikke liker det? 

Jeg gjør det som er best for meg og mitt barn uansett hva folk må mene. Så lenge det ikke er helsefarlig. 

Anonymkode: bb101...425

Det er klart mennesker blir påvirket av hverandre. Jeg begynte å få kommentarer da datteren min ble 1 år, om at nå skulle jeg vel slutte snart. Har ikke sluttet enda, men andelen som ammer går nedover veldig raskt etter de blir 1 år. Og det har nok noe med hva som forventes og hva man lærer gjennom andre. Både foreldrene mine, svigerforeldrene og andre i omgangskretsen min har gitt uttrykk for at amming er rart, unødvendig eller ekkelt når barnet ikke er baby lenger. Så det er holdninger i samfunnet det må jobbes med. 

Skjønner at det naturlig ble sånn at du ammet mindre offentlig, det har det blitt for meg og. Men at amming skal være en privatsak, det er jeg ikke helt enig i. Uansett veldig bra at du har gjort det som føltes riktig for dere. 

Anonymkode: f76ee...0e0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 10.21):

Jeg har en snart 2 åring som sliter med å slutte, men jeg har lyst å slutte.

Det er snakk om kvelden før legging.

Anonymkode: 47286...e6e

Ammet til 1.1/2, men de lærte fint å drikke vanlig melk istedet. Selv om de noen ganger kom å dro i t skjorten, da spurte jeg om vi skulle finne stor jente/gutt kopp og melk. jaaa!  Kjenn på det selv, du bestemmer om du er ferdig, barnet er no stort nok til å slutte.

Anonymkode: 31104...de4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er klart mennesker blir påvirket av hverandre. Jeg begynte å få kommentarer da datteren min ble 1 år, om at nå skulle jeg vel slutte snart. Har ikke sluttet enda, men andelen som ammer går nedover veldig raskt etter de blir 1 år. Og det har nok noe med hva som forventes og hva man lærer gjennom andre. Både foreldrene mine, svigerforeldrene og andre i omgangskretsen min har gitt uttrykk for at amming er rart, unødvendig eller ekkelt når barnet ikke er baby lenger. Så det er holdninger i samfunnet det må jobbes med. 

Skjønner at det naturlig ble sånn at du ammet mindre offentlig, det har det blitt for meg og. Men at amming skal være en privatsak, det er jeg ikke helt enig i. Uansett veldig bra at du har gjort det som føltes riktig for dere. 

Svigerforeldre eller egne foreldre er de siste jeg ville hørt på råd fra. Kommentarer og «råd» blir møtt med «Jaja, det trodde folk før i tiden. Heldigvis vet vi bedre nå».

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Svigerforeldre eller egne foreldre er de siste jeg ville hørt på råd fra. Kommentarer og «råd» blir møtt med «Jaja, det trodde folk før i tiden. Heldigvis vet vi bedre nå».

Helt enig i det, men tror du virkelig at ingen blir påvirket at samfunnet eller de rundt seg? Jeg har dessuten en helsesykepleier som gir like "gode råd" om amming som den eldre generasjonen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt enig i det, men tror du virkelig at ingen blir påvirket at samfunnet eller de rundt seg? Jeg har dessuten en helsesykepleier som gir like "gode råd" om amming som den eldre generasjonen. 

Hvorfor skal helsesykepleier bestemme hvor lenge du skal amme? Du må bestemme selv hva som er best for deg og ditt barn. 

Selv mannen min begynte å uttrykke at det kanskje var på tide å slutte. Han fikk grei beskjed om at jeg slutter når enten jeg eller barnet vil. Ingen andre skal involveres i den beslutningen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skal helsesykepleier bestemme hvor lenge du skal amme? Du må bestemme selv hva som er best for deg og ditt barn. 

Selv mannen min begynte å uttrykke at det kanskje var på tide å slutte. Han fikk grei beskjed om at jeg slutter når enten jeg eller barnet vil. Ingen andre skal involveres i den beslutningen. 

Men jeg har da virkelig ikke sagt at hun eller noen andre skal bestemme det? Jeg sier at det er naturlig å bli påvirket av samfunnet, også for ammende mødre. Og hvis det kun er babyer som ammes offentlig, blir det en større terskel å amme eldre barn når man er ute. Mange mennesker ønsker å passe inn, og vil ikke gjøre noe som blir sett på som rart eller ekkelt. Selv om du ikke følte på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du selv har lyst til å slutte syns jeg du skal det, men om det er andres holdninger som gjør at du føler på det syns jeg du skal fortsette. Jeg ammet eldste til hun var 2 år, da var vi på reise og alt var anderledes enn vanlig og avvenning gikk nesten av seg selv. Tror jeg sa nei bare to ganger. Hun fikk melk i kopp og var fornøyd med det. Jeg syntes selv det var på tide å slutte og vi ville prøve å få et barn til, ville ikke at hun skulle føle at hun mistet puppen fordi neste baby fikk den. 

Sluttet å amme offentlig rundt 1 år fordi jeg fikk en kommentar av en bekjent, men det var mest naturlig hjemme før og etter barnehagen uansett, så det hadde ikke så mye å si. Folk rundt meg som syns jeg skulle slutte med ammingen bare nevnte jeg det ikke for. 

Anonymkode: 0e303...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Høres ut som en rar helsesykepleier. Vanligvis oppmuntrer de, jordmødre og leger til langvarig amming. Jeg ammet til 2 år og 2 mnd og fikk kommentar fra legen hvorfor jeg sluttet 😅🙈 Måtte forklare det var pga dårlig søvn. Har opplevd mest press fra mannen som skylder alle søvnproblemene vi har hatt siden fødsel kun på amming "det var jo du som ville amme til skolealder" og slike irriterende kommentarer. Svigerfar ble selv ammet til rundt 2-3 år så fikk bare skryt fra svigers. En av grunnene og motivasjon til amming har vært 2 timer betalt ammefri frem til 2 år. Mer tid med barnet i over 1 år etter endt permisjon, kortere dager i barnehage, kortere arbeidsdager, vinn-vinn om ammingen funker bra. Vet ikke hvorfor noen ikke vil bruke den muligheten, særlig om amming gikk fint i utgangspunktet. Har knapt hatt sykedager i barnehage heller, vet mange mener det ikke har noe å si men jeg er overbevist det har vært positivt for immunforsvar å amme lenge. Og ja det finnes unntak, de som ikke blir ammet og er lite syke. Synd at mødre som ammer over 1 år skal bli presset til å slutte.

Anonymkode: f32bd...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres ut som en rar helsesykepleier. Vanligvis oppmuntrer de, jordmødre og leger til langvarig amming. Jeg ammet til 2 år og 2 mnd og fikk kommentar fra legen hvorfor jeg sluttet 😅🙈 Måtte forklare det var pga dårlig søvn. Har opplevd mest press fra mannen som skylder alle søvnproblemene vi har hatt siden fødsel kun på amming "det var jo du som ville amme til skolealder" og slike irriterende kommentarer. Svigerfar ble selv ammet til rundt 2-3 år så fikk bare skryt fra svigers. En av grunnene og motivasjon til amming har vært 2 timer betalt ammefri frem til 2 år. Mer tid med barnet i over 1 år etter endt permisjon, kortere dager i barnehage, kortere arbeidsdager, vinn-vinn om ammingen funker bra. Vet ikke hvorfor noen ikke vil bruke den muligheten, særlig om amming gikk fint i utgangspunktet. Har knapt hatt sykedager i barnehage heller, vet mange mener det ikke har noe å si men jeg er overbevist det har vært positivt for immunforsvar å amme lenge. Og ja det finnes unntak, de som ikke blir ammet og er lite syke. Synd at mødre som ammer over 1 år skal bli presset til å slutte.

Anonymkode: f32bd...785

Vi har uten tvil en rar helsesykepleier ja, bor på bygda, så det var nok ikke mange søkere til stillingen 🙈 Høres ut som dere har hatt det veldig fint med ammingen, og det er sant at det er mange fordeler ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...