Gå til innhold

Tradisjoner rundt pepperkakehus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er tradisjonene deres rundt det å lage (og spise) pepperkakehus?

Samboeren hadde lyst til at vi skal lage det i år og starte noen juletradisjoner, og jeg synes det høres veldig koselig ut. Men kan aldri huske at min familie har laget og hatt det hjemme noen gang, så er litt nysgjerrig på hva som er vanlig hos folk som er vokst opp med pepperkakehus hver jul.

Når bakes det? Lager man ett eller flere? Hva pynter dere med? Inviterer dere familie/venner for å lage det sammen? Hvor/hvordan oppbevares det? Har dere en fast dato det knuses? Hvor lenge står det mellom baking og knusing/spising? Og, spiser dere det overhodet? Eventuelt andre ting, har jo hørt om bl.a. folk som har sprengt det også når tiden er inne. 

Anonymkode: d5843...c2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så koselig 😊 Jeg vet en del lager det med venner, og/eller med besteforeldre som en større tradisjon. Å lage kun med kjernefamilien har vært vanligst for meg. Vi har alltid kun laget ett, men landsby er jo blitt mer vanlig med årene. 

Ingen fast tradisjon på knusing, men der igjen ser jeg noen har tradisjon på å knuse både 2.juledag, nyttårsaften og 1.januar. 

Har ikke bakt det her på flere år, siden det ender ofte i søpla. Har vært lettere å dekorere pepperkaker istedenfor. Har gjort det noen år, både som barn og voksen, og non-stopp er helt nødvendig, og melisglasur å feste godteriet med. 

Lurt å sette sammen huset en del tid før det skal pyntes så limen ordentlig har fått satt seg. Skal det ikke spise så kan du bruke limpistol for å lime, men har ikke gjort det selv. Melisglasur med eggehvite er lettere og mindre risikofylt enn å lime med knekk. Bare viktig som sagt at samme hvilken «lim» du bruker (finnes på tube også i matbutikken) så får den tid til å stivne og sette seg før dekorering. Blir best resultat da. 

Om jeg skulle laget en tradisjon hadde jeg valgt en av søndagene i advent og gjort det da, eventuelt en lørdag om det er mye program på søndagene i advent. Så får dere en fast greie sånn 😊

• Hjerte 1
Skrevet

Lager det sammen med ungene en gang i litt ut i desember, ikke noen fast dag. Kjøper et slik ferdig kit i butikken, akkurat der er jeg for en enkel løsning 😅 limer det sammen med melisblanding (melis og eggehvitte) og så har vi litt julemusikk, forskjellig pynt i noen skåler og så er vi i gang. Tidligere pyntet ungene et hus hver men nå pynter de ett sammen (hver sin side). Har det på et lite fat på kjøkkenbenken/bordet. Hvor man settet det avhenger jo av hvor du har plass og hvor du selv ønsker det skal stå. 

Ungene elsker å ødelegge og spise huset senere, lar det derfor ikke gå alt for mange dager siden det står femme. Synes derfor det er greit å lage det litt ut i desember. 

Anonymkode: 5070f...df4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi lager pepperkakelandsby og har gjort det siden barna var små. Vi baker et lite pepperkakehus til hver av oss og så samles vi en kveld og pynter det sammen og setter dem på et brett. Pepperkakehusene bakes og pyntes en gang etter midten av desember. Vi limer huset med smeltet sukker (det holder best, har man gjort det en gang eller to så går det lett og uten å brenne seg) og pynter med royal icing (altså melisglasur med eggehvite) og nonstop. Brettet med landsbyen står som pynt på kjøkkenbenken hele julen. De knuses og spises på nyttårsaften, og ja vi spiser dem faktisk. :jepp: Vi laget også pepperkakelandsby da jeg var liten. Da var det gjerne en stor kirke og små hus rundt og pepperkaketrær. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi kjøper gjerne ferdig sett til pepperkakehus. Det pynter vi en kveld nær jul, og setter i et glasskap på stua.

På 13. Juledag, eller i en helg i nærheten, rydder vi bort all julepynten. Etterpå knuser vi pepperkakehuset og spiser av det.

Anonymkode: a2d23...702

• Hjerte 1
Skrevet

Har laget petterkakehus hver eneste jul siden jeg var 2-3 år gammel. 

Vi har pleid å lage ett hus. Noen lager flere. I mange år laget vi en replika av mine foreldre sitt hus, ned til minste detalj. Tenker vi kommer til å gjøre det igjen når ungene er litt større, akkurat nå er de så små at det bare hadde blitt kav å lage noe så stort (og også mye som ble knust under pynting). Så nå lager vi "ferdighus" (som smaker hovedsaklig papp.. så viktig med god pynt!). 

Vi pynter med smarties, seigemenn, mokkabønner, marsipan- og sjokoladefigurer. Vi lager det når vi har tid i desember en gang, lar det stå til pynt til julaften, og da knekker vi av biter og spiser det litt og litt gjennom hele julen. 

Anonymkode: f345a...678

Skrevet

Vi lager pepperkakehus en gang med utvidet familie og en gang med venner( minst). Blir en landsby som dufter godt hele juletiden. Knuses med hammer 1 nyttårsdag, og barna knasker stort sett litt.

Skrevet

Laget alltid hjemmelagetda vi var små, men har ikke fortsatt den tradisjonen med egne barn. Nå kjøper jeg ferdig og har i julekalenderen. I morgendagens pakke, tror jeg 😊 Pynter med melis og nonstop. 

Kaster det bare etter nyttår. Smaker uansett ikke særlig godt… 

Anonymkode: d027b...7ad

Skrevet

Baker pepperkakehus, etter hvert som barna har blitt større har det blitt flere hus/byggverk. Pyntes med glasur, nonstop og tilgjengelig smågodt.  Knuses og spises når jula er slutt 13.januar.

Anonymkode: c787d...e85

Skrevet

Vi har det som et to dagers prosjekt, første eller andre helga desember. Knuser huset på nyttårsaften og spiser støvete perpperkakehusdeler tillangt uti januar😄

Jeg lager deig på forhånd. Deig er raskt å lage og kan ligge i kjøleskap noen dager. Kjevler og steker en dag og monterer en dag eller to senere. Da får delene tørke litt ekstra før pynting og montering.

Anonymkode: 77363...c5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...