Gå til innhold

spedbarn og søvn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en nybakt og uerfaren mor som lurer på hvor lenge deres spedbarn var oppe om kveldene før leggetid?

Min sønn blir 1 mnd. og holder det gående til både 23.30 og lenger....

Han sover ca.3 timer på dagen og litt på ettermiddagen ( ca 1 time)

Sover han kansje for mye på dagtid??

Vi koser oss lenge på morgenen, står opp i 09.00 tiden, men da har han vært mye oppe på natta, våkner nesten annen hver/hver time.

Jeg begynner å bli litt sliten, og lurer på om noen har noen råd å gi meg?? :o

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Tror det er veldig individuelt. Da min datter var ett par mnd la vi henne ved 23-24 tida, da hadde hun hatt en liten skrikeperiode på kvelden, men føre vi la henne var hun skiftet på og mett. Hun sov da til ca 7. Hun har aldri vært våken om natten (utrolig nok) hun sov gjerne ett par timer på formiddagen og ett par på ettermiddagen. Var våken store deler av kvelden. Da hun ble 5 -6 mnd la vi henne kl 2000 og hun sov til 7-8.

Hun sov ett par korte lurer iløpet av dagen men var våken mye.

Skrevet

Tror barnet ditt har et helt normalt søvnmønster. Alle barn er forskjellige, men høres ikke unormalt ut for meg det du beskriver. Det er slitsomt. Veldig slitsomt, men trøsten får være at om et par mnd. eller noe sånt så bedrer det seg. Spedbarn trenger masse søvn så tror ikke løsningen er å la barnet sove mindre på dagen.

Alle mine barn har vært forskjellige, men felles for dem alle er at de har hatt et siste stell rundt kl. 22-23. Men fremdeles må man gjerne opp om natten for å mate dem litt.

Mine tvillinger som nå er 8 mnd. har først for et par mnd. siden begynt å sove over nattstellet. Nå legger de seg ca. kl. 22 og sover til ca. 06.00. Jeg er kjempefornøyd med det.

Men er du veldig sliten så prøv å sov sammen med barnet på dagtid. Det prøvde jeg og det hjalp faktisk litt. Det blir lite søvn de første mnd. Det er normalt.

Lykke til videre :)

Skrevet

Den første ungen sov 3-4timer om gangen, med 1-1,5times mellomrom!!! Badet og la han klokka 21, så fikk han mat klokka 24.Da la jeg meg. Om natta trengte han stort sett kun mat, ikke stell, så da tok jeg han opp i senga til meg, så sov jeg mens han spiste!!!

Det er lurt å bade ungen rett før sengetid, hvis ungen liker å bade vel å merke...Dessuten sover barn ofte lengere om natten hvis de får morsmelk-erstatning, men det vil jeg ikke anbefale hvis amminga går greit...av erfaring vet jeg at det da er lett å gå fast over til flaske...og det er faktisk mye mer arbeid!(Dessuten er morsmelk sunnest!)

Med den siste ungen fikk jeg litt problemer... Hun er litt mer våken enn førstemann, men sover ica.3timer om gangen,-særlig om dagen. hun er VELDIG våken og bli fra 21 og til ca.midnatt. Kan ikke legge hanne i senga si å la henne skrike i en fem minutter heller,-for da vekker hun broren sin...og da begynner han å skrike...å da blir jeg GAL! :o

Prøvde å holde henne mer våken om dagen, for å snu døgnrytmen hennes, men de dagene var hun UMULIG om natten! Vet ikke om det er slik med alle, men min bebi ville iallefall ikke ha noe av å bli holdt våken mot sin vilje! :x

Trøst deg med at det blir bedre om noen måneder! :lol: og pris deg lykkelig for at du ikke har et kolikkbarn :D

Skrevet

Jeg synes det høres ut som barnet ditt sover lite på dagen. Jeg har en gutt på 5 mnd,og han sover 3-4 ganger om dagen. Da han var så liten som din er nå sov han oftere..... Jeg kjenner en som hadde det samme problemet som deg. Hun tok det opp med helsesøster og fikk da besked om å prøve å legge barnet sitt oftere om dagen,fordi barn som sover godt om dagen sover godt om natten. Dette hjalp virkelig! De fleste spedbarn trenger mye søvn,og kan gjerne sove mer enn de er våken.

Håpe det ordner seg for dere,for nattevåk kan være fryktelig SLITSOMT!!!

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar og forslag :D

Godt å få høre andres erfaringer. Nå har jeg akkorat lagt ham,ettersom han ikke har sovet noe siden kl.18.30 i kveld.Han har altså vært oppe i ca 4 timer, så nå tror jeg han kansje sover en stund.. :roll:

Så nå tror jeg at jeg legger meg jeg åsså,god natt alle sammen...

• 6 år senere...
Gjest Gjest_Lala_*
Skrevet

Det høres ut som dere alle har kjempe"snille" babyer sm sover mye. Min lille gutt sover 1-2 ganger på dagtid i ca 2 timer...noen dager sover han kun en gang på dagtid, han er 4 uker gammel.

Her er en typisk dag:

06.30- våkner han..ammer

07.00-07.30- halvsover

07.30 da vil han "stå opp"..må bysse og dulle med han i mange timer nå, amme ca hver 2 time+ mme i tillegg

ca 12.00-14.00 sover

14.00-23.00 våken for det meste...sovner kanskje ved puppen noen ganger og sover i kanskje 20 min en gang i løpet av denne perioden...

23.00-03.00- sover

03.00-04.00 ammer

04.00-04.30- roer han, får han til å sove og legger han

04.30-06.30- sover

så som dere ser, ikke mye tid til verken å sove eller få gjort noe som helst for meg hele døgnet..og får ikke mye søvn...er heldig om jeg får to økter på ca 3 timer hver natt....på dagen får jeg ikke tid til å sove i det hele tatt siden han knapt sover selv og krever full oppmerksomhet og dulling hele dagen. Har kjøpt bæresjal men han liker ikke sitte i det enda...han blir da sittende inntil magen/brystet mitt og får ikke sett så mye...og han liker å se seg rundt.

så dere er heldige folkens...deilig med en unge som i det minste sover på dagetid..

Gjest Gjest_Hannah_*
Skrevet

Oi, slik er min unge også!!! Han sover svært lite om dagen, og det har han alltid gjort.. (er 6 uker nå). Men ganske godt på natta.. Merkelig.. Jeg får heller ikke gjort noe særlig på dagen, når han først sover litt er det deilig å sette seg ned med en bok, få i meg mat eller sitte på pcen. Dessuten vet jeg aldri om han sover i 15 minutter eller 3 timer (det siste er sjelden, men det skjer).

Skrevet

Babyen din kommer sikkert til å forandre søvnvaner et par-tre ganger bare på de siste månedene - hver gang vi tror vi har knekt koden, forandrer hun seg igjen...

Vår baby la seg i rundt midnatt og ofte seinere den første måneden, og så kunne vi gradvis legge henne tidligere om kvelden. Da hun var åtte uker, begynte hun å ta natta klokka sju, og det gjør hun fortsatt (er seks måneder nå). Dagsoving forandrer seg dog hele tiden - og øktene kan vare alt fra en halvtime til to timer.

Til deg med bæresjal: Prøv å sette ungen sidelengs nedi sjalet med rompa i den ene sjalenden og føttene i den andre - da får han fin utsikt og vil kanskje trives bedre.

Skrevet

Føyer meg inn i rekken av de som "sliter".

Min sov nesten ikke i 8 mnd.

Hadde stell: kl. 07-09-11-13-15-17-19-21-23-01-03-05 jeg.

Hvert stell med mat tok ca. 1 1/2 time og ungen sov i ca 30 min mellom hvert stell.

Må legge til at ungen hadde sprutoppkast og kolikk i de 8 mnd.

Jeg var veldig sliten. Var så kvalm mens jeg gikk gravid at jeg ikke kunne gå oppreist. Krabbet rundt i huset for ikke å spy. Så da dette "marerittet" var over knakk jeg sammen. 17 mnd med elende tok på.

Skrevet
Det høres ut som dere alle har kjempe"snille" babyer sm sover mye. Min lille gutt sover 1-2 ganger på dagtid i ca 2 timer...noen dager sover han kun en gang på dagtid, han er 4 uker gammel.

Her er en typisk dag:

06.30- våkner han..ammer

07.00-07.30- halvsover

07.30 da vil han "stå opp"..må bysse og dulle med han i mange timer nå, amme ca hver 2 time+ mme i tillegg

ca 12.00-14.00 sover

14.00-23.00 våken for det meste...sovner kanskje ved puppen noen ganger og sover i kanskje 20 min en gang i løpet av denne perioden...

23.00-03.00- sover

03.00-04.00 ammer

04.00-04.30- roer han, får han til å sove og legger han

04.30-06.30- sover

så som dere ser, ikke mye tid til verken å sove eller få gjort noe som helst for meg hele døgnet..og får ikke mye søvn...er heldig om jeg får to økter på ca 3 timer hver natt....på dagen får jeg ikke tid til å sove i det hele tatt siden han knapt sover selv og krever full oppmerksomhet og dulling hele dagen. Har kjøpt bæresjal men han liker ikke sitte i det enda...han blir da sittende inntil magen/brystet mitt og får ikke sett så mye...og han liker å se seg rundt.

så dere er heldige folkens...deilig med en unge som i det minste sover på dagetid..

Samme som deg, min er 5 uker. Fungerer fint med bæresjal i kortere økter maks 20 minutter, men da må jeg prate med henne hele tiden, hun legger hodet bakover og studerer meg, så blir hun sliten etter en stund, da er det pupp (hun pupper flere ganger i timen), og så halvsover hun på fanget, våkner når jeg legger henne fra meg, så prøver vi bæresjalet igjen, og slik går dagen, er blitt øm og lemster i kroppen av lite og ensidig bevegelse. Hadde ønsket å komme i form igjen, men ingen mulighet til å trene. Hun hylskriker hvis jeg lar andre passe henne, pappaen går til nød, men baretil nød og for en helt kort periode.

Skrevet
Føyer meg inn i rekken av de som "sliter".

Min sov nesten ikke i 8 mnd.

Hadde stell: kl. 07-09-11-13-15-17-19-21-23-01-03-05 jeg.

Hvert stell med mat tok ca. 1 1/2 time og ungen sov i ca 30 min mellom hvert stell.

Må legge til at ungen hadde sprutoppkast og kolikk i de 8 mnd.

Jeg var veldig sliten. Var så kvalm mens jeg gikk gravid at jeg ikke kunne gå oppreist. Krabbet rundt i huset for ikke å spy. Så da dette "marerittet" var over knakk jeg sammen. 17 mnd med elende tok på.

Kjenner med deg :)

Ingen som ikke selv har opplevd å ha slike barn, kan vite hvordan det er . Fortvilende å skulle snakke om det til venninner som har rolige barn, og få høre at slik er det og det går over. Selv om det er velment så aner de ikke hvordan det er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...