Gå til innhold

Problemer med eldre familiemedlem i jula. Hva ville dere gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enkelt: den med mest empati drar opp og feirer jul sammen med henne. Man tar ikke en 90 år gammel dame med på en slik tur på vinteren! Uansvarlig og egoistisk av dere å tenke tanken. 

Anonymkode: 948ff...68f

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Farmor fikk tilbud om å bli med datteren å feire jul i syden i år. Hun takket nei til det- da må farmor finne seg i å feire jul på aldershjemmet.

• Liker 10
  • Nyttig 9
Skrevet
got2go skrev (4 minutter siden):

Farmor fikk tilbud om å bli med datteren å feire jul i syden i år. Hun takket nei til det- da må farmor finne seg i å feire jul på aldershjemmet.

Selv om hun er 90 år og har flere barnebarn med familier? Og hun ikke kan fly?

Anonymkode: 16642...72b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde dratt opp og feiret jul sammen med farmor. Enten alene, eller sammen med noen andre i familien. Jeg er ikke spesielt julesentimental av meg, og kunne lett ofret en standard jul for at gamla i Trøndelag ikke skulle hatt noe familie rundt seg. Og dette er ikke «shaming», det er bare min følelse av hva som hadde vært riktig å gjøre for mitt vedkommende. Ser for meg min eneste gjenlevende besteforelder, mormor, som er så tradisjonell og familieorientert skulle feiret på eldresenter, og det blir bare helt feil.

Anonymkode: 18c4c...330

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For 20 år siden så døde min far. Min farmor valgte da og flytte fra Oslo og til Trøndelag for å bo nærmere tante (sin datter). I alle år så har farmor tilbragt jula sammen med tante og onkel+fettere,kusiner og andre familiemedlemmer der oppe.

I år skal tante og onkel reise til utlandet med kusiner og fettere pga at en fetter har jubileum. Farmor har fått tilbud om å bli med men hun orket ikke/hadde ikke lyst.

Farmor er klar i hodet og klarer seg relativt bra men, hun er 90 år, litt immobil og trenger noe hjelp av hjemmesykepleien i hverdagen. Hun bor fortsatt hjemme, i omsorgsbolig. Hun er også på eldresenteret 4 dager i uka og har mange venner der.

Tante har ordnet det slik at hun har fått korttidsopphold på sykehjemmet over julen i de to ukene de er borte. Men, farmor vil jo såklart ikke dra dit!

Nå har hun derfor sendt meldinger til meg, min lillesøster og min storebror om hun kan få komme til en av oss slik at hun slipper å være alene.

Jeg reiser opp til mannens familie i Nord, lillesøster til sin kjæreste sitt hjemsted i sør, så vi har ikke mulighet. Min storebror er den eneste som da blir værende i Oslo og han får dårlig samvittighet for å ikke ta henne dit.

Problemet er for det første at hun må hentes og kjøres hjem, da hun ikke kan ta buss eller tog. Så det blir jo tilsammen 20 timer kjøring på bror og svigerinne i julen. For det andre så skal hele familien til svigerinne komme til dem så de har egentlig ikke plass, da de ikke kan plassere farmor på en madrass under trappa liksom. For det tredje så er hun jo litt ustø og bevegelseshemmet så hun kan ikke gå alene i trappene og må ha følge opp og ned til doen etc. 

Jeg mener at broren min kan si nei uten å få dårlig samvittighet, da hun har et annet tilbud rett ved der hun bor.

Hun får oppvartning. De arrangerer julefeiring på det sykehjemmet med sang, bingo, pakkelek, mat og kaker og alt som hører til. Første og annen juledag så arrangerer de kino med julefilm og popocorn. De andre dagene skal de ha hobbyverksted og julekake baking. Nåttårsaften skal de også ha opplegg med fine klær, live band og kalkunmiddag. Hun blir tatt vare på av helsepersonell, hun blir heller ikke alene, da det er mange av vennene hennes fra eldresenteret som også skal være på korttidsoppholdet.

Men, min bror får veldig dårlig samvittighet og syntes så synd på henne, fordi hun aller helst vil være sammen med familien.

Jeg forstår det veldig godt, men jeg er fortsatt av den oppfatning av at man ikke kan sette sine egne planer til side og omrokkere på all logistikk bare fordi at de eldre har vondt i viljen sin. 

Så hva mener dere andre? er det helt innafor å si nei i denne situasjonen?

Anonymkode: 30fa9...99a

Vondt i viljen? Hvordan? Nei, tenk å måtte endre på EGNE planer fordi bestemor er sååå ego at hun ønsker å være med familie i julen….. 

Anonymkode: c318b...8de

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det passer jo ikke, så da sier man nei. 

Anonymkode: 2208c...c93

Fint samfunn vi lever i! Det passer ikke for MEG og OSS, så da driter vi i DEG! 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hun har et tilbud der hun er, så da vet man at hun ikke er alene.

Hadde hun blitt sittende mutters alene måtte han vel hentet henne hjem til seg. 

Anonymkode: 61087...8dd

Det er forskjell på å ikke være alene og å ikke få være med familie 😕 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Maskinfører skrev (7 timer siden):

Dette er jeg faktisk helt enig i det kan være hennes siste jul jeg hadde også sagt ja i julen så inkluderer man alle familiemedlemmer 

Helt enig! 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Selv om hun er 90 år og har flere barnebarn med familier? Og hun ikke kan fly?

Anonymkode: 16642...72b

Ja.

• Liker 1
Skrevet

100% oppdiktet. 

Anonymkode: e9415...b4f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis du skal nordover er du jo allerede nærmere henne. Uansett bør en av dere feire med bestemoren deres. 

Anonymkode: 513c7...a2e

Kødder du? Tror du f.eks Kirkenes er nærmere Trøndelag enn Oslo?  For ikke å snakke om logistikken i nord. 

Anonymkode: ebd36...310

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For 20 år siden så døde min far. Min farmor valgte da og flytte fra Oslo og til Trøndelag for å bo nærmere tante (sin datter). I alle år så har farmor tilbragt jula sammen med tante og onkel+fettere,kusiner og andre familiemedlemmer der oppe.

I år skal tante og onkel reise til utlandet med kusiner og fettere pga at en fetter har jubileum. Farmor har fått tilbud om å bli med men hun orket ikke/hadde ikke lyst.

Farmor er klar i hodet og klarer seg relativt bra men, hun er 90 år, litt immobil og trenger noe hjelp av hjemmesykepleien i hverdagen. Hun bor fortsatt hjemme, i omsorgsbolig. Hun er også på eldresenteret 4 dager i uka og har mange venner der.

Tante har ordnet det slik at hun har fått korttidsopphold på sykehjemmet over julen i de to ukene de er borte. Men, farmor vil jo såklart ikke dra dit!

Nå har hun derfor sendt meldinger til meg, min lillesøster og min storebror om hun kan få komme til en av oss slik at hun slipper å være alene.

Jeg reiser opp til mannens familie i Nord, lillesøster til sin kjæreste sitt hjemsted i sør, så vi har ikke mulighet. Min storebror er den eneste som da blir værende i Oslo og han får dårlig samvittighet for å ikke ta henne dit.

Problemet er for det første at hun må hentes og kjøres hjem, da hun ikke kan ta buss eller tog. Så det blir jo tilsammen 20 timer kjøring på bror og svigerinne i julen. For det andre så skal hele familien til svigerinne komme til dem så de har egentlig ikke plass, da de ikke kan plassere farmor på en madrass under trappa liksom. For det tredje så er hun jo litt ustø og bevegelseshemmet så hun kan ikke gå alene i trappene og må ha følge opp og ned til doen etc. 

Jeg mener at broren min kan si nei uten å få dårlig samvittighet, da hun har et annet tilbud rett ved der hun bor.

Hun får oppvartning. De arrangerer julefeiring på det sykehjemmet med sang, bingo, pakkelek, mat og kaker og alt som hører til. Første og annen juledag så arrangerer de kino med julefilm og popocorn. De andre dagene skal de ha hobbyverksted og julekake baking. Nåttårsaften skal de også ha opplegg med fine klær, live band og kalkunmiddag. Hun blir tatt vare på av helsepersonell, hun blir heller ikke alene, da det er mange av vennene hennes fra eldresenteret som også skal være på korttidsoppholdet.

Men, min bror får veldig dårlig samvittighet og syntes så synd på henne, fordi hun aller helst vil være sammen med familien.

Jeg forstår det veldig godt, men jeg er fortsatt av den oppfatning av at man ikke kan sette sine egne planer til side og omrokkere på all logistikk bare fordi at de eldre har vondt i viljen sin. 

Er det mulig at bestemor kan ta tog hvis hun blir kjørt og hentet på stasjonen? Altså hvis tante kusine før de drar til syden  følger henne inn på buss/tog og bror står på holdeplassen når hun kommer frem? Og samme tilbake ? Du sier hun ikke kan ta buss/tog men hvis får litt assistanse til/på/av /fra kan det gå da? Må være direkte buss/tog uten bytte da selvfølgelig men det finnes jo mellom Trondheim og Oslo.

Endret av FruR
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Denne tråden er tull..

Alternativet er liksom kortidsplass eller syden. Det er nesten umulig å få kortidsplass, du må rett og slett være sterkt pleietrengende. I tillegg nevner ts all mulig aktiviteter på kortidsplassen som også er tull. Det er dessverre ikke slik helsevesenet drives i dag

Anonymkode: dd66d...e10

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er forskjell på å ikke være alene og å ikke få være med familie 😕 

Å være på kortidsplass er en sørgelig oppbevaring. Det er værre enn å være alene.

Anonymkode: dd66d...e10

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og 8 timer fra Trondheim til Oslo var nå drøyt da, det tar 6 timer. 

