Gå til innhold

Hvem kan henvise til tidlig ul for å finne lengde på svangerskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her sitter jeg, med en positiv graviditetstest i hånda. Skulle bare ta en for å utelukke det 😅 Veldig velkomment, men overhodet ikke planlagt. Jeg har PCOS og har ikke hatt menstruasjon siden august/september (det er ikke uvanlig for meg), og har ikke fulgt med på syklus overhodet. Jeg aner med andre ord ikke om jeg er 3 eller 15 uker på vei😅 Har skjønt at man må ta ultralyd for å finne ut av det? Er det kommunejordmor eller fastlege som henviser dit? Må vite hvor jeg skal ringe i morgen.... 

Hilsen glad, redd og overveldet🥹

Anonymkode: fbb4e...0f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du tar privat UL kan du sannsynligvis nærmest få det på dagen :)

Du kan be fastlegen henvise til ultralyd på sykehuset, men mest sannsynlig blir det noen uker ventetid. 

Anonymkode: d8dfb...dde

Skrevet

Jeg gikk privat begge gangene.

Anonymkode: 18209...2b7

Skrevet

Både fastlege og jordmor kan henvise, så det er ikke så farlig hvem du går til. Ikke alle kommuner har like god dekning på jordmødre, så det vil variere litt hvor raskt man får time der. 

Jeg fikk time til UL på sykehuset dagen etter legetime. Vil sikkert variere litt etter kapasiteten der du bor, men en UL for å anslå svangerskapslengde tar kortere tid enn de ordinære undersøkelsene, så kan hende du har flaks som meg og blir skvist inn raskt. 

Ellers går det også an, som noen nevner, å gå privat. Kan være verdt det om du vil ha svar raskt, men kan også bli sure penger om det viser seg at du er for kort på vei til å anslå helt sikkert. 

Anonymkode: 84e61...e60

Skrevet

Bare å sette opp time hos volvat.

Anonymkode: b818f...49e

Skrevet

Fastlege som regel.. Men mange må gå privat og betale selv i slike situasjoner. 

Anonymkode: c4a7b...e02

• Liker 1
Skrevet

Begge kan henvise, ville begynt med fastlegen. Når det er så stor usikkerhet så er det ikke noe problem å få det offentlig, og tror heller ikke du må vente i ukesvis. Viktig å fastsette svangerskapslengde så du får kontroller, ultralyd og sånt på rett tidspunkt. 

Gratulerer med graviditeten!

Anonymkode: c84f4...1c0

Skrevet

Fastlegen. Jeg fikk ul dagen etter i første svangerskap og fire dager etter i andre svangerskap.

Anonymkode: 73ffe...806

Skrevet

Takk for alle svar! :) For ordens skyld i fall noen lurer på det samme: jeg prøvde å få fastlegetime, men var mange ukers ventetid. Ringte derfor kommunejordmor og forklarte problemstillingen, hun henviste meg til UL med en gang over telefon bare da jeg forklarte - har fått time på fredag 🤩 Håper jeg blir litt klokere da 🤭

Anonymkode: fbb4e...0f6

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...