Gå til innhold

Følte jeg så meg selv i en alkoholisert dame i stad

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var på kino i dag og i salen i nærheten av meg, var det ei dame som drakk jevnlig gjennom filmen. Hun satt alene. Hun ble mer og mer påvirket utover i filmen. Da filmen vært ferdig, så tar hun frem termosen og heller i en kopp og drikker videre. Det er tydelig at hun er beruset, til og med andre la merke til det. Og det luktet alkohol da henne gikk forbi meg. 

Jeg merket at noe i meg ble trigget. Jeg har tidligere slitt med alkohol og er derfor avholds. Jeg følte at jeg så meg selv i henne og syntes det var veldig trist. Det endte med at jeg måtte gå i fred og bare gråte ut fordi jeg fikk en reaksjon noe som overrasket meg. Da hun åpenbart drakk alkohol i en setting som sikkert var vanskelig for henne var som å se meg. Jeg har ikke før nå sett hvor trist det egentlig er. Jeg har vært veldig emosjonell i dag, så dette bikka litt over. Men jeg er bare veldig overraska at jeg ble veldig trigga. 

Jeg liker ikke kalle meg selv for alkoholiker, men jeg sier at jeg ikke tåler alkohol til venner og bekjente. Men akkurat nå føler jeg at jeg innerst inne er alkoholiker, selvom jeg har vært avholds ganske lenge. jeg tror ikke jeg har sett før nå hvor trist det er at man må ha i seg alkohol for å klare en helt hverdagsgreie

Anonymkode: 35055...0ba

• Liker 2
  • Hjerte 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så fint at du har klart å ta tak i problemene dine, du kan være veldig stolt av deg selv. 

Anonymkode: 23d2a...c21

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være slem, men det var et litt selvsentrert innlegg da?

Jeg fikk veldig vondt av denne damen.

Anonymkode: 5b03d...18c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så fint at du har klart å ta tak i problemene dine, du kan være veldig stolt av deg selv. 

Anonymkode: 23d2a...c21

Enig i dette, da. Selvfølgelig bør du være stolt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan hjelper det damen at TS skulle synes synd på henne?

Blir hun rusfri?

Blir hun glad?

Blir hun friskere på noen måte?

Nope. 

Så bare hold tåta og les innlegget på nytt uten å bli unødvendig krenka på andres vegne. 

Anonymkode: 0bf2a...7dc

• Liker 5
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan hjelper det damen at TS skulle synes synd på henne?

Blir hun rusfri?

Blir hun glad?

Blir hun friskere på noen måte?

Nope. 

Så bare hold tåta og les innlegget på nytt uten å bli unødvendig krenka på andres vegne. 

Anonymkode: 0bf2a...7dc

Hjelper det å synes synd på ts da? Dette var min reaksjon. Jeg ble overrasket over at å observere en dame som drikker alene på kino ble til en trist historie om henne, ja. Og samtidig kan hun være stolt av seg selv som knekte av den skjebnen der på midten. Det er sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hjelper det å synes synd på ts da? Dette var min reaksjon. Jeg ble overrasket over at å observere en dame som drikker alene på kino ble til en trist historie om henne, ja. Og samtidig kan hun være stolt av seg selv som knekte av den skjebnen der på midten. Det er sterkt.

Jeg skjønner ts veldig godt. 

I natt var det en dame her i Norge som satt og drakk, snøvlet og var veldig tydelig ikke i en god mental tilstand på tiktok live. Jeg kom over live-feeden grytidlig i morges, og det gjorde skikkelig vondt av to årsaker. For det første syntes jeg veldig synd på henne. Men, jeg kjente meg både trist og redd også, for jeg vet at det kunne vært meg, eller det kan bli meg om jeg ikke passer på. Og, min far var som henne en stund.

Det er noe med å se den verste versjonen av seg selv i noen andre. Man blir på en måte konfrontert med realiteten av hvem man har potensiale til å bli. 

Anonymkode: 9e7a2...9cb

• Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I natt var det en dame her i Norge som satt og drakk, snøvlet og var veldig tydelig ikke i en god mental tilstand på tiktok live. Jeg kom over live-feeden grytidlig i morges, og det gjorde skikkelig vondt av to årsaker. For det første syntes jeg veldig synd på henne. Men, jeg kjente meg både trist og redd også, for jeg vet at det kunne vært meg, eller det kan bli meg om jeg ikke passer på. Og, min far var som henne en stund.

Det er noe med å se den verste versjonen av seg selv i noen andre. Man blir på en måte konfrontert med realiteten av hvem man har potensiale til å bli. 

Du får det til å handle om deg selv igjen, ja. Hva med litt medfølelse for den som står uti det med begge beina? I steden for tenker du "glad det ikke er meg". 

Anonymkode: eb227...ed3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Innlegget handler om TS. Ville vært veldig rart om ho skreiv innlegget på vegne av ei ukjent dame ho observerte på kino.. 

Du fikk vondt av damen, det gjorde TS og. Det einaste du oppnådde med den kommentaren var å påføre skam til en person som allerede er lei seg. Fikk du vondt av TS nå? 

Anonymkode: 750ac...a9c

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg var på kino i dag og i salen i nærheten av meg, var det ei dame som drakk jevnlig gjennom filmen. Hun satt alene. Hun ble mer og mer påvirket utover i filmen. Da filmen vært ferdig, så tar hun frem termosen og heller i en kopp og drikker videre. Det er tydelig at hun er beruset, til og med andre la merke til det. Og det luktet alkohol da henne gikk forbi meg. 

Jeg merket at noe i meg ble trigget. Jeg har tidligere slitt med alkohol og er derfor avholds. Jeg følte at jeg så meg selv i henne og syntes det var veldig trist. Det endte med at jeg måtte gå i fred og bare gråte ut fordi jeg fikk en reaksjon noe som overrasket meg. Da hun åpenbart drakk alkohol i en setting som sikkert var vanskelig for henne var som å se meg. Jeg har ikke før nå sett hvor trist det egentlig er. Jeg har vært veldig emosjonell i dag, så dette bikka litt over. Men jeg er bare veldig overraska at jeg ble veldig trigga. 

Jeg liker ikke kalle meg selv for alkoholiker, men jeg sier at jeg ikke tåler alkohol til venner og bekjente. Men akkurat nå føler jeg at jeg innerst inne er alkoholiker, selvom jeg har vært avholds ganske lenge. jeg tror ikke jeg har sett før nå hvor trist det er at man må ha i seg alkohol for å klare en helt hverdagsgreie

På tross av at innlegget ditt er trist. Så syntes jeg også det er noe fint ved ddt du skriver også. Litt hardt å få det sånn litt i fanget. Men på en annen side tenker jeg du plutselig fikk litt kontakt med noen innestengte følser du ikke tidligere kahar følt så mye på. Og kanskje skøvet vekk.

Av og til må man få noen sånne i livet, for å bli hel igjen. 

Uansett du skal iallefall ikke føle på skam. Du har trossalt holdt deg edru i 6år.

Lyst å gi deg en klem, å si dette går bra, selv om.ddt var en trist opplevelse ❤️

Anonymkode: 63950...2f4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du får det til å handle om deg selv igjen, ja. Hva med litt medfølelse for den som står uti det med begge beina? I steden for tenker du "glad det ikke er meg". 

Igjen?

Og ja, det er faktisk mulig å føle både medfølelse OG å tenke på seg selv. Det er en grunn til at foreldre klemmer barna sine litt ekstra når de har sett et nyhetsinnslag om et barn som har vært gjennom noe grusomt. Det er ikke fordi de ikke har medfølelse med barnet og familien og kun bryr seg om sine egne barn. Det er fordi de føler så stor medfølelse og empati, at de kjenner det på kroppen. Det får de til å føle på hvordan det ville vært å miste sitt eget barn. Dette er empati.

Om du ikke klarer å føle flere ting på én gang, så bør du kanskje ta en titt på deg selv. Måten du svarer på i denne tråden er ganske kvalmende. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, de fleste av oss er jo tross alt seg selv nærmest. Om det ikke kommer til uttrykk helt likt hos alle, har vi nok den samme tendensen til å observere verden gjennom våre egne briller.

Det betyr ikke at man ikke kan ha medfølelse med andre. Går fint an å romme begge følelser :)

Anonymkode: 4a160...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva gjør du for andre som er så utrolig bra da? Som du gjør uselvisk i stedet for å tro at du sitter på en pidestall og rakker ned på andre med litt medmenneskelighet? 

Du høres virkelig ut som det eneste du ønsker, er å "ta" andre. Skinnhellig? 

Anonymkode: b9a9b...fda

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

På samme måte som at du fikk en reaksjon. Så fikk jeg en reaksjon av det jeg opplevde. Selvfølgelig er det synd på henne. Derfor det hele var så trist å se. Som igjen jeg ble påvirket av. Jeg synes synd på alle alkoholikere, som må ha alkohol for å være med på ting. ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er dettte jeg ville ha frem med innlegget! Jeg har aldri skrevet her jeg ikke synes synd på denne damen. Men realiteten slo meg så hardt i tryne. Selvfølgelig er det synd på henne. Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

På tross av at innlegget ditt er trist. Så syntes jeg også det er noe fint ved ddt du skriver også. Litt hardt å få det sånn litt i fanget. Men på en annen side tenker jeg du plutselig fikk litt kontakt med noen innestengte følser du ikke tidligere kahar følt så mye på. Og kanskje skøvet vekk.

Av og til må man få noen sånne i livet, for å bli hel igjen. 

Uansett du skal iallefall ikke føle på skam. Du har trossalt holdt deg edru i 6år.

Lyst å gi deg en klem, å si dette går bra, selv om.ddt var en trist opplevelse ❤️

Anonymkode: 63950...2f4

Har bare vært edru i 8 måneder ts :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg skjønner. Ja, jeg tror jeg savnet denne medfølelse for den andre som faktisk var i denne situasjonen. Kan selvfølgelig hende ts hadde den og bare ikke skrev den. Jeg skjønner at man kan tenke sånn selvfølgelig, og at det er mulig å finne motivasjon i å slutte med noe også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget handler om TS. Ville vært veldig rart om ho skreiv innlegget på vegne av ei ukjent dame ho observerte på kino.. 

Du fikk vondt av damen, det gjorde TS og. Det einaste du oppnådde med den kommentaren var å påføre skam til en person som allerede er lei seg. Fikk du vondt av TS nå? 

Anonymkode: 750ac...a9c

Jeg anser at å se utover er viktig for ens egne mentale helse. At ikke alt går innover og man blir sittende fast i sitt eget indre. Jeg har sympati for dette, også for ts i dette, men jeg mener det er viktig å komme seg ut av seg selv, også for ts. Det illustrerer at vi kan bli selvopptatte når vi sliter. Det trenger ikke ts skamme seg over, men jeg mener det er viktig å jobbe med, for seg selv og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...