AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #61 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Og 8 timer fra Trondheim til Oslo var nå drøyt da, det tar 6 timer. ... Anonymkode: 2a44f...396 Trøndelag er altså ganske mye mer enn bare Trondheim, til opplysning. Anonymkode: d7868...4e2 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #62 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Meld deg ut av diskusjonen. Dette får din bror bestemme selv. Anonymkode: 6c9ea...843 Hvorfor det? Hvorfor kan ikke ts være hos farmor? Anonymkode: 16642...72b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaraThrace Skrevet 1. desember 2024 #63 Del Skrevet 1. desember 2024 Nei, veit du hva. Han kan si nei uten dårlig samvittighet. Det passer rett og slett ikke, jula er ikke hellig. Hun kan komme på besøk før og etter jula. Med tog eller fly, eller så kan dere besøke før eller etter jula. Man skal ikke brekke ryggen sin for andre på det viset. Det er ikke sunt. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #64 Del Skrevet 1. desember 2024 Hvorfor kjøre hele den veien? Vi har hvert år en tilsvarende situasjon med mitt 92-årige familiemedlem. Da reiser en av oss med fly t/r for å hente henne på hjemplassen. Det er jo ikke lange flyvningen, tross alt. Hun betaler da for begges flybillett, og med full flex for å være trygg på å unngå større problemer. Reserverer da plasser på rad 1 eller 2, låner rullestol på flyplassene og får assistanse på flyplassene og flyet (dette er gratis). Da er reisen unnagjort på halve tiden du skisserer, og hun får en fin jul. Ja, det er litt styr, men kjære vene. Etterlate henne alene på et sykehjem i jula? Ikke snakk om, så lenge hun ikke er sterkt pleietrengende! Anonymkode: dfef2...8ec 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #65 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det kan jo til og med være hennes siste jul. Ja, kanskje, men mor er 101, så det kan være noen juler igjen. Tante er vel mektig lei av å være den eneste som tar seg av gamlemor, derfor utenlandstur og nå er det «krise». Gamlemor har takket nei til å være med til utlandet, det forstår vi siden hjemmesykepleien ikke befinner seg der. Hun takker også nei til å feire på sykehjemmet med jevnaldringer. Da tenker jeg dere får lage en rotasjonsplan for kommende julefeiringer slik at ikke alt faller på tante. Jeg tror dere har hatt tid til å tenke på dette tidligere for tante bestilte ikke turen nylig. En av dere må gjøre om på planen, fly til gamlemor, ha med ferdigstekt ribbe og holde henne med selskap julekvelden, resten klarer seg uten den som tapte årets loddtrekning. Så er det nestemann tur neste år. Er du snill og grei får du kanskje låne tantes hus så slipper du hotellovernatting. Anonymkode: 0b317...299 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #66 Del Skrevet 1. desember 2024 Jeg hadde lagt om på planene. Men virkelig, slikt bestemmer man jo i oktober! Din manns familie i nord er ikke viktigere enn fin farmor. Din søsters kjæreste med familie ei heller. Din brors svigerfamilie heller ikke. Legg om alle planer, lei airbnb i Trøndelag og ha en alternativ jul der. Anonymkode: 299c5...342 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #67 Del Skrevet 1. desember 2024 KaraThrace skrev (17 minutter siden): Nei, veit du hva. Han kan si nei uten dårlig samvittighet. Det passer rett og slett ikke, jula er ikke hellig. Hun kan komme på besøk før og etter jula. Med tog eller fly, eller så kan dere besøke før eller etter jula. Man skal ikke brekke ryggen sin for andre på det viset. Det er ikke sunt. Etter påske er jula det aller helligste vi har, i ordets rette betydning. Anonymkode: 299c5...342 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #68 Del Skrevet 1. desember 2024 got2go skrev (1 time siden): Farmor fikk tilbud om å bli med datteren å feire jul i syden i år. Hun takket nei til det- da må farmor finne seg i å feire jul på aldershjemmet. Men farmor er ikke syntes ansvar. Ts og søsken er voksne nå, og nå har hun blitt deres, i hvert fall denne jula. Anonymkode: 299c5...342 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #69 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men farmor er ikke syntes ansvar. Ts og søsken er voksne nå, og nå har hun blitt deres, i hvert fall denne jula. Anonymkode: 299c5...342 Tantes Anonymkode: 299c5...342 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #70 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvordan klarte du å tolke det som om hun har prioritert datter og barnebarna? Det kan jo like godt være at da mannen døde, bodde ingen av hennes barn i rundt henne. Og da er det jo både fornuftig og ikke uvanlig å flytte i nærheten av ett av sine barn. Og at en gammel dame feirer med de hun bor nærmest, er jo ikke rart. Og 8 timer fra Trondheim til Oslo var nå drøyt da, det tar 6 timer. Shaming...🤷♀️ Anonymkode: 2a44f...396 Du vet at Trøndelag ikke nødvendigvis betyr Trondheim ? Og kjøretid kommer an på vær og kjøreforhold også, du kjører ikke t/r på dagen uten noen timrs hvile heller Egoistisk av den gamle tanten å forvente bli kjørt t/r Anonymkode: 4eb5e...6d5 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #71 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde lagt om på planene. Men virkelig, slikt bestemmer man jo i oktober! Din manns familie i nord er ikke viktigere enn fin farmor. Din søsters kjæreste med familie ei heller. Din brors svigerfamilie heller ikke. Legg om alle planer, lei airbnb i Trøndelag og ha en alternativ jul der. Anonymkode: 299c5...342 Jeg sidestiller ikke relasjoner jeg har med en eldre slektning som jeg kun bytter julekort med iløpet av året og min manns familie som vi snakker med ukentlig på tross av at de bor i utlandet. Så jo, svigers kan helt klart være viktigere enn farmor. Anonymkode: 2208c...c93 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjærring Skrevet 1. desember 2024 #72 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): For 20 år siden så døde min far. Min farmor valgte da og flytte fra Oslo og til Trøndelag for å bo nærmere tante (sin datter). I alle år så har farmor tilbragt jula sammen med tante og onkel+fettere,kusiner og andre familiemedlemmer der oppe. I år skal tante og onkel reise til utlandet med kusiner og fettere pga at en fetter har jubileum. Farmor har fått tilbud om å bli med men hun orket ikke/hadde ikke lyst. Farmor er klar i hodet og klarer seg relativt bra men, hun er 90 år, litt immobil og trenger noe hjelp av hjemmesykepleien i hverdagen. Hun bor fortsatt hjemme, i omsorgsbolig. Hun er også på eldresenteret 4 dager i uka og har mange venner der. Tante har ordnet det slik at hun har fått korttidsopphold på sykehjemmet over julen i de to ukene de er borte. Men, farmor vil jo såklart ikke dra dit! Nå har hun derfor sendt meldinger til meg, min lillesøster og min storebror om hun kan få komme til en av oss slik at hun slipper å være alene. Jeg reiser opp til mannens familie i Nord, lillesøster til sin kjæreste sitt hjemsted i sør, så vi har ikke mulighet. Min storebror er den eneste som da blir værende i Oslo og han får dårlig samvittighet for å ikke ta henne dit. Problemet er for det første at hun må hentes og kjøres hjem, da hun ikke kan ta buss eller tog. Så det blir jo tilsammen 20 timer kjøring på bror og svigerinne i julen. For det andre så skal hele familien til svigerinne komme til dem så de har egentlig ikke plass, da de ikke kan plassere farmor på en madrass under trappa liksom. For det tredje så er hun jo litt ustø og bevegelseshemmet så hun kan ikke gå alene i trappene og må ha følge opp og ned til doen etc. Jeg mener at broren min kan si nei uten å få dårlig samvittighet, da hun har et annet tilbud rett ved der hun bor. Hun får oppvartning. De arrangerer julefeiring