AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #21 Del Skrevet 1. desember 2024 I utgangspunktet er det vel de som etterlater henne alene, hennes potensielt siste jul, som bør ha dårlig samvittighet. Broren til ts skal ha huset fullt av gjester. Forslaget om å besøke henne 1.juledag er vel litt tungvint om det innebærer så mye kjøring. Sorry, men ikke sorry. Datteren hennes burde ha tenkt på dette. Anonymkode: 6dfd4...347 15 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #22 Del Skrevet 1. desember 2024 Han får si at hun gjerne må komme, men at dere ikke har noen mulighet til å kjøre og hente. Hun har jo opplagt store helseutfordringer iom hjemmesykepleie og korttidsopphold. Anonymkode: c686f...056 4 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 Populært innlegg #23 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi bor i Bergen og jeg skal kjøre tur retur Oslo for å hente 2 av julegjestene våre. De reiser inn fra det o store utland utland og orket ikke tanken på Tog etter nesten 1 døgn med fly. Anonymkode: 49395...42e En avsporing, men altså... De har orket å reise i utlandet, men orker ikke den korte flyturen fra Oslo til Bergen? Derfor henter dere dem med bil for å kjøre over fjellet på vinterføre med potensielt kolonnekjøring eller stengte veier? Og dette er liksom enklere? 😳 Anonymkode: eee18...754 44 2 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #24 Del Skrevet 1. desember 2024 Her ville jeg tatt en prat med tante (datteren) og forklart meldingene dere har fått. Det er jo de som reiser fra henne. Det er helt urimelig av farmor å forvente at dere skal kjøre den lange strekningen tur/retur to ganger, og få en pleiepasient (som dere ikke har særlig kontakt med?) hjem. Det høres ikke forsvarlig ut heller. Snakk med datteren hennes, hun kan nok overtale mor til å bli på sykehjemmet. Anonymkode: eee18...754 17 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gullars Skrevet 1. desember 2024 #25 Del Skrevet 1. desember 2024 Hun kan få assistanse hvis hun tar flyet -- kunne det være en mulighet? 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #26 Del Skrevet 1. desember 2024 Til dere som mener hun kan dra til Oslo; merk at hun har fått tilbud om sykehjemsopphold. Da er hun sannsynligvis ganske redusert, hvem som helst får ikke plass. Da kan det i verste fall være en belastning å reise langt. Jeg er 100% for å strekke seg lenger enn langt for å ta vare på eldre familiemedlemmer. Men jeg er ikke så sikker på at denne damen har selvinnsikt på hva hun er tjent med (som mange andre) og det er ikke sikkert man gjør henne en tjeneste med å ordne en lang reise for henne og stappe henne inn i en leilighet full av barn og fremmede. Jeg ville heller ha prioritert å besøke henne i løpet av jula. Anonymkode: b9d5e...a97 24 1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #27 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg hadde nok prøvd å få det til på et eller annet vis. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til at hun ikke skulle få feire med noen i sin familie. Det kan jo til og med være hennes siste jul. Anonymkode: 2a44f...396 Maskinfører skrev (4 timer siden): Dette er jeg faktisk helt enig i det kan være hennes siste jul jeg hadde også sagt ja i julen så inkluderer man alle familiemedlemmer Hvorfor skal dette overlates til ts og familien som bor så langt unna, når den gamles nærmeste familie stikker av og etterlater henne på sykehjem? Anonymkode: 6dfd4...347 12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Egenskap Skrevet 1. desember 2024 #28 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): For 20 år siden så døde min far. Min farmor valgte da og flytte fra Oslo og til Trøndelag for å bo nærmere tante (sin datter). I alle år så har farmor tilbragt jula sammen med tante og onkel+fettere,kusiner og andre familiemedlemmer der oppe. I år skal tante og onkel reise til utlandet med kusiner og fettere pga at en fetter har jubileum. Farmor har fått tilbud om å bli med men hun orket ikke/hadde ikke lyst. Farmor er klar i hodet og klarer seg relativt bra men, hun er 90 år, litt immobil og trenger noe hjelp av hjemmesykepleien i hverdagen. Hun bor