Gå til innhold

Følte jeg så meg selv i en alkoholisert dame i stad

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ikke for å være slem, men det var et litt selvsentrert innlegg da?

Jeg fikk veldig vondt av denne damen.

Anonymkode: 5b03d...18c

Å få vondt av noen, å syns synd på noen, blir ikke utelukket av egen selvrefleksjon.

Ts har sin sorg, selv om hun oppfatter at denne dama også har det. Vi kan ha flere tanker i hodet samtidig, og det er usympatisk av deg å kalle henne selvsentrert når hun sørger en vanskelig del av tilværelsen. 

Anonymkode: 3a90b...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du får det til å handle om deg selv igjen, ja. Hva med litt medfølelse for den som står uti det med begge beina? I steden for tenker du "glad det ikke er meg". 

Anonymkode: eb227...ed3

Det kalles empati. 

Anonymkode: 3283f...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra for oss å våkne litt ekstra av og til; og kjenne takknemlighet for at vi har klart noe vanskelig i eget liv. Det betyr at du har sjel og evne til selvrefleksjon.

Samtidig som du har empati med den fremmede kvinnen kan du også ha empati med deg selv. Vær takknemlig for styrken din, og hold deg edru.

Jeg skulle gjerne ha sluttet å drikke selv, egentlig, uten at jeg har et drikkeproblem, men et vanlig forhold til alkohol i dagens samfunn, som vil si noen glass vin i uken, i helgen. Kanskje en flaske pr uke. Liker best å våkne helt fri fra den følelsen. Kanskje like greit å slutte for meg også.

Anonymkode: 68e97...878

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Å få vondt av noen, å syns synd på noen, blir ikke utelukket av egen selvrefleksjon.

Ts har sin sorg, selv om hun oppfatter at denne dama også har det. Vi kan ha flere tanker i hodet samtidig, og det er usympatisk av deg å kalle henne selvsentrert når hun sørger en vanskelig del av tilværelsen. 

Anonymkode: 3a90b...673

Nei. Men jeg savnet vel kanskje mer av dette i innlegget. Var ikke meningen å høres så usympatisk og dum ut. Beklager at jeg ordla meg dårlig, ts. Jeg kan bli dum av Internett på dårlige dager.

Håper du får en fin adventstid. Ta vare.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei. Men jeg savnet vel kanskje mer av dette i innlegget. Var ikke meningen å høres så usympatisk og dum ut. Beklager at jeg ordla meg dårlig, ts. Jeg kan bli dum av Internett på dårlige dager.

Håper du får en fin adventstid. Ta vare.

Jeg har all medfølelse for henne dame og andre som sliter med alkohol. Har også en i familien som sliter med alkohol og har all medfølelse for han også. Det er både trist for de som står i det og for de rundt. Jeg kunne sikkert ordlagt meg annerledes slik at det ikke ble slik misforståelser. Jeg synes mer synd på henne enn meg. 

Og man kan fort havne i en slik rolle der man tenker mye på seg selv når man er syk, osv. Men jeg føler jeg klarer å dra meg utover nå, samtidig som jeg lar meg føle det jeg føler, men det går ikke på bekostning av andre. Jeg føler jeg likevel klarer å ha medfølelse, men det kom nok lite tydelig frem her dessverre. Grunnen til jeg syntes det var trist er jo fordi jeg syntes synd på henne samtidig som jeg kunne se meg selv. Så jeg fikk stor medfølelse for oss begge kan man si. Uten at jeg skal sammenligne for mye. 

Og jeg nevnte ikke at jeg bare har vært borte fra alkohol i 8 måneder, så det er tidlig i prosessen, så det er desto viktigere at jeg ikke undertrykker de følelsene som plutselig kommer opp. Men det går som sagt ikke på bekostning av andre. Jeg klarer likevel å ha medfølelse for menneskene rundt meg. ts

God adventstid

Anonymkode: 35055...0ba

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hjelper det å synes synd på ts da? Dette var min reaksjon. Jeg ble overrasket over at å observere en dame som drikker alene på kino ble til en trist historie om henne, ja. Og samtidig kan hun være stolt av seg selv som knekte av den skjebnen der på midten. Det er sterkt.

Det høres ut som du er allergisk mot følelser. Det er jo bare flott å kjenne seg trist og å sørge over tidligere liv, slik at en kan gi slipp på bagasjen en bærer på, og anerkjenne seg selv og sin verdi mer og mer. Å være i kontakt med følelser på vondt, gjør at man også er i kontakt med dem på godt. 

Hvorfor skal TS ikke være selvsentrert i møte med sine egne følelser egentlig? 

Anonymkode: 0e6a0...955

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette gjorde noe med meg å lese også, ts. Jeg har vært edru i 4 mnd nå, men hun damen på kino, det var meg for 1 år siden. 

Anonymkode: dda7e...d9e

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette gjorde noe med meg å lese også, ts. Jeg har vært edru i 4 mnd nå, men hun damen på kino, det var meg for 1 år siden. 

Anonymkode: dda7e...d9e

❤️

Anonymkode: 35055...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det ts gjorde, var å se seg selv utenfra i den damen. Det er ganske sterkt og effektivt når det fungerer. 

Alt godt til deg, ts! ❤️

Anonymkode: f2100...e12

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...