på det sykehjemmet med sang, bingo, pakkelek, mat og kaker og alt som hører til. Første og annen juledag så arrangerer de kino med julefilm og popocorn. De andre dagene skal de ha hobbyverksted og julekake baking. Nåttårsaften skal de også ha opplegg med fine klær, live band og kalkunmiddag. Hun blir tatt vare på av helsepersonell, hun blir heller ikke alene, da det er mange av vennene hennes fra eldresenteret som også skal være på korttidsoppholdet. Men, min bror får veldig dårlig samvittighet og syntes så synd på henne, fordi hun aller helst vil være sammen med familien. Jeg forstår det veldig godt, men jeg er fortsatt av den oppfatning av at man ikke kan sette sine egne planer til side og omrokkere på all logistikk bare fordi at de eldre har vondt i viljen sin. Så hva mener dere andre? er det helt innafor å si nei i denne situasjonen? Anonymkode: 30fa9...99a jeg synes du har en utrolig ekkel holdning. dette er ikke et problem om man legger litt vilje til. hvorfor kan ikke bestemor sove på sofaen? hvorfor kan de ikke ordne ei gjesteseng til henne? hvorfor kan hun ikke ta fly nedover og opp igjen? og det er da ikke store jobben å hjelpe en gammel dame opp og ned en trapp så hun kommer seg på do! det er jul, selvsagt vil hun være med familien,.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #73 Del Skrevet 1. desember 2024 Det er jo rimelig spesielt at forespørsel fra farmor kommer først nå. Jeg regner jo med tantes utenlandstur ble bestilt for lenge, lenge siden. Er det hun som vanligvis tar seg av farmor, er det forståelig at hun et år ønsker en forandring. Men jeg ville utvilsomt kontaktet henne først, hørt hvordan det egentlig står til med farmor. Her kan det være mye som ikke er sagt. Mange eldre kjenner ikke sine egne begrensninger, og en lang reise med overnatting hos noen hun sjeldent ser, med barn og øvrig slekt, vil sannsynligvis gjøre henne utslitt og potensielt dårligere. Jeg synes ikke dere skal endre planene deres på så kort varsel, ei heller at en familiefar skal kjøre tur/retur trøndelag, to ganger, for å frakte en pleietrengende 90-åring til et hjem som verken har plass eller er tilpasset en pleietrengende. Her er det fullt lov å si at det ikke blir mulig å få det til i år, men så heller tilby å komme på besøk til henne på nyåret eller lignende. Anonymkode: eee18...754 6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #74 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): For 20 år siden så døde min far. Min farmor valgte da og flytte fra Oslo og til Trøndelag for å bo nærmere tante (sin datter). I alle år så har farmor tilbragt jula sammen med tante og onkel+fettere,kusiner og andre familiemedlemmer der oppe. I år skal tante og onkel reise til utlandet med kusiner og fettere pga at en fetter har jubileum. Farmor har fått tilbud om å bli med men hun orket ikke/hadde ikke lyst. Farmor er klar i hodet og klarer seg relativt bra men, hun er 90 år, litt immobil og trenger noe hjelp av hjemmesykepleien i hverdagen. Hun bor fortsatt hjemme, i omsorgsbolig. Hun er også på eldresenteret 4 dager i uka og har mange venner der. Tante har ordnet det slik at hun har fått korttidsopphold på sykehjemmet over julen i de to ukene de er borte. Men, farmor vil jo såklart ikke dra dit! Nå har hun derfor sendt meldinger til meg, min lillesøster og min storebror om hun kan få komme til en av oss slik at hun slipper å være alene. Jeg reiser opp til mannens familie i Nord, lillesøster til sin kjæreste sitt hjemsted i sør, så vi har ikke mulighet. Min storebror er den eneste som da blir værende i Oslo og han får dårlig samvittighet for å ikke ta henne dit. Problemet er for det første at hun må hentes og kjøres hjem, da hun ikke kan ta buss eller tog. Så det blir jo tilsammen 20 timer kjøring på bror og svigerinne i julen. For det andre så skal hele familien til svigerinne komme til dem så de har egentlig ikke plass, da de ikke kan plassere farmor på en madrass under trappa liksom. For det tredje så er hun jo litt ustø og bevegelseshemmet så hun kan ikke gå alene i trappene og må ha følge opp og ned til doen etc. Jeg mener at broren min kan si nei uten å få dårlig samvittighet, da hun har et annet tilbud rett ved der hun bor. Hun får oppvartning. De arrangerer julefeiring på det sykehjemmet med sang, bingo, pakkelek, mat og kaker og alt som hører til. Første og annen juledag så arrangerer de kino med julefilm og popocorn. De andre dagene skal de ha hobbyverksted og julekake baking. Nåttårsaften skal de også ha opplegg med fine klær, live band og kalkunmiddag. Hun blir tatt vare på av helsepersonell, hun blir heller ikke alene, da det er mange av vennene hennes fra eldresenteret som også skal være på korttidsoppholdet. Men, min bror får veldig dårlig samvittighet og syntes så synd på henne, fordi hun aller helst vil være sammen med familien. Jeg forstår det veldig godt, men jeg er fortsatt av den oppfatning av at man ikke kan sette sine egne planer til side og omrokkere på all logistikk bare fordi at de eldre har vondt i viljen sin. Så hva mener dere andre? er det helt innafor å si nei i denne situasjonen? Anonymkode: 30fa9...99a Kan bestemor sitte i en bil i timesvis, så kan hun og fly med assistanse. Bestilles assistanse sammen med flybillettene så kan hun hentes ved inngangsdøra til flyplassen, med rullestol og følge fra flyplassen, passes på og hjelpes til hun sitter i flysetet og hentes fra flysetet og til utgangsdøra på flyplassen hun skal til, uten kostnader utover flybilletten. Bagasje hjelper dem og med. Men at bestemor kanskje lager litt vel mye styr det er en annen sak. Anonymkode: 29afb...54d 4 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #75 Del Skrevet 1. desember 2024 kjærring skrev (18 minutter siden): jeg synes du har en utrolig ekkel holdning. dette er ikke et problem om man legger litt vilje til. hvorfor kan ikke bestemor sove på sofaen? hvorfor kan de ikke ordne ei gjesteseng til henne? hvorfor kan hun ikke ta fly nedover og opp igjen? og det er da ikke store jobben å hjelpe en gammel dame opp og ned en trapp så hun kommer seg på do! det er jul, selvsagt vil hun være med familien,.. Bedstemor på 90 sove på sofaen? Bare ta fly nedover? Selv om hun er så sprek at hun klarer seg på omsorgsbolig så er det ganske lagt ubnq det å ta flyet alene og å sove på sofaen hos noen. Anonymkode: ec7c6...401 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #76 Del Skrevet 1. desember 2024 Det høres ut som tanten din fikk alle årene med barnepass og bollebaking, men når hennes kjære mor er for syk til å bidra, da tar hun med familien på sydentur i julen. Nå er det deres tur, har hun sikkert tenkt. Kjenner typen. Dere kan kanskje bruke ti tusen på å få henne til én av dere i taxi. Men er dere klar for å stelle henne? Kontakt tanten for å få en idé om hva hun må ha hjelp til. Hvis hun har behov for medisinsk hjelp dere ikke kan tilby, så går det jo ikke. Hvis dere alle er småbarnsforeldre kan ikke barnas jul ødelegges med å reise til henne, men kanskje en eldre slektning eller yngre uten så mye ansvar kunne feiret sammen med henne der hun er? Hvis ingen er villig, må dere finne ut av det raskt. Det går an å besøke henne før jul og. Bedre enn ingenting. Anonymkode: 4cd80...426 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #77 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi bor i Bergen og jeg skal kjøre tur retur Oslo for å hente 2 av julegjestene våre. De reiser inn fra det o store utland utland og orket ikke tanken på Tog etter nesten 1 døgn med fly. Anonymkode: 49395...42e Hva hvis fjelloverganger er stengt Anonymkode: 3ee47...dca 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #78 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å være på kortidsplass er en sørgelig oppbevaring. Det er værre enn å være alene. Anonymkode: dd66d...e10 Det er ikke min erfaring etter at min far fikk korttidsplass i høst. Han var der frem til han døde, og makan til fantastisk personale som gjorde alt de kunne for både ham og oss i denne perioden. AnonymBruker skrev (1 time siden): Å, fy faen. Vi har altså kommet dit i dette landet at det er OK å slenge en åndsfrisk 90-åring på sykehjem i julen fordi det er for mye bry med henne. Hvem hadde vondt i viljen her igjen? To ting jeg vil si til TS: en dag er du gammel selv og ønsker av hele ditt hjerte å være med familien. Håper du synes at det er OK å heller bli innkvartert på sykehjem til høytiden er over. Og: det snakkes mye om at våre nye landsmenn som jobber på sykehjem ikke har respekt for pasientene. Det stemmer ofte. Fordi de ser at ikke engang de gamles familie har respekt for dem og lyst til å være med dem. Anonymkode: 40e29...e4e Det er ikke bare å sende en åndsfrisk 90-åring åp sykehjem i julen. Det skal litt til å få en slik plass og hun blir garantert tatt godt vare på. Anonymkode: b6b58...cbc 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #79 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å, fy faen. Vi har altså kommet dit i dette landet at det er OK å slenge en åndsfrisk 90-åring på sykehjem i julen fordi det er for mye bry med henne. Hvem hadde vondt i viljen her igjen? To ting jeg vil si til TS: en dag er du gammel selv og ønsker av hele ditt hjerte å være med familien. Håper du synes at det er OK å heller bli innkvartert på sykehjem til høytiden er over. Og: det snakkes mye om at våre nye landsmenn som jobber på sykehjem ikke har respekt for pasientene. Det stemmer ofte. Fordi de ser at ikke engang de gamles familie har respekt for dem og lyst til å være med dem. Anonymkode: 40e29...e4e Man kan være helt åndsfrisk og likevel sterkt pleietrengende. Her aner du ikke hva du snakker om. Og farmor har jo nedprioritert denne familien til fordel for datteren med familie, nå får hun ta konsekvensen av det. kjærring skrev (33 minutter siden): jeg synes du har en utrolig ekkel holdning. dette er ikke et problem om man legger litt vilje til. hvorfor kan ikke bestemor sove på sofaen? hvorfor kan de ikke ordne ei gjesteseng til henne? hvorfor kan hun ikke ta fly nedover og opp igjen? og det er da ikke store jobben å hjelpe en gammel dame opp og ned en trapp så hun kommer seg på do! det er jul, selvsagt vil hun være med familien,.. Her viser du hvor lite kunnskap du har om både det å være eldre og det å trenger hjelp i hverdagen. Og det er problemet til mange i denne tråden, dere burde alle tatt der et par uker i eldreomsorgen før dere kom med uttalelser om at det er bare for hjelpetrengende bestemorå sove på sofaen eller en sammenleggbar gjesteseng. Anonymkode: 019e7...74f 7 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 1. desember 2024 #80 Del Skrevet 1. desember 2024 Mange eldre kjenner ikke sin begrensning nei. Jeg husker godt da farmor insisterte på å feire jul hos oss etter et slag og ingen hadde vett nok til å si nei. Kjørte 10 timer tur/retur x2 for å hente henne, og min mor slet seg fullstendig ut den jula. Det var helt grusomt for henne. Farmor banket i veggen natta lang for å få mamma til å komme med vann, papir, ta henne på do, gudene vet hva. Alt handlet om farmors helse den jula og alt arbeidet havnet på mamma, hun sov vel knapt den jula. Det trenger jo ikke være tilfellet her, men noen med korttidsopphold på sykehjem har jo ganske redusert helse. Trøndelag-Oslo i bil er ikke et realistisk alternativ til sykehjem!? Skal noen feire med farmor tenker jeg det eneste realistiske er å reise til Trøndelag og feire sammen med henne der. Og så sier dere at dette kan være farmors siste jul? Joda, men det kan også være 10 juler igjen som skal være på hennes premisser. Det er derfor også viktig at pårørende ikke sliter seg ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå