AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden For 20 år siden så døde min far. Min farmor valgte da og flytte fra Oslo og til Trøndelag for å bo nærmere tante (sin datter). I alle år så har farmor tilbragt jula sammen med tante og onkel+fettere,kusiner og andre familiemedlemmer der oppe. I år skal tante og onkel reise til utlandet med kusiner og fettere pga at en fetter har jubileum. Farmor har fått tilbud om å bli med men hun orket ikke/hadde ikke lyst. Farmor er klar i hodet og klarer seg relativt bra men, hun er 90 år, litt immobil og trenger noe hjelp av hjemmesykepleien i hverdagen. Hun bor fortsatt hjemme, i omsorgsbolig. Hun er også på eldresenteret 4 dager i uka og har mange venner der. Tante har ordnet det slik at hun har fått korttidsopphold på sykehjemmet over julen i de to ukene de er borte. Men, farmor vil jo såklart ikke dra dit! Nå har hun derfor sendt meldinger til meg, min lillesøster og min storebror om hun kan få komme til en av oss slik at hun slipper å være alene. Jeg reiser opp til mannens familie i Nord, lillesøster til sin kjæreste sitt hjemsted i sør, så vi har ikke mulighet. Min storebror er den eneste som da blir værende i Oslo og han får dårlig samvittighet for å ikke ta henne dit. Problemet er for det første at hun må hentes og kjøres hjem, da hun ikke kan ta buss eller tog. Så det blir jo tilsammen 20 timer kjøring på bror og svigerinne i julen. For det andre så skal hele familien til svigerinne komme til dem så de har egentlig ikke plass, da de ikke kan plassere farmor på en madrass under trappa liksom. For det tredje så er hun jo litt ustø og bevegelseshemmet så hun kan ikke gå alene i trappene og må ha følge opp og ned til doen etc. Jeg mener at broren min kan si nei uten å få dårlig samvittighet, da hun har et annet tilbud rett ved der hun bor. Hun får oppvartning. De arrangerer julefeiring på det sykehjemmet med sang, bingo, pakkelek, mat og kaker og alt som hører til. Første og annen juledag så arrangerer de kino med julefilm og popocorn. De andre dagene skal de ha hobbyverksted og julekake baking. Nåttårsaften skal de også ha opplegg med fine klær, live band og kalkunmiddag. Hun blir tatt vare på av helsepersonell, hun blir heller ikke alene, da det er mange av vennene hennes fra eldresenteret som også skal være på korttidsoppholdet. Men, min bror får veldig dårlig samvittighet og syntes så synd på henne, fordi hun aller helst vil være sammen med familien. Jeg forstår det veldig godt, men jeg er fortsatt av den oppfatning av at man ikke kan sette sine egne planer til side og omrokkere på all logistikk bare fordi at de eldre har vondt i viljen sin. Så hva mener dere andre? er det helt innafor å si nei i denne situasjonen? Anonymkode: 30fa9...99a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden Jeg hadde nok prøvd å få det til på et eller annet vis. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til at hun ikke skulle få feire med noen i sin familie. Det kan jo til og med være hennes siste jul. Anonymkode: 2a44f...396 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden Det passer jo ikke, så da sier man nei. Anonymkode: 2208c...c93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde nok prøvd å få det til på et eller annet vis. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til at hun ikke skulle få feire med noen i sin familie. Det kan jo til og med være hennes siste jul. Anonymkode: 2a44f...396 Dette er jeg faktisk helt enig i det kan være hennes siste jul jeg hadde også sagt ja i julen så inkluderer man alle familiemedlemmer 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMK Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden Jeg hadde heller foreslått å komme en tur på besøk til henne på sykehjemmet første juledag. Hun er åpenbart pleiepasient med et visst behov for medisinsk oppfølging om hun er på korttidsopphold/avlastning. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg hadde nok prøvd å få det til på et eller annet vis. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til at hun ikke skulle få feire med noen i sin familie. Det kan jo til og med være hennes siste jul. Anonymkode: 2a44f...396 Maskinfører skrev (8 minutter siden): Dette er jeg faktisk helt enig i det kan være hennes siste jul jeg hadde også sagt ja i julen så inkluderer man alle familiemedlemmer Jeg tenker dere driver med shaming, men godt mulig det er ubevisst. Farmor flyttet til Trøndelag da sønnen (og TS sin far) døde for 20 år siden. Jeg er litt usikker her, men tolker TS sitt innlegg som at farmor har prioritert datteren og barnebarna der siste 20 årene. Jeg er enig i at det er godt mulig det er hennes siste jul, men det spiller i grunn liten rolle slik jeg ser det. Ville heller reist opp og besøkt henne hjemme en helg det passer på nyåret fremfor å omrokkere hele julen nå. Det tar dessuten langt mer enn 20 timer å kjøre tur/retur Oslo-Trondheim X 2. Bør nok regne ca 8 timers kjøring per tur og da er vi oppe i 32 timer uten stopp/pauser. Ærlig talt, om farmor skal til Oslo må noen i det minste plassere dama på bussen/toget og hente henne når hun kommer tilbake igjen. Anonymkode: 91f2f...8a1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Del Skrevet 1 time siden hvorfor kan hun ikke fly? Anonymkode: acc14...2ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #8 Del Skrevet 1 time siden HMK skrev (22 minutter siden): Jeg hadde heller foreslått å komme en tur på besøk til henne på sykehjemmet første juledag. Hun er åpenbart pleiepasient med et visst behov for medisinsk oppfølging om hun er på korttidsopphold/avlastning. Det er da ikke noe mindre slitsomt. Sykehjemmet ligger såvidt jeg forstår i Trøndelag. De hun vil på besøk til bor i Oslo. Tur/retur Oslo Trøndelag 1.juledag. Hurra Anonymkode: f76ec...40f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #9 Del Skrevet 1 time siden Var jeg din bror hadde jeg sagt ja til besøk, men nei til kjøring. Altså må hun komme seg nedover til Oslo på en annen måte. Kan ikke en av de andre slektningene kjøre eller bli med henne på buss/tog/fly? Anonymkode: f76ec...40f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Del Skrevet 1 time siden Hun har et tilbud der hun er, så da vet man at hun ikke er alene. Hadde hun blitt sittende mutters alene måtte han vel hentet henne hjem til seg. Anonymkode: 61087...8dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #11 Del Skrevet 1 time siden Denne eldre damen virker ikke å egentlig bry seg om dere, hun vil bare ikke være alene. Dere er aldri førstepri ellers, kun når datteren er bortreist. Jeg hadde nok ikke orket å strekke meg såpass for sånn egotripp. Ja, dette høres hardt ut. Men nå må man jo ikke glemme at hun faktisk har det bedre der hun er, med pleie og underholdning. Anonymkode: 663fb...e2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #12 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): For 20 år siden så døde min far. Min farmor valgte da og flytte fra Oslo og til Trøndelag for å bo nærmere tante (sin datter). I alle år så har farmor tilbragt jula sammen med tante og onkel+fettere,kusiner og andre familiemedlemmer der oppe. I år skal tante og onkel reise til utlandet med kusiner og fettere pga at en fetter har jubileum. Farmor har fått tilbud om å bli med men hun orket ikke/hadde ikke lyst. Farmor er klar i hodet og klarer seg relativt bra men, hun er 90 år, litt immobil og trenger noe hjelp av hjemmesykepleien i hverdagen. Hun bor fortsatt hjemme, i omsorgsbolig. Hun er også på eldresenteret 4 dager i uka og har mange venner der. Tante har ordnet det slik at hun har fått korttidsopphold på sykehjemmet over julen i de to ukene de er borte. Men, farmor vil jo såklart ikke dra dit! Nå har hun derfor sendt meldinger til meg, min lillesøster og min storebror om hun kan få komme til en av oss slik at hun slipper å være alene. Jeg reiser opp til mannens familie i Nord, lillesøster til sin kjæreste sitt hjemsted i sør, så vi har ikke mulighet. Min storebror er den eneste som da blir værende i Oslo og han får dårlig samvittighet for å ikke ta henne dit. Problemet er for det første at hun må hentes og kjøres hjem, da hun ikke kan ta buss eller tog. Så det blir jo tilsammen 20 timer kjøring på bror og svigerinne i julen. For det andre så skal hele familien til svigerinne komme til dem så de har egentlig ikke plass, da de ikke kan plassere farmor på en madrass under trappa liksom. For det tredje så er hun jo litt ustø og bevegelseshemmet så hun kan ikke gå alene i trappene og må ha følge opp og ned til doen etc. Jeg mener at broren min kan si nei uten å få dårlig samvittighet, da hun har et annet tilbud rett ved der hun bor. Hun får oppvartning. De arrangerer julefeiring på det sykehjemmet med sang, bingo, pakkelek, mat og kaker og alt som hører til. Første og annen juledag så arrangerer de kino med julefilm og popocorn. De andre dagene skal de ha hobbyverksted og julekake baking. Nåttårsaften skal de også ha opplegg med fine klær, live band og kalkunmiddag. Hun blir tatt vare på av helsepersonell, hun blir heller ikke alene, da det er mange av vennene hennes fra eldresenteret som også skal være på korttidsoppholdet. Men, min bror får veldig dårlig samvittighet og syntes så synd på henne, fordi hun aller helst vil være sammen med familien. Jeg forstår det veldig godt, men jeg er fortsatt av den oppfatning av at man ikke kan sette sine egne planer til side og omrokkere på all logistikk bare fordi at de eldre har vondt i viljen sin. Så hva mener dere andre? er det helt innafor å si nei i denne situasjonen? Anonymkode: 30fa9...99a Vi bor i Bergen og jeg skal kjøre tur retur Oslo for å hente 2 av julegjestene våre. De reiser inn fra det o store utland utland og orket ikke tanken på Tog etter nesten 1 døgn med fly. Anonymkode: 49395...42e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31 minutter siden #13 Del Skrevet 31 minutter siden Er det noen familiemedlemmer som ikke har barn og som kan besøke henne? Tenker vi strekker oss litt lenger for de gamle... Ikke mange vanlige voksne som hadde likt å feire jul "satt bort" til noen andre. Kjøre til hun, bo på hotell i nærheten, og feire julaften på senteret. Da gjør man en hyggelig ting for andre også den dagen. Anonymkode: 585f5...da5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 minutter siden #14 Del Skrevet 23 minutter siden AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Vi bor i Bergen og jeg skal kjøre tur retur Oslo for å hente 2 av julegjestene våre. De reiser inn fra det o store utland utland og orket ikke tanken på Tog etter nesten 1 døgn med fly. Anonymkode: 49395...42e Ok. Dette har likevel lite med HI og TS sin situasjon å gjøre? Anonymkode: 91f2f...8a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 minutter siden #15 Del Skrevet 22 minutter siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker dere driver med shaming, men godt mulig det er ubevisst. Farmor flyttet til Trøndelag da sønnen (og TS sin far) døde for 20 år siden. Jeg er litt usikker her, men tolker TS sitt innlegg som at farmor har prioritert datteren og barnebarna der siste 20 årene. Jeg er enig i at det er godt mulig det er hennes siste jul, men det spiller i grunn liten rolle slik jeg ser det. Ville heller reist opp og besøkt henne hjemme en helg det passer på nyåret fremfor å omrokkere hele julen nå. Det tar dessuten langt mer enn 20 timer å kjøre tur/retur Oslo-Trondheim X 2. Bør nok regne ca 8 timers kjøring per tur og da er vi oppe i 32 timer uten stopp/pauser. Ærlig talt, om farmor skal til Oslo må noen i det minste plassere dama på bussen/toget og hente henne når hun kommer tilbake igjen. Anonymkode: 91f2f...8a1 Hvordan klarte du å tolke det som om hun har prioritert datter og barnebarna? Det kan jo like godt være at da mannen døde, bodde ingen av hennes barn i rundt henne. Og da er det jo både fornuftig og ikke uvanlig å flytte i nærheten av ett av sine barn. Og at en gammel dame feirer med de hun bor nærmest, er jo ikke rart. Og 8 timer fra Trondheim til Oslo var nå drøyt da, det tar 6 timer. Shaming...🤷♀️ Anonymkode: 2a44f...396 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå