AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #1 Skrevet 1. desember 2024 Hei! Jeg er på ferie på kanariøyene og er gravid i første trimester. Prøver å være flink og unngå spekemat og ost som ikke er varmebehandlet, frukt og grønnsaker som ikke er varmebehandlet etc. I går bestilte jeg en enkel pizza på restaurant med mozarella, pesto og tomatsaus. Etter jeg hadde spist opp begynte jeg å tenke - og jeg tror kanskje mozarellaosten ikke var varmebehandlet? Det var smelta ost på pizzaen, men så var det også «klumper» med mozarella som jeg nå i ettertid kanskje tror var strødd over etter pizzaen hadde kommet ut fra ovnen? Så nå er jeg veldig bekymra for at jeg har spist noe som er farlig for fosteret og greier ikke å nyte resten av ferien fordi jeg er bekymra… Har noen erfaring med dette? Anonymkode: 4ee56...237
mommyaka Skrevet 1. desember 2024 #2 Skrevet 1. desember 2024 Alle oster som er varmebehandlet, for eksempel på pizza, i varme sauser og så videre er trygge når de er varmebehandlet til over 70 grader.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #3 Skrevet 1. desember 2024 Man kan være ganske trygg på at mozarellaen er laget av pasteurisert melk når man får det på type pizzarestauranter der de sannsynligvis bruker mozarella som er pakket (slik som i butikken i Norge) fremfor fersk mozarella. Det betyr at den kan spises fersk når man er gravid i utg.punktet. Anonymkode: 61818...bb0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå