Gå til innhold

Kan en få bred prikktest for mange ting hos fastlegen uten at en er "plaget" av allergi ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, kan en det eller er det strenge betingelser ? Er ikke veldig "plaget" av allergi fordi jeg unngår (så godt som mulig) visse ting jeg veldig trolig er allergisk mot, men ville vært interessant å ta en bred test og se alt det kan være.

lov eller ikke?

Anonymkode: cb28f...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, kan en det eller er det strenge betingelser ? Er ikke veldig "plaget" av allergi fordi jeg unngår (så godt som mulig) visse ting jeg veldig trolig er allergisk mot, men ville vært interessant å ta en bred test og se alt det kan være.

lov eller ikke?

Fastleger gjør ikke prikktester, de verken er opplært i det eller skal ha utstyr til den typen testing, det hører til i spesialisthelsetjenesten. Alle helseregioner skal ha regionalt senter for astma, allergi og overfølsomhet. Om du virkelig skulle være så allergisk som det tråden kan tyde på, så skulle du for lengst blitt henvist til et slikt senter av fastlegen din. Å kutte ut mange matvaregrupper på egenhånd kan i beste fall føre til mangelsykdommer. 

Les meir om Regionalt senter for astma, allergi og overfølsomhet

Anonymkode: 2468f...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fastleger gjør ikke prikktester, de verken er opplært i det eller skal ha utstyr til den typen testing, det hører til i spesialisthelsetjenesten. Alle helseregioner skal ha regionalt senter for astma, allergi og overfølsomhet.

ok

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om du virkelig skulle være så allergisk som det tråden kan tyde på, så skulle du for lengst blitt henvist til et slikt senter av fastlegen din. Å kutte ut mange matvaregrupper på egenhånd kan i beste fall føre til mangelsykdommer. 

Les meir om Regionalt senter for astma, allergi og overfølsomhet

Er ikke mat relatert allergien min, så det går bra.

Men får tenke over det , er visst mer styr enn jeg trodde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

ok

Er ikke mat relatert allergien min, så det går bra.

Men får tenke over det , er visst mer styr enn jeg trodde

Om det ikke er relatert til mat, hva er det da relatert til? Ikke alt man kan teste for fordi der ikke finnes testmateriale eller det som finnes er så smalt at det er vanskelig å få noe som helst positivt ut av det. 

Hvor mye styr det er er og avhengig av hvilken helseregion du tilhører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble henvist til hudlege for prikkstest. Slo ut på 2 ulike parfymer/tilsetninger 

Anonymkode: c842f...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ble henvist til hudlege for prikkstest. Slo ut på 2 ulike parfymer/tilsetninger 

Men fikk du testet for "alt"/et bredt spekter, eller testet de kun noen få basert på din mistenkte allergi ? Hvor mange prikker ? Hvor "plaget" var du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men fikk du testet for "alt"/et bredt spekter, eller testet de kun noen få basert på din mistenkte allergi ? Hvor mange prikker ? Hvor "plaget" var du ?

Husker ikke hvor mange prikker, men hvertfall 20 tror jeg. De hadde ingen mistanker om hva det var. Fikk plutselig masse utslett på armene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt bred test og fikk opp både hund og nøtter. Har hunder og spiser nøtter annenhver dag. Utslag trenger ikke bety noe. Er stort utslag som gjerne betyr at det foreligger sterke plager- og de merker man jo selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (57 minutter siden):

Jeg har tatt bred test og fikk opp både hund og nøtter. Har hunder og spiser nøtter annenhver dag. Utslag trenger ikke bety noe. Er stort utslag som gjerne betyr at det foreligger sterke plager- og de merker man jo selv

Men hvis du mister hunden og venter ett år med å få ny, da kan det slå inn så du merker det.

Anonymkode: c310d...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ønh Spesialister tar prikktest.

Anonymkode: c310d...85d

Både ØNH leger og hudleger gjør allergitester. 
Men ved allergi er sentrene som vist til over det man skal bli henvist til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...