fortsatt hjemme, i omsorgsbolig. Hun er også på eldresenteret 4 dager i uka og har mange venner der. Tante har ordnet det slik at hun har fått korttidsopphold på sykehjemmet over julen i de to ukene de er borte. Men, farmor vil jo såklart ikke dra dit! Nå har hun derfor sendt meldinger til meg, min lillesøster og min storebror om hun kan få komme til en av oss slik at hun slipper å være alene. Jeg reiser opp til mannens familie i Nord, lillesøster til sin kjæreste sitt hjemsted i sør, så vi har ikke mulighet. Min storebror er den eneste som da blir værende i Oslo og han får dårlig samvittighet for å ikke ta henne dit. Problemet er for det første at hun må hentes og kjøres hjem, da hun ikke kan ta buss eller tog. Så det blir jo tilsammen 20 timer kjøring på bror og svigerinne i julen. For det andre så skal hele familien til svigerinne komme til dem så de har egentlig ikke plass, da de ikke kan plassere farmor på en madrass under trappa liksom. For det tredje så er hun jo litt ustø og bevegelseshemmet så hun kan ikke gå alene i trappene og må ha følge opp og ned til doen etc. Jeg mener at broren min kan si nei uten å få dårlig samvittighet, da hun har et annet tilbud rett ved der hun bor. Hun får oppvartning. De arrangerer julefeiring på det sykehjemmet med sang, bingo, pakkelek, mat og kaker og alt som hører til. Første og annen juledag så arrangerer de kino med julefilm og popocorn. De andre dagene skal de ha hobbyverksted og julekake baking. Nåttårsaften skal de også ha opplegg med fine klær, live band og kalkunmiddag. Hun blir tatt vare på av helsepersonell, hun blir heller ikke alene, da det er mange av vennene hennes fra eldresenteret som også skal være på korttidsoppholdet. Men, min bror får veldig dårlig samvittighet og syntes så synd på henne, fordi hun aller helst vil være sammen med familien. Jeg forstår det veldig godt, men jeg er fortsatt av den oppfatning av at man ikke kan sette sine egne planer til side og omrokkere på all logistikk bare fordi at de eldre har vondt i viljen sin. Så hva mener dere andre? er det helt innafor å si nei i denne situasjonen? Anonymkode: 30fa9...99a etter min mening så kan man betrakte "juletider" som alle andre dager, dermed er det løst. Man skal ikke sette sine egne planer til side når man faktisk har 2 uker fri. Det er det samme som når det er sommerferie... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #29 Del Skrevet 1. desember 2024 Dette er et vanskelig dilemma, men samtidig ikke. Ingen har rett til å forvente at folk skal strekke seg så langt. Farmor burde forstå det selv. En ting er avstandene. Men hun har helseutfordringer som vil belaste ekstra. Jeg synes Farmor er urimelig. Anonymkode: b14bb...d5f 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #30 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi bor i Bergen og jeg skal kjøre tur retur Oslo for å hente 2 av julegjestene våre. De reiser inn fra det o store utland utland og orket ikke tanken på Tog etter nesten 1 døgn med fly. Anonymkode: 49395...42e Denne var bare merkelig... De er på gardermoen, derfra går det et fly i timen. 40 minutter så er du i Bergen. Og dere planlegger heller 8 timers biltur på vinterføre over fjelloverganger og svingete vestlandsveier. Som ofte kan være stengt over lange perioder. Anonymkode: 65bcf...cbc 30 1 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #31 Del Skrevet 1. desember 2024 Jeg synes din bror med god samvittighet kan si nei. Jeg har godt forhold til min familie, men feirer alene flere ganger. Og det er fordi ca annenhvert år, så feires det hos de som har katt. Jeg er hyperallergisk. Og jeg kan ha det hos meg, er annen i familien som bor rett ved de som kan ha det. Men jeg synes det er helt greit. Anonymkode: 26eba...768 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #32 Del Skrevet 1. desember 2024 En 90 år gammel dame som får hjemmwsykepleie og tilbud om korttidsplass på sykehjem bør neppe fraktes i en bil i over et døgn for å feire med folk hun knapt nok kjenner. Kan godt hende at helsen hennes ikke tåler dette. Anonymkode: 711f1...804 12 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #33 Del Skrevet 1. desember 2024 «Shaming». Faen for noe pisspreik! Man er faen meg satans bortskjemt her i dette landet om man ikke gidder å feire jul med et gammelt familiemedlem fordi et eller annet forbanna tull! Ta ‘rei sammen a! Hva faen tror man julen er egentlig? «Gi faen i andre»? Anonymkode: 7c7ae...4c9 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #34 Del Skrevet 1. desember 2024 Jeg ser ikke hvor det står at disse søsknene ikke kjenner farmoren sin? Personlig hadde jeg gjort det jeg kunne for at hun ikke skal sitte alene. Ts sier at hun skal til familie i nord, men noen må jo endre planer, så hvorfor kan ikke hun dra til farmoren istedet? Anonymkode: 16642...72b 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #35 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ser ikke hvor det står at disse søsknene ikke kjenner farmoren sin? Personlig hadde jeg gjort det jeg kunne for at hun ikke skal sitte alene. Ts sier at hun skal til familie i nord, men noen må jo endre planer, så hvorfor kan ikke hun dra til farmoren istedet? Anonymkode: 16642...72b De som skal til utlandet kan vel bli hjemme da? Anonymkode: 6dfd4...347 14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #36 Del Skrevet 1. desember 2024 HMK skrev (5 timer siden): Jeg hadde heller foreslått å komme en tur på besøk til henne på sykehjemmet første juledag. Hun er åpenbart pleiepasient med et visst behov for medisinsk oppfølging om hun er på korttidsopphold/avlastning. Dette har ho og krav på når ho reiser bort. Min mor har hjemmesykepleie. Når ho er her gis det beskjed 7 dager før ho kommer med antall dagerbho blir og da kommer det ansatte fra kommunen vi bor i og gir medisiner osv. Aldri rt noe problem med det . Samme var det med søsteren til svigermor ho har altid vært hos svigers fra 18 des til 14 januar og da har ho fått hjelpen hos svigers. Anonymkode: 114f8...48e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #37 Del Skrevet 1. desember 2024 Det kan også være at denne damen på 90år har noe kognetiv svikt og selv ikke ser at å reise ikke går. Man blir litt selvsentrert når man mister litt det kognetive. Snakk med tanten deres og hør litt hvordan ting er. Kanskje dette er en del av en større plan om å få plass på hjem. Anonymkode: 6dfd4...347 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #38 Del Skrevet 1. desember 2024 Jeg synes det er helt galskap at din bror skal måtte kjøre så langt for å hente en farmor han ikke har feiret jul med på 20 år. Hun har tilbud om et sted å være og hun har venner der. En eldre dame som får såpass med assistanse i hverdagen, vil nok også kjenne belastningen av lang biltur og bo i fremmed hjem og med ukjente mennesker. Tror den gamle selv ikke innser hvor slitsomt det faktisk er. Vi har selv eldre slektninger i familien, de feirer med oss, men vi er ikke «fremmede» (altså din brors svigerfamilie), og de eldre er faktisk helt utslitt etter en hel ettermiddag/kveld med mange mennesker. En hel jul hadde blitt for mye for de. Anonymkode: d23ef...467 14 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #39 Del Skrevet 1. desember 2024 Men hvorfor har dere ikke tenkt på dette før dere la alle disse planene? Det hjelper lite å ha dårlig samvittighet nå. Kan ikke noen i familien være sammen med henne i omsorgsboligen og lage middag der? Oppegående voksne mennesker klarer å feire jul sammen bare noen få og heller dele seg opp og reise til henne. Min mor er også gammel. De kan ikke reise langt, lenger. Anonymkode: 3315c...8a4 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjonkel-Donkel Skrevet 1. desember 2024 #40 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): så de har egentlig ikke plass, da de ikke kan plassere farmor på en madrass under trappa liksom. Ho har selv flytta opp dit, og er tante som drar i fra ho. Men uten og ha noe mening om hva dere skal/bør gjøre. Så hang jeg meg i grunn mest opp i denne setningen sitert over, og vil bare si: Der det er hjerterom er det husrom. Og nei farmor skulle jo ikke måtte ligge på madrass under trappa. Ho skulle ligget i sengen til et yngre familiemedlem, og eier av senga skulle liggi under trappa. Ja om det var noe hjerterom der da... 3 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå