Gå til innhold

Problemer med eldre familiemedlem i jula. Hva ville dere gjort?

Anbefalte innlegg

Først vil jeg si at sykehjemmet din farmor har fått opphold på høres ut som et drømmested!

Som pårørende til skrøpelige eldre selv, hadde jeg vært rimelig skeptisk til en slik kjøretur, ikke minst av hensyn til den eldre kvinnen.  Det er snakk om mange timer i bil, været kan bli elendig, de må over fjellet, turen kan ta mye lengre tid enn antatt.  Hvis hun vel framme hos bror er utslitt, lengter hjem og ikke trives likevel, er det ikke bare å svippe henne hjem heller.  Og det å forholde seg til mange ukjente mennesker over tid, kanskje uten et godt rom å kunne trekke seg tilbake på, mye liv og leven, lite mulighet til hvile - jeg mener julefeiring hos bror og hans svigers blir et for ambisiøst prosjekt.  (Det kan jo hende farmor her ikke har innsikt nok til å forstå hvor krevende dette vil bli).

Hvis det å feire uten familiemedlemmer er uaktuelt for henne, er den eneste løsningen slik jeg ser det, at enten TS eller hennes søster (eller de begge sammen) reiser opp til farmor.  (Siden broren har invitert fullt hus er det verre for ham å komme fra sine forpliktelser enn de som uansett skal feire julaften borte).  Men jeg skjønner det hele er vanskelig for dere.

Anonymkode: 9d27e...405

• Liker 2

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Først vil jeg si at sykehjemmet din farmor har fått opphold på høres ut som et drømmested!

Som pårørende til skrøpelige eldre selv, hadde jeg vært rimelig skeptisk til en slik kjøretur, ikke minst av hensyn til den eldre kvinnen.  Det er snakk om mange timer i bil, været kan bli elendig, de må over fjellet, turen kan ta mye lengre tid enn antatt.  Hvis hun vel framme hos bror er utslitt, lengter hjem og ikke trives likevel, er det ikke bare å svippe henne hjem heller.  Og det å forholde seg til mange ukjente mennesker over tid, kanskje uten et godt rom å kunne trekke seg tilbake på, mye liv og leven, lite mulighet til hvile - jeg mener julefeiring hos bror og hans svigers blir et for ambisiøst prosjekt.  (Det kan jo hende farmor her ikke har innsikt nok til å forstå hvor krevende dette vil bli).

Hvis det å feire uten familiemedlemmer er uaktuelt for henne, er den eneste løsningen slik jeg ser det, at enten TS eller hennes søster (eller de begge sammen) reiser opp til farmor.  (Siden broren har invitert fullt hus er det verre for ham å komme fra sine forpliktelser enn de som uansett skal feire julaften borte).  Men jeg skjønner det hele er vanskelig for dere.

Anonymkode: 9d27e...405

Det må den eldre kvinnen få bestemme selv. Slektninger skal ikke overkjøre henne. Hun ønsker å feire, kanskje sin siste jul, med familie. Skammelige holdninger.

Anonymkode: 596ab...b8b

• Liker 1

Her hadde jeg nok spurt tante som skal på tur, om en kunne lånt huset hennes i jula, og samlet alle de resterende familiemedlemmene der. 

Og prioritet gamlemor, dette er nok siste julen dere kan feire ilag. 

Alle andre planer kan en legge til neste år. 

Anonymkode: f2b2f...6d8

• Liker 3

Bare la henne være på aldershjemmet. Hun er godt voksen - hun tåler å ikke få viljen sin veldig, veldig godt. Og har hun enda ikke lært seg å tåle det? Da er det langt på overtid, og hun kan bruke julen på den jobben.

Så antar jeg noen av dere kan ta en ettermiddag/kveld og feire med henne enten før eller etter julen. For det spiller naturligvis ingen rolle for voksne om det feires presis på julaften. Vi er nemlig ikke 4-5 år og emosjonelt ikke i stand til å justere oss. 

Som samfunn behandler vi ofte eldre som småbarn - som uvillige eller ute av stand til å regulere seg. Men det er diskriminerende. Eldre som mentalt er såpass oppe og går at de er myndige er fullt ut i stand til å regulere egne følelser. Ønsker de det ikke? Ja, da må omgivelsene sanksjonere slik adferd, til de velger å likevel regulere seg. Som man gjør - og skal gjøre - med absolutt alle voksne. 

Anonymkode: bc0cc...b62

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis familien er på toppen av ønskelista så gjør de jo lurt i å behandle familien godt. Har en gode relasjoner strekker en seg langt for å få til å være sammen. 

Hva får deg til å anta at jeg mangler empati? 

Det er ikke unges plikt å ta vare på gamle i de tilfellene de selv ikke oppfører seg greit. Klart, om Olga begynner å bli mer kritisk og dømmende etter 80+ så kan en se gjennom fingrene på det. Men faktum er at mange eldre sitter alene fordi de har hatt antisosial atferd gjennom mange tiår og sliter menneskene rundt dem ut. Det er ikke det å kjøre 10 timer som er problemet, ikke en gang å stå opp om natten for å hjelpe med urinlekkasje, vask, vannhenting osv. det er deg ugne stemningen mange eldre gir, fordi de tror de er berettiget til det. Klart de er redde, men flere barn og barnebarn hadde gjort lurt i å sette tydeligere grenser for de eldre, så de fant ut at å herse ikke fungerer. Kanskje det hadde gjort relasjonen bedre. 

Anonymkode: a6917...df7

Du greier ikke å sette deg inn i hvordan det er å være gammel. At man forandrer seg er helt naturlig og det er ikke å herse med de yngre når de ikke greier å henge med slik de gjorde før. Jeg har absolutt ingen empati for de unge her, de har helse og alder på sin side og et enklere utgangspunkt. Så jeg står ved min påstand om liten empati. Dette er ikke slik jeg har taklet familiens eldre på. Jeg har svelget mange kameler for å gjøre det lettere for dem, men jeg har aldri angret på at jeg strakk meg langt. Det er slik jeg bare er glad for nå når de er borte. 

Anonymkode: 948ff...68f

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor skal dette overlates til ts og familien som bor så langt unna, når den gamles nærmeste familie stikker av og etterlater henne på sykehjem? 

Anonymkode: 6dfd4...347

Nei det er jo trist da jeg har selv vært pårørende til en far på sykehjem og vi feiret jul sammen på sykehjemmet hvert år nå er han borte og julen er ikke noe mere for min del vi fikk ingen siste jul da han sovnet inn 16 Desember 2023 men jeg mener man bør strekke seg en del for eldre familiemedlemmer dvs og finne en løsning slik at den gamle kan komme dit evt  kan ikke fatte hvorfor hun evt ikke kan reise med fly ? Tar jo ca 1 time eller no ? 

• Liker 1
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg tenker dere driver med shaming, men godt mulig det er ubevisst. Farmor flyttet til Trøndelag da sønnen (og TS sin far) døde for 20 år siden. Jeg er litt usikker her, men tolker TS sitt innlegg som at farmor har prioritert datteren og barnebarna der siste 20 årene. Jeg er enig i at det er godt mulig det er hennes siste jul, men det spiller i grunn liten rolle slik jeg ser det. Ville heller reist opp og besøkt henne hjemme en helg det passer på nyåret fremfor å omrokkere hele julen nå. Det tar dessuten langt mer enn 20 timer å kjøre tur/retur Oslo-Trondheim X 2. Bør nok regne ca 8 timers kjøring per tur og da er vi oppe i 32 timer uten stopp/pauser. Ærlig talt, om farmor skal til Oslo må noen i det minste plassere dama på bussen/toget og hente henne når hun kommer tilbake igjen. 

Anonymkode: 91f2f...8a1

Mulig det men jeg skjønner ikke den med at hun ikke kan reise med fly ? Den gamle altså ? Dette må man jo finne ut av ? 

• Liker 3
Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Nei det er jo trist da jeg har selv vært pårørende til en far på sykehjem og vi feiret jul sammen på sykehjemmet hvert år nå er han borte og julen er ikke noe mere for min del vi fikk ingen siste jul da han sovnet inn 16 Desember 2023 men jeg mener man bør strekke seg en del for eldre familiemedlemmer dvs og finne en løsning slik at den gamle kan komme dit evt  kan ikke fatte hvorfor hun evt ikke kan reise med fly ? Tar jo ca 1 time eller no ? 

Skjønte ikke helt sammenhengen i den teksten der.

Men her har jo gamlemor selv sagt hun ikke orket, takket ja til plass på et bra privat institusjon. Alt er ordnet for henne! Så plutselig er det ikke bra nok allikevel, men andre må endre sine planer, i desember! Sorry, men gamla her er egoistisk. Hun vet hun ikke kan få i pose og i sekk.

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skjønte ikke helt sammenhengen i den teksten der.

Men her har jo gamlemor selv sagt hun ikke orket, takket ja til plass på et bra privat institusjon. Alt er ordnet for henne! Så plutselig er det ikke bra nok allikevel, men andre må endre sine planer, i desember! Sorry, men gamla her er egoistisk. Hun vet hun ikke kan få i pose og i sekk.

Ja men hvem ønsker å feire på ett gamlehjem ? Eneste alternativet mitt til Julefeiring er å gå på enslig huset å feire jul det er ikke noe alternativ så julen skal jeg feire hjemme med spagetti og kjøttsaus og katten min Tuss så skjønner jo at hun vil feire med familien sin det vil jo alle aner ikke hvor gammel du er men ikke glem at en gang er det din tur til å ikke feire med familien 

• Liker 1

For 20 år siden så døde min far. Min farmor valgte da og flytte fra Oslo og til Trøndelag for å bo nærmere tante (sin datter). I alle år så har farmor tilbragt jula sammen med tante og onkel+fettere,kusiner og andre familiemedlemmer der oppe.

I år skal tante og onkel reise til utlandet med kusiner og fettere pga at en fetter har jubileum. Farmor har fått tilbud om å bli med men hun orket ikke/hadde ikke lyst.

Farmor er klar i hodet og klarer seg relativt bra men, hun er 90 år, litt immobil og trenger noe hjelp av hjemmesykepleien i hverdagen. Hun bor fortsatt hjemme, i omsorgsbolig. Hun er også på eldresenteret 4 dager i uka og har mange venner der.

Tante har ordnet det slik at hun har fått korttidsopphold på sykehjemmet over julen i de to ukene de er borte. Men, farmor vil jo såklart ikke dra dit!

Nå har hun derfor sendt meldinger til meg, min lillesøster og min storebror om hun kan få komme til en av oss slik at hun slipper å være alene.

Jeg reiser opp til mannens familie i Nord, lillesøster til sin kjæreste sitt hjemsted i sør, så vi har ikke mulighet. Min storebror er den eneste som da blir værende i Oslo og han får dårlig samvittighet for å ikke ta henne dit.

Problemet er for det første at hun må hentes og kjøres hjem, da hun ikke kan ta buss eller tog. Så det blir jo tilsammen 20 timer kjøring på bror og svigerinne i julen. For det andre så skal hele familien til svigerinne komme til dem så de har egentlig ikke plass, da de ikke kan plassere farmor på en madrass under trappa liksom. For det tredje så er hun jo litt ustø og bevegelseshemmet så hun kan ikke gå alene i trappene og må ha følge opp og ned til doen etc. 

Jeg mener at broren min kan si nei uten å få dårlig samvittighet, da hun har et annet tilbud rett ved der hun bor.

Hun får oppvartning. De arrangerer julefeiring på det sykehjemmet med sang, bingo, pakkelek, mat og kaker og alt som hører til. Første og annen juledag så arrangerer de kino med julefilm og popocorn. De andre dagene skal de ha hobbyverksted og julekake baking. Nåttårsaften skal de også ha opplegg med fine klær, live band og kalkunmiddag. Hun blir tatt vare på av helsepersonell, hun blir heller ikke alene, da det er mange av vennene hennes fra eldresenteret som også skal være på korttidsoppholdet.

Men, min bror får veldig dårlig samvittighet og syntes så synd på henne, fordi hun aller helst vil være sammen med familien.

Jeg forstår det veldig godt, men jeg er fortsatt av den oppfatning av at man ikke kan sette sine egne planer til side og omrokkere på all logistikk bare fordi at de eldre har vondt i viljen sin. 

Så hva mener dere andre? er det helt innafor å si nei i denne situasjonen?

Anonymkode: 30fa9...99a

Den opplagte løsningen for meg ville være å endre planene våre og reist til bestemor i stedet for svigerfamilie / være hjemme. Går vel an å låne tantes hus eller ligge over hos bestemor om hun har plass.

Siden dere ikke har feiret med henne på årevis, kan det være hyggelig.

Forutsetter selvsagt at dere har et ok forhold.

• Liker 2

Hvorfor kan hun ikke ta buss og tog, men bil kan hun sitte på i? Hva med fly? Evt at en av dere reiser med fly og blir med henne til og fra. Men hun ble jo selvsagt betale for skyss hvis det blir slik med mindre dere alle sitter godt i det.  

Ellers, kan et alternativ være å få hun til dere en helg før jul? Ha en slags feiring sammen i forkant. Eller hun kan komme til nyttår hvis flere av dere er hjemme.

Anonymkode: 125ce...384

• Liker 1

Annonse

Maskinfører skrev (19 minutter siden):

Mulig det men jeg skjønner ikke den med at hun ikke kan reise med fly ? Den gamle altså ? Dette må man jo finne ut av ? 

Det skal så mye til å få sykehjemsplass at hun må være ganske redusert. Da bør hun ikke reise alene mellom landsdeler. Enn om hun får et illebefinnende? Pluss at stress kan gjøre henne verre. Og det blir stress å reise med fly i jula. I tillegg så må hun være på et fremmed sted med en haug med folk som hun ikke kjenner hele julekvelden.

Jeg har flere eldre i familien og har lært på den ubehagelige måten hvor lite de tåler når de først har begynt å skrante. Det finnes for all del 90-åringer som fint kunne ha reist på juleferier, men de får ikke sykehjemstilbud. En helt annen sak er at hun faktisk ønsker å dra av gårde selv, de jeg kjenner foretrekker de vante omgivelsene. Jeg tror TS bør spørre litt mer om hva det er som gjør farmor så engstelig.

Anonymkode: b9d5e...a97

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Leste du hva jeg skrev om assistanse på flyplassen? 
Bleier på reisen er det mange som må ha, både barn og voksne. 
Det tar heller ikke timevis å reise fra Trøndelagen og ned til hovedstaden.

:opplyser:   Måten du nå oppdaterer på overbeviser meg om at dette er en trolletråd uten snev av rot i virkeligheten. 

Anonymkode: 29afb...54d

Med flybytte kan det fort ta timevis å reise fra Trøndelag til Oslo. Husk at Trøndelag er større enn Trondheim, og har flere flyplasser enn Værnes. Kanskje må hun ta tog eller buss til flyplassen også.

Anonymkode: 14145...1ab

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vi bor i Bergen og jeg skal kjøre tur retur Oslo for å hente 2 av julegjestene våre. De reiser inn fra det o store utland utland og orket ikke tanken på Tog etter nesten 1 døgn med fly.

Anonymkode: 49395...42e

Det er det rareste jeg har lest. Bil Bergen Oslo er jo drepen. Er MYE bedre med toget. Da kan en jo bevege seg. Eller enda bedre. Fly den lille timen det tar 

Anonymkode: e592f...78a

• Liker 8
Annonse

Hvorfor kan hun ikke feire litt med den resterende familien i Trøndelag? Hun pleier jo å feire med dem, så de kan vel i det minste besøke henne på dagen på julaften? At broren din skal ødelegge planlagt feiring for 19 (!!!) mennesker på kort varsel og kjøre kanskje kjøre 250 mil virker mildt sagt i overkant urimelig. Spesielt når denne dama faktisk har fått tilbud både om å feire med datterens familie som vanlig, men har takket nei, og attpåtil har mulighet for et opphold på aldershjem så hun slipper å sitte alene. 

Å måtte drastisk endre planer for julaften på så kort varsel får dessuten fort en dominoeffekt hvor kanskje noen andre ender med å bli eller føle seg like ensom og avvist. 

Anonymkode: 07220...a82

• Liker 8

Vi bor i Bergen og jeg skal kjøre tur retur Oslo for å hente 2 av julegjestene våre. De reiser inn fra det o store utland utland og orket ikke tanken på Tog etter nesten 1 døgn med fly.

Anonymkode: 49395...42e

De burde jo ha tatt fly siste biten også. 50 min med fly, vs 7 timer med kjøring? Og det er hvis været viser seg fra sin beste side over fjellet, dere risikerer jo kolonnekjøring og det som er.

• Liker 8
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor kan hun ikke ta buss og tog, men bil kan hun sitte på i? Hva med fly? Evt at en av dere reiser med fly og blir med henne til og fra. Men hun ble jo selvsagt betale for skyss hvis det blir slik med mindre dere alle sitter godt i det.  

Ellers, kan et alternativ være å få hun til dere en helg før jul? Ha en slags feiring sammen i forkant. Eller hun kan komme til nyttår hvis flere av dere er hjemme.

Anonymkode: 125ce...384

Her må jeg svare ; en dame på 90 år er nokså sårbar. Hun kan fort bli svindla og rundstjålet fordi det er krevende å holde styr på bagasje, veske og seg selv på en gang. Snakker av erfaring og fortelling fra eldre folk jeg kjenner. Beklager men hvorfor skjønner ikke folk at man ikke er som da man var 30 når man er 90? Er folk helt ute av stand til å se at alder teller? 

Jeg er sjokkert! 

• Liker 4
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her må jeg svare ; en dame på 90 år er nokså sårbar. Hun kan fort bli svindla og rundstjålet fordi det er krevende å holde styr på bagasje, veske og seg selv på en gang. Snakker av erfaring og fortelling fra eldre folk jeg kjenner. Beklager men hvorfor skjønner ikke folk at man ikke er som da man var 30 når man er 90? Er folk helt ute av stand til å se at alder teller? 

Jeg er sjokkert! 

Jeg ser ingen grunn til å være sjokkert. Jeg har skrevet flere ganger i tråden at det er sannsynligvis uforsvarlig å presse på for å få denne damen til å fly alene. Men hvis man aldri har hatt noe slags ansvar for eldre mennesker så skjønner jeg at folk må forklares det. Det er nok godt ment av mange.

Anonymkode: b9d5e...a97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...