Anonymkode: 2a44f...396

Trøndelag, ikke Trondheim. Er noen timer fra Trondheim til f.eks Namsskogan.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis du skal nordover er du jo allerede nærmere henne. Uansett bør en av dere feire med bestemoren deres. 

Anonymkode: 513c7...a2e

Nordover er et vidt begrep, kan være alt fra Trofors til Kirkenes, så TS er ikke nødvendigvis nærmere nei. Alternativet må være å stoppe i Trøndelag for å ta med seg gamla nordover.

Anonymkode: 620a2...e6e

• Liker 5
  • Nyttig 3
Annonse
Skrevet

Vi hentet svigermor. 8 timer i bil, en vei. Hun hadde behov for hjemmesykepleie, og det fikk hun også her. Det er en rettighet man har,  hjemmesykepleie når man er gjestepasient i en annen kommune. Hun ble selvfølgelig prioritert når det gjaldt soveplass. Yngre gjester kan ligge på en madrass. 

Nei, hun er ikke alene på et sykehjem, men så vondt det må være å vite at ingen i familien har tid til deg på livets siste dager. Men utrolig dårlig planlegging å tenke på dette nå. Det høres jo ut som julen for alle andre er planlagt i god tid.

Anonymkode: ecafb...e5a

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker at du først bør snakke med tanten din om hvordan ståa egentlig er, både i jula og til hverdags. Det kan ligge mer bak her.

Korttidsplass på sykehjem ernikke noe man bare kan booke, man må være nokså sterkt pleietrengende. Dersom hun vanligvis bor fornseg selv kan man anta at mye ansvar faller på pårørende som bor i nærheten. Gjerne mer enn det bestemor innser selv (lik det eller ei, men mange eldre blir svært selvsentrerte. Noe som er helt naturlig ettersom de gjerne har hatt kun seg selv å tenke på lengre tid). 

Køennfor sykehjemsplasser er lang de fleste steder og ofte kan korttidsplass være veien inn da dette gjør at behovet blir kartlagt på en annen måte. Det er mulig at tanten din er utslitt av å være pleier for henne og at hun ser dette som en mulighet. Så ikke legg planer for bestemor før dere har snakket med dem som står i dette til daglig.

Jeg jobber med dette selv og ser at flere og flere eldre velger å være på eldresenteret i jula. I nærheten av sin egen seng, sin egen donog personale som kan bistå dem. Mange blir fryktelig slitne av jul hjemme hos familie. Og da er det ikke 10timers biltur og mange overnattinger med i mixen. Det kan tenkes at bestemor ikke skjønner sin egen begrensning her. 

Anonymkode: b568a...a99

• Liker 11
  • Nyttig 10
Skrevet

Her kan din bror si nei med god samvittighet. Hadde hun vært frisk og mobil og kommet seg til og fra Oslo på egen hånd, hadde jeg syns det var naturlig å si hun var velkommen, men ikke slik situasjonen er nå. Jeg har jobbet mange år i eldreomsorgen, og faktum er at ingen får sykehjemsplass bare fordi de ikke skal sitte alene i jula, de får plass fordi hjelpebehovet er stort. Mange undervurderer også hvor mye det krever å ta hånd om pleietrengende eldre, her må alle dere som shamer ts og broren gå i dere selv. I prinsippet skal man kunne be om hjelp fra hjemmetjenesten i besøkskommunen, i praksis er det ikke alltid så enkelt. Spesielt ikke når broren til ts allerede har fult hus av andre gjester, det er egentlig ikke plass til farmor på 90, det er ikke nødvendigvis plass til at ploms kan gi den hjelpen som trengs, og det er heller ikke systemet fungerer så godt på kort varsel og en helligdag at de faktisk kommer slik som lovet. (Ikke ideelt, men man må innse at sånn er det). Farmor er godt ivaretatt der hun er, dere kan heller besøke henne på nyåret. Og når hun har prioritert familie i Trondheim de siste tyve årene, kan hun ikke forvente at andre plutselig skal slippe alt for å hjelpe henne. Det er faktisk ikke sånn det fungerer noensinne.

Anonymkode: 019e7...74f

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet

Å, fy faen. Vi har altså kommet dit i dette landet at det er OK å slenge en åndsfrisk 90-åring på sykehjem i julen fordi det er for mye bry med henne. Hvem hadde vondt i viljen her igjen? To ting jeg vil si til TS: en dag er du gammel selv og ønsker av hele ditt hjerte å være med familien. Håper du synes at det er OK å heller bli innkvartert på sykehjem til høytiden er over. Og: det snakkes mye om at våre nye landsmenn som jobber på sykehjem ikke har respekt for pasientene. Det stemmer ofte. Fordi de ser at ikke engang de gamles familie har respekt for dem og lyst til å være med dem. 

Anonymkode: 40e29...e4e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Meld deg ut av diskusjonen. Dette får din bror bestemme selv.

Anonymkode: 6c9ea...843

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...